Το σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για το σχολικό έτος 2023-2024 ήταν η γνωριμία των παιδιών με τα βασικά χαρακτηριστικά των νέων τεχνολογιών. Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στο νηπιαγωγείο αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα της σχολικής ζωής. Ενισχύοντας την ψηφιακή επάρκεια από τις μικρές ηλικίες παρέχονται ευκαιρίες και το πλαίσιο στα παιδιά να αναπτύξουν όχι μόνο ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και κριτική στάση και συνήθειες ορθολογικής και υπεύθυνης χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας.
Στόχος: να καταστούν τα παιδιά ψηφιακά εγγράμματα, ώστε να μπορούν να δράσουν αποτελεσματικά στις νέες και πολύπλοκες ανάγκες της καθημερινής ζωής. Να εξοικειωθούν με βασικές λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες χρήσεις του. Τα παιδιά μαθαίνοντας να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, κοινωνικοποιούνται, δημιουργούν, αναπτύσσουν την ικανότητά τους για επίλυση προβλημάτων και αναπτύσσουν την αυτονομία τους.
Οι διδακτικές προσεγγίσεις για τις νέες τεχνολογίες διαμορφώνονται σύμφωνα με δύο αρχές: Οι νέες τεχνολογίες λειτουργούν σε σχέση με τις άλλες μαθησιακές περιοχές και η χρήση τους στο νηπιαγωγείο δεν είναι αυτοσκοπός.
Διαμόρφωση γωνιάς υπολογιστή
Λειτούργησε για τους μαθητές και μαθήτριες των τμημάτων του Νηπιαγωγείου. Συντάχθηκε ο κανονισμός της γωνιάς του υπολογιστή, όπου συναποφασίστηκε με τα παιδιά το συμβόλαιο, που αφορά τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στον υπολογιστή. Στο χώρο αυτό κάθονται μέχρι δύο παιδιά. Αυτό τους επιτρέπει να συνεργάζονται και να αναπτύσσουν προφορική επικοινωνία, αλλά και να μην περιμένουν άλλα παιδιά, τα οποία μπορούν να παίξουν σε άλλη γωνιά. Παίζουμε κατά την ελεύθερη ώρα των δραστηριοτήτων, ακολουθώντας τη σειρά των ονομάτων στο παρουσιολόγιο. Κάθε παιχνίδι που το ξεκινάμε, το τελειώνουμε.
Γνωριμία των παιδιών με τα βασικά χαρακτηριστικά των νέων τεχνολογιών– Κατανόηση του υπολογιστή ως ενιαίου συστήματος
Έμαθαν να αναγνωρίζουν τα μέρη του υπολογιστή όπως οθόνη, κάμερα, ποντίκι, ηχεία, πληκτρολόγιο, κεντρική μονάδα, βλέποντας εκπαιδευτικό βίντεο. Ότι υπάρχουν κατηγορίες υπολογιστικών συστημάτων όπως μεγάλοι υπολογιστές, γενικής χρήσης, που συναντάμε σε εταιρείες και προσωπικούς υπολογιστές για προσωπική μας χρήση, σταθεροί και φορητοί υπολογιστές, έξυπνα κινητά (smartphones) και ταμπλέτες (tables).
Κατασκευή Υπολογιστή
Τα παιδιά ζωγράφισαν και κατασκεύασαν μία αναπαράσταση του Η/Υ με δικά τους μέσα.
Δεξιότητες γραμματισμού
Τα παιδιά γνώρισαν μια νέα μέθοδο γραφής, διαφορετικής από την παραδοσιακή, γράφοντας το όνομά τους χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου, αναπτύσσοντας δεξιότητες γραμματισμού.
Χρήση λογισμικών
Τα παιδιά παίζοντας, πχ. αλληλεπιδραστικά παιχνίδια πολυμέσων online μπορούσαν να εξασκήσουν δεξιότητες γραμματισμού (πχ. να μάθουν να προσδιορίζουν γράμματα του αλφάβητου). Χρησιμοποιήθηκαν λογισμικά σειροθέτησης ή σχεδίασης για να εξασκηθούν τα παιδιά στις σχέσεις και να προβλέψουν τι ακολουθεί μετά στη σειρά, λογισμικά ταξινόμησης ενθαρρύνοντας τα παιδιά να ομαδοποιήσουν αντικείμενα (κατά μέγεθος, χρώμα, σχήμα κλπ.).
Εξοικείωση με τον προγραμματισμό κατάλληλων για τα παιδιά ρομποτικών περιβαλλόντων.
Τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις βασικές εντολές προγραμματισμού (π.χ. εντολές κίνησης μπροστά-πίσω-αριστερά-δεξιά) χρησιμοποιώντας το bee bot, το προγραμματιζόμενο ρομπότ δαπέδου και αποκτώντας δεξιότητες και κριτική σκέψη .
Δράση για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου
Συμμετείχαμε διαδικτυακά στις 8 Φεβρουαρίου 2024 στην εκδήλωση του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου ΙΤΕ (SaferInternet4Kids) που είχε σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους. Μέσα από το παραμύθι «Ο διάσημος φίλος του @Παπάκη» και μια διαδραστική παρουσίαση, οι μικροί μαθητές έμαθαν πως να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου με ασφάλεια, ενημερώθηκαν για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων και για τον διαδικτυακό εκφοβισμό ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο πως πρέπει να αντιδρούν στην περίπτωση που δουν κάτι στο διαδίκτυο που τους ανησυχεί/αναστατώνει/τρομάζει. Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους!
Εκμάθηση ορθών χρήσεων των ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή
Τα παιδιά έμαθαν τα οφέλη αλλά και τα αρνητικά της χρήσης των νέων τεχνολογιών μέσα από ιστορίες που διαβάστηκαν στην τάξη όπως :
-«Ο Μπεν και η ταμπλετοπαγίδα» των Μάνου Σφακιανάκη και Βέρας Αθανασίου, εκδόσεις Ψυχογιός.
-«Θα παίξουμε;» των Ilan Brenman, μετάφραση Κλεοπάτρας Ελαιοτριβιάρη, εκδόσεις Ίκαρος.
-« Η Αθηνά και το νέο της tablet» της Ψαρουδάκη Κατερίνας, SaferInternet4Kids.gr
– «Ο @Παπάκης Ντετέκτιβ! »της Lindsay Buck, SaferInternet4Kids.gr
– «Ο Διάσημος Φίλος του @Παπάκη» της Lindsay Buck, SaferInternet4Kids.gr
Επίσης τα παιδιά έμαθαν για την απαραίτητη χρήση κωδικών που πρέπει να βάζουν αντί για το αληθινό τους όνομα όταν παίζουν παιχνίδια στο διαδίκτυο.
Δημιουργία μίας ψηφιακής ιστορίας από τα παιδιά
Έγινε η συγγραφή μίας ιστορίας από τα παιδιά με αφορμή τα έντομα με τίτλο: «Ο Νίντζα έσπαζε ξύλα». Τα παιδιά ζωγράφισαν τις εικόνες σε χαρτί και κατόπιν να υπαγόρευσαν την ιστορία στη νηπιαγωγό ώστε να την πληκτρολογήσει στον υπολογιστή ιστορία. Η ιστορία αυτή αποτυπώθηκε και ψηφιακά μέσω της εφαρμογής storyjumper.
Παροχή πληροφοριών-γνώσεων
Με την εισαγωγή του υπολογιστή στην τάξη υπήρξε ένας ουσιαστικός βοηθός των εκπαιδευτικών στην παροχή γνώσεων στα παιδιά με καλύτερη ποιότητα μουσικής, εικόνας, πληροφοριών.
Ακούγαμε μουσική, παιδικά τραγούδια μέσω του ίντερνετ, ακούσαμε παραμύθια, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο, παίξαμε παιχνίδια γνώσεων, ψυχαγωγικά και παζλ.
Ερωτηματολόγιο για τους γονείς
Διανεμήθηκε στους γονείς Ερωτηματολόγιο για την άποψή τους για το ρόλο του υπολογιστή και τη χρήση του διαδικτύου. Η πλειοψηφία των γονέων έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή άλλο μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο. Το 90% θεωρεί ότι τα παιδιά τους δεν έχουν επαρκή γνώση στη χρήση του διαδικτύου και δεν το χρησιμοποιούν καθημερινά. Το σύνολο των γονέων πιστεύει ότι τα παιδιά μπορούν να περνούν στο διαδίκτυο μία με δύο (1-2) ώρες, αλλά πάντα με την επίβλεψη κάποιου ενήλικα και για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Ακόμα τονίζουν ότι τα παιδιά τους σε αυτή την ηλικία προτιμούν να παίζουν με τους φίλους τους τον ελεύθερο τους χρόνο παρά να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Τέλος το 80% πιστεύει ότι η ένταξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών στις σχολικές μονάδες λειτουργεί προς όφελος των παιδιών.
Ενδοσχολική επιμόρφωση για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς
Πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση με τίτλο: «Το Διαδίκτυο ασφαλώς…στη ζωή μας» στις 20-03-2024 που οργανώθηκε από το Κέντρο Πρόληψης «Ελπίδα Ζωής» Περιφερειακή Ενότητα Άργους. Στη διάρκεια της συζήτησης ειδικοί επιστήμονες (ψυχολόγος και κοινωνική λειτουργός) τόνισαν τη σημασία της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο, τους κίνδυνοι που μπορούν να προκύψουν από συνομιλίες με αγνώστους, τα διαδικτυακά παιχνίδια, τους τρόπους αναζήτησης πληροφοριών, το γονικό έλεγχο στο διαδίκτυο και την ισορροπία που πρέπει να διατηρήσουμε ανάμεσα στον κόσμο του διαδικτύου και τον πραγματικό κόσμο.
Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν ένα υποστηρικτικό εργαλείο για δραστηριότητες στην τάξη. Εμπλουτίζουν το μαθησιακό περιβάλλον της τάξης γιατί οι μαθητές καλούνται να επεξεργαστούν, να μοιραστούν και να σχολιάσουν τις πληροφορίες που τους παρέχονται με τρόπο δημιουργικό. Το μαθησιακό περιβάλλον δηλαδή, καθίσταται διαδραστικό και πολυτροπικό και κατ’ επέκταση, παρέχει ευκαιρίες μάθησης σε όλους τους μαθητές. Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα με τις νέες τεχνολογίες και υπήρξε συνεργασία και η επικοινωνία όλων των μελών της Σχολικής Κοινότητας.