Γνωριμία με τις νέες τεχνολογίες

Το σχέδιο δράσης της σχολικής μας μονάδας για το σχολικό έτος 2023-2024 ήταν η γνωριμία των παιδιών με τα βασικά χαρακτηριστικά των νέων  τεχνολογιών. Η χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στο νηπιαγωγείο αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα της σχολικής ζωής. Ενισχύοντας την ψηφιακή επάρκεια από τις μικρές ηλικίες παρέχονται ευκαιρίες και το πλαίσιο στα παιδιά να αναπτύξουν όχι μόνο ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και κριτική στάση και συνήθειες ορθολογικής και υπεύθυνης χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας.

Στόχος: να καταστούν τα παιδιά ψηφιακά εγγράμματα, ώστε να μπορούν να δράσουν αποτελεσματικά στις νέες και πολύπλοκες ανάγκες της καθημερινής ζωής. Να εξοικειωθούν με βασικές λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες χρήσεις του. Τα παιδιά μαθαίνοντας να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, κοινωνικοποιούνται, δημιουργούν, αναπτύσσουν την ικανότητά τους για επίλυση προβλημάτων και αναπτύσσουν την αυτονομία τους.

Οι διδακτικές προσεγγίσεις για τις νέες τεχνολογίες διαμορφώνονται σύμφωνα με  δύο αρχές: Οι νέες τεχνολογίες λειτουργούν σε σχέση με τις άλλες μαθησιακές περιοχές και η χρήση τους στο νηπιαγωγείο δεν είναι αυτοσκοπός.

Διαμόρφωση γωνιάς υπολογιστή

Λειτούργησε για τους μαθητές και μαθήτριες των τμημάτων του Νηπιαγωγείου. Συντάχθηκε ο κανονισμός της γωνιάς του υπολογιστή, όπου συναποφασίστηκε με τα παιδιά το συμβόλαιο, που αφορά τη σωστή συμπεριφορά απέναντι στον υπολογιστή. Στο χώρο αυτό κάθονται μέχρι δύο παιδιά. Αυτό τους επιτρέπει να συνεργάζονται και να αναπτύσσουν προφορική επικοινωνία, αλλά και να μην περιμένουν άλλα παιδιά, τα οποία μπορούν να παίξουν σε άλλη γωνιά. Παίζουμε κατά την ελεύθερη ώρα των δραστηριοτήτων, ακολουθώντας τη σειρά των ονομάτων στο παρουσιολόγιο. Κάθε παιχνίδι που το ξεκινάμε, το τελειώνουμε.

IMG 20240520 074758 IMG 20240520 074354 IMG 20240520 074615

Γνωριμία των παιδιών με τα βασικά χαρακτηριστικά των νέων  τεχνολογιών Κατανόηση του υπολογιστή ως ενιαίου συστήματος

Έμαθαν να αναγνωρίζουν τα μέρη του υπολογιστή όπως οθόνη, κάμερα, ποντίκι, ηχεία, πληκτρολόγιο, κεντρική μονάδα, βλέποντας εκπαιδευτικό βίντεο. Ότι υπάρχουν κατηγορίες υπολογιστικών συστημάτων όπως μεγάλοι υπολογιστές, γενικής χρήσης, που συναντάμε σε εταιρείες και προσωπικούς υπολογιστές για προσωπική μας χρήση, σταθεροί και φορητοί υπολογιστές,  έξυπνα κινητά (smartphones) και ταμπλέτες (tables).

IMG 20240205 115041 IMG 20240207 101601 IMG 20240205 123928PC parts IMG 20240205 123915  IMG 20240205 124011

IMG 20240209 113825 IMG 20240207 115856

IMG 20240209 113805 IMG 20240208 122131

Κατασκευή Υπολογιστή

Τα παιδιά ζωγράφισαν και κατασκεύασαν μία αναπαράσταση του Η/Υ με δικά τους μέσα.

1707917294389 IMG 20240208 115442 IMG 20240215 113135 IMG 20240215 113010IMG 20240215 121543 IMG 20240215 122329 IMG 20240215 112928

Δεξιότητες γραμματισμού

Τα παιδιά γνώρισαν μια νέα μέθοδο γραφής, διαφορετικής από την παραδοσιακή, γράφοντας το όνομά τους χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου, αναπτύσσοντας δεξιότητες γραμματισμού.

IMG 20240215 102433 IMG 20240215 102154 IMG 20240216 114135 IMG 20240215 101618  IMG 20240215 102714 IMG 20240215 102647

Χρήση λογισμικών

Τα  παιδιά παίζοντας, πχ. αλληλεπιδραστικά παιχνίδια πολυμέσων online μπορούσαν να εξασκήσουν δεξιότητες γραμματισμού (πχ. να μάθουν να προσδιορίζουν γράμματα του αλφάβητου). Χρησιμοποιήθηκαν λογισμικά σειροθέτησης ή σχεδίασης για να εξασκηθούν τα παιδιά στις σχέσεις και να προβλέψουν τι ακολουθεί μετά στη σειρά, λογισμικά ταξινόμησης ενθαρρύνοντας τα παιδιά να ομαδοποιήσουν αντικείμενα (κατά μέγεθος, χρώμα, σχήμα κλπ.).

IMG 9b5d326a2bd0d407f4fb6146b5bb5dcd V IMG ba1deba1138668f7a9716c0efcaa0754 V 1707917323096 1707917323062 1706532653176  1706532653253

1706532653227 1706532653205

Εξοικείωση με τον προγραμματισμό κατάλληλων για τα παιδιά ρομποτικών περιβαλλόντων.

Τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις βασικές εντολές προγραμματισμού (π.χ. εντολές κίνησης μπροστά-πίσω-αριστερά-δεξιά) χρησιμοποιώντας το bee bot, το προγραμματιζόμενο ρομπότ δαπέδου και αποκτώντας δεξιότητες και κριτική σκέψη .

IMG 20240521 093601 IMG 20240521 093336

Δράση για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου

 Συμμετείχαμε διαδικτυακά στις 8 Φεβρουαρίου 2024 στην εκδήλωση του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου ΙΤΕ (SaferInternet4Kids) που είχε σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους. Μέσα από το παραμύθι «Ο διάσημος φίλος του @Παπάκη» και μια διαδραστική παρουσίαση, οι μικροί μαθητές έμαθαν πως να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου με ασφάλεια, ενημερώθηκαν για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων και για τον διαδικτυακό εκφοβισμό ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο πως πρέπει να αντιδρούν στην περίπτωση που δουν κάτι στο διαδίκτυο που τους ανησυχεί/αναστατώνει/τρομάζει. Ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για όλους!

IMG 20240208 104749 1 Βεβαίωση 1 page 0001

Εκμάθηση ορθών χρήσεων των ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή

Τα παιδιά έμαθαν τα οφέλη αλλά και τα αρνητικά της χρήσης των νέων τεχνολογιών μέσα από ιστορίες που διαβάστηκαν στην τάξη όπως :

1235407 264x264 800x800 96x96 560x560 1  4387efd2f7766e918843b4c1

-«Ο Μπεν και η ταμπλετοπαγίδα» των Μάνου Σφακιανάκη και Βέρας Αθανασίου, εκδόσεις Ψυχογιός.

-«Θα παίξουμε;» των Ilan Brenman, μετάφραση Κλεοπάτρας Ελαιοτριβιάρη, εκδόσεις Ίκαρος.

-« Η Αθηνά και το νέο της tablet» της Ψαρουδάκη Κατερίνας, SaferInternet4Kids.gr

– «Ο @Παπάκης Ντετέκτιβ! »της   Lindsay Buck, SaferInternet4Kids.gr

– «Ο Διάσημος Φίλος του @Παπάκη» της Lindsay Buck, SaferInternet4Kids.gr

Επίσης τα παιδιά έμαθαν για την απαραίτητη χρήση κωδικών που πρέπει να βάζουν αντί για το αληθινό τους όνομα όταν παίζουν παιχνίδια στο διαδίκτυο.

    IMG 20240205 124018 IMG 20240215 123157

Δημιουργία μίας ψηφιακής ιστορίας από τα παιδιά

Έγινε η συγγραφή μίας ιστορίας από τα παιδιά με αφορμή τα έντομα με τίτλο: «Ο Νίντζα έσπαζε ξύλα». Τα παιδιά ζωγράφισαν τις εικόνες σε χαρτί και κατόπιν να υπαγόρευσαν την ιστορία στη νηπιαγωγό ώστε να την πληκτρολογήσει στον υπολογιστή ιστορία. Η ιστορία αυτή αποτυπώθηκε και ψηφιακά μέσω της εφαρμογής storyjumper.


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Παροχή πληροφοριών-γνώσεων

Με την  εισαγωγή του υπολογιστή στην τάξη υπήρξε ένας ουσιαστικός βοηθός των εκπαιδευτικών στην παροχή γνώσεων στα παιδιά με καλύτερη ποιότητα μουσικής, εικόνας, πληροφοριών.

Ακούγαμε μουσική, παιδικά τραγούδια μέσω του ίντερνετ, ακούσαμε παραμύθια, παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικά βίντεο, παίξαμε παιχνίδια γνώσεων, ψυχαγωγικά και παζλ.

IMG 20240118 125508 IMG 20240131 123546 IMG 20240409 094804IMG 20240221 101503 IMG 20240207 101359 1707917294485

Ερωτηματολόγιο  για τους γονείς

Διανεμήθηκε στους γονείς Ερωτηματολόγιο για την άποψή τους για το ρόλο του υπολογιστή και τη χρήση του διαδικτύου. Η πλειοψηφία των γονέων έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή ή άλλο μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο. Το 90% θεωρεί ότι τα παιδιά τους δεν έχουν επαρκή γνώση στη χρήση του διαδικτύου και  δεν το χρησιμοποιούν καθημερινά. Το σύνολο των γονέων πιστεύει ότι τα παιδιά μπορούν να περνούν στο διαδίκτυο μία με δύο (1-2) ώρες, αλλά πάντα με την επίβλεψη κάποιου ενήλικα και για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Ακόμα τονίζουν ότι τα παιδιά τους σε αυτή την ηλικία προτιμούν να παίζουν με τους φίλους τους τον ελεύθερο τους χρόνο παρά να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Τέλος το 80% πιστεύει ότι η ένταξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών στις σχολικές μονάδες λειτουργεί προς όφελος των παιδιών.



Λήψη αρχείου

Ενδοσχολική επιμόρφωση για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς

Πραγματοποιήθηκε ενδοσχολική επιμόρφωση με τίτλο: «Το Διαδίκτυο ασφαλώς…στη ζωή μας» στις 20-03-2024 που οργανώθηκε από το Κέντρο Πρόληψης «Ελπίδα Ζωής» Περιφερειακή Ενότητα Άργους. Στη διάρκεια της συζήτησης ειδικοί επιστήμονες (ψυχολόγος και κοινωνική λειτουργός) τόνισαν τη σημασία της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο, τους κίνδυνοι που μπορούν να προκύψουν από συνομιλίες με αγνώστους, τα διαδικτυακά παιχνίδια, τους  τρόπους αναζήτησης πληροφοριών, το γονικό έλεγχο στο διαδίκτυο και την  ισορροπία που πρέπει να διατηρήσουμε ανάμεσα στον κόσμο του διαδικτύου και τον πραγματικό κόσμο.

IMG 20240320 173505 IMG 20240320 180231

Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι οι νέες τεχνολογίες αποτελούν ένα υποστηρικτικό εργαλείο για δραστηριότητες στην τάξη. Εμπλουτίζουν το μαθησιακό περιβάλλον της τάξης γιατί οι μαθητές καλούνται να επεξεργαστούν, να μοιραστούν και να σχολιάσουν τις πληροφορίες που τους παρέχονται με τρόπο δημιουργικό. Το μαθησιακό περιβάλλον δηλαδή, καθίσταται διαδραστικό και πολυτροπικό και κατ’ επέκταση, παρέχει ευκαιρίες μάθησης σε όλους τους μαθητές. Τα παιδιά έδειξαν ενδιαφέρον για το πρόγραμμα με τις νέες τεχνολογίες και υπήρξε συνεργασία και η επικοινωνία όλων των μελών της Σχολικής Κοινότητας.