Παραθέτουμε συμβουλευτικά ερωτήσεις που μπορούν να συζητούν οι γονείς με τα παιδιά τους:
ΘΕΜΑ: ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΝΟΙΞΑΝ
Α. Στην καλλιέργεια της γλώσσας και της σκέψης
- Ακούω προσεχτικά το παιδί μου;
- Δείχνω ενδιαφέρον σε ό,τι μου λέει το παιδί μου;
- Απαντώ σε ερωτήσεις του παιδιού μου;
- Συζητώ με το παιδί μου ή απαντώ σε εντολές μόνο;
- Απαντώ στο παιδί μου με πλήρεις προτάσεις ή θεωρώ πολλά πράγματα αυτονόητα;
- Κάνω δηλώσεις που δημιουργούν συνομιλία;
- Συζητώ με το παιδί μου αυτά που βλέπει στην τηλεόραση;
- Συζητώ με το παιδί μου πάνω στις εμπειρίες που κουβαλά στο σχολείο;
- Ενθαρρύνω το παιδί μου να γράφει;
- Το πρότυπο της γλώσσας που του παρέχω, προσπαθώ να είναι όσο το δυνατό πιο άρτιο;
- Διαβάζω ιστορίες, παραμύθια ή άλλα στο παιδί μου;
- Δίνω την ευκαιρία στο παιδί μου να με βλέπει να διαβάζω;
- Ενθαρρύνω το παιδί μου να μου διαβάζει τα μαθήματά του;
- Επισκέπτομαι τη βιβλιοθήκη του σχολείου, αν υπάρχει, ή της πόλης με το παιδί μου;
- Φέρνω βιβλία στο παιδί μου, αγοράζω βιβλία με το παιδί μου γι’ αυτό το ίδιο;
- Μαθαίνω στο παιδί μου να φροντίζει τα βιβλία του;
- Καταλαβαίνω πότε αντιμετωπίζει προβλήματα στο διάβασμα το παιδί μου;
- Δημιουργώ μια ήρεμη ατμόσφαιρα για διάβασμα;
- Εξηγώ στο παιδί μου το γιατί πρέπει να γίνει κάτι έτσι ή αλλιώς, ώστε να συνδέει την αιτία με το αποτέλεσμα και να γίνει ικανό στους συλλογισμούς;
- Υποστηρίζω το παιδί μου να ενδιαφέρεται και να υπηρετεί κοινές ευθύνες και συμφέροντα και όχι μόνο τα του εαυτού του;
- Βοηθώ το παιδί μου να έχει ομαλή σχέση με τη φύση και να την προστατεύει τόσο όσο αυτό είναι στις δυνάμεις του;
Β. Στην καλλιέργεια της λογικομαθηματικής σκέψης
- Ενθαρρύνω το παιδί μου στα μαθηματικά;
- Καταλαβαίνω το πρόγραμμα των μαθηματικών στο σχολείο και όταν αυτό δε συμβαίνει, ζητώ βοήθεια από το δάσκαλο;
- Γνωρίζω πώς πάει το παιδί μου στα μαθηματικά;
- Δημιουργώ καταστάσεις προβληματισμού που να καλλιεργούν τη μαθηματική σκέψη;
- Παίρνω το παιδί μου μαζί για ψώνια, ώστε να γίνεται η εφαρμογή (πρώτη) των μαθηματικών στη ζωή;
- Διδάσκω το παιδί μου τη σοφία της οικονομίας με το να τεκμηριώνω γιατί πρέπει να αγοράσω αυτό το προϊόν και όχι κάποιο άλλο;
- Διδάσκω στο παιδί μου να εκτιμά την αξία του χρήματος και την εργασία που κρύβει κάθε αγαθό;
Γ. Στην συναισθηματική του ισορροπία
- Χαμογελώ συχνά μέσα στο σπίτι;
- Επαινώ το παιδί μου για όλες τις προσπάθειές του που αποβλέπουν σε θετικές πράξεις;
- Συζητώ με το παιδί μου για τα λάθη του, για το καλό και το κακό, για το αληθινό και το ψεύτικο, για το ωραίο και το άσχημο;
- Αποφεύγω να το συγκρίνω με άλλα παιδιά ;
- Υποστηρίζω το παιδί μου να γίνει υπεύθυνο;
- Ενθαρρύνω το παιδί μου να δοκιμάζει νέα πράγματα;
- Στέλνω το παιδί μου στο σχολείο με χαρούμενη διάθεση;
- Αποφεύγω να συζητώ μπροστά στο παιδί μου για τα λάθη που κατά τη γνώμη μου, έχει κάνει ο δάσκαλος, συζητώντας αυτά μόνο με το δάσκαλο, αποφεύγοντας τη σύγκρουση στα πρότυπα;
Δ. Στις συναντήσεις με τους γονείς
- Παρακολουθώ τις συνελεύσεις των γονέων;
- Γνωρίζω το σκοπό του Συλλόγου Γονέων;
- Προσφέρω τις υπηρεσίες μου ως εθελοντής;
- Βοηθώ στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση του σχολικού προγράμματος;