Ολοκληρώθηκε ο Α’ Θεματικός Κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων: “Ζω καλύτερα-, Ευ Ζην”, Υποθεματική: Οδική ασφάλεια, με τίτλο: “Τον ΚΟΚ αγαπώ και με ασφάλεια κυκλοφορώ”.
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Επίσης να μάθουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πεζών αλλά και των οδηγών διαφόρων οχημάτων. Να αντιληφθούν τους πιθανούς κινδύνους για τους πεζούς αλλά και για τους οδηγούς και τις αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων.
1ο Εργαστήριο: “Το Συμβούλιο της τάξης”
Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας
μέσα από τις ερωτήσεις που υποβάλουμε στην ομάδα να προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την
απάντηση εμείς, αλλά θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Ενδεικτικές ερωτήσεις:
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;
-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς; -Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο;
-Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;
-Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί;
-Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους;
-Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε μέτρα προστασίας για τον εαυτό μας;
Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας.
Δείχνουμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους και προβληματιζόμαστε.
-Τι βλέπουμε στην εικόνα; -Τι σκέφτεστε για αυτό; -Τι σας κάνει να αναρωτιέστε αυτό που είδατε; Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση µε την ολομέλεια της τάξης σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει.
2ο Εργαστήριο: «Αποκωδικοποιώντας τον Κώδικα”
Διαβάσαμε το βιβλίο «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» της Πιτσιδοπούλου Ελένης .
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο
επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:
-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο; -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν;
– Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
-Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους;
-Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;
-Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές;
-Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους δρόμους;
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα;
– Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν;
Χωρίζουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας ανάλογα με το σχήμα τους και τα ομαδοποιούν.
Κόκκινος κύκλος : Απαγορεύεται Μπλε κύκλος: Επιτρέπεται Κόκκινο τρίγωνο: Προσοχή-κίνδυνος Μπλε ορθογώνιο: Πληροφορίες
Κατασκευάσαμε ατομικά φανάρια με τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη και παίξαμε. Στο κόκκινο σταματάμε και στο πράσινο προχωράμε.
3ο Εργαστήριο: “Η σημασία των κανόνων”
Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο. Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.
• Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
• Κοιτάζω αριστερά.
• Κοιτάζω δεξιά.
• Ξανακοιτάζω αριστερά.
• Ξανακοιτάζω δεξιά.
• Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το απέναντι πεζοδρόμιο.
• Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από την διάβαση πεζών.
• Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή.
-Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα;
-Τι κάνουμε;
-Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;
Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί.
Διαβάσαμε το παραμύθι: “Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας” της Κατερίνας Βαϊμάκη.
Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα. -Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;
-Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε;
Φτιάξαμε το “Αλφαβητάρι της Κυκλοφοριακής Αγωγής” όπου βρήκαμε λέξεις για κάθε γράμμα της αλφαβήτας.
4ο Εργαστήριο: ” Αν ήταν αλλιώς…”
Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να
εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.
-Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάζουν την συμπεριφορά ενός οδηγού/πεζού/ποδηλάτη;
– Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; -Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν…
Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
Διαβάσαμε και τα βιβλία “Στο δρόμο- Οι συμβουλές του μικρού Λύκου” του Gomboli Mario και “Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ” της Ράνιας Μπουμπούρη.
Δίνονται φύλλα εργασίας με σχήματα και αντιστοίχιση με το κατάλληλο σήμα.
5ο Εργαστήριο: “Τα χρώματα των φαναριών”
Παίζουμε το Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν σηκώσει η νηπιαγωγός το φανάρι με το πράσινο χρώμα προχωράνε, με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.
Κατασκευάζουμε χάρτινο φανάρι «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο;
-Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει;
6ο Εργαστήριο: “Οι κατασΚΟ(Κ)ποι του δρόμου”
-Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων. Με τη βοήθεια
της εκπαιδευτικού οι μαθητές/τριες καταγράφουν και παρατηρούν. Η ενέργεια αυτή θα τους βοηθήσει ιδιαίτερα στο να επιλέξουν το κατάλληλο χρώμα για το χαρτόνι ή τα χαρτόνια που θα χρησιμοποιήσουν. Επιστρέφοντας στο σχολείο αξιολογούμε τον περίπατό μας και τις παρατηρήσεις μας και επεξεργαζόμαστε τα συμπεράσματά μας. Κάνουμε την καταγραφή τους.
Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε το σήμα της φαντασίας μας που θεωρούμε ότι λείπει από τον ΚΟΚ αλλά εμείς το θεωρούμε αναγκαίο.
-Επίσκεψη στο Πάρκο Οδικής Κυκλοφορίας .
7ο Εργαστήριο: “Αξιολογώ “
Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου με κανόνες για την οδική ασφάλεια.
Γίνεται συζήτηση και παρουσίαση αποτελεσμάτων.
Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας του προγράμματος
-τι μάθαμε;
– Πόσο πιο ενημερωμένοι και ασφαλείς αισθανόμαστε;
Ζωγραφίζω την αξιολόγησή μου σε χαρτί.
Στα παιδιά δόθηκε από το Ι.Ο.ΑΣ. (Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας) «Πάνος Μυλωνάς» φυλλάδιο για το πώς πρέπει να διασχίζουμε το δρόμο με ασφάλεια.
Οι μαθητές και μαθήτριες με την ολοκλήρωση του προγράμματος απέκτησαν γνώσεις για την σωστή κυκλοφορία στο δρόμο, αντάλλαξαν ιδέες και απόψεις. Συνεργάστηκαν αρμονικά κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων και έμαθαν να σέβονται το συνομιλητή τους και να περιμένουν τη σειρά τους να μιλήσουν. Πλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις. Εκφράστηκαν δημιουργικά μέσα από τις εικαστικές τέχνες, τη δραματοποίηση, τη μουσική και το παιχνίδι.