Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-2024- Α’ Θεματικός Κύκλος, Ζω Καλύτερα-Ευ Ζην, Οδική Ασφάλεια

Ολοκληρώθηκε ο Α’ Θεματικός Κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων: “Ζω καλύτερα-, Ευ Ζην”, Υποθεματική: Οδική ασφάλεια, με τίτλο: “Τον ΚΟΚ αγαπώ και με ασφάλεια κυκλοφορώ”.

Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. Επίσης να μάθουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των πεζών αλλά και των οδηγών διαφόρων οχημάτων. Να αντιληφθούν τους πιθανούς κινδύνους για τους πεζούς αλλά και για τους οδηγούς και τις αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων.

1ο Εργαστήριο:Το Συμβούλιο της τάξης”

Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας
μέσα από τις ερωτήσεις που υποβάλουμε στην ομάδα να προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την
απάντηση εμείς, αλλά θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Ενδεικτικές ερωτήσεις:
-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;
-Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;                                                                  -Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο;
-Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί;
-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;
-Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί;
-Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους;
-Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε μέτρα προστασίας για τον εαυτό μας;
Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας.
Δείχνουμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους και προβληματιζόμαστε.
-Τι βλέπουμε στην εικόνα; -Τι σκέφτεστε για αυτό; -Τι σας κάνει να αναρωτιέστε αυτό που είδατε;      Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση µε την ολομέλεια της τάξης σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει.

IMG 20231102 075553 IMG 20231110 073849 

IMG 20231109 132109

 2ο Εργαστήριο: «Αποκωδικοποιώντας τον Κώδικα”

Διαβάσαμε το βιβλίο «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» της Πιτσιδοπούλου Ελένης .αρχείο λήψης 1

Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο
επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων:
-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;
-Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;
– Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;
-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο;                                                                                      -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν;
– Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;
-Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους;
-Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;
-Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές;
-Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους δρόμους;
-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα;
– Tι σχήμα έχουν;
-Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη
(Πράσινο). Τι σηματοδοτούν;

IMG 20231116 165504 images 2  images 1

jrghFnZfF6kgWp images 2

Χωρίζουν τα σήματα οδικής κυκλοφορίας ανάλογα με το σχήμα τους και τα ομαδοποιούν.

IMG 20231116 170150 IMG 20231106 114059

Κόκκινος κύκλος : Απαγορεύεται                                                                                                                                                Μπλε κύκλος: Επιτρέπεται                                                                                                                                                      Κόκκινο τρίγωνο: Προσοχή-κίνδυνος                                                                                                                                         Μπλε ορθογώνιο: Πληροφορίες

Κατασκευάσαμε ατομικά φανάρια με τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη και παίξαμε. Στο κόκκινο σταματάμε και στο πράσινο προχωράμε.

IMG 20231106 114119 IMG 20231103 110452 IMG 20231109 125429  

3ο Εργαστήριο:  “Η σημασία των κανόνων”

Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο. Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.
• Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
• Κοιτάζω αριστερά.
• Κοιτάζω δεξιά.
• Ξανακοιτάζω αριστερά.
• Ξανακοιτάζω δεξιά.
• Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το απέναντι πεζοδρόμιο.
• Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από την διάβαση πεζών.
• Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή.
-Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα;
-Τι κάνουμε;
-Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;
Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί.

Διαβάσαμε το παραμύθι: “Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας” της Κατερίνας Βαϊμάκη.αρχείο λήψης 2
Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα. -Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;
-Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε;

Φτιάξαμε το “Αλφαβητάρι της Κυκλοφοριακής Αγωγής” όπου βρήκαμε λέξεις για κάθε γράμμα της αλφαβήτας.

IMG 20231102 075541

4ο Εργαστήριο: ” Αν ήταν αλλιώς…”

Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να
εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.
-Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάζουν την συμπεριφορά ενός οδηγού/πεζού/ποδηλάτη;
– Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; -Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν…

IMG 2828  IMG 2831

Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.

Διαβάσαμε και τα βιβλία  “Στο δρόμο- Οι συμβουλές του μικρού Λύκου” του Gomboli Mario και   “Στο αυτοκίνητο δε σε αγαπώ” της Ράνιας Μπουμπούρη.

IMG 20231116 113950    αρχείο λήψης

Δίνονται φύλλα εργασίας με σχήματα και αντιστοίχιση με το κατάλληλο σήμα.

IMG 20231109 120614

5ο Εργαστήριο: “Τα χρώματα των φαναριών”

Παίζουμε το Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν σηκώσει η νηπιαγωγός το φανάρι με το πράσινο χρώμα προχωράνε, με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.

Κατασκευάζουμε χάρτινο φανάρι «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο;
-Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει;

IMG 20231109 091205 IMG 20231103 110502 1

6ο Εργαστήριο: “Οι κατασΚΟ(Κ)ποι του δρόμου”

-Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων. Με τη βοήθεια
της εκπαιδευτικού οι μαθητές/τριες καταγράφουν και παρατηρούν. Η ενέργεια αυτή θα τους βοηθήσει ιδιαίτερα στο να επιλέξουν το κατάλληλο χρώμα για το χαρτόνι ή τα χαρτόνια που θα χρησιμοποιήσουν. Επιστρέφοντας στο σχολείο αξιολογούμε τον περίπατό μας και τις παρατηρήσεις μας και επεξεργαζόμαστε τα συμπεράσματά μας. Κάνουμε την καταγραφή τους.

IMG 20231101 100343 IMG 20231101 100602 IMG 20231101 100801 IMG 20231101 101249

Χωριζόμαστε σε ομάδες και φτιάχνουμε το σήμα της φαντασίας μας που θεωρούμε ότι λείπει από τον ΚΟΚ αλλά εμείς το θεωρούμε αναγκαίο.

IMG 20231031 120909 IMG 20231108 114431 

IMG 20231108 115451 IMG 20231108 115453    IMG 20231108 115516

-Επίσκεψη στο Πάρκο Οδικής Κυκλοφορίας .

IMG 20231107 104417 1 IMG 20231107 112901 1 IMG 20231107 105808

7ο Εργαστήριο: “Αξιολογώ “

Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου με κανόνες για την οδική ασφάλεια.
Γίνεται συζήτηση και παρουσίαση αποτελεσμάτων.
Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας του προγράμματος
-τι μάθαμε;
– Πόσο πιο ενημερωμένοι και ασφαλείς αισθανόμαστε;
Ζωγραφίζω την αξιολόγησή μου σε χαρτί.

Στα παιδιά δόθηκε από το Ι.Ο.ΑΣ. (Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας) «Πάνος Μυλωνάς» φυλλάδιο για το πώς πρέπει να διασχίζουμε το δρόμο με ασφάλεια.

IMG 20231113 115507

Οι μαθητές και μαθήτριες με την ολοκλήρωση του προγράμματος απέκτησαν γνώσεις για την σωστή κυκλοφορία στο δρόμο, αντάλλαξαν ιδέες και απόψεις. Συνεργάστηκαν αρμονικά κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων και έμαθαν να σέβονται το συνομιλητή τους και να περιμένουν τη σειρά τους να μιλήσουν. Πλούτισαν το λεξιλόγιο τους με νέες λέξεις. Εκφράστηκαν δημιουργικά μέσα από τις εικαστικές τέχνες, τη δραματοποίηση, τη μουσική και το παιχνίδι.