Ολοκληρώσαμε τον Α’ Θεματικό Κύκλο :”Ζω καλύτερα-Ευ Zην”-Θεματική ενότητα: Αυτομέριμνα και πρόληψη, Πρόληψη εξαρτήσεων, Ψυχική υγεία με τίτλο: «Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο νηπιαγωγείο» -Σχεδιασμένο από το Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ» – Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης από Ναρκωτικά και Προαγωγής της Υγείας, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου είναι η καλλιέργεια συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών (επικοινωνία, αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, ενίσχυση της αυτό-εκτίμησης). Το πρόγραμμα συμβάλλει στην εκπαίδευση των παιδιών σε δεξιότητες επικοινωνίας, στην ένταξή τους στην ομάδα της τάξης, στην απόκτηση υγιών συνηθειών. Επιπλέον, μέσα από στοχευμένες δράσεις και υιοθετώντας σύγχρονες διδακτικές πρακτικές για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, θα επιδιωχθεί η διαχείριση θεμάτων ψυχικής υγείας στη νηπιακή ηλικία, η καλλιέργεια της αυτογνωσίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών.
Στοχευόμενες δεξιότητες:
Κριτική σκέψη (Critical thinking)- Επικοινωνία (Communication) – Συνεργασία (Collaboration)
Δημιουργικότητα (Creativity): Aυτομέριμνα -Κοινωνικές Δεξιότητες – Ενσυναίσθηση και ευαισθησία
Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης: Ψηφιακός γραμματισμός (digital literacy)
Δεξιότητες του Νου: Κατασκευές
1ο εργαστήριο:
«Ο ΠΥΞΙΔΟΥΛΗΣ, Η ΠΥΞΙΔΟΥΛΑ ΚΑΙ Ο ΜΑΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ»
Στόχοι
-Γνωριμία με τον Πυξιδούλη και την Πυξιδούλη
-Εισαγωγή του μαγικού κύκλου
-Να οριστούν οι βασικοί κανόνες λειτουργίας της ομάδας.
Τα παιδιά γνωρίζουν τον Πυξιδούλη, την Πυξιδούλα και το μαγικό αντικείμενο.
Δημιουργούμε τους “χρυσούς κανόνες της ομάδας μας”. Με αυτούς τους κανόνες θα λειτουργούμε πάντα όταν κάνουμε τον μαγικό κύκλο και θα προσπαθούμε όλοι για την τήρησή τους.
Διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού: «Το ξωτικό της γκρίνιας». Καταγράφονται οι κανόνες της ομάδας με τη βοήθεια του «ξωτικού της γκρίνιας» το οποίο φέρνει πάντα την γκρίνια, όταν δεν υπάρχουν κανόνες.
Γράφουμε το όνομα μας σε χρωματιστό χαρτί και λέμε τι μας αρέσει να κάνουμε τον ελεύθερο χρόνο μας.
2ο εργαστήριο: Εγώ +Εσύ= Η Ομάδα μας
«Η ΜΑΓΙΚΗ ΚΟΥΒΕΡΤΑ» 2η Κάρτα
Στόχοι
-Να έχουν την ευκαιρία τα παιδιά να μοιραστούν με την ομάδα πράγματα για τον εαυτό τους και να γνωριστούν καλύτερα.
-Να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της ομάδας.
-Να καταλάβουν πως ο καθένας έχει ένα ρόλο και μια θέση στην ομάδα.
“Ο χορός της βροχής”
Είναι ένας απλός ομαδικός «χορός» που βοηθά την ομάδα να επικεντρωθεί σε αυτό που θα ακολουθήσει και λειτουργεί και εμψυχωτικά. Είναι ένας χορός που χορεύουν οι Ινδιάνοι όταν θέλουν να προκαλέσουν βροχή. Ένα παιδί ξεκινά μια κίνηση η οποία μεταδίδεται από τον έναν στον άλλον πάντα προς την ίδια φορά. Ο καθένας παίρνει την κίνηση από τον διπλανό του και συνεχίζει με την ίδια κίνηση ώσπου ο διπλανός να του δείξει τη νέα κίνηση.
“Η ΜΑΓΙΚΗ ΚΟΥΒΕΡΤΑ”
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες. Στη συνέχεια κάθε ομάδα κάθισε στο κέντρο της αίθουσας στο πάτωμα. Έβαλα την μαγική κουβέρτα από πάνω τους και έδωσα την οδηγία: όταν θα βγάλω την κουβέρτα θα είστε π.χ. σκυλάκια, γατάκια κτλ.
3ο εργαστήριο: Εγώ +Εσύ= Είμαστε ίδιοι και διαφορετικοί
«ΕΝΑΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ» 3η Κάρτα
Στόχοι:
-Να καταλάβουν τα παιδιά ότι όλοι έχουν κοινά χαρακτηριστικά που τους κάνουν να μοιάζουν.
-Να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της ομάδας.
-Να αισθανθούν σημαντικά μέλη της ομάδας.
Το σπασμένο τηλέφωνο: καθίσαμε σε κύκλο και είπαμε στα παιδιά μια λέξη που τη μετέφερε το ένα στο άλλο και ο τελευταίος έπρεπε να τη φωνάξει.
Διαβάζουμε το παραμύθι:” Ένας για όλους και όλοι για έναν ” της Weninger Brigitte και συνεργαζόμαστε ανά ομάδα για να ζωγραφίσουμε ό,τι μας άρεσε. Το κάθε ζωάκι της ιστορίας ήταν ξεχωριστό, αλλά μπόρεσαν όλα μαζί να συνεργαστούν. Ήρωες της ιστορίας ήταν ο Μαξ, το ποντικάκι που κατεβάζει ιδέες, Μόλυ, η τυφλοποντικίνα με καταπληκτική όσφρηση, Φρέντυ, το βατραχάκι που χοροπηδά, Τέρυ, ο σκατζόχοιρος που είναι καλός φύλακας, Μπελίντα, η κοτσυφίνα που πετά.
4ο εργαστήριο: Υγιείς Συνήθειες
«ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ» 4η Κάρτα
Στόχοι
-Να μάθουν τα παιδιά να αξιολογούν και να κρίνουν αυτό που είναι καλό από αυτό που είναι κακό.
-Ενίσχυση της κριτικής τους σκέψης.
-Εκμάθηση υγιών συνηθειών.
Σε ψαράκια χάρτινα χρωματιστά έχουμε κολλήσει υγιεινές και μη υγιεινές εικόνες και τα παιδιά τα ξεχωρίζουν σε δύο στεφάνια (λιμνούλες) ανάλογα με το τι πιστεύουν.
5ο εργαστήριο: Υγιείς συνήθειες
«ΖΩ ΜΕ ΥΓΕΙΑ» 5η Κάρτα
Δραστηριότητα
Παντομίμα:
Τα παιδιά χωρίς να μιλούν έδειχναν με παντομίμα μια συνήθεια που τα υπόλοιπα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν τι είναι. Μετά από κάθε παντομίμα γινόταν μια κουβέντα με τα παιδιά για το τι πίστευαν γι’ αυτό που έδειξε ο συμμαθητής τους. Είναι κάτι που βοηθά ή κάτι που βλάπτει;
6ο εργαστήριο: Αυτοεκτίμηση
«ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΟΥ» 6η Κάρτα
Στόχοι
_Να γνωρίσουν τα παιδιά καλύτερα τον εαυτό τους (αυτογνωσία) και τους άλλους.
_Να μάθουν να παρουσιάζουν τον εαυτό τους στους άλλους.
_Να μάθουν να ακούνε προσεκτικά.
Δραστηριότητες
-Το βιβλίο για τον εαυτό μου
Τα παιδιά φτιάχνουν σταδιακά το βιβλίο για τον εαυτό τους που όταν ολοκληρωθεί θα το παρουσιάσουν σε όλους. Κάθε παιδί παρουσίασε το αγαπημένο του παιχνίδι, τι το κάνει χαρούμενο, τι το κάνει λυπημένο.
Μιλήσαμε με τα παιδιά για το πόσο ξεχωριστοί και σημαντικοί άνθρωποι είναι. Ζητήσαμε από το καθένα να μοιραστεί με την ομάδα ένα πράγμα που θεωρούν ότι είναι καλό στον εαυτό τους ή κάτι που τους αρέσει στον εαυτό τους και το καταγράφαμε σε μια από τις σελίδες του βιβλίου για τον εαυτό τους.
8ο εργαστήριο: Συναισθήματα
«ΤΟ ΚΟΛΑΖ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
Στόχοι
-Να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να μιλήσουν για τα συναισθήματα.
-Να αναγνωρίσουν, πώς εκφράζονται κάποια βασικά συναισθήματα.
Διαβάσαμε το παραμύθι “Η Παλέτα των συναισθημάτων” της Έρας Μουλάκη
Χωρίσαμε τα παιδιά σε τέσσερις (4) ομάδες. Στη συνέχεια τους ζητήσαμε να καθίσουν στα τραπεζάκια. Τους δώσαμε ένα από τα εξής τέσσερα συναισθήματα: ΧΑΡΑ, ΘΥΜΟΣ, ΦΟΒΟΣ, ΛΥΠΗ και εικόνες με γεγονότα χαρακτηριστικά του συναισθήματος. Τους ζητήσαμε να κάνουν ένα κολάζ για το συναίσθημα που έχουν. Στη συνέχεια βάλαμε τα κολλάζ στη μέση και η κάθε ομάδα συζήτησε για τις εικόνες. Τα παιδιά παρουσίασαν το κολλάζ της ομάδας τους μιλώντας για τα γεγονότα των εικόνων και τι προκαλούσε το συναίσθημα που αναφερόταν σε αυτές.
9ο εργαστήριο
«Η ΜΑΣΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»
Στόχοι
-Να μάθουν τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων.
-Να μάθουν να εκφράζουν τα δικά τους προσωπικά συναισθήματα.
Καλέσαμε τα παιδιά να παίξουν παντομίμα. Κάθε ένα παιδί διάλεξε ένα συναίσθημα από αυτά που απεικονίζονταν σε κάρτες που τους δείχναμε για να το αναπαραστήσει στα υπόλοιπα παιδιά της τάξης χωρίς να μιλήσει. Οι υπόλοιποι έπρεπε να μαντέψουν ποιο συναίσθημα κάνει. Συζητήσαμε με τα παιδιά πως ήταν και αν μπορούσαν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα έτσι όπως τα έβλεπαν από τους άλλους.
Μοιράσαμε στο κάθε παιδί ένα πλαστικό πιάτο και ζητήσαμε να ζωγραφίσουν ένα συναίσθημα που τους αρέσει ή πώς αισθάνονται εκείνη τη στιγμή. Είναι η «Μάσκα των συναισθημάτων» τους και θα την πάρουν μαζί τους. Τα παιδιά μοιράστηκαν με τους υπόλοιπους τις μάσκες που έφτιαξαν και μίλησαν για αυτές.
10ο εργαστήριο: Κλείσιμο
«Κλείνω την ομάδα και αποχαιρετώ τον Πυξιδούλη και την Πυξιδούλα»
Στόχοι
-Αποχαιρετισμός της ομάδας
-Αξιολόγηση των συναντήσεων
-Γενικές εντυπώσεις από το πρόγραμμα
Δραστηριότητα
Η «μαγική» κλήρωση (βάλαμε στο «μαγικό καπέλο» χαρτάκια με τα ονόματα των παιδιών). Κάθε παιδί έπαιρνε από το καπέλο ένα χαρτάκι και τύχαινε κάποιο άλλο παιδί, για το οποίο έκανε μια ζωγραφιά που του χάρισε στη συνέχεια. Αναφερθήκαμε στις συναντήσεις και στις εντυπώσεις που έμειναν από τις δραστηριότητες και τις συζητήσεις δείχνοντας στα παιδιά φωτογραφίες από τις δραστηριότητες που κάναμε στην τάξη, ώστε να τις ξαναθυμηθούν συγκεντρωτικά. Τα παιδιά αναφέρθηκαν σε ό,τι τους άρεσε από όλο το πρόγραμμα και μοιράστηκαν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματά τους, τις ιδέες τους. Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα αποχαιρέτησαν τα παιδιά για να επιστρέψουν στην Πυξιδοχώρα τους. Κάθε παιδί τούς είπε από μία ευχή και τους αποχαιρέτισε με μια κίνηση.