Πείραμα: Ρύπανση της Θάλασσας από Λάδι
Το πείραμα, STEM δραστηριότητα, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με τη σημασία της προστασίας των ωκεανών και των θαλάσσιων οργανισμών.
Σκοπός του πειράματος αυτού είναι να κατανοήσουν τα παιδιά πώς η ρύπανση της θάλασσας από το λάδι επηρεάζει το νερό και τη θαλάσσια ζωή.
Χρειαστήκαμε μια λεκάνη με νερό και σε δεύτερο χρόνο χρώμα ζαχαροπλαστικής μπλε για να δώσουμε χρώμα στο νερό, για να αναπαραστήσουμε τη θάλασσα.
Για να αναπαραστήσουμε τη ρύπανση από το πετρέλαιο χρησιμοποιήσαμε λάδι. Άλλα υλικά που χρειαστήκαμε είναι: βαμβάκι, κουτάλι, σουρωτήρι, πλαστικά παιχνίδια ψαριού, πάπιας, κοριτσιού, για να δείξουμε την επίδραση της ρύπανσης στα θαλάσσια ζώα και τους λουόμενους, χαρτί Α4 και ρολό κουζίνας.
Αρχικά γεμίζουμε τη λεκάνη με νερό και, σε δεύτερο χρόνο, προσθέτουμε μπλε χρώμα ζαχαροπλαστικής για να μοιάζει με θάλασσα. Ρίχνουμε λίγες σταγόνες λάδι στην επιφάνεια του νερού και παρατηρούμε πώς δεν αναμειγνύεται με το νερό αλλά σχηματίζει μια λιπαρή κηλίδα.
Ρίχνουμε προσεκτικά και σταδιακά ένα ένα τα αντικείμενα, πρώτα το μικρό πλαστικό ψάρι μέσα στο νερό, μετά τα ζωάκια, το κοριτσάκι και τέλος τη χάρτινη βαρκούλα. Τα παιδιά παρατηρούν πώς το λάδι κολλάει πάνω τους. Και τα χέρια τους χάλια, λαδωμένα. Τα παιδιά αισθάνονται βρώμικα και άβολα έχοντας την αίσθηση του λαδιού στα χέρια τους. Πως θα καθαρίσουμε τα χέρια μας και τα παιχνίδια μας;
Τώρα τι κάνουμε;
Προσπαθούμε να αφαιρέσουμε το λάδι χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, όπως χαρτί κουζίνας, βαμβάκι, κουτάλι ή σουρωτήρι και παρατηρούμε πόσο δύσκολο είναι να βγάλουμε το λάδι. Τελικά τα χέρια και τα παιχνίδια καθάρισαν με υγρό σαπούνι και νερό.
Μετά από παρατήρηση και συζήτηση συμπεραίνουμε ότι:
- Το λάδι δεν αναμειγνύεται με το νερό και σχηματίζει μια βρωμιά-ρύπανση που είναι δύσκολο να καθαριστεί.
- Τα ζώα επηρεάζονται αρνητικά καθώς το λάδι καλύπτει το σώμα τους και μειώνει την ικανότητά τους να κινούνται και να αναπνέουν.
- Τα παιδιά δεν είναι χαρούμενα γιατί δεν μπορούν να κάνουν μπάνιο στη θάλασσα.
Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες για αξιολόγηση συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικές (ΝΑΙ/ΟΧΙ).
Αυτό το πείραμα δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, αλλά μια πλήρης STEAM εμπειρία, όπου τα παιδιά ανακαλύπτουν, πειραματίζονται και προτείνουν λύσεις, αναπτύσσοντας κριτική σκέψη και περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με τη σημασία της προστασίας των ωκεανών και των θαλάσσιων οργανισμών και να εξοικειωθούν με βασικές έννοιες αλγορίθμου και επίλυσης προβλημάτων, συνεργασίας, κριτικής σκέψης και παρατήρησης.