Από τις Έλλη Ναούμ και Γιούλη Παπαμιχαήλ
Η καλλιέργεια των σιτηρών, η αλευροποίηση και η διαδικασία παρασκευής ψωμιού οδήγησαν στην παραγωγή ενός από τα βασικότερα προϊόντα διατροφής των ανθρώπων από την αρχαιότητα ως σήμερα. Ταυτόχρονα, η καλλιέργεια των σιτηρών και η κατανάλωσή τους από τους ανθρώπους σηματοδότησαν μια νέα εποχή για το ανθρώπινο γένος: ο άνθρωπος από κυνηγός – συλλέκτης, μετατράπηκε σε παραγωγό τροφής. Έχοντας εξασφαλίσει επάρκεια τροφής δεν χρειαζόταν να μετακινείται από τόπο σε τόπο για την εύρεσή της, αλλά μπορούσε να μένει μόνιμα σε κάποιες εύφορες περιοχές, δημιουργώντας έτσι τις πρώτες κοινωνίες.
Τα παιδιά καθημερινά καταναλώνουν διάφορα είδη διατροφής στο σπίτι και το σχολείο. Είναι σημαντικό να αντιληφθούν την αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος με την ανθρώπινη συμπεριφορά και να τη συνδέσουν με το ζήτημα της διατροφής. Γιατί θα πρέπει να σημειωθεί ότι βιώνουμε μια εποχή που οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει ριζικά. Στις δυτικού τύπου κοινωνίες τα παιδιά δέχονται καταιγισμό διαφημίσεων από τα μαζικά μέσα ενημέρωσης (ΜΜΕ) γύρω από την προώθηση της κατανάλωσης ειδών διατροφής με χαμηλή διατροφική αξία με αποτέλεσμα το “γρήγορο φαγητό” να προβάλλεται ως μόδα και η υγιεινή διατροφή ως καινοτομία. Προσεγγίζοντας τα παιδιά τους τρόπους καλλιέργειας, τις δυσκολίες και την αναγκαιότητα των σιτηρών στη ζωή τους θα αποκτήσουν θετική στάση απέναντί τους και ξεκάθαρα κριτήρια για να επιλέγουν τη διατροφή τους. Παράλληλα θα έχουν αναπτύξει την κριτική σκέψη και τα γνωστικά εφόδια για να αντισταθούν στην υπερκατανάλωση των έτοιμων φαγητών και των σνακ και να υιοθετήσουν έναν περισσότερο αειφορικό τρόπο ζωής.
Αρχίζουμε να προβληματίζουμε τα παιδιά για την προέλευση του φαγητού (αγοράστηκε ή παρασκευάστηκε στο σπίτι/ είναι συσκευασμένο ή φρέσκο;) και τη διατροφική του αξία. Εστιάζουμε στα είδη που είναι φτιαγμένα από σιτάρι και συγκεκριμένα στο ψωμί. Τα παιδιά καταθέτουν τις εμπειρίες τους στον κύκλο συζήτησης και εμείς καταγράφουμε τις απόψεις τους. Μετά αναζητούμε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, στη μηχανή αναζήτησης, εικόνες και πληροφορίες για το ψωμί και τα δημητριακά. Ανιχνεύουμε λοιπόν τα ενδιαφέροντα και την προϋπάρχουσα γνώση των παιδιών για το σιτάρι και την παραγωγή του ψωμιού και στη συνέχεια δημιουργούμε το ιστόγραμμα των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που θα μας βοηθήσει στον σχεδιασμό της θεματικής προσέγγισης.