Δημοσιεύθηκε στην Η ζωή στο σχολείο

Από το εγώ …..στο εμείς: Από την θεωρία στην πράξη

Untitled1 Το παιδαγωγικό πλαίσιο στο οποίο κινηθήκαμε στη θεματική ενότητα: «Από το εγώ στο εμείς»  περιλαμβάνει την έμφαση στη διαπραγμάτευση της ταυτότητας και τη γνωστική πρόκληση, προβάλλοντας τρεις περιοχές εστίασης:  α) την διερεύνηση και την αποδοχή όλων των στοιχείων που κουβαλά κάθε παιδί μαζί του ερχόμενο στο χώρο του σχολείου, β) την προσφορά στα παιδιά άφθονων ευκαιριών και ενθάρρυνσης για να εκφράσουν τον εαυτό τους -την αναπτυσσόμενη ταυτότητά τους,  γ) την οργάνωση της τάξης ως κοινότητα μάθησης.

Για να πετύχουμε τους προηγούμενους στόχους εργαζόμαστε μέσα στις τάξεις ακολουθώντας, περίπου την παρακάτω μαθησιακή διαδικασία:

Εντοπίζουμε, καταγράφουμε και μετράμε πόσα αγόρια και πόσα κορίτσια έχει η τάξη μας. Ποια είναι περισσότερα;

Παίζουμε παιχνίδια γνωριμίας:

  • Ο «μάντης» βγαίνει έξω από την τάξη και η ομάδα επιλέγει ένα παιδί για μυστικό μαθητή. Όταν ο μάντης έρχεται στην τάξη προσπαθεί να μαντέψει το μυστικό μαθητή κάνοντας ερωτήσεις στην ομάδα: «είναι αγόρι, έχει ξανθά μαλλιά, έχει καστανά μάτια, φοράει κόκκινη μπλούζα κ.α.»
  • Χρησιμοποιώντας τον καθρέπτη το κάθε παιδί περιγράφει τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του. Παρατηρούμε ότι έχουμε ομοιότητες και διαφορές. Σχηματίζουμε ομάδες με κριτήριο όμοια εξωτερικά χαρακτηριστικά : καστανά, ξανθά, μαύρα μαλλιά, καστανά, μπλε, πράσινα μάτια, κοντά, μακριά μαλλιά κ.α. Παίζουμε το παιχνίδι : “Έλα στον καθρέφτη να παίξουμε μαζί”.
  • Χωριζόμαστε σε ομάδες των δύο παιδιών. Το κάθε παιδί παρατηρεί το ζευγάρι του και συζητά μαζί του για το αγαπημένο του παιχνίδι. Στη συνέχεια το παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης : «το ζευγάρι μου είναι κορίτσι, έχει μακριά μαύρα μαλλιά, καστανά μάτια, τη λένε Νάνσυ και της αρέσει να παίζει με τις κούκλες». Αρχίζουμε να εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές και στα αγαπημένα μας παιχνίδια.
  • Είμαστε σε κύκλο. Η θέση δίπλα στην δασκάλα είναι αδειανή και καλείται να την καλύψει              το παιδί που θα ακούσει το όνομά του. Έτσι μένει άλλη αδειανή και το παιχνίδι συνεχίζεται….

 

1696086691170Μετράμε τα ύψη μας με το μέτρο. Τα σημειώνουμε σε ένα χαρτί και εντοπίζουμε ότι κάποια παιδιά έχουν ίδιο ύψος.

16954146697561696086691132Untitled87Ζωγραφίζουμε τον εαυτό μας: πόσο διαφορετικά τον αποδίδει ο καθένας μας! Δεν μοιάζει κανένα μεταξύ του αλλά είναι όλα τόσο όμορφα!

Βάζουμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα, χρησιμοποιώντας το ταμπόν μελανιού για σφραγίδες.

Φτιάχνουμε το περίγραμμα από ένα αγόρι και από ένα κορίτσι. Στοιχειοθετούμε  χαρακτήρα και προσωπικότητα στο καθένα: όνομα, ηλικία, οικογένεια, φίλους, συνήθειες, αγαπημένο παιχνίδι κα.

Τα παιδιά ανταλλάσουν απόψεις που τις καταγράφουμε για τη χρήση των χεριών μας. Επεξεργαζόμαστε το βιβλίο «Τα χέρια δεν είναι για να τα δέρνουμε», Μάρτιν Αγκάσι, Εκδ. Μεταίχμιο.

7654Untitled39Untitled2

Παντομίμα: κάθε παιδί παρουσιάζει με τη γλώσσα του σώματος την αγαπημένη του ασχολία. Η ομάδα τη μαντεύει και την καταγράφουμε σε έναν πίνακα. Στο τέλος μετράμε και παρατηρούμε τις δημοφιλέστερες αγαπημένες ασχολίες των παιδιών της τάξης (το μπαλέτο, το καράτε και η μπάλα).

Δημιουργούμε έναν τροχό με το αγαπημένο μας παιχνίδι, ρούχο, φίλο, φαγητό κ.α.

Επεξεργαζόμαστε, διαβάζουμε και συζητάμε τα παρακάτω βιβλία και παραμύθια:

  • ΣΕΙΡΑ: «Όλη η γη ένα χωριό». Βιβλία: Μια μέρα με τα παιδιά όλου του κόσμου, Οι άνθρωποι του κόσμου, Τα σώματα των ανθρώπων. Εκδόσεις Σαββάλας.
  •  Δεν πειράζει να είσαι διαφορετικός. Τοντ Παρ. Εκδ. Μεταίχμιο.
  •  Δώρα γενεθλίων, Paul Stewart, Eκδ. Ελληνικά Γράμματα.
  •  Πώς είμαστε φτιαγμένοι. Εκδ. Μαργαρίτα.
  •  Για να γνωρίσεις το σώμα σου. Αν Τάουνσεντ. Εκδ. Μίνωας.
  •  Ο Αυτιάς. Τζούλια Γκόσε. Εκδ. Πατάκη.
  •  Ποιος αγαπάει ποιον; Anne Soyer-Gismonde Curiage. Εκδ. Παπαδόπουλος.
  •  Θέλω μια αγκαλιά. Τζον Ρόου. Εκδ. Πατάκη.
  •  Το χρώμα του δέρματος. Σ. Μοννιέ-Μυραριού από το νησί των παραμυθιών. Εκδ. Πατάκη.
  •  Ας ήμουν ένα πρόβατο σπουδαίο. Μ.Schober.Εκδ. Αίσωπος.
  •  Ολίβια. Εκδ. Πατάκη.

 

Untitled8Πρώτη απόπειρα να γράψουμε το όνομά μας. Παρουσίαση των ονομάτων των παιδιών της τάξης σε καρτέλες. Παίζουμε με τις καρτέλες: μετράμε τα γράμματα στα ονόματά μας, βρίσκουμε και καταγράφουμε σε πίνακα, τα ονόματα που έχουν ίδιο αριθμό γραμμάτων, παρατηρούμε ομοιότητες και διαφορές: κάποια έχουν ίδιο αρχικό γράμμα, κάποια έχουν ίδιο τελικό γράμμα, κάποια έχουν πολλά γράμματα, κάποια έχουν λίγα κ.α. Δημιουργούμε το παρουσιολόγιό μας και φτιάχνουμε το προσωπικό μας συρτάρι.

IMG 20231013 141550Πειραματιζόμαστε με την πλαστελίνη , δίνοντας της μορφή, για να δημιουργήσουμε το αρχικό γράμμα του ονόματός μας.

Untitled65Untitled08Χρησιμοποιήσαμε τις τεχνικές του τυπώματος και του κολάζ για τις πρώτες καλλιτεχνικές μας δημιουργίες.

Συζητάμε για συμπεριφορές που μας αρέσουν και συμπεριφορές που μας ενοχλούν. Τις καταγράφουμε και αποφασίζουμε να υιοθετήσουμε μέσα στην τάξη τις συμπεριφορές που μας ευχαριστούν, προάγοντας αξίες όπως, της ευγένειας, του σεβασμού, της δημοκρατίας, της αλληλοϋποστήριξης και αλληλοβοήθειας. Έτσι δημιουργούμε ένα σύνθημα που να μας εκφράζει: “Είμαστε τα καλύτερα παιδιά! Είμαστε μια ομάδα  και παίρνουμε ο ένας τον άλλον αγκαλιά!” και το αποτυπώνουμε εικαστικά, αποτυπώνοντας σε μία καρδιά τις παλάμες μας.

Ξετυλίγουμε ένα κουβάρι κλωστής και γινόμαστε μια αγαπημένη ομάδα!

Συμμετέχοντας στην Εβδομάδα Κώδικα κατασκευάζουμε “βραχιόλια φιλίας” με χάντρες.

Τα ανταλλάσσουμε και τα συνοδεύουμε με το μήνυμα του μήνα Οκτωβρίου:

…Αυτοί που ονομάζουμε ‘εμείς’ δεν είναι παρά ένα κομμάτι που για μια στιγμή ξεχώρισε από τους «άλλους». Ανάμεσα σε εμάς  και στους άλλους δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα διαφορές. Υπάρχει μόνο μία μεγάλη οικογένεια, η οικογένεια των ανθρώπων.