Ο λόγος του Τζον Μπάιντεν
Στις 22/2/2022, επεξεργαστήκαμε μέσα στην τάξη με τους μαθητές του Α5 το λόγο του Τζον Μπάιντεν, όπως προτείνεται από τις δραστηριότητες του προγράμματος.
Στις παρακάτω φωτογραφίες παρακολουθούμε τα παιδιά να μεταφράζουν το αρχικό κείμενο στα ελληνικά από τα αγγλικά εξασκώντας και τις μεταφραστικές ικανότητες τους και όπως φαίνεται και στις σημειώσεις του πίνακα από τις παρατηρήσεις τους οι μαθητές αντιλήφθηκαν την προθετικότητα του πολιτικού λόγου στις επικοινωνιακές – κατά κύριο λόγο – προθέσεις του, κάτι το οποίο διαμορφώνεται ανάλογα με το ιδιαίτερο μήνυμα που ο ίδιος θέλει να περάσει στον αναγνώστη/τρια, στη συγκεκριμένη περίπτωση ακροατή/ακροάτρια.
Οι παραπάνω παρατηρήσεις συνδέθηκαν άμεσα με τα αρθά του Μανιφέστου της Μη Βίαιης Επικοινωνίας τα οποία αποτελούν βασικό υλικό του προγράμματος. Η δυναμική του λόγου και πολύ περισσότερο του πολιτικού λόγου, έγινε αντιληπτό από τους μαθητές ότι επηρεάζει τη δομή, τη μορφή και το περιεχόμενο του καθώς άλλες φορές μπορεί εύκολα να ενημερώσει,να πληροφορήσει,να πείσει,να διαφωτίσει,να προβληματίσει,να τέρψει,να καταγγείλει και τελικά να ενώσει ετερόκλητους ανθρώπους κάτω από ένα κοινό σκοπό.
Στη συνέχεια οι ίδιοι οι μαθητές κλήθηκαν να σχεδιάσουν όπως ζήτησε η δραστηριότητα συννεφόλεξα και αφίσες με βασικές αρχές του Μανιφέστου που εντοπίζονται στο συγκεκριμένο λόγο.
Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Μια ακόμη δραστηριότητα που την συνδέθηκε με το πρόγραμμα AMELIE και τη ρητορική του μίσους έγινε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.
Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People – ΙΒΒΥ) το 1966. Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της οργάνωσης ετοιμάζει ένα μήνυμα σε αφίσα που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης και να ενθαρρύνουν τη διεθνή συνεργασία για την ανάπτυξη και τη διάδοση της λογοτεχνίας για παιδιά και νέους.Το 2022, υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού είναι το Τμήμα του Καναδά. Το μήνυμα γράφτηκε από τον πολυβραβευμένο συγγραφέα Richard Van Camp. Η αφίσα φιλοτεχνήθηκε από την επίσης πολυβραβευμένη εικονογράφο και συγγραφέα Julie Flett.
Με αφορμή αυτή τη μέρα και καθώς οι μαθητές που επέλεξα αυτή τη φορά ήταν οι ίδιοι που είχα δουλέψει το λόγο το Τζον Μπάιντεν δηλαδή οι μαθητές του Α5 τμήματος καλέσαμε στις 7 Απριλίου 2022, την κυρία Δήμητρα Πυργελή, μια γυναίκα που αγαπά πολύ το βιβλίο, το υπηρετεί με σεβασμό, είναι συγγραφέας και έχει ασχοληθεί με την λαογραφική παράδοση της Θράκης, ιδιαίτερα γνωστή και αγαπητή στην τοπική κοινωνία. Η αφηγηματική και βιωματική προσέγγιση της κυρίας Πυργελή καθήλωσε τους μαθητές, τους μαγεψε με την ειλικρινή και αυθεντικό λόγο της ασκώντας τους στην ενεργητική ακρόαση και ανάγνωση βοήθησε στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας των μαθητών τονώνοντας το ενδιαφέρον τους για το βιβλίο.
Οι μαθητές κουβέντιασαν σε μια δίωρη δράση τα μηνύματα της αφίσας του Καναδού συγγραφέα με την κυρία Πυργελή και κατέληξαν τελικά στο συμπέρασμα ότι οι λέξεις και γενικότερα ο πολιτισμός είναι γέφυρες που ενώνουν τους ανθρώπους, ότι είσαι ό,τι επικοινωνείς, ότι οι λέξεις είναι γέφυρες πολιτισμού διαμορφώνουν τον τρόπο σκέψης καθώς και ότι οι ιδέες μπορούν να συζητούνται, οι άνθρωποι πρέπει να είναι σεβαστοί και τέλος ότι η προσβολή δεν είναι επιχείρημα. Όλες δηλαδή οι βασικές αρχές του μανιφέστου της μη βίαιης επικοινωνίας που προωθεί το AMELIE PROJECT EU.
Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας
Μια ακόμη δραστηριότητα που την συνδέθηκε με το πρόγραμμα AMELIE και τη ρητορική του μίσους έγινε με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας που έχει καθιερωθεί και γιορτάζεται στις 6 Μαρτίου σε όλα τα σχολεία της χώρας.
Με αφορμή αυτή τη μέρα και καθώς οι μαθητές που επιλέχθηκαν αυτή τη φορά ήταν μαθητές του Β2 τμήματος, παιδιά αρκετά ώριμα που ήρθαν σε επαφή αρκετά με την έννοια του σχολικού εκφοβισμού τουλάχιστον σε επίπεδο ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης από το δημοτικό, κρίθηκε καλό να κουβετιάσουμε λίγο την έννοια ενσυναίσθησης.
Καλέσαμε στις 8 Μαρτίου 2022, την ψυχολόγο, Παρασκευή Διονυσίου από το τοπικό κέντρο ΕΚΦΡΑΣΗ – ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΞΑΝΘΗΣ, ώστε να προβληματιστούν πάνω στο θέμα και να κατανοήσουν την έννοια τού σύγχρονου όρου τής ψυχολογίας «ενσυναίσθηση». Αντιλήφθηκαν ότι μπορεί και οι ίδιοι να βρεθούν στη θέση να υποστούν εκφοβισμό ή αντίθετα να παρασυρθούν σε εκφοβισμό συμμαθητών τους, αν δεν διαθέτουν ενσυναίσθηση, αν δεν μπορούν δηλαδή να μπουν στη θέση τού άλλου και να κατανοήσουν τις επιπτώσεις τού σχολικού και του διαδικτυακού εκφοβισμού στην ψυχολογία των εφήβων συμμαθητών τους.
Το παραγόμενο υλικό είναι η παρακάτω αφίσα, οποία τελικά εκτυπώθηκε και σε 250 αντίτυπα -αυτοκόλλητα που σχεδίασαν ομαδικά οι μαθητές κατά της ρητορικής τους μίσους στο διαδίκτυο.