ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΤΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ.
ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΜΕ ΤΙΤΛΟ “ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΤΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ” (Δεκέμβριος 2022- Ιανουάριος 2023), ΣΥΝΕΧΙΣΤΗΚΑΝ ΩΣ PROJECT ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΩΣ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΙΟΥ , ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΕΓΙΝΕ ΕΝΑΣ ΜΙΚΡΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΠΕΙΡΑΜΑ.
Το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου μας- Ο Επιστήμονας της ημέρας- που ως project με έντονο ενδιαφέρον ξεπήδησε μέσα από τα παιδιά με αφορμή τα εργαστήρια δεξιοτήτων – Δημιουργώ και καινοτομώ-Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία- τίτλος εργαστηρίων Δεξιοτήτων – «Οι μικροί πειραματιστές παίζουν κι ανακαλύπτουν» , στηρίζει την θεωρητική του τεκμηρίωση στο etwinning Ευρωπαϊκό βραβευμένο με ετικέτα ποιότητας έργο του 2ου Νηπιαγωγείου Σκύρου “young scientist”, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέδριο etwinning στην Πάτρα, από την δημιουργό και συντονίστρια του έργου Λειβαδίτη Σοφία η οποία το τρέχων σχολικό έτος 2022-2023 υπηρετεί στο 12ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας. Tα πειράματα του προγράμματος «Ο Επιστήμονας της ημέρας» που εφαρμόστηκαν στο 12ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας καθώς και παραμύθια – ιστορίες που δημιουργήθηκαν στα πλαίσια των etwinning έργων, βρίσκονται επίσης θεωρητικά τεκμηριωμένα και στο etwinning βραβευμένο με Ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας έργο του 29ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας «INTERNATIONAL YEAR OF CHEMISTRY ”, με επίσης δημιουργό του έργου την Λειβαδίτη Σοφία, εκπαιδευτικό του 12ου Νηπιαγωγείου Χαλκίδας το τρέχων σχολ. έτος 2022-23, το οποίο παρουσιάστηκε σε συνέδριο etwinnng στην Πάτρα από την εκπαιδευτικό του 32ου Δημοτικού σχολείου Πειραιά, Μαργαρίτα Δακορώνια ως συνεργαζόμενο μέλος του εν λόγω etwinning έργου .
Με αφετηρία του ενδιαφέροντος και του ενθουσιασμού των μαθητών/μαθητριών του Νηπιαγωγείου μας για τα πειράματα και το τεκμηριωμένο υλικό που ήδη υπάρχει στα άνω προγράμματα etwinning , αποφασίσαμε να επεκτείνουμε τα εργαστήρια δεξιοτήτων ως project στο 12ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας προσαρμοσμένο στις ανάγκες μιας διαφορετικής ομάδας θέτοντας στόχους για κάθε παιδί ξεχωριστά μέσα από το μελετημένο πείραμα που του/της δόθηκε. Το πείραμα που δόθηκε σε κάθε παιδί είχε συγκεκριμένους και εξατομικευμένους μαθησιακούς στόχους . Οι εξατομικευμένοι στόχοι είναι προσπάθεια εφαρμογής της διαφοροποιημένης μάθησης που προσπαθήσαμε ως εκπαιδευτικοί να εφαρμόσουμε. Έγινε επίσης προσπάθεια εφαρμογής της αντεστραμμένης τάξης με ενθαρρυντικά αποτελέσματα στις περισσότερες περιπτώσεις .
Ο Επιστήμονας της ημέρας θέτει κάθε μαθητή ξεχωριστά σε ρόλο μικρού επιστήμονα που πραγματοποιεί ως πρωταγωνιστής με τους βοηθούς του – ή και χωρίς βοηθούς- ( το κάθε παιδί παίρνει την δική του προσωπική απόφαση αν θέλει ή όχι βοηθούς, καθώς και ποιους ακριβώς βοηθούς θέλει κοντά του ) κάποιο πείραμα ή κάποια κατασκευή τεχνολογίας. Ο βοηθός /οί μπορεί να είναι συμμαθητές/τριες ή και γονείς αν επιθυμούν μέσα από κάποια κατασκευή που φτιάχνουν μαζί στο σπίτι και την παρουσιάζουν στην ομάδα στην τάξη.
Αρχικά ακολούθησε παρουσίαση του στόχου του προγράμματος μας στην οικογένεια. Η κάθε οικογένεια ξεχωριστά μέσα από υπογεγραμμένες υπεύθυνες δηλώσεις αποφασίζει για την βιντεοσκόπηση ή όχι της προσπάθειας του παιδιού , ή την ηχογράφηση ή όχι της φωνής του κλπ. Στόχος του προγράμματος – ο βασικότερος- ήταν το ίδιο το παιδί και η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης του μέσα από το πείραμα και όχι το πείραμα αυτό κατ΄αυτό μέσα από το παιδί. Επίκεντρο το παιδί μέσα από έναν ρόλο πειραματιστή , επιστήμονα και όχι το ίδιο το πείραμα . Στο πρόγραμμα συμμετείχαν όλα τα παιδιά κι αυτό ήταν πολύ ενθαρρυντικό για κάθε παιδί ξεχωριστά και συμμετείχαν όλοι οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου μας.
Στο τέλος του προγράμματος και με την λήξη της σχολικής χρονιάς δόθηκε βραβείο μικρού επιστήμονα σε κάθε μαθητή/τρια
Τα πειράματα μας ήταν από απλά υλικά καθημερινής χρήσης ,υπεύθυνος για να φέρει τα υλικά στο σχολείο ήταν ο μαθητής/τρια επιστήμονας της ημέρας. Ένα θετικό χαρακτηριστικό του project – όμως πολύ σημαντικό – ήταν πως τα υλικά αυτά δεν έχουν οικονομικό κόστος και υπάρχουν σε κάθε σπίτι. Στο σημείο αυτό θέλουμε ιδιαίτερα να ευχαριστήσουμε τους γονείς για την χορηγία των υλικών, χωρίς την συνδρομή των οποίων θα ήταν δύσκολα εφικτό. Επίσης θέλουμε να ευχαριστήσουμε όσους γονείς δημιούργησαν στο σπίτι μαζί με τα παιδιά κατασκευές τεχνολογίας και τα παρουσίασαν κατόπιν στην ομάδα. Να ευχαριστήσουμε όσους γονείς ειδικούς ήρθαν σχολείο και παρουσίασαν κατασκευές τεχνολογίας που έφτιαξαν για όλα τα παιδιά. Συγχαρητήρια σε όλους!
Το παρακάτω έγγραφο αφορά τα εργαστήρια δεξιοτήτων και όχι το αναδυόμενο project ΦΕ. Μέσα στο έντυπο όμως θα βρείτε συνδέσμους με τα βίντεο όλων των μαθητών χωρίς φυσικά τους εξατομικευμένους στόχους των μαθητών/τριων μας.
Δομή-Προγράμματος-Καλλιέργειας-Δεξιοτήτων-ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΤΕΣ ΠΑΙΖΟΥΝ ΚΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ