Πηγαίνω στο Νηπιαγωγείο…
Το Νηπιαγωγείο είναι μία ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς σηματοδοτεί μία μοναδική περίοδο ξεγνοιασιάς, δημιουργικού παιχνιδιού, καλλιέργειας πολλαπλών δεξιοτήτων, κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης.
Ακολουθούν μερικές ιδέες-προτάσεις, που πιστεύουμε ότι θα βοηθήσουν γονείς και παιδιά να απολαύσουν ακόμα περισσότερο τη μοναδική εμπειρία του Νηπιαγωγείου.
Αυτοεξυπηρέτηση
Η αυτοεξυπηρέτηση στο νηπιαγωγείο είναι ένα πολύτιμο βήμα στην ανάπτυξη του παιδιού. Μέσα από απλές καθημερινές συνήθειες, όπως το να ντύνεται μόνο του, να τρώει, να τακτοποιεί ή να φροντίζει την προσωπική του υγιεινή, το παιδί καλλιεργεί την αυτονομία του, ενισχύει την αυτοπεποίθησή του και μαθαίνει να αναλαμβάνει ευθύνες. Παράλληλα, νιώθει περήφανο για τις ικανότητές του και χτίζει θεμέλια για τη μελλοντική του ανεξαρτησία. Η αυτοεξυπηρέτηση δεν είναι απλώς μια δεξιότητα, αλλά ένα σημαντικό κομμάτι της πορείας προς την προσωπική ανάπτυξη και την κοινωνική ζωή.
🌼 Μαθαίνω να φροντίζω τον εαυτό μου στο νηπιαγωγείο 🌼
👕 Να ντύνομαι και να ξεντύνομαι μόνος/η μου
🧼 Να πλένω καλά τα χέρια μου
🍴 Να τρώω μόνος/η μου με κουτάλι και πιρούνι
🎒 Να ανοίγω και να τακτοποιώ το σακίδιό μου
👟 Να βάζω και να βγάζω τα παπούτσια μου
🤧 Να σκουπίζω τη μύτη μου
🧩 Να μαζεύω τα παιχνίδια μου μετά το παιχνίδι
✨ Κάθε μικρό βήμα με κάνει πιο αυτόνομο, χαρούμενο και σίγουρο για τον εαυτό μου
Το πρωινό ξύπνημα
το πρωινό ξύπνημα είναι καλό να γίνεται μέσα σε κλίμα ευχάριστο, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις. Πώς θα το καταφέρουμε αυτό; Ορίζοντας και τηρώντας ένα σταθερό ωράριο ύπνου για το παιδί. Το παιδί της προσχολικής ηλικίας έχει ανάγκη από τουλάχιστον 10 ώρες ύπνου την ημέρα, δεδομένου ότι σταδιακά η συνήθεια του μεσημεριανού ύπνου σταματά. Ένα παιδί που έχει ευχαριστηθεί τον ύπνο του, ξεκινάει την ημέρα του με κέφι και η καλή του διάθεση το συνοδεύει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής του ημέρας.
Είναι επίσης σημαντικό να έχει το παιδί αρκετό χρόνο, για να ντυθεί και να φάει το πρωινό του χωρίς να βιάζεται: για τον λόγο αυτό, είναι προτιμότερο να ξυπνήσει δέκα λεπτά νωρίτερα παρά να ξεκινήσει την ημέρα του με άγχος.
Τι να φοράει στο σχολείο;
Είναι προτιμότερο να διαλέξετε ρούχα απλά και άνετα. Γενικά τα φερμουάρ σε σχέση με τα κουμπιά είναι πολύ πιο εύχρηστα για τα παιδικά χέρια, ενώ οι ζώνες (σε φούστες ή παντελόνια) πολύ συχνά δημιουργούν δυσκολία, ιδιαίτερα όταν το παιδί επείγεται να πάει στην τουαλέτα. Επίσης, τα καλσόν σχίζονται ή φθείρονται πολύ εύκολα, ενώ δυσκολία δημιουργούν επίσης τα παπούτσια με κορδόνια, καθώς πολύ συχνά λύνονται και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των νηπίων. Για τον λόγο αυτό, προτιμήστε παπούτσια με βέλκρο [χριτς-χρατς].
Καλό θα ήταν να διαλέγετε μαζί με το παιδί τα ρούχα που θα φορέσει την επόμενη μέρα στο σχολείο, εξηγώντας παράλληλα ποια ρούχα είναι περισσότερο κατάλληλα για το σχολείο και γιατί.
Το δεκατιανό
Συζητήστε με το παιδί σας τι ακριβώς θα παίρνει μαζί του για την ώρα του δεκατιανού. Αποφύγετε κρουασάν, τσιπς, γαριδάκια, σοκολάτες και γενικότερα τροφές με υψηλό αίσθημα κορεσμού. Ιδανικά το δεκατιανό είναι «στεγνό», φυλάσσεται μέσα σε απλό τάπερ που κλείνει με καπάκι και μπορεί να περιλαμβάνει ενδεικτικά
- Φρούτο
- Σπιτικό σάντουιτς – τοστ
- Κουλούρι ή κριτσίνια
- Τυρί και ψωμί
- Σπιτικό κέικ
- Γιαούρτι
- Βραστό αβγό
- Κράκερς ολικής άλεσης
- Μπάρες δημητριακών
- Σταφιδόψωμο
Η σχολική τσάντα
Τα πράγματα που καθημερινά θα χρειάζεται να φέρνει το παιδί στο σχολείο είναι αρκετά. ˙ μια ευρύχωρη τσάντα βοηθά σημαντικά το νήπιο να οργανώνει και να τακτοποιεί μόνο του τα πράγματά του χωρίς τη βοήθεια της Νηπιαγωγού. Ιδανικά η σχολική τσάντα του Νηπιαγωγείου θα πρέπει να έχει
- Τάπερ με το δεκατιανό και πετσέτα φαγητού μικρή
- Σκεύος με το μεσημεριανό γεύμα. (μπορείτε να έχετε μια δεύτερη μικρότερη τσάντα για το μεσημεριανό φαγητό που να έχει μέσα πετσετούλα , κουτάλι ή πηρούνι και το δοχείο φαγητού. (υπάρχουν ειδικά τάπερ που διατηρούν ζεστό το φαγητό. Τα δοχεία φαγητού που κρατούν ζεστό το γεύμα (γνωστά και ως θερμός φαγητού ή ισοθερμικά δοχεία) είναι ειδικά σχεδιασμένα σκεύη με διπλά τοιχώματα και μόνωση, ώστε να διατηρούν τη θερμοκρασία του φαγητού για αρκετές ώρες. Συνήθως είναι κατασκευασμένα από ανοξείδωτο ατσάλι ή άλλα ανθεκτικά υλικά, ώστε να είναι υγιεινά και εύκολα στο καθάρισμα. Κρατούν το φαγητό: Ζεστό, Κρύο, αν πρόκειται για σαλάτες ή φρούτα. Υ πάρχουν σε διάφορα μεγέθη και σχέδια, μερικά έχουν και ξεχωριστές θήκες για διαφορετικά είδη φαγητού.
- Μία αλλαξιά ρούχα (με εσώρουχα και κάλτσες).
- Παγουρίνο με φρέσκο νερό.
- Ατομικά χαρτομάντιλα.
- Ένα καπέλο για τον ήλιο.
- ένα πακέτο μωρομάντηλα
Στα ατομικά είδη του παιδιού θα ήταν καλό να γραφτούν με ανεξίτηλο μαρκαδόρο το όνομα και το επίθετό του.
Οι ιώσεις…
Οι ιώσεις είναι συνήθως μια αναπόφευκτη δυσάρεστη πραγματικότητα για την πλειοψηφία των νηπίων (ιδιαίτερα για εκείνα που δεν έχουν φοιτήσει προηγουμένως σε άλλο προσχολικό πλαίσιο).
Θυμηθείτε ότι είναι καλύτερο να παραμείνει στο σπίτι το παιδί που έχει εμφανίσει μία ίωση (έστω και ελαφριάς μορφής, χωρίς έντονα συμπτώματα ή πυρετό), καθώς συνήθως με την ένταση της σχολικής ημέρας η κατάστασή του επιδεινώνεται και η ανάρρωσή του καθυστερεί.
Επίσης, ένα παιδί που έρχεται άρρωστο στο Νηπιαγωγείο είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα μεταφέρει την ίωση σε κάποιο ή σε κάποια από τα υπόλοιπα παιδιά της ομάδας.
ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να τονίσουμε ότι δεν δίνουν σχολείο οι νηπιαγωγοί φαρμακευτική αγωγή
Μικρές και ανεπιθύμητες… ψείρες
οι ψείρες είναι ένα πολύ συνηθισμένο πρόβλημα στο Νηπιαγωγείο. Ακμάζουν κατά τη διάρκεια επιστροφής των παιδιών στο σχολείο τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Επίσης, είναι καλό να γνωρίζουμε ότι οι ψείρες πηγαίνουν και σε καθαρά και σε βρώμικα μαλλιά, μετακινούνται από παιδί σε παιδί, ιδιαίτερα όταν μοιράζονται προσωπικά αντικείμενα (όπως χτενάκια, τσιμπιδάκια, κοκαλάκια ή καπέλα), γεγονός που σε κάθε περίπτωση καλό είναι να αποφεύγεται.
Το Νηπιαγωγείο θα ενημερώσει άμεσα τις οικογένειες των παιδιών, στην περίπτωση που παρουσιαστεί κρούσμα που πέσει στην αντίληψη των Νηπιαγωγών. Θυμηθείτε, ωστόσο, ότι είναι σημαντικό να μιλήσετε με τις εκπαιδευτικούς, αν διαπιστώσετε στο σπίτι σχετικό κρούσμα.
Οι επίμονες ερωτήσεις…
Όταν το παιδί γυρίζει από το σχολείο, είναι προτιμότερο να μην το «βομβαρδίζετε» με ερωτήσεις. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρειάζονται συνήθως χρόνο, προκειμένου να εξοικειωθούν με το καινούριο περιβάλλον του Νηπιαγωγείου. Ορίστε μία ώρα μέσα στην ημέρα, κατά την οποία θα συζητάτε μαζί του σχετικά με τις χαρές και τις ανησυχίες του, τους φίλους ή φίλες του στο σχολείο και μην ξεχνάτε να το επιβραβεύετε συχνά για κάθε μικρή αλλά σημαντική του κατάκτηση.
Αφήστε το να σας πει από μόνο του πώς πέρασε την ημέρα του και δείξτε κατανόηση στην ενδεχόμενη στιγμιαία κακή του διάθεση ή στον εκνευρισμό του. Αν πάλι η έντασή του φαίνεται να παρατείνεται, μη διστάσετε να απευθυνθείτε στις εκπαιδευτικούς του τμήματος.
Η συνεργασία σχολείου – οικογένειας έχει εξέχουσα σημασία και θα πρέπει πρωτίστως να στοχεύει στη γόνιμη ένταξη του παιδιού στο πλαίσιο του Νηπιαγωγείου και την αρμονική κοινωνική και συναισθηματική του ανάπτυξη.
Είναι σημαντικό να αισθάνεστε το σχολείο του παιδιού σας ως έναν χώρο, όπου μπορούν να ακουστούν οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί σας, ως έναν χώρο όπου γονείς και εκπαιδευτικοί «εργάζονται» παράλληλα προς την επίτευξη ενός κεντρικού κοινού στόχου: την ευτυχία και την ισόρροπη ανάπτυξη των παιδιών.
Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά !!
Ένα παιδί μπορεί να διδάξει σε έναν ενήλικο τρία πράγματα: να είναι ευτυχισμένος χωρίς ιδιαίτερο λόγο, να είναι πάντα απασχολημένος με κάτι και να ξέρει να απαιτεί με όλη του τη δύναμη αυτό που θέλει.
Paulo Koehlo
Αντί επιλόγου…..
Ένα τρυφερό παραμύθι της Τάνιας Μάνεση
Περπάτησαν μαζί ως την άκρη του ξέφωτου. Είχε ήδη αρχίσει να σκοτεινιάζει. Έπρεπε να βιαστούν, γιατί η μέρα που θα ξημέρωνε ήταν πολύ σημαντική για το μικρό ρακούν… η πρώτη του μέρα στο σχολείο. -Φοβάμαι λιγάκι εδώ, είναι σκοτεινά, είπε το μικρό ρακούν στη μαμά του, σφίγγοντάς της το χέρι. -Δεν έχεις τίποτα να φοβάσαι, όταν είμαι δίπλα σου και στη σκέψη σου. Η αγάπη μου για σένα μπορεί να διώξει όλα τα σκοτάδια μακριά. Να φωτίσει νύχτες με βεγγαλικά αστέρια, που θα γράφουν στον ουρανό «Σ’αγαπώ πολύ, μικρό μου!». -Κουράστηκαν τα ποδαράκια μου να περπατάω… Φτάνουμε; -Ναι, αλλά έλα… θα σε πάρω αγκαλιά. Έτσι θα σου φανούν όλα πιο απλά… Ύστερα από λίγο έφτασαν στη φωλίτσα τους. Το μικρό ρακούν είχε σχεδόν αποκοιμηθεί στην αγκαλιά της μαμάς του. -Τι έγινε, μαμά; Φτάσαμε; Και τώρα θα πρέπει να πλύνω τα δόντια μου; Δε θέλω. Νυστάζω… -Δεν πειράζει για μία μέρα… δεν χαλάνε τα δόντια τόσο εύκολα… Έλα, θα σε βοηθήσω με τις πυτζάμες… Τι σκέφτεσαι; Μου φαίνεσαι λυπημένο; -Φοβάμαι λίγο για αύριο… -Τι είναι αυτό που σκέφτεσαι και φοβάσαι; -Θα είναι καλοσυνάτη και γελαστή η δασκάλα; Θα μιλάει γλυκά όπως εσύ; Θα κάνω φίλους; Ή δε θα με θέλουν, επειδή θα φοβούνται τα μαυριδερά μου μάτια; Και αν βαριέμαι και θέλω να γυρίσω εδώ να παίξω, να τρέξω, να διασκεδάσω και να σε αγκαλιάσω; Είχε να πει κι άλλα, αλλά το συνεχές χασμουρητό δεν το άφηνε να σκεφτεί και να μιλήσει… – Μικρό μου, αύριο θα ανακαλύψεις έναν κόσμο μαγικό. Εκεί κατοικεί η γνώση που κερδίζεις χωρίς βιβλία, η φαντασία που έχει το πρόσωπο μικρού παιδιού και το γέλιο γάργαρου νερού, η δημιουργία που κινείται με χεράκια και ποδαράκια μικρούτσικα, παιδικά και… το παιχνίδι με φτερά άσπρου γλάρου σε διαρκή ταξίδια της ψυχής και του μυαλού. Μα εκεί κυρίως κατοικεί μια νεράιδα γλυκιά και τρυφερή που στην καρδιά της είναι γραμμένη μία φράση μοναδική και ξεχωριστή «Θα σε φροντίζω και θα σε αγαπώ σαν δικό μου μικρό». Δεν έχεις τίποτα, λοιπόν, να φοβάσαι. Μα… και αν κάτι δεν πάει καλά, το χέρι μου θα είναι πάντα εδώ, πάνω στην καρδιά σου, να διώχνει κάθε αγωνία μακριά… Το μικρό ρακούν είχε ήδη αποκοιμηθεί… και η μαμά του ήταν σίγουρη ότι θα έβλεπε τα γλυκύτερα όνειρα του κόσμου…