Δραστηριότητα στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων φυσικών επιστημών
Περιγραφή Δραστηριότητας
Η δραστηριότητα ξεκινά με την αφήγηση του παραμυθιού «Η Πέτρα και το Ταξίδι στο Πηγάδι», όπου τα παιδιά ανακαλύπτουν τον κύκλο ζωής μιας πέτρας και τη σχέση της με το νερό.
Η Πέτρα και το Ταξίδι στο Πηγάδι
Μια φορά κι έναν καιρό, σε μια όμορφη παραλία, ζούσε μια μικρή γκριζογάλανη πέτρα. Ήταν λεία και στρογγυλή, γιατί τα κύματα τη χάιδευαν για πολλά, πολλά χρόνια. Της άρεσε να κοιτάζει τον ήλιο που λαμποκοπούσε στη θάλασσα και να ακούει το τραγούδι των γλάρων.
Μια μέρα, ένα μικρό παιδί την πήρε στα χέρια του. “Τι όμορφη πέτρα!” είπε, και την έβαλε στην τσέπη του. Την πήρε μαζί του στο χωριό, και καθώς περπατούσε δίπλα σε ένα παλιό πηγάδι, η πέτρα γλίστρησε από την τσέπη του και… πλουπ! έπεσε μέσα!
Η πέτρα βούτηξε βαθιά, βαθιά στο σκοτεινό νερό του πηγαδιού. Στην αρχή φοβήθηκε. Ήταν τόσο διαφορετικά από τη ζεστή παραλία! Όμως, μόλις συνήθισε το νερό, ένιωσε μια απαλή ροή να την παρασύρει. “Μα πού πάω;” σκέφτηκε.
Το νερό την πήρε μαζί του μέσα από μικρά υπόγεια μονοπάτια, ανάμεσα σε ρίζες δέντρων και ψιθυριστές σταγόνες που έσταζαν από τα βράχια. “Τι όμορφο ταξίδι!” είπε η πέτρα.
Μετά από πολύ καιρό, η πέτρα βγήκε από τη γη σε μια μικρή πηγή! Το νερό την έσπρωξε απαλά στην όχθη ενός ποταμού. Εκεί γνώρισε άλλες πέτρες, που της είπαν ότι κι αυτές είχαν κάνει ένα παρόμοιο ταξίδι. “Όλα κινούνται στη φύση,” της είπε μια σοφή, παλιά πέτρα. “Ακόμα κι εμείς!”
Και έτσι, η μικρή πέτρα συνέχισε το ταξίδι της, πάντα έτοιμη να ανακαλύψει νέες περιπέτειες, μέχρι να φτάσει ξανά στη θάλασσα.
Και ποιος ξέρει; Ίσως μια μέρα κάποιος από εσάς τη βρει στην παραλία!
Μετά την αφήγηση του παραμυθιού «Η Πέτρα και το Ταξίδι στο Πηγάδι», τα παιδιά συνέχισαν τη δική τους ιστορία μέσα από τη ζωγραφική. Κάθε παιδί φαντάστηκε τη διαδρομή της δικής του πέτρας και της έδωσε χρώμα και ζωή, χρησιμοποιώντας τέμπερες και πινέλα. Οι πέτρες έγιναν πολύχρωμες, μοναδικές και ξεχωριστές, όπως οι ιστορίες τους!
Η δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με μια μικρή παρουσίαση, όπου τα παιδιά μοιράστηκαν με τους φίλους τους το όνομα, την ιστορία και τη σημασία της «πολύτιμης πέτρας» τους
η πέτρα μου ονειρεύεται να ταξιδέψει …..
Τα παιδιά κράτησαν στα χέρια τους δύο πέτρες, μία με λεία επιφάνεια και μία με τραχιά. Μέσα από την παρατήρηση και την αφή, έμαθαν να ξεχωρίζουν τις διαφορετικές υφές και να χρησιμοποιούν τις λέξεις λείο και τραχύ για να τις περιγράψουν. Στη συνέχεια, ζωγράφισαν τις πέτρες τους και διηγήθηκαν τη δική τους ιστορία, εμπνευσμένα από τις μορφές και τις υφές τους
Στόχος της Δραστηριότητας:
Αισθητηριακή εξερεύνηση: Να αναγνωρίσουν και να διαφοροποιήσουν τις υφές μέσω της αφής.
Ανάπτυξη λεξιλογίου: Να μάθουν και να χρησιμοποιούν τις έννοιες λείο και τραχύ στην περιγραφή αντικειμένων.
Σύνδεση με το φυσικό περιβάλλον: Να παρατηρήσουν πώς η φύση διαμορφώνει διαφορετικές επιφάνειες στις πέτρες.
Έκφραση και αφήγηση: Να δημιουργήσουν και να διηγηθούν ιστορίες εμπνευσμένες από τις πέτρες που αγγίζουν.
Έπειτα, προχωράμε στο πειραματικό μέρος, όπου τα παιδιά παρατηρούν πώς το νερό κινείται μέσα από τη γη. Σε μια λεκάνη, τοποθετούμε στο κέντρο έναν ρολό χαρτιού (το πηγάδι) και γύρω γύρω βάζουμε πέτρες και χώμα από τη θάλασσα. Όταν ρίχνουμε νερό, το βλέπουν να απορροφάται από το χώμα και να φτάνει στο ρολό, προσομοιώνοντας το φυσικό φιλτράρισμα και την αποθήκευση του νερού στη γη
Επαναλαμβάνουμε το πείραμα χωρίς τις πέτρες και το χώμα, ώστε τα παιδιά να συγκρίνουν και να κατανοήσουν τη σημασία του εδάφους στη διατήρηση του νερού
Τέλος, συζητάμε τις παρατηρήσεις τους και διατυπώνουμε συμπεράσματα μέσα από ερωτήσεις όπως:
🔹 Τι συνέβη όταν βάλαμε χώμα και πέτρες;
🔹 Τι άλλαξε όταν τα αφαιρέσαμε;
🔹 Πού πηγαίνει το νερό όταν βρέχει;
🔹 Τι ρόλο παίζει το έδαφος στην αποθήκευση του νερού στη φύση;
Στόχοι της Δραστηριότητας
Κατανόηση του κύκλου του νερού και της σημασίας του εδάφους
Εξερεύνηση μέσω πειραματισμού και παρατήρησης
Ενίσχυση δημιουργικής σκέψης και προσωπικής έκφρασης
Ανάπτυξη προφορικού λόγου μέσα από αφήγηση και συζήτηση
Βελτίωση λεπτής κινητικότητας μέσω ζωγραφικής και κατασκευής
Σύνδεση με το φυσικό περιβάλλον και ευαισθητοποίηση για τη σημασία του νερού
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά παρατηρούν, πειραματίζονται, συγκρίνουν και βγάζουν συμπεράσματα, κάτι που ενισχύει τη μαθησιακή τους εμπειρία.
Τα παιδιά αφού πρώτα παρατήρησαν και πειραματίστηκαν,αποτύπωσαν τη διαδικασία μέσα από τη ζωγραφική και τον γραπτό λόγο!
Τι πέτυχαν μέσα από αυτό:
🔹 Οπτικοποίηση της μάθησης – Μέσα από τη ζωγραφική, κατανόησαν καλύτερα το πείραμα και τη λειτουργία του πηγαδιού.
🔹 Εξάσκηση στη γραφή – Η προσπάθειά τους να γράψουν τη λέξη πηγάδι είναι ένα βήμα για τη γλωσσική τους ανάπτυξη.
🔹 Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης – Έγραψαν με τον δικό τους τρόπο, κάτι που τους δίνει αίσθηση επιτυχίας και ενθάρρυνση για το μέλλον.