Δραστηριότητα του 2ου και 3ου τμήματος στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων φυσικών επιστημών
Περιγραφή:
Μέσα από ένα πλούσιο φάσμα βιωματικών και πειραματικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά εξερεύνησαν τις τεκτονικές πλάκες και τη δημιουργία σεισμών. Με τη χρήση μοντέλων από φελιζόλ και αντικείμενα πάνω σε χαρτί, παρατήρησαν τις επιπτώσεις διαφορετικών κινήσεων των πλακών: σύγκλιση, απόκλιση και τριβή.
“Ρυθμός και Ένταση του Σεισμού: Η Γη Ταρακουνιέται!”
Τα παιδιά συμμετέχουν σε μια δραστηριότητα όπου χτυπούν το ντέφι με διαφορετικούς ρυθμούς και ένταση, προσομοιώνοντας τη σεισμική δόνηση. Κάθε παιδί δίνει το δικό του ρυθμό και τα υπόλοιπα προσπαθούν να καταλάβουν πόσα Ρίχτερ αντιστοιχούν στον «σεισμό» και να μιμηθούν την ένταση με αντίστοιχες κινήσεις, όπως πηδηματάκια.
Η δραστηριότητα αυτή ενθαρρύνει τα παιδιά να κατανοήσουν την ένταση των σεισμών μέσω της κίνησης και του ήχου. Όσο πιο έντονος είναι ο ρυθμός του ντεφιού, τόσο πιο δυνατές και μεγάλες κινήσεις κάνουν τα παιδιά, προσπαθώντας να μιμηθούν τη δύναμη του σεισμού. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά βιώνουν τη σύνδεση ανάμεσα στην ένταση των σεισμών και τις κινήσεις τους, μαθαίνοντας τα Ρίχτερ με έναν διασκεδαστικό και βιωματικό τρόπο
σεισμογράφος και σεισμογραμμή
ένταση ρίχτερ στον πίνακα
καταγραφή ρίχτερ με σεισμογραμμές στο χαρτί
ζωγραφίζοντας τον μύθο του εγκέλαδου
βαλιτσάκι σεισμού
Στόχοι:
- Κατανόηση Φυσικών Φαινομένων: Να εξοικειωθούν τα παιδιά με τις κινήσεις των τεκτονικών πλακών και τις επιπτώσεις τους στο έδαφος και τις κατασκευές.
- Επιστημονική Εισαγωγή: Να εισαχθούν βασικές έννοιες όπως τα Ρίχτερ και η λειτουργία του σεισμογράφου.
- Βιωματική Μάθηση: Να κατανοήσουν τη σχέση έντασης-σεισμού μέσα από κινητικές δραστηριότητες όπως χτυπήματα και πηδήματα.
- Μυθολογία και Επιστήμη: Να συνδέσουν την αρχαία ελληνική μυθολογία με την επιστημονική εξήγηση των σεισμών και να κατανοήσουν τη μετάβαση από τις μυθολογικές αφηγήσεις στην επιστήμη.
- Δημιουργικότητα: Να δημιουργήσουν ζωγραφιές του γίγαντα Εγκέλαδου και δικών τους σεισμογράφων, ενισχύοντας την καλλιτεχνική έκφραση και τη φαντασία τους.
- Διερεύνηση: Να θέσουν ερωτήματα για τη λειτουργία και τη θέση των σεισμογράφων, ενισχύοντας την κριτική τους σκέψη.
- Καλλιέργεια Δεξιοτήτων Προετοιμασίας: Να μάθουν τα παιδιά ποια αντικείμενα είναι απαραίτητα σε ένα βαλιτσάκι σεισμού και να αναπτύξουν δεξιότητες οργάνωσης.