Δραστηριότητα των πρωινών τμημάτων στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων πειράματα φυσικών επιστημών
Τα παιδιά συμμετέχουν σε ένα πείραμα, μέσα από ένα παραμύθι για την σπορά 
για να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν πώς διαφορετικοί περιβαλλοντικοί παράγοντες επηρεάζουν την ανάπτυξη των φυτών. Οι φακές φυτεύτηκαν σε ποτηράκια με χώμα και τοποθετήθηκαν σε διαφορετικές συνθήκες
Πορτοκαλί κότα: Το ποτηράκι με τις φακές τοποθετήθηκε δίπλα σε ένα παράθυρο μέσα στο νηπιαγωγείο, με πρόσβαση σε φυσικό φως και τακτικό πότισμα
Κόκκινη κότα: Το ποτηράκι τοποθετήθηκε μέσα σε ένα ντουλάπι, όπου δεν υπάρχει φως
Καφέ κότα: Το ποτηράκι τοποθετήθηκε έξω στην αυλή, εκτεθειμένο στον αέρα και στο φυσικό φως, πιθανώς και στις καιρικές συνθήκες
Άσπρη κότα: Το ποτηράκι με τις φακές τοποθετήθηκε μέσα στο ψυγείο, σε χαμηλή θερμοκρασία
Μαύρη κότα: Το ποτηράκι τοποθετήθηκε πάνω από μια ντουλάπα μέσα στο νηπιαγωγείο, χωρίς πρόσβαση σε φως και νερό
Οι προβλέψεις των παιδιών
Τα παιδιά ανέφεραν ;
- για την πορτοκαλί κότα ότι θα φυτρώσει το φυτό γιατί θα το βλέπει ο ήλιος.
- Για την κόκκινη ότι δεν θα φυτρώσει,
- για την καφέ ότι θα φυτρώσει και θα μεγαλώσει πολύ γιατί θα έχει ήλιο, νερό, χώμα ( θρεπτικά συστατικά) και πολλή αγάπη.
- Για την άσπρη κότα ανέφεραν ότι δεν θα φυτρώσει γιατί θα είναι κρύο το φυτό και
- στην μαύρη κότα δεν θα φυτρώσει.
Παρατηρήσεις με βάση τις προβλέψεις των παιδιών:
- Πορτοκαλί κότα:
- Τα παιδιά συνδέουν τη σημασία του ήλιου στην ανάπτυξη του φυτού, αναγνωρίζοντας ότι το φως αποτελεί βασικό παράγοντα για τη φωτοσύνθεση.
- Η πρόβλεψη δείχνει βασική κατανόηση της φυσικής διαδικασίας της ανάπτυξης των φυτών.
- Κόκκινη κότα:
- Αναγνωρίζουν ότι η έλλειψη φωτός είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη.
- Δείχνουν ότι κατανοούν πως οι περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως το φως, είναι απαραίτητοι.
- Καφέ κότα:
- Τα παιδιά βλέπουν την αυλή ως ιδανικό περιβάλλον για την ανάπτυξη, καθώς εκεί συνυπάρχουν το φως, το νερό και το χώμα.
- Η προσθήκη της “αγάπης” δείχνει την συναισθηματική τους σύνδεση με το πείραμα, κάτι που μπορεί να ενισχύσει την περιβαλλοντική τους ευαισθησία.
- Άσπρη κότα:
- Συνδέουν τη χαμηλή θερμοκρασία με τη μη ανάπτυξη του φυτού.
- Αναδεικνύουν μια κατανόηση ότι το ψυχρό περιβάλλον μπορεί να εμποδίσει τη βλάστηση.
- Μαύρη κότα:
- Η πρόβλεψη ότι το φυτό δεν θα φυτρώσει δείχνει την αναγνώριση της σημασίας της φροντίδας (π.χ., πότισμα) για την ανάπτυξη των φυτών.
Γενικά Συμπεράσματα από τις Προβλέψεις:
- Κατανόηση Βασικών Αναγκών:
Τα παιδιά δείχνουν ότι κατανοούν τις βασικές ανάγκες των φυτών για φως, νερό, θερμοκρασία και φροντίδα, αν και σε απλουστευμένη μορφή. - Συσχέτιση Περιβάλλοντος με Ανάπτυξη:
Συνδέουν το κατάλληλο περιβάλλον (ήλιος, χώμα, νερό) με την ευνοϊκή ανάπτυξη των φυτών και αναγνωρίζουν ότι οι δυσμενείς συνθήκες (σκοτάδι, ψύχος, αμέλεια) εμποδίζουν την ανάπτυξη. - Ενσωμάτωση Συναισθημάτων:
Ο παράγοντας της “αγάπης” δείχνει την προσωπική τους εμπλοκή και τη συναισθηματική σύνδεση με το πείραμα. Αυτό μπορεί να ενισχύσει τη φροντίδα για τα φυτά και την περιβαλλοντική τους ευαισθησία. - Ενδείξεις Επιστημονικής Σκέψης:
Οι προβλέψεις τους βασίζονται σε προηγούμενες εμπειρίες και λογική σκέψη. Αυτό δείχνει ότι τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν υποθέσεις για το αποτέλεσμα ενός πειράματος, παρότι οι γνώσεις τους είναι περιορισμένες και βασίζονται σε βασικά στοιχεία.
Διαδικασία Παρατήρησης:
Τα παιδιά κάνουν καθημερινά και εβδομαδιαία παρατηρήσεις.
Καταγράφουν τις αλλαγές στο ύψος των φυτών, το χρώμα, την κατάσταση των φύλλων ή την ανάπτυξη των φακών.


Συγκρίνουν τα αποτελέσματα ανάμεσα στις διαφορετικές “κότες” και διαπιστώνουν ποια περιβάλλοντα ευνοούν την ανάπτυξη και ποια όχι.
Συζητούν τα αποτελέσματα στην ολομέλεια της τάξης.
Διερευνήσεις για μετά το πείραμα:
- Μετά την ολοκλήρωση του πειράματος, να συγκρίνουν τις προβλέψεις με τα πραγματικά αποτελέσματα.
- Συζήτηση για τους λόγους που κάποιες προβλέψεις τους ήταν σωστές και άλλες όχι, ώστε να εμπλουτίσουν την κατανόησή τους.
- Ενίσχυση της παρατηρητικότητας και της διατύπωσης υποθέσεων μέσω παρόμοιων δραστηριοτήτων.
Στόχοι δραστηριότητας
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των βασικών αναγκών των φυτών: φως, νερό, θερμοκρασία και αέρας.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και σύγκρισης.
- Να εισαχθούν σε βασικές επιστημονικές έννοιες, όπως η επίδραση των περιβαλλοντικών παραγόντων στην ανάπτυξη ζωντανών οργανισμών.
- Να ενισχύσουν την ικανότητά τους να διατυπώνουν υποθέσεις και να τις συγκρίνουν με τα αποτελέσματα του πειράματος.
- Να ενισχυθεί η περιέργεια και η δημιουργική σκέψη των παιδιών.
- Να καλλιεργηθούν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας, καθώς το πείραμα απαιτεί ομαδική παρατήρηση και συζήτηση.
- Να αποκτήσουν υπευθυνότητα μέσω της φροντίδας των φυτών (π.χ., πότισμα, καταγραφή αλλαγών).
- Να κατανοήσουν τη σημασία του φυσικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη όλων των ζωντανών οργανισμών.
- Να ενθαρρυνθούν να σέβονται τη φύση και τους ζωντανούς οργανισμούς.
Τα παιδιά φύτεψαν σπόρους φακής σε ατομικά ποτηράκια , γνωρίζοντας πλέον που πρέπει να τα τοποθετήσουν και πως να τα φροντίσουν ώστε να αναπτυχθούν σωστά.
Τα γλαστράκια των τμημάτων τα οποία διακοσμησαν τα παιδιά





















