“Τα Παιδιά Δημιουργούν: Το Πολυτεχνείο με Λόγια και τραγούδια “

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114455

Δραστηριότητα Όλων των τμημάτων 

 

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής αυτής δραστηριότητας, ενταγμένη στα εργαστήρια δεξιοτήτων αξίες ζωής, τα παιδιά του νηπιαγωγείου συμμετείχαν σε μια δημιουργική δράση με θέμα το Πολυτεχνείο και την εξέγερση του 1973, μέσα από την καλλιτεχνική έκφραση και τη συμβολική χρήση λέξεων. Η δράση ξεκίνησε με μια σύντομη και προσαρμοσμένη εισαγωγή για την ιστορική σημασία του Πολυτεχνείου, επικεντρώνοντας στις αξίες που αναδείχθηκαν τότε: Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία. Έπειτα, δόθηκαν στα παιδιά ατομικά πανό (κατασκευασμένα από εκτυπωμένο φύλλο εργασίας  ), όπου το καθένα κόλλησε τις λέξεις “Ψωμί”, “Παιδεία” και “Ελευθερία”, αφού πρώτα μάθαμε να τις ξεχωρίζουμε και να τις διαβάζουμε .

Παρατηρήσεις:

Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί ένα πρώτο βήμα για να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορία του Πολυτεχνείου και τις αρχές που αυτή εκφράζει, δίνοντάς τους το χώρο να κατανοήσουν απλά αλλά βαθιά νοήματα που σχετίζονται με την ελευθερία και την ισότητα, σε ένα ασφαλές και κατάλληλο για την ηλικία τους πλαίσιο.

Η επέτειος του Πολυτεχνείου εντάσσεται  μια σειρά από αξίες ζωής που είναι θεμελιώδεις, όπως:

  1. Ελευθερία: Το Πολυτεχνείο είναι πάνω απ’ όλα ένας συμβολικός αγώνας για την ελευθερία από την καταπίεση, την ανεξαρτησία της σκέψης, και την ελευθερία της έκφρασης. Είναι μια αξία που δίνει στα παιδιά να καταλάβουν το δικαίωμα να εκφράζονται ελεύθερα, να σκέφτονται, και να διεκδικούν.
  2. Δικαιοσύνη: Το αίτημα για δικαιοσύνη είναι ένας κεντρικός πυλώνας της ιστορίας του Πολυτεχνείου, το οποίο ανέδειξε την αντίσταση απέναντι στην αδικία και την ανισότητα. Η έννοια της δικαιοσύνης μπορεί να παρουσιαστεί ως δικαίωμα για ίση μεταχείριση και ως σεβασμός των δικαιωμάτων όλων.
  3. Αλληλεγγύη: Στον αγώνα του Πολυτεχνείου οι άνθρωποι ενώθηκαν για ένα κοινό σκοπό, δείχνοντας αλληλεγγύη και υποστήριξη ο ένας στον άλλο. Η αλληλεγγύη βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν την αξία του να στηρίζουν και να βοηθούν τους γύρω τους, καθώς και τη δύναμη που έχει η συλλογική προσπάθεια.
  4. Δημοκρατία: Το Πολυτεχνείο είναι ένας σταθμός στην ιστορία του αγώνα για δημοκρατία και δημοκρατικά δικαιώματα. Μπορεί να συνδεθεί με τη σημασία του σεβασμού των δικαιωμάτων και των απόψεων όλων των ανθρώπων, καθώς και με τη σημασία των συλλογικών αποφάσεων.
  5. Σεβασμός: Στον αγώνα του Πολυτεχνείου, οι νέοι διεκδίκησαν βασικά δικαιώματα με σεβασμό προς τις ανάγκες της κοινωνίας για ειρήνη και ισότητα. Ο σεβασμός προς τον συνάνθρωπο, προς τις αξίες και την κοινωνία είναι κεντρικός, και είναι μια αξία ζωής που βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία της κατανόησης και αποδοχής των άλλων.

Η αξία της  Ελευθερίας ως βαική αξία ζωής, καθώς αποτυπώνει την ουσία του αγώνα του Πολυτεχνείου, δηλαδή το δικαίωμα στην ελευθερία σκέψης, έκφρασης και αυτοδιάθεσης. Αυτή η αξία αποτελεί θεμέλιο για πολλές άλλες αξίες και βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν τη δύναμη που κρύβει η ελευθερία στην προσωπική και συλλογική ζωή.

Στόχοι Δραστηριότητας:

  1. Εισαγωγή στην Ιστορία και την Κοινωνική Ευαισθητοποίηση: Μέσα από μια προσαρμοσμένη συζήτηση για το Πολυτεχνείο, τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν για τα γεγονότα, τα δικαιώματα και τους αγώνες του λαού, με τρόπο κατανοητό και κατάλληλο για την ηλικία τους.
  2. Ανάπτυξη Δημιουργικότητας και Καλλιτεχνικής Έκφρασης: Η δραστηριότητα προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν δημιουργικά μέσω της χειροτεχνίας, χρησιμοποιώντας λέξεις-σύμβολα που αντιπροσωπεύουν σημαντικές αξίες.
  3. Ενίσχυση της Συνεργασίας και της Συλλογικής Αντίληψης: Αν και το κάθε παιδί εργάζεται στο δικό του πανό, η ατομική συμβολή του εντάσσεται σε ένα συνολικό πλαίσιο, προάγοντας την αίσθηση ότι αποτελεί κομμάτι μιας ευρύτερης συλλογικής προσπάθειας και ότι η συνεργασία ενδυναμώνει τη φωνή των ανθρώπων.
  4. Γλωσσική Ανάπτυξη: Τα παιδιά μαθαίνουν καινούργιες λέξεις και έννοιες, ενώ κατανοούν τις λέξεις “Χωμί”, “Παιδεία” και “Ελευθερία” σε ένα απλό επίπεδο, κατανοώντας τη σύνδεσή τους με θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα.
  5. Ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης: Μέσα από τη συζήτηση που ακολουθεί, τα παιδιά ενθαρρύνονται να σκεφτούν τη σημασία αυτών των λέξεων και το πώς αντανακλούν ανάγκες και δικαιώματα.
  6. Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114326 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114340 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114357 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114412 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114427 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114440unnamed 11 6 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131358Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114455 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114513 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 114529    
  7. πορεία στο πολυτεχνείο αναπαράσταση
  8. Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131201 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131318 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131333 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131346 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 14 131110
  9. “Μαθαίνοντας για το Πολυτεχνείο μέσα από την Ιστορία και τη Μουσική“Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μας δραστηριότητας, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα ντοκιμαντέρ που παρουσίαζε την ιστορία του Πολυτεχνείου και τις αξίες που συνδέονται με αυτό: τη δημοκρατία, την ελευθερία και την αντίσταση απέναντι στην καταπίεση. Μετά την προβολή, τραγουδήσαμε ένα σχετικό τραγούδι που αναδεικνύει τα ιδανικά της εποχής και ενισχύει τη συναισθηματική σύνδεση των μαθητών με το μήνυμα της εξέγερσης. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και να το εκφράσουν μέσα από τη μουσική.

    Στόχοι Δραστηριότητας:

    1. Γνωριμία με την Ιστορία:
      Να μάθουν τα παιδιά για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, την κοινωνική σημασία του και τον αγώνα για την ελευθερία και τη δημοκρατία.
    2. Συναισθηματική Εμπλοκή:
      Μέσα από το τραγούδι, να αναπτύξουν συναισθηματική σύνδεση με τις αξίες και τα ιδανικά που αναδεικνύει η ιστορία του Πολυτεχνείου.
    3. Καλλιέργεια Κοινωνικής Ευαισθητοποίησης:
      Να κατανοήσουν τη σημασία της συλλογικότητας, της αντίστασης στις αδικίες και της διεκδίκησης δικαιωμάτων.
    4. Ανάπτυξη Κριτικής Σκέψης:
      Να συζητήσουν τις έννοιες της ελευθερίας και της δημοκρατίας, όπως αυτές εκφράστηκαν στην εποχή του Πολυτεχνείου και παραμένουν διαχρονικές.
    5. Ενίσχυση της Δημιουργικής Έκφρασης:
      Μέσα από τη μουσική, να εκφράσουν συναισθήματα και σκέψεις, καλλιεργώντας την αισθητική τους αντίληψη.
    6. Διατήρηση της Μνήμης:
      Να συμβάλουμε στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης, δίνοντας έμφαση στις αξίες που μας εμπνέουν για το μέλλον.

    Αποτίμηση:

    Η προβολή του ντοκιμαντέρ και το τραγούδι ενίσχυσαν την κατανόηση της σημασίας του Πολυτεχνείου, προσφέροντας στα παιδιά ένα πολυδιάστατο πλαίσιο μέσα από την ιστορία και την τέχνη. Τα παιδιά συμμετείχαν με ενθουσιασμό, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση και το σεβασμό για τους αγώνες που εξασφάλισαν τις ελευθερίες που απολαμβάνουμε σήμερα.Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 15 092800 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 15 093107Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 15 092846Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 15 092900

  10. τα παιδιά του 1ου ολοήμερου τμήματος ζωγραφίζουν το τραγούδι
    Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχοδυο καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση.Παίρνω φως απ’ τον ήλιο και φτιάχνω την αγάπηκαι μου λες πως σ’ αρέσει.
    Τα παιδιά τραγουδούν μες στους δρόμουςκι η φωνή τους τον κόσμο αλλάζει.Τα σκοτάδια σκορπάνε κι η μέρα λουλουδίζεισαν ανθός στο περβάζι.
    Ένα σύννεφο είν’ η καρδιά μουκι η ζωή μου γιορτή σε πλατεία.Σ’ αγαπώ κι ο απέραντος κόσμος πόσο μοιάζειμε μικρή πολιτείαΣτιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162637 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162656 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162710 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162731 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162754 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162814 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162850Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 16 162830
  11. Ηχητικό απόσπασμα απ΄ τα παιδια να τραγουδούν το τραγούδι τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο  στο παρακάτω βίντεο μας