Δραστηριότητα του 1ου πρωινού τμήματος για τα μικρόβια στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων το σώμα μου
Τα παιδιά μιλούν για τα μικρόβια (ιδεοθέλλα).
Ενθαρρύνονται να απαντήσουν σε ερωτήσεις με ερωτήσεις, όπως:
-
- «Έχετε ακούσει ποτέ τη λέξη ‘μικρόβια’; Τι νομίζετε ότι είναι;»
- «Πού νομίζετε ότι βρίσκονται τα μικρόβια;»
- «Ξέρετε τι κάνουν τα μικρόβια; Είναι πάντα κακά;»
- «Πιστεύετε ότι τα μικρόβια μπορούν να μας κάνουν να νιώθουμε άρρωστοι;»
- «Γιατί νομίζετε ότι πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας;»
- «Έχετε ακούσει ότι τα μικρόβια μπορούν να ζουν σε πράγματα που πιάνουμε καθημερινά; Ποια πιστεύετε ότι είναι αυτά;»
- «Τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνουμε πριν φάμε ή πιούμε κάτι; Γιατί;»
- «Ποια τρόφιμα νομίζετε ότι είναι πιο ασφαλή να τρώμε και ποια ίσως έχουν μικρόβια αν δεν τα πλύνουμε;»
- «Έχετε αρρωστήσει ποτέ; Ξέρετε τι μπορεί να προκάλεσε την αρρώστια; Μπορεί να ήταν μικρόβια;»
- «Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο καλύτερος τρόπος να προστατευθούμε από τα μικρόβια;»
Μέσα από εποπτικό υλικό τα παιδιά γνωρίζουν τα μικρόβια αλλά και μικροοργανισμούς στο σώμα μας ή στα τρόφιμα που δεν δημιουργούν πρόβλημα.
«Ξέρετε ότι υπάρχουν και μικροοργανισμοί που μας βοηθούν; Δεν είναι όλα τα μικρόβια κακά! Στο σώμα μας ζουν κάποιοι μικροί “φίλοι”, που μας βοηθούν να είμαστε υγιείς. Για παράδειγμα, στην κοιλίτσα μας υπάρχουν μικροοργανισμοί που μας βοηθούν να χωνεύουμε το φαγητό μας. Επίσης, αυτοί οι καλοί μικροοργανισμοί μάς προστατεύουν από τα κακά μικρόβια που μπορεί να μας αρρωστήσουν. Έτσι, οι καλοί μικροοργανισμοί δουλεύουν μαζί μας, σαν μικροί “ήρωες”, για να είμαστε γεροί και δυνατοί!»
Γνωρίζουν επίσης ένα ποιηματάκι κι ένα παραμυθάκι για τα μικρόβια και το αναπαριστούν με το σώμα (παιχνίδι μίμησης ) και δημιουργούν στεφάνια κεφαλιού μικρόβια , για το παιχνίδι τους.
Τα Μικρόβια ποιηματακι
Μικρόβια, μικρόβια, παντού τριγυρνούν,
σε χέρια και παιχνίδια, όλο τριγυρνούν.
Δεν τα βλέπουμε με μάτια, είναι μικρά,
μα κάποιες φορές μας φέρνουν συμφορά.
Με λίγο σαπούνι και μπόλικο νερό,
διώχνω τα μικρόβια, για να είμαι γερό!
Πλένω χέρια πριν φάω, τα καθαρίζω καλά,
και λέω στα μικρόβια, «Γεια σας, χαρά!»
Φροντίζω τα δόντια, πλένω και το πρόσωπο,
τα μικρόβια μακριά, δεν βρίσκουνε χώρο!
Έτσι θα ‘μαι υγιής, δυνατός και γερός,
και τα μικρόβια θα φεύγουν τρέχοντας, τροχάδην εμπρός!
παραμυθάκι για τα μικρόβια
Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα μαγικό βασίλειο που δεν μπορούσε να το δει κανείς με
γυμνό μάτι, ζούσαν τα μικρόβια. Το βασίλειο αυτό βρισκόταν παντού γύρω μας: στα χέρια
μας, στο πάτωμα, ακόμα και στον αέρα που αναπνέαμε. Όμως τα μικρόβια δεν ήταν όλα ίδια.
Μερικά ήταν καλοσυνάτα και βοηθούσαν το σώμα μας, ενώ άλλα ήταν πιο πονηρά και
προσπαθούσαν να προκαλέσουν ανακατωσούρα!
Στο βασίλειο αυτό ζούσε ο Ρούλης ο Μικρούλης, ένα φιλικό μικρόβιο που αγαπούσε να
βοηθά τους ανθρώπους. Ο Μικρούλης ήταν ένα προβιοτικό μικρόβιο, και το μεγάλο του
όνειρο ήταν να ζήσει στο ανθρώπινο στομάχι, εκεί όπου μπορούσε να βοηθήσει στην καλή
πέψη και να πολεμήσει τους κακούς εισβολείς που προκαλούσαν ασθένειες.
Μια μέρα, ο Μικρούλης έμαθε ότι ο Κριτσινόσαυρος, ένα μεγάλο και τρομακτικό κακό
μικρόβιο, προσπαθούσε να εισβάλει στο σώμα ενός μικρού παιδιού, της Ελπίδας. Ο
Κριτσινόσαυρος ήθελε να προκαλέσει πυρετό και πονόλαιμο στην Ελπίδα, έτσι ώστε να μην
μπορεί να παίξει και να γελάει.
«Δεν θα το αφήσω να γίνει αυτό!» είπε αποφασιστικά ο Ρούλης ο Μικρούλης και ξεκίνησε
το ταξίδι του προς το σώμα της Ελπίδας.
Όταν έφτασε, βρήκε άλλα καλά μικρόβια, που τον καλωσόρισαν χαρούμενα. «Είσαι εδώ για
να πολεμήσεις τον Κριτσινόσαυρο, έτσι;» τον ρώτησαν.
«Ακριβώς!» απάντησε ο Μικρούλης.
Έτσι, τα καλά μικρόβια ένωσαν τις δυνάμεις τους και έκαναν ένα μεγάλο σχέδιο. Με τη
συνεργασία τους και τη βοήθεια του ανοσοποιητικού συστήματος, σχημάτισαν έναν δυνατό
στρατό. Όταν ο Κριτσινόσαυρος και η συμμορία του προσπάθησαν να μπουν στο σώμα της
Ελπίδας, τα καλά μικρόβια και οι «ήρωες» του ανοσοποιητικού έκαναν ένα μεγάλο, γενναίο
αγώνα!
Μετά από πολλές ώρες μάχης, οι ήρωες του σώματος της Ελπίδας νίκησαν! Ο
Κριτσινόσαυρος και οι φίλοι του έφυγαν τρομαγμένοι και η Ελπίδα αισθάνθηκε δυνατή και
χαρούμενη.
Ο Μικρούλης έμεινε μαζί με τα υπόλοιπα καλά μικρόβια, να συνεχίσουν να φροντίζουν το
σώμα της. Από τότε, ο Μικρούλης έγινε ο αόρατος φίλος της, προσέχοντας κάθε μέρα την
υγεία της και την προστατεύοντάς την από κάθε κακό μικρόβιο που θα πλησίαζε.
Κι έτσι ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, κι ο Μικρούλης έγινε ένας από τους
μεγαλύτερους ήρωες του σώματος της Ελπίδας.
Τέλος δημιουργούν κολλάζ μικτή τεχνική ζωγραφική με στάμπες και κολάζ με εικόνες μικροβίων
μερικές φωτο της δραστηριότητας
Στόχοι
Αναγνώριση των μικροβίων και μικροοργανισμών:
Τα παιδιά μαθαίνουν τι είναι τα μικρόβια, πού βρίσκονται και ποιος είναι ο ρόλος τους στο περιβάλλον, στο σώμα μας, και στα τρόφιμα.
Διαχωρισμός βλαβερών και ωφέλιμων μικροβίων:
Κατανοούν ότι όχι όλα τα μικρόβια είναι επικίνδυνα και ότι υπάρχουν μικροοργανισμοί που βοηθούν (π.χ., προβιοτικά στα τρόφιμα).
Ενίσχυση λεξιλογίου:
Μαθαίνουν νέες λέξεις, όπως “μικρόβια”, “μικροοργανισμοί”, “βακτήρια”, και “ιούς”, καθώς και απλές έννοιες υγιεινής.
Ανάπτυξη κινητικής έκφρασης:
Μέσα από το παιχνίδι μίμησης, τα παιδιά χρησιμοποιούν το σώμα τους για να αναπαραστήσουν τα μικρόβια, καλλιεργώντας τη δημιουργική κίνηση και τη φαντασία.
Ενίσχυση λεπτής κινητικότητας:
Κατά τη δημιουργία κολλάζ και στεφανιών μικροβίων, εξασκούν δεξιότητες όπως το κόψιμο, το κόλλημα και η ζωγραφική.
Καλλιέργεια ενσυναίσθησης:
Μέσα από το παραμύθι και το ποιηματάκι, τα παιδιά αποκτούν μια θετική στάση απέναντι στα ωφέλιμα μικρόβια και μαθαίνουν να μη φοβούνται τα πάντα γύρω τους.
Αυτοέκφραση:
Αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από τη μίμηση, τη ζωγραφική και το κολάζ.
Ενίσχυση της συνεργασίας:
Κατά τη διάρκεια της ομαδικής δημιουργίας των κολλάζ, τα παιδιά δουλεύουν μαζί, ανταλλάσσοντας ιδέες και μαθαίνοντας να συνεργάζονται.
Ενίσχυση της επικοινωνίας:
Μέσα από τη διαδικασία των ερωταπαντήσεων (“τι νομίζετε ότι είναι;” ή “πού βρίσκονται;”), τα παιδιά ενθαρρύνονται να μιλήσουν, να ρωτήσουν και να συμμετέχουν ενεργά στη συζήτηση.
Ανάπτυξη αισθητικής αντίληψης:
Μέσα από τη μικτή τεχνική του κολάζ και τη χρήση χρωμάτων και στάμπας, τα παιδιά δημιουργούν μοναδικά έργα και καλλιεργούν την αισθητική τους.
Εξοικείωση με πρακτικές υγιεινής:
Κατανοούν τη σημασία της καθαριότητας (πλύσιμο χεριών, προστασία τροφίμων) μέσα από τη γνώση για τα βλαβερά μικρόβια.
Σύνδεση με την καθημερινότητα:
Αναγνωρίζουν μικροοργανισμούς που συναντούν καθημερινά (π.χ., στο γιαούρτι, στο ψωμί) και κατανοούν τον ρόλο τους.