12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2025– «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ»

Την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025, στο νηπιαγωγείο μας γιορτάσαμε όλοι μαζί τη 12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού με σύνθημα «Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ»! Σε συνεργασία με τον γυμναστή κύριο Δεμερτζή Ηλία πραγματοποιήθηκαν δράσεις στο προαύλιο του σχολείου με στόχο την ενθάρρυνση των παιδιών στον αθλητισμό αλλά και την καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας και ομαδικότητας.

.

541226037 2649751592084358 8948875770746011864 n 550890480 1298997421705913 8159394432595557517 n

551389218 1152095550314475 1453307911248575422 n 552001353 1147721243953830 703293779504087439 n 552099549 1092183669564204 3557834710925913311 n 552117031 1473193683950721 2603342122213234483 n 552147170 806025358485447 9004441944176623980 n 553350745 2370712663373022 5541011775896549560 n 553737950 668436756311888 2795414169284669289 n 554670021 1981686392583077 8708053581639317778 n

Διαβάζουμε μαζί!

Φέτος η παγκόσμια Ημέρα παιδικού βιβλίου μας βρήκε να διαβάζουμε μαζί με το δίκτυο εκπαιδευτικών στο μακρινό Ηράκλειο Κρήτης, μια όμορφη συνεργασία με το 2ο Δημοτικό σχολείο Νέας Αλικαρνασσού και 5ου νηπιαγωγείου Αλεξανδρούπολης.

screenshot 1757354627313 1

 

 



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ

STEMΚαταγραφή

 

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΙ”  από τον Θεματικό Κύκλο:

Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

Φορείς σύνταξης του προγράμματος: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ STEM (Hellenic Education Society for STEM).

Με την εφαρμογή σχεδίων δραστηριοτήτων STEM – STEAM που βασίζονται σε πραγματικά προβλήματα, οι μαθητές διερευνούν τις παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την επίλυση τους, χρησιμοποιούν δημιουργικά τις ψηφιακές τεχνολογίες, σχεδιάζοντας και κατασκευάζοντας μοντέλα με απλά υλικά συνδυάζοντας τα δημιουργικά με ρομποτικές διατάξεις. Εργάζονται με βάση μια διευρυμένη προσέγγιση των προβλημάτων, λαμβάνοντας υπόψη και τα θέματα της βιωσιμότητας και των επιπτώσεων των προτεινόμενων λύσεων. Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες, για το σχεδιασμό της λύσης με βάση συγκεκριμένες απαιτήσεις που τίθενται με μορφή προκλήσεων διερευνούν τις δυνατότητες που προσφέρουν τα διαθέσιμα υλικά. Σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τα μοντέλα τους προσδιορίζοντας τα ισχυρά τους σημεία αλλά και τις αδυναμίες του σχεδιασμού, ενώ μέσα από την αλληλεπίδραση με τις άλλες ομάδες αναπροσαρμόζουν τους σχεδιασμούς τους. Τέλος οι ομάδες παρουσιάζουν, στους υπόλοιπους, τα αποτελέσματα της εργασίας τους.

Η δομή του προτεινομένου προγράμματος πραγματώνει, μέσα από τις δραστηριότητες ,τις παρακάτω δεξιότητες:

1.  Δεξιότητες Μάθησης

  • Κριτική σκέψη (Critical thinking)
  • Επικοινωνία (Communication)
  • Συνεργασία (Collaboration)
  • Δημιουργικότητα (Creativity)

2.  Δεξιότητες Ζωής

  • Προσαρμοστικότητα
  • Υπευθυνότητα
  • Οργανωτική ικανότητα

3.  MIΤ: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης

  • Δεξιότητες Μοντελισμού και προσομοίωσης
  • Πληροφορικό γραμματισμό (ICT literacy),
  • Ψηφιακό γραμματισμό (digital literacy),
  • Τεχνολογικό γραμματισμό (technology literacy),
  • Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,
  • Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας,
  • Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα,
  • Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών

4.  Δεξιότητες του νου

  • Στρατηγική σκέψη
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
  • Κατασκευές

Εργαστήριο 1 :

  • Με τη βοήθεια ενός εκπαιδευτικού βίντεο  https://www.youtube.com/watch?v=RHGpsTOUVyo συζητήσαμε για τον καιρό, τις μεταβολές του  και την σύνδεσή του με τις καθημερινές δραστηριότητες των παιδιών στην καθημερινή τους ζωή ,στο σχολείο και εκτός σχολείου (τι καιρό έχει σήμερα, μπορούμε να βγούμε έξω στην αυλή,  τι ρούχα φοράμε σε κάθε περίπτωση π.χ. όταν έχει ήλιο, όταν χιονίζει κ.τ.λ.) μάθαμε να ξεχωρίζουμε τον καιρό, ανάλογα με τις εποχές.
  • Καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τα καιρικά φαινόμενα και το τι θέλουν να μάθουν γι’ αυτά.

ΤΙ ΞΕΡΩ ΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ page 0001

  • Συζητήσαμε με τα παιδιά πώς μπορούμε να σημειώνουμε κάπου τον καιρό της ημέρας και καταλήξαμε στη κατασκευή ενός πίνακα καιρού με καρτέλες καιρικών συμβόλων και των αντίστοιχων ονομασιών τους. Πριν τοποθετήσουμε τον πίνακα καιρού στην ολομέλεια, παίξαμε, αντιστοιχίζοντας τις εικόνες με τις λέξεις κάθε καιρικού φαινομένου.

434052150 1404571500188566 554877805413528480 n 1433857389 300461816404036 6526378555729940190 n

434037967 962225212262769 3310652109705692973 n 1

  • Το κάθε παιδί ζωγράφισε τα δικά του  σύμβολα του καιρού.

434065586 803905014434496 4468245710575170276 n

  • Σε ένα μηνιαίο ημερολόγιο καταγραφής καιρού ο βοηθός της ημέρας παρατηρούσε,  κατέγραφε και παρουσίασε στην ολομέλεια τον  καιρό. Στο τέλος του μήνα, τα παιδιά θα προέβησαν σε συγκρίσεις και ανέδειξαν το πιο συχνό καιρικό φαινόμενο του μήνα.

a662a767 c2d8 474b bfdf 8d1454c4e2c5 1434021267 445106511302288 4246939652713393433 n

  • Παίξαμε παιχνίδι παντομίμας, όπου κάθε παιδί επέλεγε μία καρτέλα καιρού και προσπαθούσε να την περιγράψει, μόνο με το σώμα του, στους άλλους.
  • Τα παιδιά ψήφισαν με τη βοήθεια των γονέων  τους- σε σχετική πλατφόρμα της Google Forms -τον αγαπημένο τους καιρό.

kairos 1 page 0001 kairos 1 page 0002

2ο εργαστήριο: Ας πειραματιστούμε

  • Με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, τα παιδιά μαθαίνουν τη χρήση και τη λειτουργία του τάμπλετ του σχολείου, έτσι ώστε να βγάλουν φωτογραφίες – καθημερινά- τον ουρανό και τον περιβάλλοντα χώρο του σχολείου, ημέρες με διαφορετικές καιρικές συνθήκες((καλοκαιρία, συννεφιά, βροχή…). Αυτές τις φωτογραφίες θα τις χρησιμοποιήσουμε για να φτιάξουμε κολάζ, ψηφιακά παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, τα οποία θα τα παίζουν τα παιδιά στην τάξης μας.  (Ενδεικτικά προτείνεται το πρόγραμμα http://Tux Paint , το http://pixelr.com –  https://www.youtube.com/watch?v=M3WhmIOIdMI )

https://www.jigsawplanet.com/sitsgeo/o-kairos

https://matchthememory.com/

  • Ρωτάμε τα παιδιά αν μπορούμε μέσα στην τάξη να φτιάξουμε ένα σύννεφο και με ποιους τρόπους. Κατόπιν, πριν τη διαδικασία του πειράματος θα δοθεί στα παιδιά φύλλο καταγραφής των επιμέρους σταδίων «Τι νομίζεις θα συμβεί»  και των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
  • Καλούμε τα παιδιά σε μία σειρά πειραμάτων για τα καιρικά φαινόμενα (σύννεφο σε βάζο – βροχή – ανεμοστρόβιλος) και τα προτρέπουμε να κάνουν προβλέψεις, υποθέσεις και παρατηρήσεις. Στη συνέχεια, καταγράφουν σε ατομικό φύλλο εργασίας τα υλικά και τα βήματα από το πείραμα που τους άρεσε περισσότερο.
  1. Βροχή σε γυάλα https://www.youtube.com/watch?v=Q6RhEsBZZ9M

Ρωτάμε τα παιδιά να μας πουν τις ιδέες τους, για το πώς γίνεται η βροχή, πώς θα φτιάξουμε ένα σύννεφο που να βρέχει στην τάξη μας;

(πιθανές απαντήσεις: Το σύννεφο έχει μέσα νερό και χιόνι, το σύννεφο έχει μέσα του αέρα, ο αέρας κάνει το σύννεφο να βρέχει…)

Δίνουμε φύλλο εργασίας για να σημειώσουν τα υλικά που χρειαστήκαμε και τα βήματα που ακολουθήσαμε γι αυτό το πείραμα.  Φύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟΦύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟ

438158996 319174907948607 6887971342022578932 n  438124963 1477305546552160 4292384598905978580 n   438221318 3675347019448915 6754617032770825749 n 1

  1.  Σύννεφο σε βάζο https://www.youtube.com/watch?v=Iek03UJj08Q

Πριν ξεκινήσουμε το πείραμα δίνουμε στα παιδιά να συμπληρώσουν σε φύλλο εργασίας τι νομίζουν ότι θα συμβεί στο πείραμα που θα κάνουμε.

Στο τέλος του πειράματος συμπληρώνουμε το φύλλο «Τι έγινε τελικά».  Φύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟΦύλλο εργ. 2 ΣΥΝΝΕΦΟ

431909110 394980223492784 3091831852404003526 n 432162517 1155577712548949 328225563546617420 n

3.ανεμοστρόβιλος σε βάζο, όπου γεμίζουμε τα 2/3 του βάζου με νερό και ρίχνουμε μερικές σταγόνες σαπούνι πιάτων-αν θέλουμε ρίχνουμε και λίγη χρυσόσκονη. Κλείνουμε καλά το βαζάκι και ανακατεύουμε κυκλικά 2 με 3 φορές και μόλις το αφήσουμε…βλέπουμε ότι δημιουργείται ανεμοστρόβιλος.

https://www.youtube.com/watch?v=be5ht2d-mqo

435855053 1131458327856401 5086436362642437351 n 2  438221242 1158478998517863 9073435428688698140 n 4

  1. κατασκευής χιονιού, όπου μέσα σε ένα τάπερ προσθέτουμε μαγειρική σόδα και κρέμα μαλλιών ή αφρός ξυρίσματος και παροτρύνουμε τα παιδιά να μας πουν τρόπους για να φτιάξουμε (τεχνητό)χιόνι. Κατόπιν, ξεκινάμε να το φτιάξουμε, ανακατεύοντας καλά τη σόδα με την κρέμα μαλλιών…και το χιόνι είναι έτοιμο για να φτιάξουμε με αυτό χιονάνθρωπους και χιονόμπαλες.

https://www.youtube.com/watch?v=bXk_tGpvX9o

7877c55a 2c4a 49d4 a4bd f0df333a3962  55791f9a 6a17 4ce1 b034 f8f45e3254cb

3ο Εργαστήριο: «  Ας γίνουμε μετεωρολόγοι

Κατασκευή Μετεωρολογικών Οργάνων »

  • Είδαμε στο φωτόδεντρο πώς γινόταν παλιά η πρακτική πρόγνωση του καιρού.

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3030

Όμως εμείς σήμερα πώς προβλέπουμε τον καιρό; Ρωτάμε τα παιδιά: «πώς μπορούμε να ξέρουμε τον αυριανό καιρό, ποιοι λένε τον καιρό, που τον βλέπουμε -δελτίο καιρού κ.λ.π»

Εξηγήσαμε στα παιδιά 1.Τι είναι η Μετεωρολογία 2. Τι είναι οι Μετεωρολογικοί σταθμοί 3. Ποιοι είναι οι επιστήμονες που καταγράφουν και τα καιρικά φαινόμενα -Μετεωρολόγοι 4.τι είναι τα Μετεωρολογικά όργανα καταμέτρησης και αξιολόγησης των καιρικών φαινομένων.

 

  • Συζητήσαμε για το πως μπορούμε να μετρήσουμε την ποσότητα του νερού της βροχής και τι είναι το βροχόμετρο (είναι ένα δοχείο περισυλλογής του νερού της βροχής που χρησιμοποιείται από τους μετεωρολόγους για την μέτρηση του ύψους της βροχής). Φτιάξαμε το βροχόμετρο της τάξης μας, χρησιμοποιώντας ένα πλαστικό μπουκάλι.

Με την βοήθεια ενός χάρακα καταγράφουμε τις μονάδες μέτρησης

589da911 7d54 4893 be6d e9995a9d4dc1

Φύλλο εργασίας καταμέτρηση βροχής

  • Ανεμόμετρο: Είναι ένα όργανο το οποίο χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της ταχύτητα του ανέμου

https://www.youtube.com/watch?v=NnU-RUQLjp0

5b9758d7 4af5 4c1a b681 1c6c184b0da0

2dcf32e4 931b 4d95 93ce da6337e12d6d

  • Παρακολουθήσαμε βίντεο με επιστήμονες που μας λένε δελτία καιρού

https://www.youtube.com/watch?v=qge7-a3HtxQ&t=21s

https://www.youtube.com/watch?v=eS48jt5pOLk

Δώσαμε έμφαση  στα στοιχεία που απαρτίζουν ένα ολοκληρωμένο δελτίο (θερμοκρασία, καιρός, ένταση και κατεύθυνση ανέμων, κ.α).

  • Ας γίνουμε μετεωρολόγοι. Τι καιρό έχει στη πόλη μας; (παίρνουμε τις πληροφορίες μας από το google).Ας δούμε τον καιρό στο χάρτη μας.

Για την αναπαράσταση του καιρού χρησιμοποιούν χάρτη όπου μαθαίνουν τα 4 σημεία του Ορίζοντα και τα αντίστοιχα γράμματα τους.

Δώσαμε με ένα μεγάλο χάρακα στο παιδί που θα παρουσιάσει τον καιρό στα άλλα παιδιά και να συμπληρώσει το φύλλο εργασίας: «ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ της ημέρας».

ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ page 0001 1

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, σκηνοθέτησαν τα δικά τους  δελτία καιρού και τα παρουσίασαν στις άλλες ομάδες.

(είδαμε το παρακάτω βίντεο) https://www.youtube.com/watch?v=bljLooYvZOs&t=133s

4Ο  Εργαστήριο: « Η μελισσούλα πάει δεξιά αριστεράΡομποτική

  • Προτρέπουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν καρτέλες με τα διάφορα καιρικά φαινόμενα.

Τα παιδιά προσανατολίζονται στο χώρο, προγραμματίζοντας το Beebot να ακολουθήσει συγκεκριμένες εντολές.

Ξεκινάμε με απλές οδηγίες, π.χ. οδήγησε τη μελισσούλα 3 τετράγωνα μπροστά και μετά να προγραμμάτισε την επόμενη εντολή π.χ. να στρίψει μια φορά προς τα δεξιά και συνεχίσαμε με συνδυασμό δύο και τριών κινήσεων. Ο στόχος μας είναι να ακολουθήσει η μελισσούλα το ηλιόλουστο μονοπάτι για να φτάσει στην κυψέλη της.

2615eb71 60b1 419e a9d4 69a6aefb8098  1357e8f1 5a3e 4016 963f 3f8fa1103bdc

  • Σε ομάδες δημιουργήσαμε ταμπλό και μάθαμε  να προγραμματίζουμε το επιδαπέδιο ρομπότ (beebot)να μπορεί να κινείται πάνω σε αυτό, σχεδιάζοντας κατάλληλους κώδικες με εντολές.
  • Κατασκευάσαμε παιχνίδια (επιτραπέζια, ΜΕΜΟΡΥ…) με εικόνες των καιρικών φαινομένων που είχαμε βγάλει με το τάμπλετ.
  • Μάθαμε και δραματοποιήσαμε το τραγούδι: «πού πάει ο καιρός».

https://www.youtube.com/watch?v=IcldcZD7uqw

  • Φύλλο εμπέδωσης για την Beebot.  Οδήγησε τη Beebot να μπορέσει να πάει στην κυψέλη της χωρίς να βραχεί
  • Κατασκευή ατομικού καιρικού τροχού.  ατομικός τροχός καιρου 1
  • Προσομοίωση της λειτουργίας της beebot στο παρακάτω link:

https://beebot.terrapinlogo.com/

  • Ταίριαξε τα σύμβολα του καιρού στο Φωτόδεντρο.

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11010

  • Καιρός και ρούχα:

 

5ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  • Στο τέλος του μήνα τα παιδιά θα χρησιμοποίησαν τις δικές τους καταγραφές παρατήρησης και συλλογής δεδομένων για τα καιρικά φαινόμενα και τα παρουσίασαν στην ολομέλεια ( πχ. οι μετρήσεις και συγκρίσεις χωρητικότητας , ποσότητας, όγκου, μεγέθους, θερμοκρασίας πόσες μέρες του μήνα είχαμε ήλιο, πόσες βροχή, συννεφιά… )
  • Τι έχουν μάθει τα παιδιά; Καταγράφουμε σε ιστόγραμμα, τι τους άρεσε από το πρόγραμμα και τι έμαθαν
  • Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αυτοαξιολόγησης

Υποθεματική: STEM – Εκπαιδευτική ρομποτική

STEM/STEAM, Νέες Τεχνολογίες

Καλά και κακά μυστικά-Το μυστικό της Νίκης, Το μυστικό του Βίκτωρα

Το πρόγραμμα “Ο Κανόνας των εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο ” Ζω καλύτερα-Ευ ζην” και την ενότητα “Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση”,βασικές δεξιότητες εργαστήρια εκπαιδευτικών

ολοκληρώθηκε με την υλοποίηση του 4ου και του 5ου εργαστηρίου στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.βασικές δεξιότητες εργαστήρια εκπαιδευτικών 1

Στόχοι του 4ου εργαστηρίου είναι :

  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
  • να κατανοήσουν ότι πρέπει να ενημερώσουν αμέσως έναν ενήλικα όταν τους ζητηθεί να κρατήσουν ένα μυστικό που τους προκαλεί δυσάρεστα συναισθήματα.
  • Παρατηρήσαμε τις εικόνες της Νίκης και συζητήσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:
  • Τι βλέπετε στην εικόνα;
  • Πώς είναι το σπίτι; Τι χρώματα έχει;
  • Πώς είναι το κοριτσάκι; Πόσο χρονών μπορεί να είναι;
  • Με ποιον μένει; Σε ποιον μπορεί να άνοιξε την πόρτα;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε;  ………….
  • Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε το βίντεο “Το Μυστικό της Νίκης”

0ea060e1 e169 4179 a815 422fc58f2675

και θέσαμε και πάλι ερωτήσεις:

  • Ποιος θα μπορούσε να είναι ο «φίλος»;
  • Είναι όλα τα μυστικά καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό μυστικό;
  • Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό μυστικό;
  • Σε ποιον θα εμπιστευόσουν τα μυστικά σου;
  • Τι θα έκανες αν κάποιος σου ζητούσε να κρατήσεις ένα μυστικό, ενώ εσύ δε το θεωρείς σωστό;
  • Είναι όλα τα αγγίγματα καλά; Ποιο μπορεί να είναι ένα καλό άγγιγμα;
  • Ποιο μπορεί να είναι ένα κακό άγγιγμα;
  • Τι λέει ο Κανόνας των Εσωρούχων;
  • Τι θα συμβούλευες στο κοριτσάκι, αν ήσουν η νεράιδα;
  • Ποιος/α είναι η δική σου νεράιδα;
  • Αν είχες ένα μαγικό ραβδί και μπορούσες να αλλάξεις την ιστορία, τι θα άλλαζες και γιατί;
  • Ποιο είναι το μήνυμα που θα έδινες εσύ;
  • Μάθαμε το τραγούδι της Νίκης και φωνάξαμε δυνατά το ΟΧΙ!

Ν΄ αγγίξω το χεράκι; Ναι!

Ν΄ αγγίξω το μαλλάκι; Ναι!

Ν΄ αγγίξω τη μυτούλα; Ναι!

Όχι όμως το βρακάκι! ΟΧΙ!

Τέλος σε φύλλο εργασίας τα παιδιά ζωγράφισαν τη δική τους νεράιδα

4602e3f0 22a0 4a12 be06 9d7cb2c309646eba985d f0bf 4c46 8231 bfeee2c80930423686752 402138712409934 2313309263743813726 n

  • και ένα καλό και ένα κακό μυστικό που θα μπορούσαν να είναι και φανταστικά

ce7e16ed a2eb 4156 810a 3f5afbd52bb0b9cd5909 8c53 4fa8 a7f5 70ea277708a5

6ec05bdf 2504 414f a34e 4f378b1fb2d91ad61527 fd36 49de ac6b b8c9145d0090

423735946 1665694803960349 2521929198981229440 n423735799 1089050059042738 1858859364800534495 n

Στόχοι του 5ου εργαστηρίου:

  • Να κατανοήσουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα στα δώρα και  τα ανταλλάγματα.
  • Να μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα δίκτυο ασφάλειας.
  •   Να αναστοχαστούν και να θυμηθούν αυτά που έχουν μάθει
  • Παρακολουθήσαμε το βίντεο “Η περιπέτεια του Βίκτωρα”

73f29d7c df50 4e3c 849a 21b00a4b899a*

και σχολιάζαμε καθώς παρακολουθούσαμε θέτοντας ερωτήσεις όπως:

  • Πώς λένε τον πρωταγωνιστή της ταινίας;
  • Πώς λένε τη φίλη του; Από πού νομίζεις ότι τη γνωρίζει;
  • Ποιο είναι το μεγαλύτερο αγόρι που μιλάει στον Βίκτωρα;
  • Από πού ξέρει τον Βίκτωρα;
  • Ποια είναι η σχέση τους; Είναι φίλοι; Πώς το κατάλαβες;
  • Πόσο καλά τον γνωρίζει;
  • Τον εμπιστεύεται; Από πού το κατάλαβες;
  • Τι συναισθήματα έχει ο Βίκτωρας για τον μεγαλύτερο φίλο του και τι συναισθήματα έχει ο μεγαλύτερος για τον Βίκτωρα;……….
  • Συζητήσαμε για τα άτομα στα οποία μπορεί να απευθυνθεί  ένα παιδί όταν κάτι το κάνει να αισθάνεται άσχημα, άβολα, να νιώθει δυσάρεστα συναισθήματα. Μαμά, μπαμπάς, αδέλφια, δάσκαλος/α, γιατρός, αστυνομικός….
  • Σε φύλλο εργασίας τα παιδιά έφτιαξαν το δικό τους δίκτυο ασφαλείας και ζωγράφισαν ένα πρόσωπο από την οικογένεια και δύο πρόσωπα έξω από το σπίτι που εμπιστεύονται και θα ζητούσαν βοήθεια.

423568725 388771180454761 4585123978493123165 n423686781 415995554257664 414062494899635779 n68f078dd a407 4271 9bba 225bcc9f2858cf1f390f 9cff 42e5 824d a4358587d99d



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

 

 

Γνωρίζω το σώμα μου-Αγγίγματα

Ολοκληρώθηκε η υλοποίηση του 2ου και του 3ου εργαστηρίου του προγράμματος “Ο Κανόνας των εσώρουχων”, στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων.

Στόχος του 2ου εργαστηρίου ήταν να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά μέρη τους σώματος τους ,να κατανοήσουν τον τρόπο που κινούνται και τις ενέργειες που κάνουν και ποια μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από τα εσώρουχα ή το μαγιό .

  • Αφού παρατηρήσαμε σε μια αφίσα το ανθρώπινο σώμα, μάθαμε τα βασικά μέρη του, τις ενέργειες που κάνουν, είπαμε ποια είναι προσωπικά, και θυμηθήκαμε τον κανόνα του εσώρουχου: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».
  • Ακούσαμε το τραγούδι “Έχω ένα σώμα” και το “Εγώ είμαι εγώ” και χορέψαμε με τα παιχνιδοτράγουδα “Κεφάλι ώμοι” και “Χόκι Πόκι”
  • Παίξαμε το παιχνίδι “Ο καθρέφτης” : Ένα παιδί γίνεται “παιδί” και ένα άλλο γίνεται “καθρέφτης”. Το “παιδί” αγγίζει διάφορα μέρη του σώματος ή κάνει κάποιες κινήσεις και “ο καθρέφτης” πρέπει να κάνει το ίδιο.

427816785 237136966137011 8552802892386871059 n

Στη συνέχεια κι αφού διαβάσαμε το ποίημα του Καθρέφτη, σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν αυτόν/ήν που βλέπουν στον καθρέφτη



Λήψη αρχείου

428215036 1069428670981950 3875783511049512277 n428088695 1496347437893684 2064998123203233076 n423568424 906644291252512 8125900621612265807 n

  • Παίξαμε το παιχνίδι «Η Κίκο λέει» :Η νηπιαγωγός ή ένα παιδί  λέει: «Η Κίκο λέει να πιάσουμε τη μύτη μας» και τότε τα παιδιά πρέπει να πιάσουν τη μύτη τους…. μπορεί όμως για να τα μπερδέψει να πιάσει το αυτί… τα παιδιά πρέπει να κάνουν αυτό που λέει η Κίκο.
  • Σε δύο κομμάτια χαρτί του μέτρου, βάλαμε να ξαπλώσουν ένα αγόρι και ένα κορίτσι  και με τους μαρκαδόρους τα υπόλοιπα παιδιά έκαναν τα περιγράμματα του σώματός τους και μετά τα χρωμάτισαν. Συζητήσαμε με τα παιδιά ποια από τα μέρη του σώματος είναι προσωπικά (αυτά που καλύπτονται από εσώρουχο ή το μαγιό).

428159278 400430452579813 4721570190409773632 n 427974608 744844780927096 1506340241825082422 n 428927146 7141589149263056 7346118687627716100 n 6d6405b0 48b5 4ff8 b642 7d177f2e494714ac8cde a355 42e0 81fe 3c04bab43e6c0c018e54 58e7 4708 9b19 9fcae35a4adc429089360 1098043367911908 4104420957303421386 n  

423735881 899575841850301 3306504320176610958 n

  • Στο 3ο εργαστήριο οι στόχοι που τέθηκαν είναι: Να μάθουν τα παιδιά τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα –Να μάθουν να λένε ΟΧΙ και να το εννοούν.
  • Διαβάσαμε το βιβλίο «Να σε κάνω μια αγκαλιά;» της Φρόσως Φωτεινάκηada92577b7c3ac94cb09ab0674bca880 1
  • Συζητήσαμε για διάφορα αγγίγματα που κάνουν οι άνθρωποι είτε στον εαυτό τους είτε σε/με κάποιον άλλο. Τέτοια αγγίγματα είναι η χειραψία, ένα φιλί, μια αγκαλιά, ένα χάδι στα μαλλάκια, το ξύσιμο της μύτης, το τσίμπημα στο μάγουλο, το “κόλλα πέντε”, ένα άγγιγμα σε κάποιο προσωπικό σημείο, το τράβηγμα του αυτιού, χαιρετισμός με τους αγκώνες, χαιρετισμός με τις πατούσες. Συζητάμε με τα παιδιά ποια από αυτά τα αγγίγματα θεωρούν ότι είναι καλά και ποια όχι. Η άποψη των παιδιών είναι πολύ σημαντική γιατί πχ ένα τσίμπημα στο μάγουλο είναι για έναν ενήλικα ένα καλό άγγιγμα, συνήθως όμως όχι για τα παιδιά.
  • Παρατηρήσαμε και σχολιάσαμε εικόνες με ευχάριστα –δυσάρεστα αγγίγματα και είπαμε τι συναισθήματα μας προκαλούν.
  • Σε φωτοτυπία αγοριού και κοριτσιού τα παιδιά κόλλησαν πολύχρωμα χέρια, σε σημεία όπου νομίζουν ότι είναι ένα καλό άγγιγμα ή ένα γκρίζο χέρι εκεί όπου νομίζουν ότι δεν είναι καλό άγγιγμα427938264 1094739018444058 2079640026750222290 n
  • Παίξαμε παιχνίδι ρόλων : Τα παιδιά γίνονται ηθοποιοί και μαθαίνουν να λένε ΟΧΙ όταν το σώμα  λέει “Όχι” σε κάποιο δυσάρεστο άγγιγμα ,με κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα. Μαθαίνουμε  να λέμε ΟΧΙ και μάλιστα με συγκεκριμένο τρόπο:
    “Το πρόσωπο πρέπει να είναι σοβαρό
    τα μάτια κοιτούν κατευθείαν στα μάτια του άλλου
    η λέξη που θα πούμε είναι ΟΧΙ
    ο τόνος της φωνής θα είναι αυστηρός και κοφτός
    η ένταση της φωνής μας δυνατή και καθαρή και για να μη μείνει καμιά αμφιβολία επαναλαμβάνουμε :ΟΧΙ!
    ”(“Βήματα για τη ζωή”)

Αλλάξαμε ρόλους και επισημάναμε ότι πρέπει να ακούμε και να σεβόμαστε το ΟΧΙ που μας λέει κάποιος.

  • Σε φύλλο εργασίας  “ξεπατικώνουν” την παλάμη τους και μέσα γράφουν ΟΧΙ  ΣΤΑΜΑΤΑ

429112777 338248838564418 5745666906436725754 n

IMG 20240227 145434

  • Για να κατανοήσουμε καλύτερα τα συναισθήματά μας ακούσαμε το τραγούδι συναισθημάτων με το Χάρη Λουφόπουλο.

 

 

Εργαστήρια δεξιοτήτων-Ο Κανόνας των Εσώρουχων

Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ξεκίνησε στο νηπιαγωγείο μας η υλοποίηση του προγράμματος “Κανόνας των Εσωρούχων” από το θεματικό κύκλο «Ζω καλύτερα» – Ευ ζην-Μαθήματα ζωής και Αγωγής Υγείας.

Ο Κανόνας των εσώρουχων είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και το ΙΕΠ ,που περιλαμβάνει και αξιοποιεί εκπαιδευτικά όλα τα σημαντικά μηνύματα της καμπάνιας “Ενα στα πέντε”.

 Το πρόγραμμα όπως σχεδιάστηκε για να υλοποιηθεί στο νηπιαγωγείο μας  έχει εμπλουτιστεί με επιπλέον εκπαιδευτικό υλικό και επιπλέον δραστηριότητες που βοηθούν στην επίτευξη των στόχων.

Βασικός στόχος  του προγράμματος είναι η ενημέρωση και η ενδυνάμωση των παιδιών, ώστε να μπορούν να προστατεύουν τον εαυτό τους από τη σεξουαλική θυματοποίηση και βία, μαθαίνοντας και αναπαράγοντας στη συμπεριφορά τους απλούς κανόνες αυτοπροστασίας. 

Επιμέρους στόχοι είναι τα παιδιά να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τους παρακάτω κανόνες αυτοπροστασίας:

  • ότι το σώμα τους τούς ανήκει
  • τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό άγγιγμα ή χάδι
  • τη διαφορά ανάμεσα σε ένα καλό και ένα κακό μυστικό
  • πότε ένα δώρο αποτελεί προσφορά αγάπης και πότε δωροδοκία
  • πότε η συμπεριφορά ενός ενήλικα είναι αποδεκτή και πότε όχι
  • να λένε όχι σε περίπτωση ανάρμοστης συμπεριφοράς
  • πού να αποταθούν για βοήθεια (οικογένεια, κοινωνικό περιβάλλον, ειδικοί, τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας, αστυνομία)
  • ότι μπορούν ανά πάσα στιγμή να συζητήσουν με κάποιον ενήλικα που εμπιστεύονται όταν βιώνουν συναισθήματα άγχους, αμηχανίας, στενοχώριας ή φόβου

Στόχοι  του 1ου εργαστηρίου είναι :να μάθουν τα παιδιά τον κανόνα του Εσώρουχου και να κατανοήσουν ότι το σώμα τους, τους ανήκει.

Τι ορίζει ο Κανόνας: «Κανείς δεν μπορεί να αγγίξει ή να χαϊδέψει το παιδί σε εκείνα τα σημεία του σώματός του τα οποία κατά κανόνα καλύπτονται από τα εσώρουχά του. Και αντίστοιχα, ούτε τα παιδιά επιτρέπεται να αγγίζουν το σώμα άλλων σε αυτά τα σημεία».

  • Ξεκινήσαμε με καταιγισμό ιδεών και ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών σχετικά με το θέμα.
  • Στη συνέχεια παρατηρήσαμε  τις αφίσες της Κίκο και ζητήσαμε από τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν σε κάθε αφίσα.



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

  • Τι βλέπετε στην πρώτη αφίσα;
  • Τι χρώματα έχει η Κίκο; Η υπόλοιπη αφίσα;
  • Πώς είναι ντυμένη η Κίκο;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει; Είναι χαρούμενη; Πώς το καταλάβατε;
  • Για ποιο λόγο έχει ανοικτό το στόμα;
  • Τι βλέπετε στη δεύτερη αφίσα;
  • Τι χρώματα έχει το Χέρι; Η υπόλοιπη αφίσα;
  • Τι συναισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
  • Τι βλέπετε στη τρίτη αφίσα;
  • Γιατί η Κίκο κοιμάται στην αγκαλιά του φίλου του «Χέρι»; Πώς νομίζετε ότι αισθάνεται;
  • Παρακολουθήσαμε  το σποτ «Κίκο και το Χέρι».

  • και διαβάσαμε το παραμύθι:



Λήψη αρχείου

Αφού ακούσαμε το Χέρι να μαθαίνει στην Κίκο τον κανόνα των εσώρουχων ,συζητήσαμε με τα παιδιά   θέτοντας μικρές, κατανοητές ερωτήσεις  όπως:

  • Τι κάνει το χέρι στη μικρή ιστορία;
  • Σε ποια σημεία αγγίζει το Χέρι την Κίκο;
  • Τι αισθήματα φαίνεται να έχει η Κίκο; Πώς το καταλάβατε;
  • Ποιο νομίζετε ότι είναι καλό και ποιο κακό άγγιγμα, ανάλογα με τα συναισθήματα που προκαλεί;
  • Πώς αντιδρά ο/η Κίκο στα διάφορα αγγίγματα; Πώς το καταλάβατε;
  • Τι διαφορετικά χρώματα παίρνει το Χέρι; Γιατί γίνεται αυτή η αλλαγή;