Για το μάθημά μας στην Πληροφορική Γυμνασίου

και γενικά Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση

Teachers cannot be coded

| 0 σχόλια

Teachers cannot be coded

With artificial intelligence reshaping education, UNESCO calls for teachers to be at the centre of this change. The future of education begins with teachers. Teachers bring education to life. They build human connections that no device can replicate. They help learners to cultivate skills that no machine can teach such as critical thinking, ethical reasoning, emotional intelligence, and a sense of social belonging.

….

Teachers cannot be coded“, UNESCO’s global education campaign reaffirms the irreplaceable role of teachers in the future of education. This campaign gives voice to teachers and learners and underlines the importance of keeping teaching at the heart of education systems. It underscores the essential role teachers play in guiding societies through today’s global challenges, from adapting to the disruptions of AI, to equipping learners of all ages with evolving literacy skills and nurturing resilience and hope in times of crisis and conflict.

…..

More: https://www.unesco.org/en/articles/teachers-cannot-be-coded

 

Βεβαίως! Σου ετοιμάζω μια πιο συνεκτική και συνοπτική εκδοχή, με ακαδημαϊκό ύφος, βασισμένη στον τίτλο και τον υπότιτλο που επέλεξες:


Η αναντικατάστατη αποστολή του/της εκπαιδευτικού στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Η εκστρατεία της UNESCO «Teachers cannot be coded» και οι προκλήσεις της διαπολιτισμικής παιδαγωγικής στο ελληνικό σχολείο

Η UNESCO, μέσα από την πρόσφατη εκστρατεία της «Teachers cannot be coded», αναδεικνύει με σαφήνεια ότι η διδασκαλία αποτελεί πρωτίστως μια ανθρώπινη διαδικασία, η οποία δεν μπορεί να περιοριστεί ούτε να υποκατασταθεί από αλγορίθμους και λογισμικά. Οι εκπαιδευτικοί, πέρα από τη μετάδοση γνώσεων, καλλιεργούν κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, κοινωνική συνοχή και αξίες, θεμελιώδεις παράγοντες για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών σε έναν παγκοσμιοποιημένο και πολυπολιτισμικό κόσμο.

Η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει πράγματι δυνατότητες εξατομίκευσης της μάθησης και μείωσης της γραφειοκρατίας. Ωστόσο, δεν μπορεί να αντικαταστήσει την παιδαγωγική ευθύνη, τη συναισθηματική νοημοσύνη και τον διαπολιτισμικό ρόλο του/της εκπαιδευτικού, ο οποίος/α καλείται να ανταποκριθεί σε νέες ανάγκες, ιδιαίτερα σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα όπως τα ελληνικά, όπου η πολιτισμική ετερότητα αποτελεί πλέον καθημερινότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, η UNESCO επισημαίνει τόσο τις προκλήσεις (ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, επαγγελματική πίεση, ανισότητες πρόσβασης στην τεχνολογία) όσο και την ανάγκη για πολιτικές που θα στηρίζουν ουσιαστικά τους/τις εκπαιδευτικούς. Η επένδυση στην επιμόρφωση, η ενίσχυση της κοινωνικής αναγνώρισης και η αξιοποίηση της τεχνολογίας ως εργαλείου –και όχι ως υποκατάστατου– αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για τη βιώσιμη εξέλιξη της εκπαίδευσης.

Για την ελληνική διαπολιτισμική παιδαγωγική, το μήνυμα της UNESCO αποκτά ιδιαίτερη σημασία: ο/η εκπαιδευτικός δεν είναι απλώς φορέας γνώσης, αλλά και διαμεσολαβητής/τρια πολιτισμών, οικοδομώντας γέφυρες κατανόησης και ένταξης. Στην εποχή της ΤΝ, η ανθρώπινη παρουσία στην τάξη παραμένει το θεμέλιο μιας εκπαίδευσης που στοχεύει όχι μόνο στη γνώση, αλλά και στην αλληλεγγύη, την ισότητα και τον σεβασμό στη διαφορετικότητα.

Προσωπικό σχόλιο
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο υποστήριξης της διδακτικής πράξης, διευκολύνοντας την εξατομίκευση της μάθησης και περιορίζοντας την διοικητική επιβάρυνση των εκπαιδευτικών. Ωστόσο, δεν μπορεί να υποκαταστήσει την παιδαγωγική αποστολή, την ανθρώπινη σχέση και τη διαπολιτισμική διαμεσολάβηση που αποτελούν τον πυρήνα του εκπαιδευτικού έργου. Ο/Η εκπαιδευτικός παραμένει αναντικατάστατος/η ως φορέας αξιών, κοινωνικής συνοχής και ουσιαστικής μάθησης.


Συζήτηση επί του θέματος με την ΤΝ (ChatGPT Ίρις)

Ε: Μπορεί η Τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσει τον εκπαιδευτικό;

Α: Πολύ ωραία ερώτηση, και αγγίζει τον πυρήνα της συζήτησης που ανοίγει και η UNESCO.

Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον/την εκπαιδευτικό, μπορεί όμως να λειτουργήσει ως συμπληρωματικό εργαλείο που ενισχύει το έργο του/της.

🔹 Γιατί δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον/την εκπαιδευτικό:

  • Η διδασκαλία δεν είναι μόνο μετάδοση γνώσης, αλλά και σχέση· στηρίζεται στην ενσυναίσθηση, στην ικανότητα κατανόησης συναισθημάτων, στο χτίσιμο εμπιστοσύνης.
  • Οι εκπαιδευτικοί προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους στο κοινωνικό και πολιτισμικό πλαίσιο κάθε μαθητή/τριας, κάτι που καμία μηχανή δεν μπορεί να αποδώσει με πληρότητα.
  • Η εκπαίδευση έχει ηθική και κοινωνική διάσταση: διαμόρφωση αξιών, κριτικής σκέψης και πολιτειότητας. Αυτά απαιτούν ανθρώπινη καθοδήγηση.

🔹 Πώς μπορεί να συμβάλει η ΤΝ:

  • Στην εξατομίκευση της μάθησης, βοηθώντας κάθε μαθητή/τρια να προχωρά με τον δικό του/της ρυθμό.
  • Στη μείωση της γραφειοκρατίας και της διοικητικής επιβάρυνσης των εκπαιδευτικών.
  • Στην παροχή πρόσβασης σε πληθώρα εκπαιδευτικών πόρων και εργαλείων.

Άρα, θα έλεγα ότι ο κίνδυνος δεν είναι η αντικατάσταση του/της εκπαιδευτικού, αλλά η λανθασμένη χρήση της ΤΝ: αν την αντιμετωπίσουμε ως φθηνή λύση σε προβλήματα όπως η έλλειψη προσωπικού ή η υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης, τότε χάνεται η ουσία.

Συνεπώς, το στοίχημα είναι να δούμε την ΤΝ ως υποστηρικτική δύναμη, που αφήνει χώρο στον/στην εκπαιδευτικό να επικεντρωθεί στο πιο ουσιαστικό κομμάτι της διδασκαλίας: την ανθρώπινη επαφή και τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.


 

 

 

 

Συντάκτης: tsomokou

2ο Γυμνάσιο Χαλκίδας


Περισσότερες πληροφορίες

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων