Προγραμματισμός για παιδιά

Kids learning to code and program in science class

ΕΙΝΑΙ ΤΟ CODING ΜΙΑ ΤΟΣΟ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΠΟΥ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ «ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ»;

Σε μια κοινωνία που αλλάζει διαρκώς και εξελίσσεται προς μια πιο ψηφιοποιημένη κατεύθυνση,  οι γνώσεις προγραμματισμού είναι μία από τις βασικότερες δεξιότητες. Ήδη, σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους η στοιχειώδης έστω γνώση προγραμματισμού, θεωρείται απαραίτητο προσόν. Εκτιμάται ότι μόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργήθηκαν περίπου 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας που θα σχετίζονται με τον προγραμματισμό. Σε πολλές χώρες ο προγραμματισμός έχει ενταχθεί στο επίσημο διδακτικό πρόγραμμα. Στην Αγγλία, για παράδειγμα, τα παιδιά του δημοτικού παρακολουθούν υποχρεωτικά μαθήματα coding από το 2014στην Ιταλία και στη Γερμανία αρκετά σχολεία εντάσσουν αντίστοιχα σεμινάρια, ενώ και οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν ενταχθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Πρωτοπόρος, βέβαια, είναι η Εσθονία όπου τα παιδιά του δημοτικού μαθαίνουν να γράφουν κώδικα ήδη από το 2012. Αντίστοιχα προγράμματα «τρέχουν» στις ΗΠΑ, την Κίνα, την Ιαπωνία και πολλές ακόμη χώρες σε όλο τον πλανήτη.

Η διδασκαλία προγραμματισμού υπολογιστών σε παιδιά, αποκτά όλο και πιο σημαντική θέση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αναλυτικής σκέψης και αλγοριθμικής επίλυσης προβλημάτων. Το coding ή ο προγραμματισμός υπολογιστών είναι τόσο σημαντική δεξιότητα στον 21ο αιώνα όσο η ανάγνωση και τα μαθηματικά ήταν στον προηγούμενο αιώνα.

Η συγγραφή κώδικα είναι μια δεξιότητα που αφορά την ανάπτυξη αναλυτικής σκέψης και μεθοδικής επίλυσης προβλημάτων, αφορά τη δημιουργικότητα και, το σημαντικότερο, αφορά την ενίσχυση της ανάγκης του εγκεφάλου μας να εκφωνεί «Εὕρηκα !… Εὕρηκα !» .

Η ικανότητα επίλυσης ενός προβλήματος με το σχεδιασμό, την εκτέλεση, τη δοκιμή και τη βελτίωση ενός προγράμματος υπολογιστή μεταφέρεται και σε άλλους τομείς της ζωής. Την πρώτη φορά που ένα παιδί γράφει ένα πρόγραμμα και κάνει έναν υπολογιστή να εκτελέσει κάτι, υπάρχει μια άμεση αίσθηση ικανοποίησης και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του.

Σε γενικές γραμμές, το coding για παιδιά περιλαμβάνει online εφαρμογές και παιχνίδια προγραμματισμού τα οποία χαρακτηρίζονται από έτοιμα blocks που μοιάζουν με κομμάτια puzzle ενώ συνθέτονται και εκτελούνται στον εκάστοτε browser που χρησιμοποιείτε.

CODE.ORG

Μια μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία που έχει στόχο να επιτρέψει σε κάθε μαθητή και κάθε σχολείο να έχει την ευκαιρία να μάθει την επιστήμη των υπολογιστών.

SCRATCH

Διασκεδαστικές δραστηριότητες (σχεδιασμένο από το ΜΙΤ) που επιτρέπει σε παιδιά 8-16 ετών να προγραμματίσουν διαδραστικές ιστορίες, παιχνίδια και κινούμενα σχέδια και να τα μοιραστούν με την κοινότητα.

TURTLE ACADEMY

Μπείτε στον καταπληκτικό κόσμο του προγραμματισμού με το εξαιρετικό Turtle Academy, διαθέσιμο πλέον και στα ελληνικά. Ακολουθήστε πολλές δομημένες δραστηριότητες και μάθετε προγραμματισμό με ένα συναρπαστικό τρόπο.

GLOCKLY

To glockly βασίζεται στο blockly, μια οπτική γλώσσα προγραμματισμού της Google με μαθήματα στα ελληνικά.

RASPBERRY PI

Από το ίδρυμα Raspberry Pi μαθήματα scratch, python, html/css κ.α. μεταφρασμένα στα ελληνικά (λίστα που αυξάνεται διαρκώς).

Blockly

Το Blockly της Google μοιάζει με το Scratch που αναφέραμε πιο πάνω αλλά διαφέρει στο ότι διευκολύνει στην δημιουργία κώδικα αφού τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν κώδικα σε JavaScript, Python, PHP, Lua, Dart και άλλες γλώσσες προγραμματισμού. Με άλλα λόγια, συνθέτοντας τα block, αυτό αποδίδει έναν συντακτικά σωστό κώδικα στη γλώσσα προγραμματισμού της επιλογής σας.

Γιορτάζουμε τα 50 χρόνια προγραμματισμού από παιδιά

Ένα παιχνίδι με απλό προγραμματισμό και συλλογή καρότων από λαγούς διάλεξε η Google σήμερα για να τιμήσει τα 50 χρόνια των γλωσσών προγραμματισμού για παιδιά, με το σημερινό google doodle. Πρόκειται για ένα διαδραστικό παιχνίδι, όπου μικροί και μεγάλοι μπορούν να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους, μαθαίνοντας και διασκεδάζοντας. Ένα παιδί που μαθαίνει προγραμματισμό εφοδιάζεται με ικανότητες που θα του είναι χρήσιμες στο μέλλον, ανεξάρτητα από το επάγγελμα που θα διαλέξει να ακολουθήσει.

MIT App Inventor

Το MIT App Inventor είναι ένα οπτικό περιβάλλον προγραμματισμού, το οποίο όμως επιτρέπει σε όλους να δημιουργήσουν πλήρως λειτουργικές εφαρμογές για smartphones και tablet. Με λίγα λόγια, με το App Inventor μπορούν να έχουν μια απλή εφαρμογή και να την λειτουργήσουν σε κινητό η tablet.

S2JS

Το S2JS (Scratch to JavaScript) διδάσκει τα παιδιά πώς να μεταφέρουν τις μεθόδους προγραμματισμού που μάθανε στο Scratch, στην γλώσσα προγραμματισμού JavaScript. Απευθύνεται κυρίως σε μεγαλύτερα παιδιά ηλικίας από 12 έως 17 ετών και θεωρεί ότι είναι ήδη προχωρημένοι στο Scratch. To S2JS δείχνει στα παιδιά πώς να επιτύχουν παρόμοια πράγματα στη Javascript χρησιμοποιώντας παραδείγματα του Scratch και στη συνέχεια τους οδηγεί βήμα προς βήμα μέσω του τρόπου επίτευξης του ίδιου αποτελέσματος στην Javascript. Το αποτέλεσμα είναι, οι εφαρμογές τους να χρησιμοποιηθούν εύκολα σε υπολογιστές αλλά και φορητές συσκευές όπως το κινητό.

PSEUDOGLOSSA

Η πρώτη ελληνική εφαρμογή εκμάθησης προγραμματισμού για κινητά. Για υπολογιστές ΕΔΩ.

EduBlocks

Για να μεταβείτε ομαλά από τον προγραμματισμό με βάση τα μπλοκς στην Python, μην ψάχνετε άλλο! Σε αυτήν την ομιλία, ο 14χρονος Josh θα σας παρουσιάσει το έργο του που ονομάζεται EduBlocks, το οποίο είναι μια έκδοση drag-drop του Python 3 που δημιούργησε για να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να εισαγάγουν γλώσσες προγραμματισμού, όπως η Python, σε παιδιά σε μικρότερη ηλικία. Ο στόχος του έργου είναι να κάνει τη μετάβαση από προγράμματα που βασίζονται σε μπλοκ όπως το Scratch στο Python ευκολότερη για μαθητές και δασκάλους, καθώς προς το παρόν δεν υπάρχει λύση που να γεφυρώνει αυτό το κενό. Ο Josh θα μοιραστεί το ταξίδι του μέχρι τώρα μαζί σας, από το πώς βρήκε την ιδέα όταν ήταν μόλις 11 ετών, τις εξελίξεις στην πορεία, τα συναρπαστικά σχέδια για το μέλλον και πώς τα σχολεία σήμερα σε περισσότερες από 72 διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν το EduBlocks στο Raspberry Pi και το micro: bit.

ΤED-ED «ΣΚΕΨΟΥ ΣΑΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΗΣ – THINK LIKE A CODER»

Η σειρά αυτή 10 επεισοδίων παρακολουθεί ένα κορίτσι, την Έθικ και το φίλο της, ένα ρομπότ, τον Χέτζ, καθώς προσπαθούν να σώσουν τον κόσμο. Στην προσπάθειά τους οι δυο φίλοι θα κληθούν να επιλύσουν μια σειρά από προγραμματιστικά προβλήματα. Ξεκινούν μια προσπάθεια να συλλέξουν τρία αντικείμενα και πρέπει να λύσουν τον τρόπο τους μέσω μιας σειράς γρίφων προγραμματισμού.

 

Η περιπέτεια ξεκινά! Επεισόδιο 1: Η Έθικ ξυπνά σε ένα μυστηριώδες κελί. Μπορεί αυτή και ο Χέτζ να λύσουν τους προγραμματιστικούς γρίφους που εμποδίζουν τη διαφυγή τους;

Επεισόδιο 2: Έθικ και Χέτζ αναζητούν τον ηγέτη της Αντίστασης. Μπορούν να λύσουν τους γρίφους που εμποδίζουν το δρόμο τους;

Επεισόδιο 3: Έθικ και Χέτζ πρέπει να σαμποτάρουν τα φουρνό-μποτ για να φτάσουν στην πρώτη τους κατασκευή. Μπορούν να βρουν μια διέξοδο;

Επεισόδιο 4: Πώς μπορούν να κλέψουν την πρώτη κατασκευή (ο κόμβος της δύναμης – the node of power). Μπορούν να την πάρουν χωρίς να ανακαλυφθούν;

Επεισόδιο 5: Έθικ και Χέτζ φτάνουν στο δάσος 198 αναζητώντας τη δεύτερη κατασκευή. Μπορούν να κρυφτούν ​​από τους φρουρούς για να φτάσουν στον πύργο;

Επεισόδιο 6: Έθικ και Χέτζ και Octavia πρέπει να βρουν έναν τρόπο να διασχίσουν την απέραντη χαράδρα για να φτάσουν στον πύργο. Μπορούν να το κάνουν πριν επιστρέψουν οι φρουροί;

Επεισόδιο 7: Έθικ και Χέτζ βρίσκονται σε έναν τεράστιο πύργο. Μπορούν να περάσουν τα ρεύματα ενέργειας για να φτάσουν στον Κόμβο της Δημιουργίας – Node of Creation;

Επεισόδιο 8: Έθικ και Χέτζ βρίσκονται σε μια σειρά μονοπατιών. Μπορούν να βρουν το σωστό πριν να συλληφθούν;

Επεισόδιο 9: Έθικ και Χέτζ και Lemma έχουν φτάσει στην τελευταία κατασκευή: Ο Κόμβος της Μνήμης – the Node of Memory. Μπορούν να το ανακτήσουν πριν φτάσουν τα bots;

Η περιπέτεια τελειώνει! Επεισόδιο 10: Μπορεί η Έθικ να φτάσει στο World Machine και να εμποδίσει τον Χέτζ να καλύψει τον κόσμο σε έναν τεράστιο λαβύρινθο;

Δωρεάν μαθήματα προγραμματισμού στα Ελληνικά

Μια ομάδα Ελλήνων προγραμματιστών δημιούργησε την σελίδα https://kassapoglou.github.io/main/ η οποία προσφέρει δωρεάν μαθήματα προγραμματισμού σε Java, Java Enterprise, Python, Django, JavaScript, αλλά και σε τεχνολογίες όπως Databases, NoSQL, Maven, Apache Camel, Docker, Git, κ.ά.

Πηγές
https://oer.ellak.gr/2019/10/23/efarmoges-programmatismou-ipologiston-gia-pedia/
https://okiriostasos.wordpress.com
https://www.pcsteps.gr