Λεπτομέρεια από το Βιβλίο του Μαθητή. Διακρίνεται το βασικό κείμενο όπου δεσπόζουν κυριολεκτικά και μεταφορικά λεκτικά σύνολα
Λεπτομέρεια από το Βιβλίο του Μαθητή. Διακρίνεται το βασικό κείμενο όπου δεσπόζουν κυριολεκτικά και μεταφορικά λεκτικά σύνολα, μέρη συντακτικής κατά βάσιν συνιστώσας

Διδασκαλία του γράφοντος σήμερα 28.01.15/10.00΄ -11.30΄ στο Β3 του 17ου ΔΣ Κοζάνης με την αρωγή δασκάλας ομόχωρου τμήματος. Ενότητα Τι βιβλίο είναι αυτό, στη Γλώσσα Β΄ Δημοτικού, Ταξίδι στον κόσμο της γλώσσας, ΔΕΥΤΕΡΟ ΤΕΥΧΟΣ,σ. 36-7 και του συνοδευτικού της Τετραδίου Εργασιών, ΠΡΩΤΟ ΤΕΥΧΟΣ, σ. 71.

Τα κύρια ζητούμενα του μαθήματος, σύμφωνα με τους συγγραφείς του, ήταν λεξικογραφικά και γραμματικά, ήτοι η κατασκευή λεξικού και η κλίση αρσενικών ουσιαστικών.[1] Καθώς όμως το κείμενο περιείχε κυριολεξίες και μεταφορές, ο γράφων θεώρησε απαραίτητη την πρόσθεση και της συντακτικής συνιστώσας.

Με την είσοδο των παιδιών η αμφιθεατρική διάταξη των θρανίων άλλαξε. Τοποθετήθηκαν αντωπά ανά δύο, έτσι ώστε σχηματίστηκαν 4 ομάδες των τεσσάρων. Την ορθογραφία εκφώνησε μαθητής και τα τετράδια αλλάχτηκαν με τον απέναντι καθήμενο προς διόρθωσιν –εννοείται πως ο διδάσκων είχε ήδη δει τα πρωτότυπα γεγραμμένα.

Οι μαθητές ανέγνωσαν σιωπηρά το υπάρχον στο Βιβλίο του Μαθητή (ΒΚ) κείμενο όπου υπογραμμιζόταν κυριολεκτικές και μεταφορικές φράσεις κι ακολούθησε διάλογος περί του ερμηνεύματός των. Τα παιδιά έβγαλαν το τετράδιο-λεξικό τους και με την αρωγή μας τοποθέτησαν τις μεταφορικές περιφράσεις ως ερμηνεύματα ρημάτων: το βιάζομαι π.χ. αντιστοιχήθηκε στο προφανώς αδόκιμο για τους λεξιλάγνους, πλην όμως τρέχον, λεκτικό σύνολο κάνω «αγώνα δρόμου». Ορισμοί δεν ζητήθηκαν στους μαθητές.

Έγραψαν, έπειτα, την αντιγραφή τους και δόθηκαν επιπλέον για το σπίτι 4 σειρές του βασικού κειμένου ως άσκηση ορθοφωνίας. Προς κατανόησιν της τελευταίας, οι μαθητές κλήθηκαν να αναγνώσουν μέρος του βασικού κειμένου, πράγμα που έπραξαν ενθουσιωδώς.

Ακολούθησε στο ΒΜ και στο Τετράδιο Εργασιών η συμπλήρωση ημιδομημένων γραμματικών ασκήσεων, των ήδη ειρημένων, ουσιαστικών σε –ος.

Καθώς η λέξη (οδική) «διασταύρωση» δεν είχε κατανοητή από το σύνολο, ο γράφων πρότεινε ταξική έξοδο από το Σχολείο ως το πρώτο σταυροδρόμι. Τα παιδιά έβαλαν τους επενδύτες τους και βγήκαμε. Όταν βρήκαμε το πρώτο, κάτι ταχύτατο, σταθήκαμε και συζητήσαμε γι’ αυτό, όπως επίσης και για τα σημεία του ορίζοντα. Παίδευση επί πραγματικού πεδίου.


[1] Βλ. Γλώσσα Β΄ Δημοτικού, Ταξίδι στον κόσμο της γλώσσας, Βιβλίο Δασκάλου, μεθοδολογικές οδηγίες, σ. 13-4, 33, http://ebooks.edu.gr/modules/document/document.php?course=DSDIM-B105&download=/4e5e8089gflk/4e5e8094due6