Το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίας πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων “Εγώ κι εσύ μαζί” της θεματικής “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ” στην υποθεματική “Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα” (Γ΄ τάξη , 2024 – 25).
Αξιοποιούμε το βιβλίο “Ένα τραπέζι γεμάτο NAI!” της Ηλιάνας Χριστοπούλου – Κουτάντζη σε εικόνες της Κωνσταντίνας Αρχοντάκη που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Sweet Serendities. Στο βιβλίο το 3ο κουνελάκι μιας οικογένειας αποδεικνύεται αλλεργικό στο καρότο και το ίδιο αλλά και η οικογένειά του πρέπει να μάθουν πώς να διαχειρίζονται την κατάστασή του.
Πόσο εξοικειωμένοι είμαστε όμως εμείς απέναντι στις διατροφικές αλλεργίες; Τι γνωρίζουν τα παιδιά για αυτές; Και πόσο εύκολο μπορεί να είναι είτε να παρασυρθούμε και να καταναλώσουμε ακατάλληλες τροφές είτε να προφυλαχθούμε σωστά εμείς και οι δικοί μας; Το παρόν σχέδιο εργασίας έχει σκοπό να γνωρίσουν τα παιδιά αυτά τα ζητήματα και να επιχειρήσουν να δώσουν απαντήσεις με την ελπίδα να τις εφαρμόσουν όποτε χρειαστεί.
Πορεία Διδασκαλίας
- Γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση του βιβλίου με τα παιδιά σε ημικυκλική διάταξη από τον/την εκπαιδευτικό που διαβάζει το βιβλίο ενώ το έχει στραμμένο προς αυτά για να απολαμβάνουν την εικονογράφηση. Ακολουθούν ερωτήσεις πάνω στο κείμενο αλλά και στην έννοια της αλλεργίας.
- Για να μιλήσουμε για τις αλλεργίες χρειαζόμαστε 3 βασικούς άξονες: αλλεργιογόνες τροφές, συμπτώματα και αντιμετώπιση. Παρουσιάζουμε στα παιδιά αντίστοιχες καρτέλες, που έχουμε προηγουμένως ανακατέψει και τους ζητάμε να τις διαχωρίσουν στις παραπάνω κατηγορίες.
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε 3 ομάδες και τους αναθέτουμε από μια κατηγορία. Έπειτα κάθε ομάδα παρουσιάζει τη θεματολογία της στις υπόλοιπες.
- Ο/Η εκπαιδευτικός ενημερώνει τα παιδιά για τα βήματα που ακολουθούμε αφού έχουμε διαπιστώσει ότι υπάρχει αλλεργία, σύμφωνα με τις οδηγίες των ειδικών.
- Ακολουθούν μελέτες περίπτωσης. Κάθε ομάδα διαλέγει τυχαία μια από τις αλλεργιογόνες τροφές (Καρτέλες 3) και 3 συνθήκες περίπτωσης (Καρτέλες 4 από υποστηρικτικό υλικό). Μελετά τη συνθήκη της και ανακοινώνει στην τάξη τρόπους δράσης. συζητάμε επί των περιπτώσεων.
- Έπειτα κάθε ομάδα διαλέγει μια από τις καρτέλες των τροφίμων και 3 από τις καρτέλες των συμπτωμάτων (Καρτέλες 1 από υποστηρικτικό υλικό). Ακολουθεί δραματοποίηση σύμφωνα με τις καρτέλες και μελετάμε τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για την αντιμετώπιση της αλλεργικής αντίδρασης.
- Αφού έχουμε εκτυπώσει διπλές τις καρτέλες με τις αλλεργιογόνες τροφές παίζουμε ομαδικά παιχνίδι τύπου memo για περαιτέρω εμπέδωσή τους.
- ΕΠΕΚΤΑΣΗ: Φέρνουμε από πριν συσκευασίες από διάφορα συσκευασμένα βρώσιμα προϊόντα, μοιράζουμε ορισμένες από τις καρτέλες με τα αλλεργιογόνα τρόφιμα στις ομάδες και τους ζητάμε να μελετήσουν ποια από τα τρόφιμα θα μπορούσαν ή όχι να καταναλώσουν, αν ήταν αλλεργικοί στα τρόφιμα που έχουν οι καρτέλες.
Υποστηρικτικό υλικό εδώ:
Φωτογραφικό υλικό της δράσης εδώ: