Φ.Ε. Η κίτρινη ομπρέλα του Βαλεντίνου (5 δ.ώ.)

Θέλοντας να οργανώσουμε μια δράση για την 1η του Οκτώβρη, που είναι η παγκόσμια μέρα ηλικιωμένων (εμείς το λέμε «γιαγιάδων – παππούδων»), αξιοποιήσαμε το βιβλίο «Η κίτρινη ομπρέλα του Βαλεντίνου» της Τζένης Κουτσοδημητροπούλου σε εικόνες του Γιώργου Σκουλούδη από την Ελληνοεκδοτική.

Η ομπρέλα, δώρο του παππού του, συντροφεύει τον Βαλεντίνο στην πορεία της ζωής του, όπως ένας αδελφικός φίλος. Μπορεί να περνάει κι αυτός τις δικές του αλλαγές μέσα στον χρόνο, μπορεί να μην είναι πάντοτε δίπλα σου, μα όταν βρίσκεται εκεί είναι το στήριγμά σου. Ο ίδιος ο Βαλεντίνος θεωρεί πολύτιμο το δώρο ως σύμβολο αγάπης και μοίρασμα στιγμών και αυτό το φανερώνει με την τρυφερότητα που την αποδέχεται κάθε φορά που βρίσκεται ξανά κοντά του αλλά και με το μοίρασμα που επιλέγει να κάνει με την εγγονή του προς το τέλος του βιβλίου.

Το βιβλίο αγκαλιάζει το τρυφερό δέσιμο που υπάρχει ανάμεσα σε παππούδες και εγγόνια, μιλώντας παράλληλα για τους κύκλους που κάνει ο χρόνος. Οπότε, αποτελεί ιδανική επιλογή για τούτη τη μέρα.

Πορεία διδασκαλίας

Πρώτο μέρος (3 δ.ώ.)

  1. Γίνεται μεγαλόφωνη ανάγνωση του κειμένου με τα παιδιά σ ημικυκλική θέση μπροστά από τον/την εκπαιδευτικό. Το βιβλίο μπορεί να προβληθεί και στον πίνακα με προβολικό σύστημα για να είναι πιο ευδιάκριτο από όλους.
  2. Ακολουθεί συζήτηση και 2ο ξεφύλλισμα του βιβλίου. Οι ερωτήσεις που κάνουμε σημειώνονται στην 1η δραστηριότητα του φύλλου εργασίας που βρίσκεται παρακάτω.
  3. Το βιβλίο παρουσιάζει τον κύκλο των εποχών αλλά και τον κύκλο της ζωής. Με κατάλληλες ερωτήσεις και εστίαση στην εικονογράφηση, καλούμε τα παιδιά να το διαπιστώσουν. Σε ένα χαρτόνι έχουμε σημειώσει 2 ομόκεντρους κύκλους όπου τα παιδιά κολλάνε εικόνες από το βιβλίο τις οποίες έχουμε εκτυπώσει πρωτύτερα. Ο μικρός κύκλος αντιπροσωπεύει τον κύκλο των εποχών και ο μεγάλος τον κύκλο της ζωής. Αναρτούμε την αφίσα σε εμφανές σημείο στην τάξη μας.
  4. Στην επόμενη δραστηριότητα ακούμε και προσπαθούμε να τραγουδήσουμε την «Κίτρινη ομπρέλα» της Αλέκας Κανελίδου, που περιγράφει το παιχνίδι στη βροχή παρέα με ένα αγαπημένο πρόσωπο.
  5. Στο τέλος ακολουθούμε τις οδηγίες από το βίντεο εδώ ώστε να δημιουργήσουμε την δική μας τρισδιάστατη κάρτα με ομπρέλα που θα την χαρίσουμε στους παππούδες ή τις γιαγιάδες μας. Στο εσωτερικό τα μπορούμε να γράψουμε κάποιους στίχους από το τραγούδι της Αλέκας Κανελίδου ή κάποια στιγμή που έχουμε περάσει με τους παππούδες μας και την κρατάμε τρυφερά στο μυαλό μας.
  6. Ως 6ο βήμα, εμείς είχαμε την τιμή και την χαρά να συνομιλήσουμε διαδικτυακά με τη συγγραφέα, να τις κάνουμε ερωτήσεις σχετικές με το βιβλίο και να της παρουσιάσουμε τις δημιουργίες μας.

Σημείωση: Ζητάμε από τα παιδιά, αν μπορούν, σε επόμενη συνάντηση να φέρουν μαζί τους ένα αντικείμενο που τους χάρισαν οι παππούδες – γιαγιάδες και τους αρέσει πολύ για να μας το παρουσιάσουν.



Λήψη αρχείου

Δεύτερο μέρος (2 δ.ώ.)

  1. Θυμίζουμε επιγραμματικά την ιστορία του Βαλεντίνου.
  2. Μοιράζουμε το φύλλο εργασίας.
  3. Οι πρώτες 2 δραστηριότητες αποτελούν επανάληψη των γραμματικών φαινομένων που συναντήσαμε στο πρώτο κεφάλαιο της Γλώσσας (Γ’ τάξη, Υποκείμενο – Ρήμα – Αντικείμενο). Υπενθυμίζουμε τους ορισμούς και δουλεύουμε τις ασκήσεις είτε σε ομάδες είτε στην ολομέλεια.
  4. Έπειτα καλούμε τα παιδιά να φανερώσουν το αντικείμενο που τους χάρισαν οι παππούδες – γιαγιάδες τους και να το ακουμπήσουν δίπλα τους στο θρανίο. Εξηγούμε ότι πρόκειται να γράψουν ένα κείμενο όπου θα το περιγράφουν. Στο φύλλο εργασίας που έχουμε μοιράσει, εξηγείται η μέθοδος παραγωγής σχετικού κειμένου. Εξηγούμε την μέθοδο και δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο για την συγγραφή.
  5. Αν κάποιο παιδί τελειώσει νωρίτερα από τα υπόλοιπα, έχει την ευκαιρία να ζωγραφίσει το αντικείμενο που περιγράφει, προσδίδοντας έτσι πολυτροπικότητα στο κείμενό του.
  6. Στο τέλος, δίνουμε την ευκαιρία σε όποιο παιδί το επιθυμεί, να μας παρουσιάσει το αντικείμενο, διαβάζοντας το κείμενο που έγραψε. Αναρτούμε τα κείμενα σε εμφανές σημείο στην τάξη, ιδανικά δίπλα στην αφίσα που δημιουργήσαμε με τους κύκλους του χρόνου.



Λήψη αρχείου

Φωτογραφίες από τη δράση εδώ:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *