Φ.Ε. Τα κίτρινα καπέλα (2 δ.ώ.)

24067949 1570681602977731 7707561384226690788 nΜε αφορμή την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος των Εβραίων, 27 Ιανουαρίου, αξιοποιούμε το βιβλίο της Κέλλυ Ματάθια Κόβο (εκδόσεις Πατάκη) για να μιλήσουμε στα παιδιά της Β΄ τάξης για τη μαύρη αυτή περίοδο της Παγκόσμιας Ιστορίας. Το βιβλίο αξιοποιεί χαρακτήρες από το ζωικό βασίλειο για να μιλήσει για την ιστορία του διωγμού των Εβραίων κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εννιαμελής οικογένεια Μπε αναγκάζεται να φυλαχτεί από τα άγρια θηρία που κατεβαίνουν από τα βουνά. Τα θηρία τους αναγκάζουν να φορέσουν κίτρινα καπέλα (παραλληλισμός με το εβραϊκό αστέρι) και κάποια στιγμή η οικογένεια αναζητά βοήθεια από τους φίλους της για να δραπετεύσει από το λιβάδι.

Η ιστορία του βιβλίου, για μένα, εστιάζει στα συναισθήματα των προβάτων και στη διάθεση των φίλων να προσφέρουν βοήθεια χωρίς να δίνει πρόσωπο στα θηρία και πώς να το κάνει αυτό άλλωστε αφού για όλους μας είναι δύσκολο (ευτυχώς) να δώσουμε μορφή σε όλη αυτή τη βιαιότητα.

Πορεία διδασκαλίας:

  1. Τα παιδιά κάθονται σε ημικυκλική θέση μπροστά από τον/την εκπαιδευτικό που ξεφυλλίζει το βιβλίο καθώς η αφήγηση γίνεται μέσα από το podcast της εκπομπής “1ο λεπτά ακόμη” του 3ου προγράμματος της ΕΡΤ.

    Κλικ στην εικόνα για αφήγηση
  2. Κουβεντιάζουμε για τα συναισθήματα που μας προκάλεσε η αφήγηση και τα συνδέουμε με τα συναισθήματα των ηρώων. Αναφέρουμε ότι η ιστορία μιλάει για πραγματικά γεγονότα με ανθρώπους ως πρωταγωνιστές.
  3. Εμείς κάναμε σύνδεση με τη προηγούμενη δράση μας για την 28η Οκτωβρίου (δείτε εδώ) ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να συνδέσουν χρονικά τα γεγονότα.
  4. Εξηγούμε τον παραλληλισμό ανάμεσα σε κίτρινα καπέλα και κίτρινα αστέρια που ήταν αναγκασμένοι να φοράνε οι Εβραίοι και μιλάμε για τους φυλακισμούς και τις κακουχίες που πέρασαν, με γλώσσα σύμφωνη πάντα με την ηλικία στην οποία απευθυνόμαστε.
  5. Δείχνουμε στα παιδιά το Μουσείο Ολοκαυτώματος των ΗΠΑ και κάποια από τα στατιστικά στοιχεία που αναφέρει οπότε γενικεύουμε το ολοκαύτωμα για να αναφέρουμε πως θύματά του υπήρξαν και οι Ρομά, τα άτομα με αναπηρία, αντιφρονούντες αλλά και οποιοσδήποτε με διαφορετικές επιλογές ζωής.
  6. Πηγαίνουμε στην ενότητα “Βιογραφικές αφηγήσεις” και εξηγούμε πως οι φωτογραφίες είναι από πρωταγωνιστές του Ολοκαυτώματος. Κάνοντας κλικ πάνω σε μία, μπορούμε να μάθουμε για τη ζωή του προσώπου και αν επέζησε των γεγονότων.
  7. Ως δράση μνήμης, δημιουργούμε μια αφίσα αφιερωμένη στη μνήμη των γεγονότων. Σχηματίζουμε την πίσω όψη προβάτων σε αποκόμματα εφημερίδας, με τις στήλες σε κάθετη διάταξη ώστε να θυμίζουν τις στολές που φορούσαν οι φυλακισμένοι στα στρατόπεδα συγκεντρώσεων.
  8. Δημιουργούμε αστέρια για τον ουρανό που θα κοιτάνε τα πρόβατα από το λιβάδι. Μόνο που τα αστέρια μας είναι “ραμμένα” γύρω γύρω, όπως τα αστέρια των Εβραίων και έχουν πάνω αριθμούς, όπως οι αριθμοί στα σώματά τους. Προσθέτουμε ένα αστέρι για τα ΑΜΕΑ, ένα για τους Ρομά και άλλες φυλές κι ένα ακόμη για τους ανθρώπους με διαφορετική στάση ζωής (αναζητήστε τα στην εικόνα της αφίσας).
  9. Τα κολλάμε σε σκούρο μπλε χαρτόνι και δίνουμε την υπόσχεση ότι δε θα ξεχάσουμε ποτέ.
  10. Επειδή σε κάθε δυσκολία, ο άνθρωπος δύναται να επιλέξει τη θέση του, κλείνουμε τη δράση με το ακόλουθο σύντομο βίντεο που παρουσιάζει πως η απόφαση μιας στιγμής μπορεί να καθορίσει τις ζωές όλων μας.

Φωτογραφικό υλικό εδώ:

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *