Σε αυτή τη δράση εκμεταλλευόμαστε το βιβλίο της Φρόσσως Φωτεινάκη «Να σε κάνω μια αγκαλιά;», εκδόσεις Διόπτρα. Πρόκειται για το τέταρτο και πέμπτο μέρος της ενασχόλησής μας με τα συναισθήματα, στο πλαίσιο της θεματικής «Τα συναισθήματά μου/σου/του… όλων» που εντάσσεται στα εργαστήρια δεξιοτήτων και εφαρμόστηκε σε Β’ τάξη.
Επειδή το βιβλίο είχε πολλά να μας προσφέρει αλλά και οι δράσεις που οργανώθηκαν απαιτούσαν χρόνο, αφιερώθηκαν στο βιβλίο δύο δίωρες διδακτικές ώρες, ώστε οι δράσεις να μη γίνουν βεβιασμένες αλλά και τα μηνύματά τους να είναι ξεκάθαρα και κατανοητά.
Πορεία διδασκαλίας:
Μέρος 1ο (2 δ.ώ.)
Στη φετινή μας τάξη, είναι και μικρή η ηλικία, τα όρια δεν είναι πολύ ξεκάθαρα. Καλά καλά δε γνωρίζουνε τα όρια του εαυτού τους κ πρέπει να προσαρμοστούν στα όρια των υπολοίπων. “Κυρία, με έσπρωξε. Κυρία, με φίλησε. Κυρία, μου τράβηξε τα μαλλιά. Κυρία, μ’ αγκαλιάζει.” Ακόμη κι αν δεν τα λένε, βλέπεις σημάδια συνέχεια, στη γραμμή, στην τάξη, στο διάλειμμα.
Αυτή τη μέρα, λοιπόν, κι αφού έχουμε μιλήσει ήδη για συναισθήματα, έφτασε η ώρα να δούμε πώς τα όρια που θέτουμε ορίζουν και ορίζονται από το τι νιώθουμε.
- Καθίσαμε σε κύκλο κ διαβάσαμε το βιβλίο (όχι το τελευταίο κομμάτι του ακόμη 😉) κάνοντας στάσεις για να πούμε ποιο είναι για μας το πιο όμορφο πράγμα στον κόσμο αλλά και ποιες είναι οι αγκαλιές που εμάς μας δυσκολεύουν.
- Χρησιμοποιήσαμε κάποιες κάρτες όπου αναγράφονταν καταστάσεις που έχουν συμβεί στην τάξη μας (όχι προσωποποιημένες) αλλά και άλλες που συμβαίνουν συχνά στις παιδικές παρέες (βρείτε τες εδώ). Κάθε παιδί τραβούσε μια κάρτα, τη διάβαζε κ σχολιάζαμε πώς νιώθουν τα παιδιά σε αυτές τις συνθήκες. Έπειτα αποφασίσαμε αν αυτό ήταν ένα καλό ή κακό άγγιγμα.
- Στη συνέχεια ήρθε η Άρτεμη (κούκλα) και μας έδειξε σε ποια σημεία δε νιώθει άνετα να την αγγίζουν. Το ίδιο έκανε κι ο Νικόλας (ροζ πάνθηρας) καθώς η άνεση μας σε ένα άγγιγμα δεν έχει να κάνει με το φύλο μας.
- Επιστρέψαμε στα θρανία κ σημειώσαμε στην εικόνα του Φύλλου Εργασίας τα σημεία όπου δε νιώθουμε άνετα να μας αγγίζουν αλλά κ δεν πρέπει να αγγίζουμε εμείς.
- Δημιουργήσαμε πάλι ομάδες για να προετοιμάσουμε τις αφίσες μας που θα αναρτηθούν σε χώρους του σχολείου. Δόθηκαν στις ομάδες κάποια σκίτσα για να τα χρωματίσουν.
Αξιοσημείωτο είναι ότι κάποια παιδιά στο Φ.Ε. ξεκίνησαν να κυκλώσουν μικρά σημεία αλλά κατέληξαν να κυκλώνουν όλο το σχέδιο. Αναφέραμε πως ακόμη κι αυτό είναι αποδεκτό.
Μέρος 2ο (2 δ.ώ.)
- Φτιάξαμε 3 αφίσες, όσες και οι ομάδες μας, με τίτλο “Εδώ δεν ακουμπώ, εδώ δε με ακουμπούν”. Η μια, έπειτα από κλήρωση, έμεινε στην τάξη μας κι οι άλλες αναρτήθηκαν στους διαδρόμους του σχολείου.
- Έπειτα αναφέραμε στην ολομέλεια πως κάποια στιγμή μπορεί ένα άγγιγμα ή μια αγκαλιά να μας κάνει να νιώσουμε άσχημα. Τότε θα πρέπει να έχουμε άτομα εμπιστοσύνης στα οποία μπορούμε να μιλήσουμε. Έχουμε όμως σκεφτεί ποια είναι αυτά;
Το κάθε παιδί όρισε πέντε άτομα, όσα και τα δάχτυλα της παλάμης μας. Σχεδιάσαμε σε χρωματιστό χαρτί δύο παλάμες. Κάθε παιδί στη μέση της παλάμης έγραψε το όνομά του και στα δάκτυλα τα άτομα που εμπιστεύεται.
Φτιάξαμε μια παλάμη για το σχολείο κ μια για το σπίτι αφού είναι σημαντικό να γνωρίζουμε όλοι τα άτομα που έχει επιλέξει κάθε παιδί. Οι παλάμες που έμειναν στο σχολείο αναρτήθηκαν σε κολάζ στην τάξη δίνοντάς μας τη δυνατότητα να τα θυμηθούμε αν χρειαστεί. - Θέλοντας να αντιληφθούν τα παιδιά ότι είναι εντάξει να αρνηθούν ένα άγγιγμα ή μια αγκαλιά, επαναλάβαμε όλοι μαζί τις φράσεις του βιβλίου για να γνωρίζουμε πώς να πούμε “όχι” σε κάποια ανεπιθύμητη επαφή.
- Ολοκληρώσαμε τη δράση κάνοντας μια δυνατή αγκαλιά στον εαυτό μας, σκεπτόμενοι κάτι που αγαπάμε πολύ σε αυτόν.
Η ελπίδα είναι ότι με τη συνεχή επανάληψη κ υπενθύμιση θα εδραιώσουμε κάποιες θετικές στάσεις κ συμπεριφορές.
Φύλλο Εργασίας, καρτέλες και εκτυπώσιμο υλικό βρίσκονται εδώ.
Γραμματοσειρές και clipart από Playground Learning.
Φωτογραφίες από τη δράση: