Σε αυτή τη δράση εκμεταλλευόμαστε το βιβλίο του Tom Percival «Τα συναισθήματα ρέουν και αλλάζουν όπως… το ποτάμι», εκδόσεις Ίκαρος. Πρόκειται για τη δεύτερη μέρα ενασχόλησής μας με τα συναισθήματα, στο πλαίσιο της θεματικής «Τα συναισθήματά μου/σου/του… όλων» που εντάσσεται στα εργαστήρια δεξιοτήτων και εφαρμόστηκε σε Β’ τάξη.
Το να μιλήσουμε για τα συναισθήματά μας βοηθάει την ομάδα μας να έρθει πιο κοντά. Αυτός είναι λοιπόν ο καλύτερός τρόπος για να γνωριστούμε στο ξεκίνημα αυτής της χρονιάς. Όσο πιο μικρά είναι τα παιδιά, τόσο πιο εύκολα κατανοούν την εικονογράφηση και τις αλληγορίες του κειμένου και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που επιλέχτηκε αυτό το βιβλίο.
Πορεία διδασκαλίας:
- Αναγνώσαμε σε κυκλικό σχηματισμό το κείμενο και μιλήσαμε για τα συναισθήματα του πρωταγωνιστή (Ρόουαν), τη σύνδεσή τους με τη ροή του ποταμού και την εναλλαγή τους στο πέρασμα του χρόνου. Μιλήσαμε για τις στροφές της ζωής και το πώς αυτές επιφέρουν αλλαγές και σε όσα αισθανόμαστε. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα κάποια παιδιά αντιλήφθηκαν πολύ γρήγορα τη σχέση των συναισθημάτων με τη μορφή ροής του ποταμού στο βιβλίο.
- Αφού μελετήσαμε εικόνες του βιβλίου, μοιράστηκε φύλλο εργασίας όπου κάποιες εικόνες έπρεπε να ενωθούν με τα συναισθήματα που έδειχναν τα μπαλόνια-ξαδέρφια του Μπαφ (βλ. προηγούμενη δράση).
- Μετά το διάλειμμα στην τάξη μας ξεχύθηκε ένα παιχνιδιάρικο ποτάμι. Το ποτάμι φτιάχτηκε από γαλάζιο ύφασμα που απλώθηκε στο πάτωμα. Εκατέρωθέν του τοποθετήθηκαν στεφάνια και μέσα σε αυτά από μια καρτέλα με διαφορετικό συναίσθημα. Το παιχνίδι λέγεται «το ποτάμι νιώθει»!
Τα παιδιά χωριστήκανε σε ομάδες, ορίσαμε χρόνο και ανάλογα με το συναίσθημα που έλεγε η εκπαιδευτικός, η ομάδα έπρεπε να σταθεί γύρω από το στεφάνι που το περιείχε.
Οι καρτέλες με τα συναισθήματα άλλαζαν με τις αλλαγές των ομάδων ώστε το παιχνίδι να μη χάνει το ενδιαφέρον του. - Όταν όλες οι ομάδες έπαιξαν, επιστρέψαμε στις θέσεις μας για την τελευταία δραστηριότητα του φύλλου εργασίας. Φιλοσοφήσαμε λιγάκι, παραθέτοντας και συζητώντας τα λόγια του Ηράκλειτου πως «κάνεις δεν μπαίνει στο ίδιο ποτάμι 2η φορά, διότι έχει αλλάξει το ποτάμι αλλά κι αυτός».
Η κουβέντα ήταν σχετικά σύντομη γιατί, για κάποιο λόγο (!), η ερμηνεία της αποδείχτηκε εξαιρετικά εύκολη για τα μικρά σαΐνια.
Το Φύλλο Εργασίας και οι καρτέλες με τα συναισθήματα βρίσκονται εδώ.
Φωτογραφίες από τη δράση: