Στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου μας στο πρόγραμμα «Tαπερίστας 2026» υλοποιήθηκαν ποικίλες δράσεις με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε θέματα διατροφής, υγείας και προστασίας του περιβάλλοντος.
Α΄φάση:Έρευνα με ερωτηματολόγιο
Αρχικά, πραγματοποιήθηκε συλλογή δεδομένων μέσω ερωτηματολογίου με θέμα τις διατροφικές επιλογές του δεκατιανού των μαθητών και τη συσκευασία μεταφοράς του. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 31 μαθητές της Δ΄τάξης και 29 μαθητές της Στ΄τάξης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 70% των μαθητών (42 μαθητές) φέρνουν το δεκατιανό από το σπίτι και το 30% των μαθητών (18 μαθητές) το προμηθεύονται από κατάστημα ή κυλικείο.

Σχετικά με τη συσκευασία μεταφοράς το 53% των μαθητών (32 μαθητές) χρησιμοποιεί σκεύη πολλών χρήσεων,και το 47% (28 μαθητές) υλικά μιας χρήσης όπως χαρτί (2 μαθητές) , αλουμινόχαρτο (3 μαθητές) και ζελατίνη(23 μαθητές). Τα συγκεκριμένα υλικά καταλήγουν στον κάδο απορριμμάτων. Σχετικά με την κατανάλωση υγρών, το σύνολο των μαθητών που έλαβε μέρος στην έρευνα δήλωσε ότι καταναλώνει μόνο νερό εντός του σχολικού χώρου. Μάλιστα, το 93% των μαθητών (65 μαθητές) δήλωσε ότι χρησιμοποιεί παγούρι για το νερό.
Tα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι βασικό ζήτημα στη σχολική μας μονάδα είναι η επιλογή υλικών μιας χρήσης για τη μεταφορά του δεκατιανού και ως εκ τούτου επιλέχθηκε να σχεδιαστούν δράσεις ευαισθητοποίησης για τη σωστή διαχείριση των απορριμάτων.
Β΄φάση: Ενημερωτικά σεμινάρια – Δράσεις
Εκπαιδευτικοί του σχολείου μας παρακολούθησαν τα επιμορφωτικά σεμινάρια του ΚΕΠΕΑ Αρναίας:
· Βιώσιμη διατροφή- υγεία- διατροφικός εγγραμματισμός,27/11/2025,
· Ψηφιακά εργαλεία, 1/12/2025
· Μεθοδολογικές προτάσεις, 4/12/2025
Οι μαθητές της Στ΄τάξης παρακολούθησαν τοεκπαιδευτικό εργαστήριο του ΚΕΠΕΑ Αρναίας «Σνακομετρία», το οποίο συνέβαλε στην καλύτερη κατανόηση θεμάτων που σχετίζονται με τη βιώσιμη διατροφή, την υγεία και το περιβάλλον και οι μαθητές της Δ΄τάξης παρακολούθησαν το σεμινάριο “Αστεράτο Τάπερ”.
Στο πλαίσιο του προγράμματος στις 17/12/2025 επισκέφτηκε το σχολείο μας η κ. Εμμανουέλα Θεοχαροπούλου που είναι συγγραφέας του βιβλίου “Το ημερολόγιο ενός μικρού σεφ”. Παρουσιάζοντας το βιβλίο μίλησε στα παιδιά της Α΄τάξης για την υγιεινή διατροφή. Στη συνέχεια μαζί με τα παιδιά προετοίμασαν και γεύθηκαν τις συνταγές.



Παράλληλα υλοποιήθηκαν δράσεις για την ευαισθητοποίηση των μαθητών στο θέμα του σκεύους μεταφοράς του δεκατιανού. Για το λόγο αυτό προσκλήθηκε στο σχολείο μας η κα. Γιαννουλούδη Αναστασία υπάλληλος της εταιρείας διαχείρισης απορριμάτων Δυτικής Μακεδονίας, διαδυμα. Η κα. Γιαννουλούδη ενημέρωσε τους μαθητές για το ζήτημα του μεγάλου όγκου των απορρίμάτων, την ανάγκη να παράγουμε λιγότερα σκουπίδια και τα οφέλη της ανακύκλωσης.

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν την περίοδο Ιανουαρίου- Απριλίου 2026 επιμορφωτικά σεμινάρια διάρκειας τεσσάρων ωρών στις τάξεις Δ΄, Ε΄και ΣΤ΄με θέμα «Ο κύκλος της υγείας». Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη σημασία της ισορροπημένης διατροφής, της σωματικής άσκησης και των καθημερινών συνηθειών που συμβάλλουν σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Παράλληλα, οι μαθητές κατασκεύασαν αφίσες ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας σε θέματα διατροφής και άσκησης.






Ακόμη, οι γονείς του σχολείου είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν διαδικτυακά τη δράση επιμόρφωσης γονέων του ΚΕΠΕΑ Αρναίας στις 5/2/2026.Οι θεματικές που παρουσιάστηκαν ήταν:
•Κίνηση και φυσική δραστηριότητα σε παιδιά και εφήβους
• «Μεγαλώνοντας παιδιά που τρώνε υγιεινά: από το καθημερινό δεκατιανό στην αυτονομία»
Η συνάντηση στόχευσε στην ενημέρωση και υποστήριξη των γονέων σχετικά με την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών στη ζωή των παιδιών, τόσο στη διατροφή όσο και στη σωματική δραστηριότητα.
Γ ΄φάση:Υγιεινό δεκατιανό σε ταπεράκι
Στο τμήμα Δ2 του σχολείου μας υλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οργανωμένες δράσεις που προάγουν την υγιεινή διατροφή, με ιδιαίτερη έμφαση στην κατανάλωση τοπικών και μη επεξεργασμένων προϊόντων. Κάθε Δευτέρα έχει καθιερωθεί ως «Ημέρα Υγιεινού Δεκατιανού», κατά την οποία οι μαθητές προετοιμάζουν από το σπίτι το γεύμα τους σε συνεργασία με τις οικογένειές τους. Τα τρόφιμα που επιλέγονται είναι απλά, φυσικά και εποχικά, όπως φρέσκα φρούτα της περιοχής, ψωμί ολικής άλεσης από τοπικό φούρνο, τυρί ή γιαούρτι από ντόπιους παραγωγούς, καθώς και σπιτικές παρασκευές όπως πίτες ή σάντουιτς χωρίς επεξεργασμένα υλικά. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων δοχείων (ταπεράκια, παγούρια), ώστε να περιορίζεται η χρήση πλαστικών και άλλων υλικών μιας χρήσης. Η κοινή κατανάλωση του δεκατιανού μέσα στην τάξη ενισχύει όχι μόνο τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες, αλλά και την κοινωνικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών.
Παράλληλα, οι μαθητές του τμήματος Στ3 συμμετείχαν στη δράση του ΚΕΠΕΑ Αρναίας «Ημέρα Δεκατιανού», η οποία είχε ως στόχο την ευαισθητοποίηση γύρω από τη σημασία της ισορροπημένης και βιώσιμης διατροφής. Στο πλαίσιο της δράσης, οι μαθητές ετοίμασαν το δεκατιανό τους χρησιμοποιώντας κυρίως τοπικά και μη επεξεργασμένα υλικά. Συγκεκριμένα, παρασκεύασαν ρολάκια ομελέτας με αυγά από τοπικές μονάδες παραγωγής και φρέσκα λαχανικά εποχής, καθώς και σαλάτα με τοπικά ή και βιολογικά προϊόντα . Το γεύμα τους τοποθετήθηκε σε επαναχρησιμοποιούμενα σκεύη, αναδεικνύοντας τη σημασία της μείωσης απορριμμάτων. Στη συνέχεια, παρουσίασαν το ταπεράκι τους στους μαθητές άλλων σχολείων, εξηγώντας την επιλογή των υλικών, τα οφέλη των τοπικών προϊόντων για την υγεία και το περιβάλλον, καθώς και τη σημασία αποφυγής επεξεργασμένων τροφίμων.
Λήξη του προγράμματος- Διάχυση αποτελεσμάτων
Με τη λήξη του προγράμματος παρατηρήθηκε αλλαγή τόσο στις διατροφικές συνήθειες των μαθητών όσο και στη χρήση συσκευασιών πολλαπλών χρήσεων για τη μεταφορά του δεκατιανού. Κατασκευάστηκαν ψηφιακές αφίσες και δημοσιεύτηκαν στην ιστοσελίδα του σχολείου οι δράσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος.

Η ομάδα δράσης
Ελένη Γκαντρή
Αλεξία Θεοδωρίδου
Ευαγγελία Λέτσιου
Θεοδώρα Μουρατίδου