Οι αρχές της παιδαγωγικής Φρενέ (Célestin Freinet) προωθούν ένα ανοιχτό και δημοκρατικό σχολικό περιβάλλον. Στόχος του είναι η ενίσχυση της συμμετοχής και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών, καθώς και η ανάπτυξη των δημοκρατικών δεξιοτήτων από μικρή ηλικία.
Το μαθητικό συμβούλιο Φρενέ – στο Ολοήμερο Τμήμα του Νηπιαγωγείου μας – ξεκινά τοποθετώντας τις καρέκλες σε κυκλική διάταξη στον αύλειο χώρο, κάτω από τη σκιά του αγαπημένου μας πλάτανου. Γίνεται διαμοιρασμός ρόλων, ακολουθώντας πάντα δημοκρατικές διαδικασίες και κάποιος/α:
- Αναλαμβάνει να κηρύξει την Έναρξη και τη Λήξη του Μαθητικού Συμβουλίου
- Κρατάει τα Πρακτικά, καταγράφοντας/οπτικοποιώντας τις απόψεις των συμμαθητών/τριών του
- Δίνει το λόγο
- Κρατάει το χρόνο (30’), αξιοποιώντας το κινητό της κυρίας
Και η συζήτηση ξεκινά…
Τα παιδιά ωφελούνται ποικιλοτρόπως, καθώς το Μαθητικό Συμβούλιο συμβάλλει καθοριστικά στην:
- Ανάπτυξη Δημοκρατικών Αξιών, καθώς οι μαθητές/τριες κατανοούν ότι οι απόψεις όλων είναι σημαντικές και ότι οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται συλλογικά
- Καλλιέργεια της Αυτοπεποίθησης
- Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων, όπου τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να ακούνε ενεργά τους άλλους, να διαπραγματεύονται και να επιλύουν διαφορές με σεβασμό και κατανόηση
- Ενίσχυση της Κριτικής Σκέψης, όπου μέσω της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, μαθαίνουν να σκέφτονται κριτικά, να αξιολογούν τις επιλογές τους και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις
- Ανάπτυξη Αίσθησης Ευθύνης
- Βελτίωση Σχολικής ζωής
- Καλλιέργεια θετικού κλίματος κ.α.
Συνοψίζοντας, το Μαθητικό Συμβούλιο Φρενέ στο Νηπιαγωγείο είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που συμβάλλει στην ολιστική ανάπτυξη των παιδιών, ενισχύοντας τις κοινωνικές, συναισθηματικές και γνωστικές τους δεξιότητες μέσα από τη δημοκρατία και τη συνεργασία.
Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, αξιοποιούμε το Μαθητικό Συμβούλιο, στα πλαίσια του Σχεδίου Δράσης της σχολικής μονάδας «Όλοι μαζί… μια ΟΜΑΔΑ δυνατή!».
Η Νηπιαγωγός του Ολοήμερου Τμήματος
Βικτώρια Τσινταράκη