ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΗΣΟΥ
7 Οκτ 2012

Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου, “Αυτοβιογραφία” σελ. 50 , Ρέα Γαλανάκη “Η μεταμφίεση” σελ. 244 Κείμενα Ν. Λογοτεχνίας Γ΄γυμν.

Συντάκτης: Αρετή Κάρκου | Κάτω από: Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ' Γυμνασίου, Σχολικά Μαθήματα

ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ

Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Γ΄γυμν. σελ.50

 

Το ηλεκτρονικό βιβλίο εμπλουτισμένο

 

Βιογραφικό Σημείωμα

ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΜΟΥΤΣΑ(Ν) – ΜΑΡΤΙΝΕΓΚΟΥ (1801-1832)

Η Ελισάβετ Μουτσά(ν) γεννήθηκε στη Ζάκυνθο, κόρη του Φραγκίσκου Μουτσά(ν) και της Αγγελικής το γένος Σιγούρου. Οι γονείς της κατάγονταν από αριστοκρατικές οικογένειες της Ζακύνθου και ο πατέρας της ασχολήθηκε με την πολιτική. Η Ελισάβετ μεγάλωσε σε αυστηρό, κλειστό περιβάλλον, ασχολήθηκε ωστόσο με τα γράμματα από νεαρή ηλικία. Γνώριζε την ιταλική και τη γαλλική γλώσσα και επηρεάστηκε από τους τρεις δασκάλους της, τον Γεώργιο Τσουκαλά, τον Θεοδόσιο Δημάδη και τον Βασίλειο Ρομαντζά, όλοι κατώτεροι ορθόδοξοι κληρικοί. Το 1831, μετά από απόφαση της οικογένειάς της παντρεύτηκε τον κατά είκοσι χρόνια μεγαλύτερό της Νικόλαο Μαρτινέγκο, με τον οποίο απέκτησε ένα γιο τον Ελισσαβέτιο, λίγες ώρες μετά τη γέννηση του οποίου πέθανε από επιπλοκές στον τοκετό. Στο χώρο της λογοτεχνίας η Μαρτινέγκου έγραψε έργα για το θέατρο, δύο πεζές μεταφράσεις, της Οδύσσειας του Ομήρου και του Προμηθέα δεσμώτη του Αισχύλου. Έγραψε επίσης οικονομικές και ποιητικές μελέτες, καθώς επίσης ποιήματα και θεατρικά έργα στο ιταλικά. Παρά τον μεγάλο όγκο του συγγραφικού της έργου, το μόνο που σώθηκε ακέραιο είναι η Αυτοβιογραφία της, την οποία εξέδωσε ο γιος της το 1881

Πηγή: ΕΚΕΒΙ

Στις Ψηφίδες για την Ελληνική Γλώσσα εδώ

Παράλληλα κείμενα:

Ρέα Γαλανάκη, “Η μεταμφίεση” σελ. 244

Ελένη Μπούκουρα-Αλματούρα ή Κανένας  1821-1900

Οι μύθοι της οικογένειας Αλταμούρα

Η πρώτη ελληνίδα ζωγράφος, με πολυτάραχο και τραγικό βίο.

Γεννήθηκε το 1821 στις Σπέτσες και ήταν κόρη του αρβανίτη καραβοκύρη και πρώτου θεατρώνη της Αθήνας Γιάννη Μπούκουρα, με καταγωγή από τη Γορτυνία. Από μικρή έδειξε το ταλέντο της στη ζωγραφική και ο πατέρας της δεν της χάλασε το χατήρι. Έλαβε μαθήματα κατ’ οίκον από τον ιταλό ζωγράφο Ραφαέλο Τσέκολι, καθηγητή του Σχολείου των Τεχνών, με συστατική επιστολή του οποίου συνέχισε τις σπουδές της στην Ιταλία.

Μεταμφιεσμένη σε άνδρα, με το ψευδώνυμο Χρυσίνης Μπούκουρας, παραβίασε το καλλιτεχνικό άβατο της εποχής και μαθήτευσε στο εργαστήρι του ζωγράφου και γαριβαλδινού επαναστάτη Φραντσέσκο Σαβέριο Αλταμούρα στη Νεάπολη (Νάπολι).

Η Ελένη ερωτεύθηκε τον κατά τέσσερα χρόνια μικρότερο δάσκαλό της και μαζί του απέκτησε τρία εξώγαμα παιδιά: τον Ιωάννη, τη Σοφία και τον Αλέξανδρο. Προκειμένου να νομιμοποιήσει τη σχέση της, ασπάστηκε τον καθολικισμό και τον παντρεύτηκε. Όμως, το 1857 ο σύζυγός της την εγκατέλειψε κι έφυγε με την ερωμένη του, την αγγλίδα φίλη της ζωγράφο Τζέιν Χέυ, παίρνοντας μαζί του τον μικρότερο γιο τους Αλέξανδρο.

Η Ελένη επέστρεψε στην Ελλάδα με τα άλλα δύο παιδιά της, τον Ιωάννη και τη Σοφία, και άρχισε να παραδίδει μαθήματα ζωγραφικής σε νεαρές Αθηναίες. Όμως, το 1872 η κόρη της αρρώστησε από φυματίωση και για λόγους υγείας οι δύο γυναίκες μετακόμισαν στις Σπέτσες. Τελικά, η Σοφία δεν απέφυγε το μοιραίο και πέθανε στα τέλη του 1872, σε ηλικία μόλις 18 ετών.

Το 1876 ο γιος της και ανερχόμενος ζωγράφος Ιωάννης Αλταμούρας ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Κοπεγχάγη και επέστρεψε στην Αθήνα, γεμίζοντας με χαρά τη χαροκαμένη μάνα. Όμως, η χαρά της δεν κράτησε πολύ. Ο Ιωάννης, που διακρίθηκε για τις θαλασσογραφίες του, προσβλήθηκε και αυτός από φυματίωση και πέθανε τον Μάιο του 1878, σε ηλικία μόλις 26 ετών.

Η απώλεια των παιδιών της προκάλεσε νευρικό κλονισμό στην Ελένη και την οδήγησε στην τρέλα. Σε ηλικία 60 ετών επέστρεψε στις Σπέτσες, όπου έκαψε σχεδόν όλα τα ζωγραφικά της έργα. Πέθανε σχεδόν άγνωστη στις 19 Μαρτίου 1900 και κηδεύτηκε στο κοιμητήριο της Αγίας Άννας των Σπετσών. Αργότερα, τα οστά της, όπως και εκείνα της Σοφίας και του Ιωάννη, μεταφέρθηκαν από τους απογόνους της στο A’ Νεκροταφείο Αθηνών, στον κοινό τάφο της οικογενείας Mπούκουρα – Aλταμούρα.

Η τραγική ζωή της Ελένης Μπούκουρα – Αλταμούρα έγινε το θέμα ενός μυθιστορήματος (Ρέα Γαλανάκη:«Ελένη ή ο κανένας», εκδ. Άγρα, 1998) κι ενός θεατρικού έργου (Κώστας Ασημακόπουλος «Ελένη Αλταμούρα», εκδ Δωδώνη, 2005).

ΠΗΓΗ: http://www.sansimera.gr/biographies/344#ixzz3txUPUFix

Το παραπάνω βίντεο είναι το κείμενο που υπάρχει στο σχολικό βιβλίο

 Παράλληλη αναρτήση

Δείτε εδώ και τα δύο κείμενα του σχολικού βιβλίου καθώς κι ένα απόσπασμα από τους Επισκέπτες της Διδώς Σωτηρίου στο οποίο μιλά η Μουτζάν-Μαρτινέγκου

εδώ Διδώ Σωτηρίου “Πρώτες Ενθυμήσεις” σελ 135

Δείτε το στο slideshare.net
Δείτε το στο slideshare.net

aferschoolbar

3 σχόλια προς “Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου, “Αυτοβιογραφία” σελ. 50 , Ρέα Γαλανάκη “Η μεταμφίεση” σελ. 244 Κείμενα Ν. Λογοτεχνίας Γ΄γυμν.”

  1. Παντελής Ηλιάδης είπε:

    Ωραία δουλειά στην πρώτη αυτοβιογραφία γυναίκας στην Ελλάδα!

  2. Παναγιώτης Ιντζίδης είπε:

    Η Ελισάβετ είναι μια γυναίκα γεμάτη ζωή, δημιουργία και όνειρα, αλλά είναι αποκλεισμένη επειδή η κοινωνική της τάξη δεν της επιτρέπει να τα διεκδικήσει

    Η Ελένη διεκδικεί τα όνειρα της και τολμά να κάνει πράγματα αδιανόητα για την εποχή της. Ζει ελεύθερη.

  3. Νικολέτα Στεργίου είπε:

    Η Ελισάβετ είναι μια δυναμική, νέα και όμορφη κοπέλα γεμάτη όνειρα, που δυστυχώς δεν μπορούσε να πραγματοποιήσει λόγω της κοινωνικής της τάξης και της οικογένειας της .

    Η Ελένη από την άλλη είναι μια κοπέλα επίσης γεμάτη ελπίδες και όνειρα που καταφέρνει να τα διεκδικήσει και να τα ζήσει. Διεκδικεί την ζωή και πάει μπροστά