ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΗΣΟΥ
17 Φεβ 2014

6η ενότητα Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές (ΜΜΕ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ κτλ)

Συντάκτης: Αρετή Κάρκου | Κάτω από: Νεοελληνική Γλώσσα Β' Γυμνασίου

Α Εισαγωγικά Κείμενα

Κείμενο 1  Αυτή η μαγική εικόνα

Η ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΡΧΕΤΑΙ

Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΣΕ ΡΙΠΛΕΪ Η ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης

Κείμενο 2 [Όταν η τηλεόραση «το παίζει» σοβαρή]

ΡΙΜΕΪΚ: H  ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ

Μέρος 1

Μέρος 2

Μέρος 3

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Κείμενο 3 [Ο μικρότερος εκδότης εφημερίδας]

Δημήτρη Σπύρου Ο Ψύλλος εκδ. Πατάκης 1995

Κείμενο 4 [Τι είμαστε;]

Κείμενο 5 [Η τεχνική του αντιπερισπασμού στον τομέα της πληροφόρησης]

Τηλεόραση και διαδίκτυο

Βαγγέλης Ζαμάνης: Η αβάσταχτη ελαφρότητα του FaceBook

Κείμενο 6 [Πολίτικη κουζίνα]

Κείμενο 7 [Ψάχνοντας το Νέμο]

Β ΟΙ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
Β1 Οι αντωνυμίες

εικόναΜαθαίνω για τη σημασία και το συντακτικό ρόλο των αντωνυμιών
  • Αντωνυμίες, όπως δείχνει και η ετυμολογία της λέξης, είναι οι λέξεις που χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα (ουσιαστικά ή επίθετα).
  • Οι περισσότερες ανήκουν στα κλιτά μέρη του λόγου και λειτουργούν στην πρόταση όπως και τα ονόματα: είναι υποκείμενα, αντικείμενα, κατηγορούμενα, επιθετικοί προσδιορισμοί, γενικές προσδιοριστικές ή συνοδεύουν προθέσεις.
  • Έχουμε οχτώ είδη αντωνυμιών: προσωπικές (εμείς, το), κτητικές (δικά μας, μας), αυτοπαθείς (τον εαυτό μου), οριστικές (οι ίδιοι), δεικτικές (αυτό), αναφορικές (τα οποία, που), ερωτηματικές (ποιος),αόριστες (κάποιος).

Όλες οι αντωνυμίες εδώ

B2 Οι προσωπικές αντωνυμίες

Μαθαίνω για τους δυνατούς και τους αδύνατους τύπουςτων προσωπικών αντωνυμιών

  • Οι δυνατοί τύποι των προσωπικών αντωνυμιών συνηθίζονται:
    α. Όταν βρίσκονται μόνοι τους στο λόγο: – Ποιον ρώτησες; – Εσένα.
    β. Όταν θέλουμε να τονίσουμε κάτι: Εσείς βλέπετε τηλεόραση;
    γ. Όταν θέλουμε να ξεχωρίσουμε κάτι από τα άλλα, να εκφράσουμε αντίθεση: Αυτοί οι καταραμένοι ξέρουν καλά ότι εμείς δεν το ξέρουμε. 
    δ. Συχνά όταν συνοδεύονται από προθέσεις: …τον Κόσμο έξω και γύρω από εμάς
    Διαφορετικά χρησιμοποιούμε τους αδύνατους τύπους που είναι και συχνότεροι.
  • Πολλές φορές ένα όνομα που ειπώθηκε ξαναλέγεται με τον αντίστοιχο αδύνατο τύπο της τριτοπρόσωπης προσωπικής αντωνυμίας. Σ’ αυτή την περίπτωση η αντωνυμία λέγεται επαναληπτική: …αυτό το μέσο που οι ειδικοί το αποκαλούν… Όταν η αντωνυμία προαναγγέλλει κάτι που θα ειπωθεί αμέσως μετά, λέγεταιπροληπτικήΑπό τη στιγμή που το γνωρίζει αυτό ένας τηλεθεατής…
B3 Οι άλλες αντωνυμίες

Μαθαίνω για τις άλλες αντωνυμίες

  • Η αόριστη αντωνυμία ένας, μία, ένα αντικαθιστά ουσιαστικά και εμφανίζεται μόνη της στην πρόταση.
    → π.χ. Ο ένας έπαιρνε τη συνέντευξη και ο άλλος τραβούσε φωτογραφίες.
    Δεν πρέπει να συγχέεται με το αόριστο άρθρο που συνοδεύει ουσιαστικά και με το αριθμητικό που αντιδιαστέλλει τη μονάδα με τα πολλά.
  • Η αναφορική αντωνυμία ο οποίος, η οποία, το οποίο συχνά αντικαθίσταται από το αναφορικό που. Όταν όμως συνοδεύει πρόθεση, δεν μπορεί να αντικατασταθεί.

Γ. Ετυμολογικές Οικογένειες λέξεων

  • Οι λέξεις που σχηματίστηκαν από την ίδια απλή λέξη είτε με παραγωγή είτε με σύνθεση ανήκουν στην ίδια οικογένεια λέξεων και λέγονται συγγενικές.

 Το βιβλίο ως μέσο ψυχαγωγίας.. Λίγες σκέψεις…

Οι βιβλιοθήκες είναι “η μνήμη της ανθρωπότητας”καθώς τα βιβλία εμπεριέχουν όλα τα αξιομνημόνευταγεγονότα του παρελθόντος, όλες τις εφευρέσεις και όλα τα επιτεύγματα του ανθρώπου μαζί με κάθε τιαξιομνημόνευτο.

Μέσα από τα βιβλία ερχόμαστε σε επαφή με ό,τι σημαντικό έχει γίνει στο παρελθόν. Το βιβλίο είναι ένα παράθυρο στον κόσμο, αφού μέσω αυτούενημερωνόμαστε για τις παγκόσμιες εξελίξεις. Όμως η σημαντικότερη προσφορά του είναι η καλλιέργεια του ανθρώπου, ηθική και πνευματική.

Βοηθάει σημαντικά στην ολοκλήρωση της ανθρώπινης προσωπικότητας και ο άνθρωπος αποκτά πολύτιμες γνώσεις για την πορεία της ζωής του. Τον φέρνει σ’ επαφή με τα ανθρώπινα δημιουργήματα, με τα μεγάλα ιστορικά, πολιτικά, πνευματικά πρόσωπα και εξάπτει τηφαντασία του

.

Είναι μέσο ψυχαγωγίας και γενικά εμφανίζεται ως ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου. Μας συντροφεύει τις ώρες της πλήξης και της μοναξιάς, ενώ ταυτόχρονα μας ψυχαγωγεί. Χωρίς το βιβλίο ο άνθρωπος δεν θα γνώριζε την πορεία του στους αιώνες. Είναι βέβαιο πως οι λαοί, που δεν γνωρίζουν την ιστορία τους, είναι καταδικασμένοι σε εξαφάνιση και πνευματικό λήθαργο, γιατί η γνώση είναι δύναμη. Ακόμα το βιβλίο είναι έναςφίλος που μένει γιατί, όπως έχει γραφεί: «είναι ένας συμπεριπατητής χωρίς απαιτήσεις, ένας φίλος που τον επικαλείσαι σε κάθε στιγμή και τον εγκαταλείπεις όταν θέλεις».

Γενικά ένα βιβλίο δε ζητά τίποτε από εμάς, ενώ περιμένει υπομονετικά σε ένα σκονισμένο ράφι για να μας δώσει τις πληροφορίες του, να μας βγάλει από αδιέξοδα και να μας ταξιδέψει σε κόσμους μαγικούς.

πηγή: 3ο Γυμνάσιο Πετρούπολης

4 Σχόλια προς “6η ενότητα Παρακολουθώ, ενημερώνομαι και ψυχαγωγούμαι από διάφορες πηγές (ΜΜΕ, ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ κτλ)”

  1. Ελεονώρα είπε:

    Η ταινία ο Ψύλλος ήταν πολύ ωραία. Μου άρεσε επειδή το παιδάκι εκπληρώνει το όνειρο του και γίνεται το πιο μικρό παιδί που γράφει εφημερίδα.

  2. Ελένη Μπουζάνη είπε:

    Βλέποντας την ταινία Ο Ψύλλος διαπίστωσα τη δύναμη που είχε ένα δωδεκάχρονο αγόρι. Πίστευε σε ένα όνειρό του και προσπαθούσε να το πετύχει. Ήθελε να γνωρίσει τον κόσμο και μέσα από μια μικρή εφημερίδα, που τύπωνε με το όνομα Ο Ψύλλος την έστελνε σε διάφορα μέρη της Ελλάδος. Δυστυχώς όμως γι’ αυτό του το πάθος, οι συγχωριανοί του τον κορόιδευαν και τον φώναζαν, όχι με το όνομα του, αλλά Ψύλλο. Στεναχωριόταν, αλλά δεν το έβαζε κάτω. Φυσικά, όταν κάποιος επιμένει στα όνειρά του, κάποτε αυτά πραγματοποιούνται. Έτσι και στον ήρωά μας, δεν άργησε η μέρα αυτή, που μια δημοσιογράφος από την Αθήνα, ήρθε στο μικρό χωριό του, για να τον βρει και να του πάρει συνέντευξη. Εντύπωση μου έκανε πολύ η πίστη στους στόχους του και στις επιθυμίες του, παρόλο που ήταν μικρός σε ηλικία.

  3. Χριστίνα Νικολαΐδου είπε:

    Ο Ψύλλος είναι μια πάρα πολύ ωραία, διασκεδαστική ταινία που μας περνάει ταυτόχρονα ένα από τα σημαντικότερα μηνύματα της ζωής. Ο Ηλίας από πολύ μικρή ηλικία είχε ήδη χαράξει νοητά το μονοπάτι που ήθελε να ακολουθήσει στο μέλλον του. Παρόλο που στον δρόμο του συνάντησε πολλά εμπόδια, οικονομικά, πρακτικά και υποτιμητικά, δεν τα παράτησε και συνέχισε το κυνήγι του για αυτό που πραγματικά αγαπούσε. Αργότερα, η προσπάθεια και η αφοσίωσή του αυτή στη δημοσιογραφία ανταμείφθηκε. Όπως ανέφερε και ο δάσκαλος στο τέλος της χρονιάς στα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου του, έτσι κι εμείς πρέπει να τον συμβουλευτούμε, να έχουμε δηλαδή τον Ψύλλο ως πρότυπο και να ακολουθήσουμε τον δρόμο του…όχι στη δημοσιογραφία, αλλά στην αφοσίωση σε ό,τι αγαπάμε.

  4. Μαριάννα Διαμαντοπούλου είπε:

    Η ταινία, «Ο Ψύλλος», είναι μια πολύ καλή με νόημα ταινία. Σου υπενθυμίζει πως δεν πρέπει ποτέ να σταματήσεις να κυνηγάς τα όνειρά σου και να πιστέψεις στον εαυτό σου, αλλά και να μην εμποδίσεις τα όνειρα των άλλων, εάν εσύ δεν κατάφερες να πραγματοποιήσεις το δικό σου. Βλέπουμε πως ο Ηλίας, ένα παιδί που του άρεσε η δημοσιογραφία, εδώ και τρία χρόνια προσπαθεί να κυνηγήσει το όνειρό του. Ωστόσο οι συγχωριανοί του τον κορόιδευαν και οι γονείς του φοβόντουσαν πως δεν θα πετύχει και τον μάλωναν που αφιερώνει χρόνο σε αυτό και όχι στα μαθήματα του. Παρόλα αυτά αυτός δε σταμάτησε. Και μάλιστα ανακάλυψε από μία δημοσιογράφο της πόλης πως ήταν ο μικρότερος σε ηλικία εκδότης εφημερίδας σε όλο το κόσμο. Οπότε σε συμβουλεύω να αρπάζεις την κάθε ευκαιρία και να την κάνεις δική σου. Κι αν κάποτε έρθουν αποτυχίες δεν πρέπει να το βάλεις κάτω. Άλλωστε είναι κομμάτι της διαδικασίας!

Αφήστε μια απάντηση