Οκτ 08
23

Ο γκουρού των …bloggers!

Κάτω από (Blogs) από στις 23-10-2008 και με ετικέτα

 

blogging.jpg«Ζούμε μια εποχή στην οποία η διαφάνεια είναι το κλειδί. Είναι δύσκολο να κρατήσεις μυστικά εξαιτίας της εξέλιξης των προσωπικών μέσων ενημέρωσης, επομένως οι εταιρείες, τα ΜΜΕ, οι bloggers -όλοι στην πραγματικότητα- πρέπει να είναι διαφανείς στον τρόπο που λειτουργούν». Η παραπάνω δήλωση ανήκει στον Νταν Γκίλμορ, τον υπερασπιστή -κατ’ άλλους ηγετική μορφή ή «γκουρού»- της δημοσιογραφίας των πολιτών (blogging), ο οποίος καταγράφει την τελευταία δεκαετία την εκδοτική επανάσταση στην ψηφιακή εποχή και τις αλλαγές που υφίσταται η δημοσιογραφική εργασία από την εμφάνιση των νέων μέσων μαζικής ενημέρωσης. Το 2004 ο Νταν Γκίλμορ παρουσίασε τις απόψεις του για τη δημοσιογραφία των πολιτών στο βιβλίο με τον τίτλο «Εμείς είμαστε το Μέσο» («We the Media: Grassroots Journalism by the People, for the People»). Το «Εμείς είμαστε το Μέσο» έχει ευρέως αναγνωριστεί ως η Βίβλος που έριξε φως στο νέο τοπίο της μιντιακής πραγματικότητας, εξηγώντας το πώς η σύγκρουση δημοσιογραφίας και τεχνολογίας (διαμέσου των webblogs και άλλων μορφών μέσων) «εκδημοκράτισε» τα συμβατικά ΜΜΕ δίνοντας δύναμη στο «πρώην ακροατήριο», που με τη σειρά του προχώρησε στη δημιουργία μέσων ενημέρωσης.dangilmor.jpgΟ Αμερικανός δημοσιογράφος θα βρίσκεται σήμερα στη Θεσσαλονίκη (Τελλόγλειο Ιδρυμα) και αύριο στην Αθήνα («Ιανός», Σταδίου 24, ώρα 14.00) ως κεντρικός ομιλητής στη διεθνή διημερίδα που διοργανώνει το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ με θέμα «Συμμετοχική Δημοσιογραφία: Blog και Νέα Μέσα»
Παραθέτω κάποιες ερωτήσεις απο την συνέντευξή του, που αξίζει να την διαβάσετε ολόκληρη … εδώ..

Μπορεί ένας πολίτης που ασχολείται με το blogging να θεωρείται «αληθινός» δημοσιογράφος;

* «Οι άνθρωποι έχουν πολλούς λόγους και στόχους για αυτό που κάνουν, όμως δεν μπορώ να μιλήσω εκ μέρους όλων αυτών. Διαλέγουν μόνοι τους τους στόχους τους και αυτό είναι το καλύτερο μέρος της δημοσιογραφίας των πολιτών. Οι πολίτες-δημοσιογράφοι θέλουν να παρέχουν πληροφορίες σημαντικές για τις κοινότητες, είτε είναι γεωγραφικού περιεχομένου είτε βασίζονται σε συγκεκριμένα θέματα. Είναι λιγότερο σημαντικό να ρωτάς ποιος είναι δημοσιογράφος από το να ρωτάς τι είναι δημοσιογραφία».

Στην μπλογκόσφαιρα υπάρχει μια ανοιχτή συζήτηση για το ζήτημα της ανωνυμίας. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι εφόσον ένας πολίτης ασκεί δημοσιογραφία θα πρέπει να υπογράφει το κείμενό του, έστω και με ψευδώνυμο. Από την άλλη, κάποιοι θεωρούν ότι η ανωνυμία επιτρέπει να «βγουν» ειδήσεις που υπό άλλες συνθήκες θα παρέμεναν άγνωστες. Σημασία γι’ αυτούς δεν έχει ποιος λέει κάτι, αλλά τι λέει.

let-the-bloggers.gif**«Πιστεύω ότι πρέπει να διατηρείται η ανωνυμία διότι τη χρειαζόμαστε σε ορισμένες περιπτώσεις (όπως στα απολυταρχικά καθεστώτα). Ομως, θα ενθάρρυνα πολύ τους πολίτες να σηκώνονται και να λένε ποιοι είναι όταν μιλάνε. Ο καλύτερος τρόπος για να εμποδίσει κανείς τα ψέματα και τις “επινοήσεις” να προκαλέσουν κακό είναι να μην κάνει λογοκρισία σ’ αυτά που λένε οι άνθρωποι. Αντ’ αυτού στοχεύει στο να βοηθήσει αναγνώστες να καταλάβουν ότι πρέπει να αμφισβητούν, ενεργά, αυτά που λέγονται ανώνυμα για άλλους ανθρώπους εκτός εάν υπάρχει βασικός λόγος να υποπτεύονται ότι αυτό είναι αλήθεια – αλλά ακόμα και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να ζητούν περισσότερες αποδείξεις».

Από το 1993 στις ΗΠΑ έχει ξεκινήσει μια συζήτηση για τη θέσπιση κανόνων, ενός πλαισίου για το blogging. Στο blogging μπορούμε να μιλάμε για κανόνες δεοντολογίας ή για κανόνες ηθικής;

**«Οι άνθρωποι μπορούν να είναι έντιμοι εάν το επιλέξουν. Είναι τόσο απλό. Οι αρχές της καλής δημοσιογραφίας συμπεριλαμβάνουν το να είσαι έντιμος με το να είσαι ακριβής, δίκαιος, να λειτουργείς με διαφάνεια όταν πρόκειται για τα κίνητρα και τις προκαταλήψεις κάποιου».

Υπάρχει μια άποψη ότι το blogging δεν έχει κίνητρο τα χρήματα ή τη δόξα και μια άλλη ότι ενίοτε χρησιμοποιείται από παράκεντρα εξουσίας για να εκβιάσουν τους αντιπάλους τους.

* «Αυτό αληθεύει σε ορισμένες περιπτώσεις, αλλά δεν είναι αλήθεια σε άλλες. Υπάρχουν νόμοι κατά του εκβιασμού σε κάθε κράτος και ισχύουν βεβαίως και για τους bloggers, όπως και για κάθε άλλον».

Φοβάστε ότι οι bloggers θα «ενσωματωθούν» από τα συμβατικά ΜΜΕ με κίνδυνο να χάσουν την αυθεντικότητά τους;

* «Ενα blog μπορεί να είναι εξίσου αξιόπιστο, όπως οποιοδήποτε άλλο είδος δημοσιογραφίας. Τα blogs της εφημερίδας “New York Times” ενισχύουν το όνομά της, δεν το “τραυματίζουν”».

 

 

 



Αφήστε μια απάντηση