Νοέ 08
25

H Καρέκλα …φετίχ!

Κάτω από (Γενικά) από στις 25-11-2008

Η Τhonet 14 ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 150 χρόνια της ως το πρώτο δείγμα του βιομηχανικού σχεδίου, που συνεχίζει να εμπνέει τους σύγχρονους σχεδιαστές.  Αυτήν την καρέκλα προτιμούσε να έχει στο πιάνο του ο Μπραμς και σε αυτήν καθόταν ο Λένιν στο γραφείο του για να γράψει. Για τον Le Corbisie  ήταν το πιο κομψό σχέδιο που είχε δει στη ζωή του. Σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή, αλλά ακόμη και σήμερα θεωρείται ένα σύμβολο κομψότητας. thonet-14.jpgΗ Τhonet πήρε το όνομά της από τον Γερμανό επιπλοποιό Mikael Thonet, ο οποίος παρουσίασε το δημιούργημά του στην αυτοκρατορική Βιέννη του 19ου αιώνα. Έγινε γνωστή ως καρέκλα Τhonet 14 από τη θέση που καταλάμβανε στον κατάλογο των πωλήσεων στη διεθνή έκθεση του Λονδίνου. Το πρώτο μοντέλο αποτελείτο από έξι κομμάτια και δέκα βίδες. Η πλάτη και τα πίσω πόδια ήταν ενιαία και το κάθισμα από βιεννέζικη ψάθα. Ο Thonet κατέληξε στο τελικό σχέδιο έπειτα από χρόνια δοκιμών και πειραματισμών. Κι αφού τελειοποίησε την πλάτη από ελασματοποιημένο ξύλο και κατοχύρωσε την πατέντα του για τη βιομηχανική παραγωγή καπλαμά, παρουσίασε το προϊόν του το 1851.

Φιλοδοξία του Thonet ήταν να κατασκευάσει την πρώτη καρέκλα μαζικής παραγωγής, η οποία θα κόστιζε φτηνά. Το ίδιο επιχειρούσαν και πολλοί ανταγωνιστές του. Ο ίδιος απέτυχε αρχικά, το επιπλοποιείο του στη Γερμανία πνίγηκε στα χρέη και αναγκάστηκε το 1842 να εγκαταλείψει με την οικογένειά του τη χώρα του για την Αυστρία. Στη Βιέννη άνοιξε ένα νέο επιπλοποιείο χωρίς να εγκαταλείψει το όνειρό του. Η παραγωγή θα ξεκινούσε 17 χρόνια αργότερα. Το 1859 μια ελαφριά, άνετη και φτηνή καρέκλα- πρώτη με αυτά τα χαρακτηριστικά- άρχισε να γράφει τη δική της ιστορία. Κόστιζε μόλις τρία φιορίνια, δηλαδή λιγότερο από ένα μπουκάλι κρασί, και σε ελάχιστο χρόνο κατέκτησε τα αυτοκρατορικά σαλόνια, τα βιεννέζικα καφέ, σπίτια και ξενοδοχεία. Ο λόγος δεν ήταν η φτηνή τιμή της – ή, τουλάχιστον, δεν ήταν ο μοναδικός: η καρέκλα του Tonet ήταν ένα προϊόν μαζικής παραγωγής, ελαφρύ και συγχρόνως σταθερό, εύκολο στη συναρμολόγηση και κομψό στη σχεδίαση. Με άλλα λόγια,   είχε συλλάβει το πνεύμα της νέας εποχής και την αισθητική που διαμόρφωνε η αναδυόμενη αστική τάξη. Τα Νέα

 

 



Αφήστε μια απάντηση