Κων. Δασκαλάκης: «Στο σκάκι οι μηχανές υπερβαίνουν την ικανότητα του ανθρώπου – Οχι όμως και στο πόκερ»

Βρισκόταν στο γραφείο του στο ΜΙΤ κι εγώ στο σπίτι μου στην Ελλάδα. Μεσημέρι εκεί, βράδυ εδώ. Το Skype ωστόσο γεφυρώνει τις αποστάσεις. Ο 37χρονος Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης των Υπολογιστών του ΜΙΤ, η ενσάρκωση της Ελλάδας της αριστείας και ταυτοχρόνως της εθνικής κατάρας του brain drain, προέβαλε μέσα από την οθόνη του υπολογιστή εξαιρετικά οικείος και χαλαρός, µε τα ευγενικά χαρακτηριστικά του και τα επιµελώς ατηµέλητα µαλλιά του, σε ένα ίσως έξυπνο κλείσιµο του µατιού στην εικόνα ενός σύγχρονου Αϊνστάιν. Τον περασμένο Αύγουστο τού απονεμήθηκε το Rolf Nevanlinna Prize, ένα από τα σημαντικότερα μαθηματικά βραβεία στον κόσμο. Και όμως, ο ίδιος δεν κάνει καμία προσπάθεια να πείσει ότι είναι ο πιο έξυπνος άνθρωπος μέσα στο δωμάτιο. «Ανήκω στη χορεία των ελλήνων επιστημόνων που αναζήτησαν την τύχη τους έξω. Απλώς η ιστορία μου έτυχε να γίνει λίγο πιο γνωστή» αναφέρει κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας. Oσο όμως και να επιμένει, η δική του περίπτωση είναι ξεχωριστή.
Το αγόρι που απολάμβανε τις σπαζοκεφαλιές και τους γρίφους στους οποίους το εξέθετε ο μαθηματικός πατέρας του, και κάθε Σαββατοκύριακο παρακολουθούσε θεατρικές παραστάσεις και κινηματογράφο – γιατί ήταν έντονη και η επιρροή της φιλολόγου μητέρας του -, αποφοίτησε με βαθμό απολυτηρίου 20 από το Λύκειο και βρέθηκε στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ. Πέντε χρόνια αργότερα, με το πτυχίο του να αναγράφει τον βαθμό 9,98, βρέθηκε στις ΗΠΑ και στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ, εκεί που δεν υπάρχουν «καταλήψεις», «παλαιωμένα ακαδημαϊκά εγχειρίδια» και τα λοιπά κακώς κείμενα του ελληνικού πανεπιστημίου, όπως λέει. Κάτω από τον καλιφορνέζικο ήλιο, ανάμεσα σε διαλέξεις και εργασίες, αλλά και πάρτι και ξενύχτια – «είμαι της άποψης ότι η μονομέρεια σκοτώνει» αναφέρει ενθυμούμενος ένα ταξίδι που έκανε με τους συμφοιτητές του στην Κόστα Ρίκα τον πρώτο χρόνο των σπουδών του -, δούλευε ακούραστα εξελίσσοντας τη σύγχρονη μαθηματική σκέψη.
Στα 24 του χρόνια ήδη είχε περάσει στην Ιστορία. Με τη συνδρομή του καθηγητή του, Χρίστου Παπαδημητρίου, και του συνεργάτη του, Πολ Γκόλντμπεργκ, έλυσε τον γρίφο του Νας, αμφισβητώντας εν ολίγοις την καθολικότητα του περιβόητου «Nash equilibrium» (της ισορροπίας Νας), που για έξι δεκαετίες ήταν το κατεξοχήν εργαλείο πρόβλεψης του αποτελέσµατος στρατηγικών συγκρούσεων στα Οικονοµικά και για το οποίο ο αμερικανός μαθηματικός Τζον Νας κέρδισε το Νομπέλ Οικονομίας το 1994. Aραγε ως φοιτητής όταν παρακολούθησε την ταινία «Ενας υπέροχος άνθρωπος» με τον Ράσελ Κρόου, η οποία βασιζόταν στην τραγική ζωή του Νας και στην πάλη του ενάντια στη σχιζοφρένεια, φανταζόταν ότι μια μέρα θα ανέτρεπε τη θεωρία του;

Η συνέντευξη  ΕΔΩ

Πηγή: tovima.gr

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Τα θέματα στα Μαθηματικά των ΕΠΑ.Λ. στις Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις

Για τα θέματα στο μάθημα «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ πατήστε εδώ. 

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Μεγάλη επιτυχία για την Ελληνική ομάδα στην 38η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Πανεπιστημίου (Ελευθερίου Βενιζέλου) 34
106 79 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 3616532 – 3617784 – Fax: 3641025
e-mail : info@hms.gr
www.hms.gr

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Αθήνα, 10 Σεπτεμβρίου 2021

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει την ιδιαίτερη χαρά να ανακοινώσει την επιτυχία των Ελλήνων μαθητών που συμμετείχαν στην 38η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα που διοργανώθηκε διαδικτυακά από την Κυπριακή Μαθηματική Εταιρεία και την Μαθηματική Εταιρεία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης  από 6-10 Σεπτεμβρίου 2021.
Οι Έλληνες μαθητές κατάφεραν να διακριθούν σε έναν ιδιαίτερα δύσκολο και απαιτητικό διαγωνισμό, κατακτώντας 2 Αργυρά και 3 Χάλκινα Μετάλλια. Συγκεκριμένα:

 

Λιγνός Ορέστη
Γυμνάσιο Εκπ/ριων Ελληνική Παιδεία Αργυρό Μετάλλιο
Φωτιάδης Πρόδρομος Γυμνάσιο –Λ.Τ. Νικηφόρου Δράμας Αργυρό Μετάλλιο
Εμμανουήλ Δημήτριος
Πρότυπο Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Χάλκινο Μετάλλιο
Δημουλιός Ιωάννης Εκπαιδευτήρια  Μαντουλίδη Χάλκινο Μετάλλιο
Τζαχρήστας Γεώργιος 2ο Λύκειο Ιωαννίνων Χάλκινο Μετάλλιο

 

Αρχηγός της Ελληνικής αποστολής ήταν ο Ομότιμος Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Ανάργυρος Φελλούρης, υπαρχηγός ο διδάκτωρ  μαθηματικός κ. Σιλουανός Μπραζιτίκος και παρατηρητής Α ο διδάκτωρ μαθηματικός Αχιλλέας Συνεφακόπουλος.

Επισημαίνεται ότι η 38η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα διεξήχθη διαδικτυακά, (virtually), όπως αποφάσισε η Συμβουλευτική Επιτροπή (ΒMO Advisory Board), πάντα με γνώμονα την ασφάλεια των συμμετεχόντων, ώστε κάθε ομάδα να διαγωνιστεί στη χώρα της σε ένα εξεταστικό κέντρο. Για τη διενέργεια του διαγωνισμού, πέρα από τα υγειονομικά πρωτόκολλα, εφαρμόσθηκαν ειδικά πρωτόκολλα που είχαν σκοπό να διασφαλίσουν το αδιάβλητο του διαγωνισμού και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Διαμορφώθηκαν έτσι νέοι κανονισμοί ειδικά για τη διαδικτυακή (virtual) διοργάνωση. Σύμφωνα με αυτούς, κατά τη διάρκεια της εξέτασης  η διαδικασία μεταδίδονταν με ζωντανή εικόνα στη διοργανώτρια χώρα, ενώ τα θέματα εστάλησαν σε όλες τις χώρες λίγο πριν την έναρξη του διαγωνισμού.

Η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία προετοιμάζει και υποστηρίζει τις προσπάθειες αυτών των μαθητών πάντα σε εθελοντική βάση στο πλαίσιο των στόχων της για την αναβάθμιση της Μαθηματικής Παιδείας και Εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΑΡΑΘΕΟΔΩΡΗ: Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΑΠO ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

Ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, δισέγγονο του Αντωνίου Καραθεοδωρή, αδερφού του Στέφανου,  γεννιέται το 1873 στο Βερολίνο στις 13 Σεπτεμβρίου. Ο παππούς του ήταν ανεψιός του μαρτυρικού Πατριάρχη Κύριλλου Στ΄, ενώ η μητέρα του η Δέσποινα Πετροκόκκινου κατάγονταν από τη Χίο. Το γένος Πετροκόκκινου είναι επίσης σημαντικό στην νεότερη ελληνική ιστορία. Τέλος, ο πατέρας του Στέφανος που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1834 ήταν διπλωμάτης στο Βέλγιο, όπου υπήρξε και μέλος της Ακαδημίας Διεθνούς Δικαίου των Βρυξελλών.

Βιογραφία

Σύνδεσμος Φίλων Καραθεοδωρή

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Εξετάσεις πιστοποίησης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.

Προγραμματίζονται εκ νέου οι εξετάσεις πιστοποίησης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. που είχαν ματαιωθεί την προηγούμενη χρονιά, καθώς οι τρέχουσες συνθήκες διαχείρισης της πανδημίας Covid-19 προβλέπουν πλέον τη δια ζώσης λειτουργία των Πανεπιστημίων.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με τον τρέχοντα προγραμματισμό, στο τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου 2021 θα κληθούν οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να υποβάλουν αιτήσεις συμμετοχής στα προγράμματα πιστοποίησης που θα διεξαχθούν από τα μέσα του Οκτωβρίου μέχρι και τον Δεκέμβριο 2021 (1η περίοδος πιστοποίησης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.), σε Κέντρα Πιστοποίησης (ΚΕ.ΠΙΣ.) σε όλη την Ελλάδα, τα οποία είναι κατάλληλα εξοπλισμένα εργαστήρια Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ).

Δικαίωμα συμμετοχής στις δοκιμασίες πιστοποίησης έχουν αποκλειστικά οι εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν και ολοκλήρωσαν επιτυχώς προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (παραδοσιακού ή μεικτού μοντέλου επιμόρφωσης), τα οποία υλοποιήθηκαν στα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.) από τον Μάιο 2017 έως τον Ιούλιο 2019 (~28.600 εκπαιδευτικοί).

Επιπρόσθετα, στις δοκιμασίες πιστοποίησης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. μπορούν επίσης να λάβουν μέρος εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν και ολοκλήρωσαν επιτυχώς προγράμματα επιμόρφωσης Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε. (παραδοσιακού ή μεικτού μοντέλου επιμόρφωσης), τα οποία υλοποιήθηκαν στα Κ.Σ.Ε. από το 2008 έως το 2015 και οι οποίοι δεν έχουν ήδη πιστοποιηθεί για τις αντίστοιχες γνώσεις και δεξιότητες, συμπεριλαμβανομένων κι εκείνων των εκπαιδευτικών που δεν διεξήλθαν επιτυχώς προηγούμενες εξετάσεις πιστοποίησης. Επισημαίνεται ότι για την πιστοποίηση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε. απαιτείται η πιστοποίηση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. και η πιστοποίηση Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε., που θα ακολουθήσει.

Οι ψηφιακές εξετάσεις – δοκιμασίες  πιστοποίησης βασίζονται στο περιεχόμενο της επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (ανά συστάδα κλάδων εκπαιδευτικών) και στοχεύουν στην αξιολόγηση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησαν οι εκπαιδευτικοί στο πλαίσιο της αντίστοιχης επιμόρφωσης. Σε κάθε υποψήφιο εκπαιδευτικό δίνεται ένα τεστ με ορισμένο αριθμό ερωτήσεων αυτόματης διόρθωσης (ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σωστού/ λάθους, ερωτήσεις αντιστοίχισης, ερωτήσεις συμπλήρωσης κενών κλπ.), τις οποίες καλείται να απαντήσει ηλεκτρονικά, μέσω ειδικής εφαρμογής πιστοποίησης.

Δείγματα ερωτήσεων ανά συστάδα, δημοσιεύονται στην Πύλη ενημέρωσης της Πράξης (https://e-pimorfosi.cti.gr) και συγκεκριμένα εδώ.

Υπενθυμίζεται επίσης στους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να προετοιμαστούν για τις επικείμενες εξετάσεις πιστοποίησης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. ότι το επιμορφωτικό υλικό είναι διαθέσιμο μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης (moodle) της πράξης, με τη μορφή «μαθήματος» (course) ανά συστάδα, όπως χρησιμοποιήθηκε στην επιμόρφωση, στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://e-pimorfosi.cti.gr/moodle-b1 με χρήση των κωδικών που ήδη έχουν. Οι εκπαιδευτικοί που έχουν παρακολουθήσει προγράμματα επιμόρφωσης Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε. (πριν το 2017) και δεν έχουν πρόσβαση στην παραπάνω πλατφόρμα, παρακαλούνται να στείλουν σχετικό μήνυμα στο Help Desk της Πράξης προκειμένου να τους δοθεί η απαραίτητη πρόσβαση στο επιμορφωτικό υλικό Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε.

Για άμεση και έγκαιρη ενημέρωση σχετικά με τα παραπάνω, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται την Πύλη Ενημέρωσης της Πράξης «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ (ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ Τ.Π.Ε.)», του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού – Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2014-2020, στην ηλεκτρονική διεύθυνση

http://e-pimorfosi.cti.gr

όπου δημοσιεύονται ανακοινώσεις, διατίθεται πληροφοριακό υλικό και δίνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής ερωτημάτων στην υπηρεσία υποστήριξης Help Desk της Πράξης.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Τα θέματα στα Μαθηματικά των Επαναληπτικών Πανελλαδικών Εξετάσεων και εξετάσεων Ελλήνων Εξωτερικού

Για τα θέματα στο μάθημα «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ» πατήστε εδώ.

Για τα θέματα στο μάθημα «ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ – ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ» πατήστε εδώ.

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Συνεχίζονται οι επιμορφώσεις Β’ επιπέδου ΤΠΕ για όλες τις ειδικότητες εκπαιδευτικών

Προγράμματα επιμόρφωσης Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. και Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων, πρόκειται να υλοποιηθούν στο διάστημα 2022-2023.

Εγκρίθηκε η συνέχεια, ο δεύτερος κύκλος υλοποίησης της Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδακτική πράξη (Επιμόρφωση Β’ επιπέδου Τ.Π.Ε.)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση», ΕΣΠΑ 2014-2020, στο πλαίσιο της οποίας έχουν ήδη υλοποιηθεί περισσότερες από 35.000 επιμορφώσεις εκπαιδευτικών (2017-2019).

Η νέα Πράξη δράσεων επιμόρφωσης για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ψηφιακών τεχνολογιών στη διδακτική πράξη (Β’ επίπεδο Τ.Π.Ε.), όπως και η προηγούμενη, υλοποιείται για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, με τελικό δικαιούχο το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) – «Διόφαντος» σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), και στοχεύει κυρίως στην επιμόρφωση και πιστοποίηση μεγαλύτερου πλήθους εκπαιδευτικών, περιλαμβανομένων των νεοδιοριζόμενων (βλέπε Απόφαση Ένταξης εδώ).

Συγκεκριμένα, προβλέπεται η επιμόρφωση 27.600 ακόμη εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και ειδικότερα, προβλέπεται 12.600 εκπαιδευτικοί να συμμετάσχουν στην επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. (Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση Τ.Π.Ε.) και 15.000 στην επιμόρφωση Β2 επιπέδου Τ.Π.Ε. (Προχωρημένη Επιμόρφωση για την αξιοποίηση και εφαρμογή των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πράξη). Την επιμόρφωση θα ακολουθούν διαδικασίες πιστοποίησης των εκπαιδευτικών για τις αντίστοιχες γνώσεις και δεξιότητες.

Επιπρόσθετα, πρόκειται να επικαιροποιηθεί και να εμπλουτιστεί το περιεχόμενο και το επιμορφωτικό υλικό των προγραμμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία ανατροφοδότησης και εσωτερικής αξιολόγησης από τα προγράμματα που έχουν ήδη «τρέξει», τις τεχνολογικές και παιδαγωγικές εξελίξεις, καθώς και τις τρέχουσες ανάγκες και συνθήκες υλοποίησης. Ειδικότερα, για την επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε. προβλέπονται προσαρμογές και εμπλουτισμός περιεχομένου για την διάκρισή του σε περισσότερες συστάδες κλάδων εκπαιδευτικών και παράλληλα, ενσωμάτωση ιδιαίτερων χαρακτηριστικών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για την πλήρη εφαρμογή μεικτού μοντέλου επιμόρφωσης.

Οι επιμορφώσεις προβλέπεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2022, ενώ στο πλαίσιο της προϋπάρχουσας σχετικής Πράξης προγραμματίζεται για τον Οκτώβριο 2021 η έναρξη διεξαγωγής εξετάσεων πιστοποίησης των ήδη επιμορφωμένων εκπαιδευτικών, καθώς οι τρέχουσες συνθήκες διαχείρισης της πανδημίας Covid-19 προβλέπουν τη δια ζώσης λειτουργία των Πανεπιστημίων, στα οποία διεξάγονται οι εξετάσεις.

Πηγή

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου

Το Φεστιβάλ Γρίφων Καστελλορίζου είναι ένα μεγάλο επιστημονικό γεγονός, που γεννήθηκε από τα σπλάχνα του ακριτικού αυτού νησιού και απευθύνεται στους κατοίκους του. Πρόκειται για μια εθνικής σημασίας εθελοντική πρωτοβουλία, μία διοργάνωση υψηλού επιστημονικού επιπέδου και κυρίως μια μεγάλη γιορτή επιστήμης, προσφοράς νέας γνώσης και χαράς στο κοινό του νησιού – κάθε ηλικίας και γνωστικού επιπέδου – και όχι μόνο. Τι είναι λοιπόν ο γρίφος; Είναι οτιδήποτε βελτιώνει τη σκέψη μας και μας εμπνέει να γίνουμε δημιουργικοί.

Γιατί όμως Φεστιβάλ Γρίφων; Από το Μουσείο Γρίφων που υπάρχει στο νησί. Ιδρυτής και ιδιοκτήτης του ο μαθηματικός Πανταζής Χούλης, πρώην καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αυστραλίας, νυν συνεργάτης του Πανεπιστημίου Κρήτης, και συνιδρυτής εταιρείας παραγωγής εκπαιδευτικών γρίφων. Το Μουσείο διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες συλλογές Γρίφων παγκοσμίως (πολλοί από τους οποίους είναι δικές του επινοήσεις και κατασκευές).

Η ιδέα οφείλεται στην Ελένη Γραμματικοπούλου, γνωστή για τη μέχρι σήμερα ενασχόλησή της στον χώρο της επικοινωνίας της επιστήμης. Συμμετέχει στη διοργάνωση μεγάλων επιστημονικών εκδηλώσεων ανά την Ελλάδα (επιστημονικά φεστιβάλ, βραδιά του ερευνητή, κ.α.) πάντα με ιδιαίτερη επιτυχία. Για το σημαντικό αυτό έργο της έχει βραβευθεί.

Με την Ελένη Γραμματικοπούλου έχουν συνεργασθεί σε δύο φεστιβάλ στην Αθήνα και με μεγάλο ενθουσιασμό δέχτηκε την πρότασή της για τη διοργάνωση του συγκεκριμένου φεστιβάλ στο Καστελλόριζο. Ο ίδιος αισθάνεται μεγάλη τιμή και χαρά που ένα τόσο μεγάλο γεγονός – σε διεθνή κλίμακα- θα πάρει σάρκα και οστά στον τόπο καταγωγής του. Και οι δύο πιστεύουν πως Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα, Θεσσαλονίκη και οι άλλες μεγάλες πόλεις, αλλά οι ακριτικές περιοχές που οφείλουμε να τις στηρίζουμε και να τους δίνουμε ελπίδα.

Οι εκπαιδευτικές δράσεις, ξεναγήσεις, ομιλίες, θεατρικά παιγνίδια, πρωτότυπα δρώμενα, διαδραστικά πειράματα, κ.ά. από αξιόλογους επιστήμονες διαφόρων ερευνητικών φορέων της χώρας, πιστεύουμε πως θα ενθουσιάσουν το κοινό, κάθε ηλικίας, που θα τις παρακολουθήσει και κυρίως θα συμμετάσχει ενεργά.

Η θεματική του ΦΓ θα επικεντρώνεται κυρίως στους τομείς:
Μηχανική Μάθηση | ΑΙ | Ψηφιακός Μετασχηματισμός |Ρομποτική | Εκπαίδευση STEM
|Υγεία | Περιβάλλον | Τέχνη

Η όλη οργάνωση πραγματοποιείται από το Μουσείο Γρίφων Μεγίστης, το οποίο “αποτελεί την κύρια δράση του Σωματείου ΕΝ.Ι.Γ.ΜΑ” (Ένωση Ιδεών, Γρίφων, Μαθηματικών). Τελεί υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενώ υπάρχει έκδηλο ενδιαφέρον από τον Δήμο Μεγίστης και την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου. Επιπρόσθετα, έχει εξασφαλισθεί η συμμετοχή του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ, του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, του Ιδρύματος Ευγενίδου και άλλων επιστημονικών/εκπαιδευτικών φορέων. Η επιλογή της ημερομηνίας δεν είναι άλλωστε τυχαία. Ορίστηκε στα τέλη Σεπτεμβρίου (24-26/9), όταν πια τα σχολεία θα λειτουργούν και οι ντόπιοι δε θα είναι απασχολημένοι με τον τουρισμό. Έτσι, παιδιά και ενήλικες θα το απολαύσουν και κυρίως θα συμμετάσχουν ενεργά σε αυτό.

Οι 50 και πλέον συμμετέχοντες  στο ΦΓ έχουν ως μοναδικό τους κίνητρο την αγάπη για την επικοινωνία της επιστήμης και την προσφορά γνώσης στους κατοίκους – κάθε ηλικίας – του ακριτικού αυτού νησιού.

πηγή: https://kastellorizofestival.com/

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Οι φανταστικοί αριθμοί είναι τελικά… πραγματικοί

Μια διεθνής ερευνητική ομάδα απέδειξε ότι το φανταστικό μέρος της κβαντικής μηχανικής μπορεί να εφαρμοστεί και στον πραγματικό κόσμο.

Για σχεδόν έναν αιώνα, οι φυσικοί αναζητούσαν την απάντηση στο θεμελιώδες ερώτημα: γιατί οι πολύπλοκοι αριθμοί είναι τόσο σημαντικοί στην κβαντομηχανική, οι αριθμοί δηλαδή που περιέχουν ένα στοιχείο με τον φανταστικό αριθμό i;

Πολλοί επιστήμονες υπέθεταν ότι ήταν ένα μαθηματικό τέχνασμα για να διευκολυνθεί η περιγραφή των φαινομένων και μόνο τα αποτελέσματα που εκφράζονται σε πραγματικούς αριθμούς έχουν φυσική σημασία. Ωστόσο, μια ομάδα ερευνητών από την Πολωνία, την Κίνα και τον Καναδά, απέδειξε ότι το φανταστικό μέρος της κβαντικής μηχανικής μπορεί να παρατηρηθεί και στον πραγματικό κόσμο.

Νέα έρευνα, που διεξήχθη από μια ομάδα με επικεφαλής τον Alexander Streltsov του Πανεπιστημίου της Βαρσοβίας στην Πολωνία και τον Kang-Da Wu του Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Κίνας, διαπίστωσε ότι οι φανταστικοί αριθμοί φέρουν πραγματικά πραγματικές πληροφορίες για τις κβαντικές καταστάσεις.

«Δεν είναι απλώς ένα μαθηματικό τεχνούργημα» δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Κάρλο Μαρία Σκαντόλο, μαθηματικός φυσικός στο Πανεπιστήμιο του Κάλγκαρι του Καναδά. «Οι πολύπλοκοι αριθμοί υπάρχουν πραγματικά», πρόσθεσε.

Οι φανταστικοί αριθμοί έπαιζαν πάντα ρόλο στην κβαντική θεωρία. Οι εξισώσεις που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν τη συμπεριφορά των μικροσκοπικών κβαντικών σωματιδίων εκφράζονται με αυτούς τους πολύπλοκους αριθμούς.

Είναι αυτοί οι αριθμοί απλά μαθηματικά εργαλεία ή αντιπροσωπεύουν κάτι πραγματικό για τις κβαντικές καταστάσεις που περιγράφουν αυτές οι εξισώσεις;

Για να βρουν την απάντηση σε αυτό το ερώτημα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα μαθηματικό πλαίσιο για να προσδιορίσουν εάν οι φανταστικοί αριθμοί είναι ένας «πόρος». Στην κβαντική θεωρία, ο «πόρος» έχει μια συγκεκριμένη έννοια, μια ιδιότητα που επιτρέπει νέες ενέργειες οι οποίες θεωρούνταν αδύνατες. Η κβαντική διεμπλοκή είναι ένας πόρος στην κβαντική θεωρία, επειδή επιτρέπει ενέργειες όπως η τηλεμεταφορά. Οι υπολογισμοί της ομάδας έδειξαν ότι οι φανταστικοί αριθμοί είναι πράγματι ένας πόρος. Ωστόσο το επόμενο βήμα ήταν να ελέγξουν αυτό το μαθηματικό αποτέλεσμα στον πραγματικό κόσμο.

Για να το κάνουν αυτό, οι ερευνητές δημιούργησαν ένα πείραμα οπτικής στο οποίο μια πηγή έστειλε διαπλεκόμενα φωτόνια (σωματίδια φωτός) σε δύο δέκτες: «Άλις» και «Μπομπ». Στη συνέχεια, οι δύο δέκτες έπρεπε να καθορίσουν τις κβαντικές καταστάσεις των φωτονίων. Μέτρησαν τα δικά τους φωτόνια και στη συνέχεια συνέκριναν τις μετρήσεις. Αυτό επέτρεψε στους δυο δέκτες να μαντέψουν τη σωστή κατάσταση για το αντίθετο φωτόνιο.

Για ορισμένα ζεύγη κβαντικών καταστάσεων, οι ερευνητές βρήκαν, ότι οι δυο δέκτες μπόρεσαν να μαντέψουν τις καταστάσεις με ακρίβεια 100%, αλλά μόνο όταν είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν φανταστικούς αριθμούς στις τοπικές τους μετρήσεις. Όταν δεν είχαν αυτή την επιλογή, ήταν αδύνατο να ξεχωρίσουν με ακρίβεια τις δύο καταστάσεις.

«Εάν αφαιρέσω πολύπλοκους αριθμούς, σε αυτές τις περιπτώσεις, χάνω εντελώς την ικανότητά μου να διακρίνω αυτές τις δύο καταστάσεις», δήλωσε ο Σκανδόλο.

Με άλλα λόγια, το πείραμα είχε το ίδιο αποτέλεσμα με το μαθηματικό. Η απώλεια σύνθετων αριθμών ισοδυναμούσε με την απώλεια πραγματικών πληροφοριών.

Οι πληροφορίες που μεταφέρουν αυτοί οι περίπλοκοι αριθμοί δεν σχετίζονται με μια απλή φυσική ιδιότητα, όπως η περιστροφή ενός ηλεκτρονίου. Αντίθετα, είπε ο Σκαντόλο, έχει να κάνει με την ικανότητα εξαγωγής πληροφοριών από ένα σωματίδιο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η αλληλεπίδραση με άλλα σωματίδια που βρίσκονται σε απόσταση.

Οι ερευνητές σχεδιάζουν τώρα να επεκτείνουν την αναζήτησή τους και σε άλλες καταστάσεις στην κβαντική θεωρία όπου οι φανταστικοί αριθμοί μπορεί να είναι ένας κβαντικός πόρος. Θέλουν επίσης να μάθουν περισσότερα για τον ρόλο που παίζουν οι φανταστικοί αριθμοί σε καταστάσεις στις οποίες η χρήση της κβαντικής πληροφορίας είναι πλεονεκτική. Για παράδειγμα, οι πληροφορίες που μεταφέρονται από φανταστικούς αριθμούς θα μπορούσαν επίσης να βοηθήσουν στην εξήγηση των υποκείμενων λόγων για τους οποίους ο κβαντικός υπολογισμός επιτρέπει ενέργειες που δεν κάνει ο παραδοσιακός υπολογιστής, πρόσθεσε ο Σκαντόλο.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στα επιστημονικά περιοδικά «Physical Review A» και «Physical Review Letters».

ΠΗΓΗ:ertnews.gr , Live Science , Scitechdaily

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε

Νέο ρεκόρ 62,8 τρισ. ψηφίων του αριθμού «π» πέτυχαν Ελβετοί ερευνητές

Ελβετοί ερευνητές υπολόγισαν έναν νέο αριθμό-ρεκόρ ψηφίων του διάσημου αριθμού «π».

Με τη βοήθεια ενός υπερυπολογιστή που έκανε υπολογισμούς επί 108 μέρες και εννέα ώρες, βρήκαν 62,8 τρισεκατομμύρια ψηφία, έναντι περίπου 50 τρισεκατομμυρίων που ήταν το προηγούμενο ρεκόρ του 2020 και το οποίο είχε πάρει υπερτριπλάσιο χρόνο για να βρεθεί.

Σχετική ανακοίνωση έκανε το Κέντρο Ανάλυσης Δεδομένων, Οπτικοποίησης και Προσομοίωσης του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών Graubuenden, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο και τη Guardian.

Οι ερευνητές περιμένουν από το Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες να επικυρώσει το ρεκόρ τους και στο μεταξύ αποκάλυψαν μόνο τα τελευταία δέκα ψηφία του νέου αριθμού: 7817924264.

Το «π» είναι ο ένας άρρητος αριθμός, μια μαθηματική σταθερά που ορίζεται ως ο λόγος της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του και τα πρώτα ψηφία του είναι 3,141592653.

Πηγή

 

Δημοσιεύθηκε στη Χωρίς κατηγορία | Σχολιάστε