ΘΕΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
(Αγωγής Σταδιοδρομίας, Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Πολιτιστικών Θεμάτων, eTwinning και ERASMUS+) ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-2015
Κάντε κλικ εδώ για το έγγραφο σε word.
1.1. Σχεδιασμός
Η διαδικασία ανάπτυξης Σχολικών Δραστηριοτήτων έχει ως εξής: Με την έναρξη του σχολικού έτους οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων και οι υπεύθυνοι ΚΕΣΥΠ ενημερώνουν τους Διευθυντές και τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολικών μονάδων, για τις δυνατότητες ανάπτυξης και τη μεθοδολογία εφαρμογής προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια ο Διευθυντής, σε ειδική παιδαγωγική συνεδρίαση, ενημερώνει σχετικά τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να αναλάβουν την υλοποίηση προγράμματος συγκροτούν εθελοντική μαθητική ομάδα, η οποία μπορεί να αποτελείται:
Όταν συγκροτηθεί η ομάδα, ο εκπαιδευτικός επιλέγει σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες το θέμα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, υπενθυμίζουμε τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και οι αρχές της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη. Μετά την επιλογή του θέματος, ακολουθεί ο σχεδιασμός του προγράμματος που περιλαμβάνει τον τίτλο, τα υποθέματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης, τις ενδεχόμενες συνεργασίες, τα πεδία σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, το ημερολόγιο προγραμματισμού δραστηριοτήτων και τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών και για τη δευτεροβάθμια τα ονοματεπώνυμα και των μαθητών που θα συμμετέχουν. Στη συνέχεια, συμπληρώνεται με τις πληροφορίες αυτές «Σχέδιο υποβολής προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων», υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται. (παράρτημα 2)
Τα συμπληρωμένα σχέδια εγκρίνονται από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια υποβάλλονται στους Υπευθύνους των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, προκειμένου οι τελευταίοι να εισηγηθούν την έγκρισή τους στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων συμμετέχουν σύμφωνα με τις Υ.Α.: 1) Γ2/4867/28-8-1992, (ΦΕΚ 629 τ. Β/23-10-1992 και 2) Γ1/377/865, (ΦΕΚ 577/23-9-1992) οι Υπεύθυνοι/νες Σχολικών Δραστηριοτήτων και συγκεκριμένα στις Διευθύνσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας, Β΄ Αθήνας, Γ΄ Αθήνας, Δ΄ Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής, Πειραιά, Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Αχαΐας οι Υπεύθυνοι/νες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Αγωγής Υγείας (ΑΥ) Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΘ) και σε όλες τις άλλες Διευθύνσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης οι Υπεύθυνοι/ες Σχολικών Δραστηριοτήτων (ΣΔ). Σε όλες τις Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπαίδευσης της χώρας συμμετέχει και ένας Υπεύθυνος ΚΕΣΥΠ.
Οι Υπεύθυνοι/νες οφείλουν να παρακολουθούν την ομαλή και με ενεργό παρουσία των συμμετεχόντων εξέλιξη των προγραμμάτων, να υποστηρίζουν και να αξιολογούν τα υλοποιούμενα προγράμματα ευθύνης τους και μετά από σχετική έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση (ΣΕΠΕΔ) του Υ.ΠΑΙ.Θ., να οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες, καθώς και να επιμορφώνουν κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικούς, που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στην υλοποίηση προγραμμάτων. Για όλα τα προαναφερόμενα μπορούν να συνεργάζονται με τμήματα Πανεπιστημίων, Σχολικούς Συμβούλους, ΚΠΕ (προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), ΟΤΑ, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Αρχεία, μη κυβερνητικούς φορείς, ειδικούς επιστήμονες, επαγγελματίες κ.α. ανάλογα με τις θεματικές των προγραμμάτων.
Οι Υπεύθυνοι/νες και ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ελέγχουν την υλοποίηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων.
Ειδικότερα για το eTwinning, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των υποβαλλόμενων προγραμμάτων αναλαμβάνει η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης (ΕΥΥ), η οποία εδρεύει στο Υ.ΠΑΙ.Θ. Στη συνέχεια, τα έργα υποβάλλονται στις αντίστοιχες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων προς έγκριση.
Προτείνεται, όταν αυτό είναι εφικτό, η αρχική ενημέρωση – επίσκεψη στα σχολεία να γίνεται από κοινού, από τους Υπευθύνους όλων των Σχολικών Δραστηριοτήτων (εκεί όπου υπάρχουν περισσότεροι του ενός) και τους υπευθύνους ΚΕΣΥΠ. Οι Διευθυντές/ντριες των σχολείων παρακαλούνται να διευκολύνουν τους Υπευθύνους, διαθέτοντας ικανό χρόνο, χωρίς να διαταράσσεται το πρόγραμμα του σχολείου. Διευκρινίζεται ότι οι όμιλοι των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων δεν υποβάλλονται για έγκριση ως προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων.
1.3. Δαπάνες υλοποίησης
Για το τρέχον σχολικό έτος προβλέπεται από τον κρατικό προϋπολογισμό κάλυψη δαπανών για υπερωρίες εκπαιδευτικών μόνον των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04. Συγκεκριμένα επειδή, λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικού δυναμικού στους εν λόγω κλάδους, οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων αυτών δεν δικαιούνται να αναλάβουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για συμπλήρωση του ωραρίου τους, θα δικαιούνται δίωρη υπερωριακή αποζημίωση ανά εβδομάδα σε περίπτωση υλοποίησης προγράμματος.
1.4. Διάρκεια και ωράριο υλοποίησης προγραμμάτων – συμμετοχή των Εκπαιδευτικών
Η διάρκεια ενός προγράμματος Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων μπορεί να είναι τουλάχιστον 5 μήνες για τη Δ/θμια και από 2 έως 6 μήνες για την Π/θμια.
Ειδικότερα για πρόγραμμα eTwinning, η διάρκεια του προγράμματος (για δικαίωμα συμπλήρωσης δύο ωρών στο ωράριο του/της εκπαιδευτικού– μόνο για τη Β/θμια Εκπ/ση) δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πέντε (5) μηνών. Το δίωρο διατίθεται στον/στην εκπαιδευτικό για την οργάνωση της συνεργασίας (μετάφραση, ψηφιοποίηση και επεξεργασία υλικού, συμπλήρωση της κάρτα προόδου κλπ.) και για την επικοινωνία με τα συνεργαζόμενα σχολεία εκτός των ωρών διδασκαλίας του. Οι δραστηριότητες με τους μαθητές πραγματοποιούνται εντός του ωρολογίου προγράμματος, χωρίς να αποκλείεται η υλοποίηση τους μετά το πέρας των μαθημάτων.
Τα προγράμματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υλοποιούνται εντός ωρολογίου προγράμματος
Στα ολοήμερα Δημοτικά σχολεία με το αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο, στην ευέλικτη ζώνη αναφέρονται συγκεκριμένα θεματικά προγράμματα που εφαρμόζονται μία ώρα την εβδομάδα, ως εξής: Α’ τάξη: Αγωγή Υγείας, Β’ τάξη: Διατροφικές συνήθειες, Γ’ τάξη: Κυκλοφοριακή Αγωγή, Δ’ τάξη: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα αναλάβουν αυτά τα προγράμματα της Ευέλικτης Ζώνης μπορούν να τα υποβάλουν εκτός από το Σχολικό Σύμβουλο και στον αντίστοιχο Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να ενημερώνονται για επιπρόσθετο υλικό και θεματικές επιμορφωτικές εκδηλώσεις. Κάθε εκπαιδευτικός της Π/θμιας Εκπ/σης μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε τρία (3) προγράμματα.
Οι Διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων, οι Διευθύνσεις Π/θμιας – Δ/θμιας Εκπαίδευσης, καθώς επίσης και οι Υπεύθυνοι (ΠΕ, ΑΥ, ΠΘ, ΣΔ, ΚΕΣΥΠ) οφείλουν να διευκολύνουν και να υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι υλοποιούν προγράμματα, εξασφαλίζοντας κατά το δυνατόν τον κατάλληλο χώρο και τα απαραίτητα εργαλεία για τη διεξαγωγή του/των προγράμματος/των.
1.5. Ολοκλήρωση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων – Βεβαιώσεις Υλοποίησης Προγράμματος
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων έκαστης σχολικής μονάδας, κατατίθενται τα παραδοτέα εκάστου προγράμματος στον αντίστοιχο Υπεύθυνο και ο Διευθυντής του Σχολείου ενημερώνει εγγράφως τον/τους Υπεύθυνο/ους Σχολικών Δραστηριοτήτων και τους Υπευθύνους ΚΕΣΥΠ για την ολοκλήρωση ή μη των προγραμμάτων του σχολείου σύμφωνα με το Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος που είχε υποβληθεί στην αρχή του σχολικού έτους.
Στη συνέχεια λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω ενημέρωση χορηγείται Βεβαιώση Υλοποίησης Προγράμματος με τις υπογραφές του Διευθυντή Εκπ/σης και του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων/ΚΕΣΥΠ.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς για όλες τις Σχολικές Δραστηριότητες ορίζεται ημέρα/ημέρες παρουσίασης-προβολής των προγραμμάτων (γιορτές μαθητικής δημιουργίας) σε τοπικό επίπεδο.
1.6. Συνεργασίες με άλλους φορείς
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορούν να υλοποιηθούν, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις και διαδικασίες, στο πλαίσιο οποιουδήποτε προγράμματος εγκεκριμένης συνεργασίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, δημόσιους οργανισμούς, φορείς τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ κ.ά. (βλ. και Γ7/47587/16-5-2003), καθώς επίσης και στο πλαίσιο υλοποίησης πρότυπων προγραμμάτων ή διεθνών συνεργασιών. Για οποιαδήποτε συνεργασία με φορείς ή φυσικά πρόσωπα μέσα στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να υπάρχει:
1.7. Προθεσμία υποβολής Προγραμμάτων
Τα σχέδια προγραμμάτων πρέπει να υποβληθούν μέχρι την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014, στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες έγκρισης των υποβληθέντων σχεδίων προγραμμάτων μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2014.
Ειδικότερα για το πρόγραμμα eTwinning, οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών θα γίνουν ηλεκτρονικά βάσει της διαδικασίας που θα αναρτηθεί στον ιστότοπο www.etwinning.gr. Η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης της δράσης eTwinning θα αποστείλει συγκεντρωτικά τις σχετικές αιτήσεις με τα απαραίτητα έγγραφα στις αρμόδιες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων.
1.8. Το Κοινωνικό Σχολείο και οι Σχολικές Δραστηριότητες
Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, τα οποία θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο των κάτωθι Αξόνων του Κοινωνικού Σχολείου:
θα κατατίθενται στον αντίστοιχο υπεύθυνο.
2.1. ΤΜΗΜΑ Α΄ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μια διαδικασία, η οποία έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις κλίσεις και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να διαχειρίζονται τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης.
Τα 79 Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), εξυπηρετούν μαθητές, νέους έως 25 ετών, γονείς – κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς.
Ο ρόλος των ΚΕΣΥΠ είναι η παροχή συμβουλευτικής στήριξης στους μαθητές, γονείς και καθηγητές στα θέματα σταδιοδρομίας (εκπαιδευτικής, επαγγελματικής) και κοινωνικής ανάπτυξης, καθώς και η έγκυρη πληροφόρηση-τεκμηρίωση σχετικά με θέματα εκπαιδευτικών και επαγγελματικών διεξόδων.
Επιπλέον, τα ΚΕΣΥΠ συντονίζουν την εφαρμογή του ΣΕΠ στα σχολεία της αρμοδιότητάς τους, συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς, που εφαρμόζουν το θεσμό του ΣΕΠ, παρέχουν συμβουλευτική στήριξη σε νέους μέχρι 25 ετών και σε γονείς σχετικά με θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Τέλος, οργανώνουν δραστηριότητες σχετικές με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, επιμορφωτικά σεμινάρια για τους καθηγητές ΣΕΠ και συνεργάζονται με φορείς της σχολικής κοινότητας και κοινωνικούς εταίρους (οικονομικούς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς φορείς κ.α.).
Στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Α.Σ. και των Θεματικών Δικτύων κάθε παιδαγωγική ομάδα μπορεί να συνεργαστεί με φορείς περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, ΚΕΣΥΠ άλλης περιοχής, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα, με κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, καθώς και με φορείς απασχόλησης, πρόνοιας κ.ά., να πραγματοποιεί επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
Ο θεσμός του Επαγγελματικού Προσανατολισμού εφαρμόζεται τόσο στην τάξη, στο πλαίσιο των ωρολογίων προγραμμάτων της Γ’ τάξης Γυμνασίου, όσο και στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας.
Οι Σύμβουλοι ΣΕΠ που υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ της χώρας, ενημερώνουν και υποστηρίζουν τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς και γενικότερα συνεργάζονται τόσο στο στάδιο του σχεδιασμού όσο και σε αυτό της υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας. Επιπλέον:
Στη φάση του σχεδιασμού των προγραμμάτων, υπάρχει η δυνατότητα ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών από τα αρχεία παλαιότερων προγραμμάτων, που τηρούν τα ΚΕΣΥΠ, ώστε να διευκολύνεται η επαφή των ενδιαφερόμενων με εκπαιδευτικούς, που έχουν εμπειρία υλοποίησης προγραμμάτων Α.Σ.
Οι εκπαιδευτικοί που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας, υποβάλλουν στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο υπηρετούν, το επισυναπτόμενο Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2), αφού προηγουμένως ενημερώσουν το ΚΕΣΥΠ της περιοχής τους.
Μετά την έγκριση των προγραμμάτων Α.Σ., ενημερώνονται από την επιτροπή και μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τα αρμόδια ΚΕΣΥΠ, τα οποία και διατηρούν Αρχείο Υλοποίησης Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας για τα σχολεία αρμοδιότητάς τους. Στη συνέχεια τα ΚΕΣΥΠ αποστέλλουν στη Δ/νση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Α΄ ΣΕΠ, πίνακα των εγκεκριμένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας ταχυδρομικά και ηλεκτρονικά στο e-mail sep@minedu.gov.gr.
H παρουσίαση των υλοποιημένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας μπορεί να γίνει είτε αυτόνομα στο πλαίσιο των γενικότερων εκδηλώσεων του σχολείου, είτε να συμπεριληφθεί στις δραστηριότητες των «Ημερών Σταδιοδρομίας», σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. Γ2/5088/1-10-01 Υ.Α. «Οργάνωση Εκδηλώσεων με θέμα “Ημέρες Σταδιοδρομίας” στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» και στο διήμερο παρουσίασης-προβολής των προγραμμάτων του σχολείου.
2.2. ΤΜΗΜΑ Β΄ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Α.Υ. & Π.Ε.)
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας, όπως αυτές ορίζονται από τα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης της UNESCO και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απαιτούν επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχετικών σχολικών δράσεων προς την κατεύθυνση της δημιουργίας υγιών ατόμων, που αναπτύσσονται σε υγιή φυσικά και κοινωνικά περιβάλλοντα τα οποία ενδιαφέρονται να κατανοήσουν καλύτερα, αλλά και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την βελτίωσή τους (ενεργοί πολίτες).
Υπενθυμίζουμε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα – σχολική δραστηριότητα διαφοροποιείται από τη συμβατική διδασκαλία, αφού δεν αναφέρεται σε εύρος γνωστικού κλάδου. Το πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν αποτελεί τυπικό μάθημα και διακρίνεται ως προς τον θεματικό – περιορισμένο χαρακτήρα του γνωστικού αντικειμένου, ως προς την ομαδοσυνεργατική μέθοδο εργασίας και ως προς τη δομή, καθότι περιλαμβάνει μελέτη πεδίου και εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων.
Τα εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων και οι μελέτες πεδίου αποτελούν οργανωμένες μαθησιακές διαδικασίες των προγραμμάτων και όχι ψυχαγωγικά διαλείμματα ή απλούς περιπάτους, οι οποίες με βιωματική παιδαγωγική προσέγγιση κεφαλαιοποιούν τους βασικούς άξονες – στόχους του κάθε προγράμματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θεωρούνται ως αυτοτελή προγράμματα Περιβαλλοντικής Αγωγής ή Αγωγής Υγείας οι τριήμερες περιβαλλοντικές εκδρομές, οι επισκέψεις στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι ημέρες τοπικών δράσεων, όπως καθαρισμός παραλιών, δενδροφυτεύσεις, ημέρα αιμοδοσίας, συμμετοχή σε εκδηλώσεις φορέων κ.λπ. Όλες αυτές οι χρήσιμες δραστηριότητες μπορούν να εγκρίνονται, μόνο αν αποτελούν μικρό τμήμα ενός κανονικού πολύμηνου παιδαγωγικού προγράμματος.
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. στηρίζει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων/Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης και με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ).
Οι Υπεύθυνοι παρακολουθούν και υποστηρίζουν τα αντίστοιχα προγράμματα των σχολικών μονάδων της Δ/νσής τους:
2.3. ΤΜΗΜΑ Δ΄ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Τα πολιτιστικά προγράμματα είναι μία δημιουργική διαδικασία που έχει ως στόχο την προώθηση του πολιτισμού και την καλλιέργεια της αισθητικής μέσα από την έρευνα, την μελέτη και τη δημιουργία.
Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος
α. Επιλογή θέματος και υποθεμάτων (ακολουθεί ενδεικτική θεματολογία)
β. Καθορισμός γενικού σκοπού και επιμέρους στόχων
γ. Συνεργασίες- χωρισμός σε ομάδες
Στάδια υλοποίησης
Συνεργασία με φορείς και άτομα
Πολιτιστικοί σύλλογοι, Μουσεία, Δήμοι, Νομαρχίες, Σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ.
Πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Γλώσσα, Νεοελληνικά Κείμενα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Ιστορία, Μουσική, Καλλιτεχνικά, Θεατρική Αγωγή, Η/Υ, Ξένες γλώσσες, Θρησκευτικά, Μαθηματικά, Φυσική-Χημεία, Γεωγραφία, Οικιακή Οικονομία, Φυσική Αγωγή, κλπ.
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. για να στηρίξει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο, έχει θεσμοθετήσει την θέση του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων / Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι Υπεύθυνοι αυτοί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους:
Στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος, μία παιδαγωγική ομάδα μπορεί να συνεργαστεί με φορείς περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα, κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, μουσεία κ.ά., να πραγματοποιεί επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
Με ευθύνη του Υπεύθυνου Πολιτιστικών Θεμάτων ή Σχολικών Δραστηριοτήτων και ύστερα από έγκριση της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ είναι δυνατή η συγκρότηση τοπικών δικτύων πολιτιστικών προγραμμάτων.
2.4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ eTWINNING
Το «eTwinning», η καινοτόμος δράση με επίσημη έναρξη τον Ιανουάριο του 2005, η οποία για τα έτη 2004-2006 αποτέλεσε τη βασική δράση του προγράμματος eLearning και πλέον εντάσσεται στο Πρόγραμμα για τη Διά Βίου Μάθηση (2007-2013 – Απόφαση αρ. 1720/2006/EC 1 της 15 Νοεμβρίου 2006) και αφορά ηλεκτρονικές αδελφοποιήσεις σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες μέσω του Διαδικτύου. Από το 2014 εντάσσεται πια στο νέο πρόγραμμα για την εκπαίδευση Erasmus+. Η πλατφόρμα του eTwinning ανανεώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 και έγινε πιο κατάλληλη για νέους και με λιγότερη εμπειρία εκπαιδευτικούς. Ένα πιο λιτό και εύκολο στην πλοήγηση περιβάλλον θα διευκολύνει ακόμη περισσότερο τα σχολεία, να εμπλακούν σε διασυνοριακές συνεργασίες και να εισαγάγουν καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας. Φέτος, ο χώρος συνεργασίας το TwinSpace αλλάζει και γίνεται πιο διαδραστικό και εύκολο στη χρήση. Το eTwinning δίνει επίσης τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να λάβουν μέρος σε Διαδικτυακά μαθήματα, να συμμετέχουν στις Ομάδες Εκπαιδευτικών, αλλά και σε ευρωπαϊκές κοινότητες μάθησης με πλούσια θεματολογία. Πλούσιο πληροφοριακό υλικό για τη διάδοση της δράσης στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα, υπάρχει στον ελληνικό ιστότοπο
http://www.etwinning.gr
. Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την υλοποίηση eTwinning συνεργασιών, επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 801-11-38946. Η κεντρική ευρωπαϊκή πύλη, μέσω της οποίας υλοποιούνται οι συνεργασίες, βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση
http://www.etwinning.net
.
Από την έναρξη της δράσης έχουν εγγραφεί περισσότερα από 260.000 εκπαιδευτικοί σε 34.000 σχολεία από 32 Ευρωπαϊκά κράτη. Στις χώρες αυτές έχουν προστεθεί οι: Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν, Ουκρανία, Τυνησία, Γεωργία και Μολδαβία και σύντομα θα προστεθούν και βαλκανικές χώρες όπως Σερβία και Αλβανία. Σε αυτό συνέβαλε σημαντικά (πέραν της καινοτομίας που προσφέρει η ιδέα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης σχολείων) η απλότητα της όλης διαδικασίας και η αμεσότητα της δράσης.
Επισημαίνουμε τη συμπληρωματικότητα του eTwinning με τα υπόλοιπα σχολικά προγράμματα (Περιβαλλοντική Αγωγή, Αγωγή Υγείας, Αγωγή σταδιοδρομίας κ.ά.). Ειδικότερα, το eTwinning είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως μέσο ανάδειξης της εργασίας των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών με τα προαναφερθέντα προγράμματα εκτός των ορίων της χώρας μας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνδυάσουν κάποιο άλλο πρόγραμμα με το eTwinning, να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία που τους παρέχονται από τη δικτυακή πύλη του eTwinning, να συνεργαστούν με συναδέλφους τους στην Ε.Ε., αλλά και να δηλώσουν συμμετοχή στους Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς eTwinning που διεξάγονται κάθε χρόνο.
Φέτος δίνεται πιλοτικά η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν ένα έργο eTwinning με εκπαιδευτικούς της χώρας τους (National eTwinning). Οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα να αιτηθούν δίωρη συμπλήρωση ωραρίου, καθώς είναι πιλοτική εφαρμογή.
Με βάση τα παραπάνω για την Ευρωπαϊκή δράση eTwinning, το πλαίσιο λειτουργίας δίνει στους εκπαιδευτικούς τις παρακάτω δυνατότητες συμμετοχής:
α) Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί eTwinning συνεργασία όποτε αυτός κρίνει, με διάρκεια η οποία συμφωνείται με το αδελφοποιημένο σχολείο και ουσιαστικά δεν έχει πάνω ή κάτω όριο. Οι υποχρεώσεις του εκπαιδευτικού είναι αυτές που οριοθετούνται από την ιδιότητα του παιδαγωγού, το πλαίσιο της καλής συνεργασίας με τον Ευρωπαίο συνάδελφό του, τους κανονισμούς λειτουργίας της δράσης, όπως αυτοί αναφέρονται στο www.etwinning.net.
Σε αυτή την περίπτωση ο εκπαιδευτικός δεν δικαιούται συμπλήρωση ωραρίου.
Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στα προγράμματα eTwinning, δεν έχουν την υποχρέωση να παραδώσουν ή να παρουσιάσουν οποιοδήποτε έργο έχει δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της συνεργασίας (εκτός αν το επιθυμούν οι ίδιοι), επίσης, έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στην λεγόμενη «ετικέτα ποιότητας», καθώς και στους διαγωνισμούς για τα εθνικά και ευρωπαϊκά βραβεία eTwinning που ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα www.etwinning.gr.
β) Ο εκπαιδευτικός, για να τεκμηριώσει δικαίωμα συμπλήρωσης ωραρίου, ακολουθεί τη διαδικασία η οποία έχει προδιαγραφεί και για τα υπόλοιπα προγράμματα και έχει τις υποχρεώσεις που προαναφέρθηκαν.
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς εγκρίνεται η συμμετοχή του εκπαιδευτικού σε eTwinning πρόγραμμα από τον Διευθυντή και τον σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και στη συνέχεια υποβάλλεται ηλεκτρονικά (η φόρμα υποβολής και οι σχετικές οδηγίες θα αναρτηθούν εγκαίρως στον επίσημο ελληνικό ιστότοπο της δράσης www.etwinning.gr), προκειμένου η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης να εισηγηθεί την έγκρισή του από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων που λειτουργεί σε κάθε Διεύθυνση.
Αυτοί οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να καταγράφουν την πορεία του έργου τους με τη βοήθεια του εργαλείου ‘Κάρτα Προόδου’ σε διμηνιαία βάση. Στο τέλος του σχολικού έτους ο εκπαιδευτικός οφείλει να υποβάλει αίτηση, ώστε να αξιολογηθεί για την Ετικέτα Ποιότητας. Η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης μπορεί να ζητήσει από τον εκπαιδευτικό αναφορά για την πορεία του έργου του.
2.5 Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+
Οι σχολικές μονάδες, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, είναι δυνατόν να υλοποιήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα, για τα οποία έχουν πάρει σχετική έγκριση από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) – Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» ή από το Ινστιτούτο Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) – Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Νεολαίας».
Συγκεκριμένα:
Δυνατότητες χρηματοδότησης στο πλαίσιο της Γενικής Εκπαίδευσης
Στόχος του νέου ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ είναι να βελτιωθεί η ποιότητα της διδασκαλίας και της εκμάθησης, από την προσχολική μέχρι τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε όλη την Ευρώπη. Παρέχει σε όσους εργάζονται στον χώρο της εκπαίδευσης δυνατότητες να αναπτύξουν περαιτέρω τις επαγγελματικές τους δεξιότητες και να συνεργάζονται με συναδέλφους τους στην υπόλοιπη Ευρώπη. Στηρίζει δραστηριότητες που ενισχύουν την ανταλλαγή ορθών πρακτικών και τη δοκιμή καινοτόμων προσεγγίσεων που έχουν να κάνουν με κοινά προβλήματα, όπως η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου ή τα χαμηλά επίπεδα βασικών δεξιοτήτων, καθώς και δραστηριότητες που προωθούν δεσμούς με τον κόσμο εκτός σχολείου και με άλλους κλάδους εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται:
Δυνατότητες χρηματοδότησης στο πλαίσιο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε όλη την Ευρώπη και παρέχει δυνατότητες τόσο στους σπουδαστές επαγγελματικής εκπαίδευσης όσο και στο εκπαιδευτικό προσωπικό να μεταβούν για πρακτική άσκηση στο εξωτερικό. Βοηθά τα ιδρύματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης να συνάπτουν στρατηγικές συμπράξεις με άλλους οργανισμούς και επιχειρήσεις ώστε να δημιουργούνται στενοί δεσμοί μεταξύ εκπαίδευσης, κατάρτισης και εργασιακού κόσμου.
Δυνατότητες χρηματοδότησης για σχολεία στον πλαίσιο του Τομέα Νεολαίας
Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ στον τομέα της Nεολαίας, αναμένεται να βοηθήσει τους νέους, μέσω των ανταλλαγών και του εθελοντισμού, να βελτιώσουν δεξιότητες, προοπτικές απασχόλησης και να ενισχύσουν την ιδιότητα του ευρωπαίου πολίτη. Σχολεία και μαθητές μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα και να υλοποιήσουν δραστηριότητες με σκοπό την ενίσχυση της διαπολιτισμικής συνείδησης, της ενεργού συμμετοχής στην κοινωνία, της βελτίωσης της γνώσης για την Ευρώπη και τις αξίες της, την καλύτερη κατανόηση της διαφορετικότητας, την κοινωνική ένταξη ατόμων από μειονεκτούσες ομάδες. Στο πλαίσιο αυτό, μπορούν να υλοποιήσουν δράσεις μαθησιακής κινητικότητας και ανταλλαγών νέων, στρατηγικές συμπράξεις στον τομέα της νεολαίας, κλπ.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες στην ιστοσελίδα του ΙΚΥ – του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»
http://www.iky.gr/erasmus-plus
, του ΙΝΕΔΙΒΙΜ – Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Νεολαίας»
http://www.erasmusplusyouth.gr/
, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας www.minedu.gov.gr και στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index_en.htm
.
Το σχέδιο υποβολής προγράμματος (Παράρτημα 2) που συμπληρώνεται για την έγκριση του προγράμματος, δεν αφορά στα ευρωπαϊκά προγράμματα στο πλαίσιο του Erasmus+, τα οποία είναι ήδη εγκεκριμένα από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού – ΙΚΥ.
Για την υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο πλαίσιο του Erasmus+ δικαιολογούνται ώρες συμπλήρωσης ωραρίου, ανάλογα με τα προβλεπόμενα στην 1.4 της εγκυκλίου.
3. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο εσωτερικό και αυτών που υλοποιούν ευρωπαϊκά προγράμματα στο εξωτερικό, εγκρίνονται σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 129287/Γ2/10-11-2011 (ΦΕΚ τ.Β’ 2769/2011) Υπουργική Απόφαση.
Τέλος, επειδή το πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων προσφέρει την δυνατότητα και πολυήμερων εκπαιδευτικών επισκέψεων, οι συνοδοί εκπαιδευτικοί οφείλουν να τηρούν με σεβασμό το ωράριο εργασίας των οδηγών αυτοκινήτων.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2014-2015 τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με την παρούσα εγκύκλιο.
Παρακαλούμε τις τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης, να προωθήσουν άμεσα αυτή την εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία της περιοχής τους και να λάβουν ενυπόγραφα γνώση όλοι οι εκπαιδευτικοί.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Εσωτερική Διανομή:
Γραφείο Υπουργού
Γραφείο Υφυπουργού
Γραφείο Γ. Γραμματέα
Δ/νση ΣΕΠΕΔ :
Γραφείο για την Κοινωνία της Πληροφορίας
Δ/νση Ευρωπαϊκής Ένωσης, τμήμα Β’ Προγραμμάτων
Δ/νση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Δ/νση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
ΓΓ Νέας Γενιάς
Παράρτημα 1
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων), ισχύει η βασική Υπουργική Απόφαση Γ2/4867/28-8-1992, (ΦΕΚ 629 τ. Β/ 23-10-1992), στην οποία για πρώτη φορά ορίζονται ο θεσμός, οι κατηγορίες, το περιεχόμενο και ο τρόπος υλοποίησης των Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Για τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων, ισχύουν επίσης:
Ειδικότερα, για τις Σχολικές Δραστηριότητες κατά τομέα, ισχύει το παρακάτω θεσμικό πλαίσιο:
1.1. Αγωγή Σταδιοδρομίας
1.2. Αγωγή Υγείας και Περιβαλλοντική Αγωγή
α. Αγωγή Υγείας
Συμβουλευτικοί Σταθμοί Νέων (ΣΣΝ)
β. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ)
1.3. Πολιτιστικά Θέματα
1.4. Πρόγραμμα e-Twinning
H Απόφαση με Αριθ. Πρωτ.: 201173/ΚΓ – 31/12/2013 (ΑΔΑ: ΒΛΓ29-Ξ31), για τη συμμετοχή στελεχών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού στην “Ελληνική Υπηρεσία Υποστήριξης (Ε.Υ.Υ.) της δράσης e -Twinning 2014”
1.5. Ευρωπαϊκά προγράμματα ERASMUS+
Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1288/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2013 για τη θέσπιση του προγράμματος «Erasmus+»: το πρόγραμμα της Ένωσης για την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη νεολαία και τον αθλητισμό και για την κατάργηση των αποφάσεων αριθ. 1719/2006/EK, αριθ. 1720/2006/ΕΚ και αριθ. 1298/2008/EK.
Όλες οι παραπάνω Εγκύκλιοι, Υπουργικές Αποφάσεις, Νόμοι και Προεδρικά Διατάγματα, μπορούν να αναζητηθούν στις οικείες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.
Παράρτημα 2.
ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ |
ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ |
|
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ |
|
|
ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ |
|
|
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ |
|
Ημερομηνία ……………………..
Αριθ. Πρωτ. ……………………..
Σχ. Έτος: ……………….……….
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ………………………………………………………..
Δ/ΝΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ …………………………………………………………… ΓΡΑΦΕΙΟ …………………….
ΤΗΛ. ………………….. ΔΗΜΟΣ / ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ …………………..….……………
FAX ……….……….……. Email …………………………………..…………….…………….
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ……………….. ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: ……………..
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ: …………………………………………………………. ΠΕ: ……….……..
Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΑΣ:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: …………………………………………………………………………………..
ΠΡΑΞΗ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ:
Αρ. Πράξης |
Ημερομηνία |
ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ | ||
ΜΟΝΟ ΠΡΩΙ |
ΠΡΩΙ ΚΑΙ ΑΠΟΓΕΥΜΑ |
ΜΟΝΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ |
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΟΥ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ (ΠΕ) |
ΩΡΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΩΡΑΡΙΟΥ |
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΕΤΗ (ΝΑΙ/ΟΧΙ) |
ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ (ΦΟΡΕΑΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ) |
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ |
||||
ΣΥΝΟΛΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ : ……………. ΑΓΟΡΙΑ: ……… ΚΟΡΙΤΣΙΑ: ………
ΑΜΙΓΕΣ ΤΜΗΜΑ: | ΜΕΙΚΤΗ ΟΜΑΔΑ: |
Συνάντηση ομάδας:
ΗΜΕΡΑ: | ΩΡΑ: | ΤΟΠΟΣ: |
ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ; ΝΑΙ / ΟΧΙ (Αν όχι δημιουργήστε ένα εφέτος)
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Β. ΠΟΙΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΒΑΛΑΤΕ; (γράψτε συνοπτικά τους πιο σημαντικούς)
Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ:
Δ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
Ε. ΚΑΤΑΓΡΑΨΤΕ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ ΤΗΝ ΧΡΟΝΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΑΣ
ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ (20- 25 ΔΙΩΡΑ)
Η χρονική εξέλιξη του προγράμματος
( διερεύνηση θέματος, επεξεργασία, υλοποίηση δράσεων, επισκέψεων, παρουσίαση κλπ)
1ος ΜΗΝΑΣ |
|
2ος ΜΗΝΑΣ | |
3ος ΜΗΝΑΣ | |
4ος ΜΗΝΑΣ | |
5ος ΜΗΝΑΣ |
Αριθμός προβλεπόμενων επισκέψεων …………….
ΠΡΟΣΟΧΗ: Για την έγκριση του προγράμματος μαζί με το έντυπο υποβάλλονται και
1. Κατάλογος με το ονοματεπώνυμο των μαθητών της ομάδας, την τάξη και το τμήμα τους.
2. Αντίγραφο της πράξης του συλλόγου
Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
Παράρτημα 3
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ
Στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας στα Γυμνάσια, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ της χώρας, είναι δυνατόν να αναπτυχθούν δράσεις, που σχετίζονται με τους παρακάτω θεματικούς άξονες:
Α. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ & ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΖΩΗΣ : Ανάπτυξη στρατηγικών για τη λήψη Αποφάσεων, Απόκτηση δεξιοτήτων για τη διαχείριση του Άγχους, Διαχείριση του χρόνου και των προκλήσεων της μαθητικής ζωής, Καλλιέργεια Θετικής αυτοεκτίμησης, Βελτίωση δεξιοτήτων επικοινωνίας στις προσωπικές, κοινωνικές και ακαδημαϊκές σχέσεις, Σύνταξη Βιογραφικού Σημειώματος, Τρόποι αναζήτησης απασχόλησης, Παρουσία & συμπεριφορά σε μια συνέντευξη επιλογής, Ενεργός πολίτης – Εθελοντισμός, Προκαταλήψεις – στερεότυπα, Θετικά πρότυπα στη σύγχρονη κοινωνία, Εντοπισμός και αξιοποίηση πηγών πληροφόρησης, Σύγχρονες μορφές της πληροφορίας και επικοινωνίας.
Β. ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ/ ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ: Περιγραφές επαγγελμάτων (Επαγγελματικές Μονογραφίες), Επαγγέλματα που χάνονται, Επαγγέλματα που αναπτύσσονται, Ισότητα ευκαιριών απασχόλησης, Ισότητα των δύο φύλων, Εργασία και Άτομα με αναπηρία, Νέοι και ανεργία, Πράσινα επαγγέλματα, Πράσινη Επιχειρηματικότητα, Βιολογικές Μονάδες Καλλιέργειας, Αγροτουριστικές Μονάδες, Ευέλικτες Μορφές Απασχόλησης.
Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ: Εκπαιδευτικά συστήματα στην Ελλάδα και Ευρώπη (Γυμνάσιο – ΓΕΛ –ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ – ΟΑΕΔ -ΙΕΚ –ΤΕΙ –ΑΕΙ – ΕΑΠ), Εκπαιδευτικές επιλογές – Επαγγελματικές προοπτικές, Δρόμοι μετά το Γυμνάσιο, Δια Βίου Μάθηση & Κατάρτιση, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Εκπαίδευση ενηλίκων, Σχολεία 2ης Ευκαιρίας.
Δ. ΣΠΟΥΔΕΣ & ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ : Επαγγελματικά δικαιώματα εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, Διαπολιτισμική επικοινωνία/Ρατσισμός, ο ΣΕΠ σε χώρες της Ευρώπης, Κινητικότητα μαθητών – φοιτητών στην Ε.Ε., Επαγγελματική κινητικότητα, Αναγνώριση τίτλων εκπαιδευτικών και επαγγελματικών προσόντων.
Ε. ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ: Ανάπτυξη δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας, Από τη σύλληψη μιας ιδέας μέχρι το στήσιμο μιας επιχείρησης, Ανάλυση των χαρακτηριστικών μιας επιχείρησης στην πόλη μου, Επιχειρήσεις που χάνονται, Βιωσιμότητα επιχειρήσεων στη σύγχρονη κοινωνία, Δομή και Οργάνωση Επιχειρήσεων, Ενεργός συμμετοχή των μαθητών στο κοινωνικοοικονομικό γίγνεσθαι με βάση τις αρχές της αειφορίας, Η ευθύνη της επιχείρησης προς το κοινωνικό σύνολο.
ΣΤ. ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ: Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας που εντάσσονται στο έτος του Ενεργού Πολίτη.
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ι. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αειφόρο Σχολείο – Αυλή σχολείου
Οι πηγές ενέργειας στο σχολείο και η συμπεριφορά της σχολικής κοινότητας για εξοικονόμηση ενέργειας , Πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της ποιότητας των σχέσεων των μελών της σχολικής κοινότητας και του περιβάλλοντος στο σχολείο, Η σήμανση για την καθαριότητα, Η φροντίδα και η ευθύνη για την αυλή και την αίθουσα, …Οραματίζομαι το σχολείο του μέλλοντος… κ.α.
Αειφόρος κατοικία
Σχεδιασμός κτηρίων, οικισμών, πόλεων μέσα στη φέρουσα ικανότητα του πλανήτη, Βιοκλιματική αρχιτεκτονική, Ασφάλεια & επικινδυνότητα υλικών π.χ. επίπλων, ελαιοχρωμάτων, κλπ.
Ενεργειακό ζήτημα -Οικολογικό / Ενεργειακό αποτύπωμα στο σχολείο και στο σπίτι
Οι καθημερινές μας μετακινήσεις, Οι μεταφορές, Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας για θέρμανση-ψύξη, Τι ξοδεύουμε για ενέργεια , κλπ.
Τοπικό Περιβάλλον : το σπίτι, το σχολείο , η κοινότητα
Γνωριμία με το τοπικό οικοσύστημα, Η διαχείριση απορριμμάτων στη πόλη που ζω, Η προσωπική και συλλογική ευθύνη της διατήρησης του πράσινου στο άμεσο περιβάλλον, Οι δραστηριότητες και καθημερινές συνήθειες που επηρεάζουν την φέρουσα ικανότητα σε άλση, δάση, παραλίες, κλπ.
Ελεύθεροι χώροι: Αξιοποίηση – Διαμόρφωση – Προστασία
Παιδικές Χαρές – Χώροι άθλησης – ψυχαγωγίας, Καταλληλότητα των χώρων ως προς την καθαριότητα, τα υλικά, την φροντίδα, την εθελοντική προσφορά στον έλεγχο και τη διατήρησή τους, Υιοθετώ και προστατεύω ένα άλσος, μία παραλία του τόπου μου.
Διατήρηση και προστασία αστικού και περιαστικού πρασίνου
Αλλαγή χρήσεων γης (Αστυφιλία και ανεργία, Οικολογική επιβάρυνση, Η σημασία του κτηματολογίου στην διαχείριση των χρήσεων γης).
Βιοτεχνολογικές Εφαρμογές και Περιβάλλον
Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ) : Παραγωγή τροφής από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (Υβρίδια, Άγριες ποικιλίες φυτών, Γενετικά τροποποιημένα φυτά, Επιπτώσεις των ΓΤΟ στο περιβάλλον, την υγεία, την οικονομία, την κοινωνία), Παραδοσιακές τοπικές καλλιέργειες και η σχέση τους με την τοπική οικονομία και το περιβάλλον.
Διαχείριση Φυσικών Πόρων
Η έννοια της Διατήρησης του Φυσικού Περιβάλλοντος
Η έννοια της Υποβάθμισης του Περιβάλλοντος
Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι
Χώρος, Οργάνωση και Χρήση
Ανθρωπογενές Περιβάλλον – Παράμετροι & Υποβάθμιση
Ποιότητα Ζωής
Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Προβλήματα Φτώχειας, Αναλφαβητισμού, Δημοκρατικά δικαιώματα, δικαιώματα του πολίτη & του παιδιού, Κοινωνικός αποκλεισμός, Ισότητα ευκαιριών, Ισότητα φύλων, Ρατσισμός, ξενοφοβία κ.ά.
ΙΙ.ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ:
α. Μαθαίνω για τη ζωή
Υγεία
Ψυχική Υγεία
Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη:
Υγεία, Ιστορία και Τέχνη
Υγεία και Λογοτεχνία
β. Αγωγή του Ενεργού Πολίτη
Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Ποιότητα Ζωής
Κυκλοφοριακή Αγωγή
Αγωγή του καταναλωτή
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Η θεματολογία των πολιτιστικών προγραμμάτων εκτείνεται σε ένα ευρύτατο φάσμα τομέων πολιτισμού και τεχνών (χορού, θεάτρου, μουσικής, εικαστικών τεχνών, κλπ.).
Ενδεικτικά τα Πολιτιστικά Προγράμματα, είναι δυνατόν να αναπτυχθούν σε δράσεις όπως: