Κάθε αγωγή που επιδιώκεται μέσω ενός μαθήματος στοχεύει στην κατάκτηση ενός γνωστικού αντικειμένου, ενώ η έκφραση εννοείται ως εξωτερίκευση μιας πηγαίας ψυχικής ή συναισθηματικής διάθεσης.
Φέτος προσπαθήσαμε και δημιουργήσαμε μοναδική καινοτομία να συνυπάρξουν η αγωγή και η έκφραση ως στόχοι του ίδιου μαθήματος με μόνιμο σκοπό ή στόχο τα μέσα αγωγής να μην καταστέλλουν το αυθόρμητο της έκφρασης του παιδιού και να σέβονται τις ανάγκες και τις επιλογές του καταφέραμε δάσκαλοι και μαθητές:
Η διδασκαλία του οργανώνεται με ομαδοσυνεργατικές αλληλεπιδράσεις, έτσι ώστε ο μαθητής μέσα σ’ένα κλίμα εμπιστοσύνης, χαράς και δημιουργίας
Τα θέματα αντλούνται από:
Και υλοποιούνται μέσα από τη Λογοτεχνία, Ποίηση και το Θεατρικό παιχνίδι.
Κάνοντας ένα άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία
Μερικά από τα θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε και δραστηριοποιηθήκαμε ήταν:
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (project)
ΘΕΜΑ : Αμπέλι-σταφύλι-κρασί.
Α) ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ : Μέσα από τη μύηση και την ευαισθητοποίηση των παιδιών σε θέματα κρασιού , που αποτελεί κορυφαίο προϊόν για το Νομό μας , να μάθουν να αυτενεργούν και να συνεργάζονται με χαρά και ενθουσιασμό.
Β) ΔΙΑΡΚΕΙΑ : Τέσσερις ωριαίες συναντήσεις με κάθε τμήμα σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων.
Γ) ΜΑΘΗΤΕΣ : Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεις.
Δ) ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΜΕΘΟΔΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ( Ομαδοσυνεργατική-Διαθεματική προσέγγιση ):
α) Πρώτη προσέγγιση-αφόρμηση : Επίσκεψη σε γειτονικό σπίτι όπου έκαναν κρασί – βλέπουμε , μυρίζουμε γευόμαστε – βιωματική προσέγγιση μέσω των αισθήσεων.
β) Ομάδες-δραστηριότητες : Ακολούθησε συζήτηση όπου αποφασίσαμε να χωριστούμε σε ομάδες έρευνας.
1) Ομάδα πληροφοριών : Έρευνα στις βιβλιοθήκες ( σχολική , δημοτική , προσωπικές ) , στον τύπο , στο Διαδίκτυο.
2) Ομάδα ερωτηματολογίου : Προετοιμασία συνεντεύξεων από τους προσκεκλημένους ειδικούς επισκέπτες ( ιδιώτες παραγωγοί κρασιού , δ/ντης Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Τυρνάβου κος Παπράς , υπεύθ. Πωλήσεων Οινοπ. Συνεταιρ. Τυρνάβου κος Παπαλέξης , Αρχιμ. Π. Βησσαρίων Μπλέτσας ( ο οίνος , η άμπελος ο άγιος Τρύφων ).
3) Ομάδα εικαστικών : Αγγειοπλαστική , ζωγραφική σταφυλιού με τύπωμα , εικονογράφηση βιβλίων με παραμύθια , μύθους του Αισώπου , το γάμο της Κανά και την παραβολή της αμπέλου , παροιμίες , το Διόνυσο.
4) Ομάδα Λαογραφίας: συγκέντρωση και καταγραφή παροιμιών , εθίμων , δημοτικών τραγουδιών , μαγειρικών συνταγών.
5) Ομάδα Ιστορίας-Μυθολογίας : Μελέτη ιστορικών πηγών σχετικών με τη θέση του αμπελιού από παλιά ως σήμερα , συλλογή φωτογραφιών , αγγείων και σκευών ειδικών για το κρασί.
6) Ομάδα χορού –μουσικής : Σε συνεργασία με το γυμναστή κ. εκμάθηση παραδοσιακών χορών (π.χ. ¨μπαίνω μες στ΄ αμπέλι¨ ). Σε συνεργασία με τη μουσικό , εκμάθηση τραγουδιών ( π.χ. ¨Να΄ ταν η θάλασσα κρασί¨).
7) Ομάδα αμπελουργού-οινοποιού : Στα πλαίσια του θεατρικού παιχνιδιού πάτησαν σταφύλια τραγουδώντας σχετικά τραγούδια και έκαναν κρασί.
Δ) ΥΛΙΚΑ – ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ : Σλάιτς , διαφάνειες , φωτογραφίες , βιντεοκασέτες , μακέτα –μικρογραφία αποστακτηρίου. Ειδικά όργανα : Μουστόμετρο , δοκιμαστικός σωλήνας κλπ, ηλεκτρονικοί υπολογιστές , σύνδεση στο Διαδίκτυο , υλικά χειροτεχνίας.
Βιωματικά δρώμενα : Πάτημα σταφυλιών , συμμετοχή σε γιορτή κρασιού , επισκέψεις στο εργοστάσιο παραγωγής κρασιού του Συνεταιρισμού Τυρνάβου – συναντήσεις με ειδικούς.
Ε) ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ :
1) Έκθεση συνεργατικών εργασιών.
2) Παρουσίαση ερευνών σ΄ όλα τα παιδιά του Σχολείου.
3) Θεατρικό παιχνίδι , παντομίμα : Διόνυσος , πατητήρι , γλέντι.
4) Αποστολή ευχαριστηρίων επιστολών.
5) Βράβευση ¨καλύτερου ερευνητή , λαογράφου , κλπ¨ από τον Κο Αμπελάκη.
Στο τέλος φάγαμε όλοι μουστοκούλουρα.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ενδεικτική)
1.Βιβλία ΟΕΔΒ 2.Προγράμματα ¨Μελίνα¨ 3.Περιοδικό ¨Παράθυρο στην Εκπαίδευση¨
2.¨Ημερολόγια Α΄& Β΄ τάξης της Ο. Μπούμη-Βγόντζα , εκδ. Λυχνία
3.
http://dim-galat.ped.sch.gr/projects/stafili/books.html
4.Ένθετα-άρθρα : ¨Ο τρύγος¨ ένθετο ¨Μικροί Ερευνητές¨ εφ Καθημερινή
¨Στη χαρά του Τρύγου¨, ¨Ζωή του Παιδιού¨
¨Υπήρξαν αμπέλια που άντεξαν¨, ένθετο ¨Θεσσαλικές Επιλογές¨
¨Το τσίπουρο¨ , εφημερίδα Ελευθερία.
5.Γ. Μέγα , ¨Ελληνικαί εορταί και έθιμα της λαϊκής λατρείας
6. ¨Τα πρώτα μου τραγούδια¨ , Α. Καφάση.
ΘΕΜΑ : Αφιέρωμα στην Αεροπορία
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ-ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
1.ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ : Η αγάπη των παιδιών και ιδιαίτερα των αγοριών για τα αεροπλάνα. Αξιοποίηση πληροφοριών πολλών γονέων που εργάζονται ως αεροπόροι ή ασχολούνται με τον αερομοντελισμό.
2. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 3 ωριαίες συναντήσεις με κάθε τάξη για 3 εβδομάδες. Μαθητές Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξης.
3. ΣΤΟΧΟΙ : Να προβληματιστούν για τον τρόπο λειτουργίας των αεροπλάνων. Να γνωρίσουν μέσα από ερευνητικές εργασίες το παρελθόν , το μέλλον και την αξία της Αεροπορίας στο εμπόριο και γενικότερα στη ζωή μας ( ταχύτερη μετακίνηση ) , αλλά και το ρόλο της στην Άμυνα της χώρας.
4. ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ : Η Γιορτή της Αεροπορίας – Γιορτή Αρχαγγέλων στις 8 Νοεμβρίου. Αξιοποίηση των σημαντικών εκδηλώσεων που τελούνται στην 110 Π.Μ. στην πόλη μας.
5. ΕΡΕΥΝΑ – ΜΕΛΕΤΗ – ΣΥΓΓΡΑΦΗ ομαδικών εργασιών απ’ τα παιδιά μέσα από ειδικά βιβλία αφιερωμένα στην Αεροπορία , Πολιτική και Πολεμική.
6. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ :
α) Γλώσσα : Κείμενα , ποιήματα που βρήκαμε ή εμπνευστήκαμε και τα γράψαμε.
Παραμύθια και προσευχές σχετικές με τους Αγγέλους.
β) Μαθηματικά : Διαστάσεις αεροπλάνων , χωρητικότητα , επιφάνεια αερροδρομίου , κλπ.
γ) Μελέτη Περιβάλλοντος : Μετεωρολογία. Περιγραφή του τρόπου πτήσης του αεροπλάνου με απλά λόγια.
δ) Θρησκευτικά : Άγγελοι , Αρχάγγελοι , καλά και κακά πνεύματα , εμφανίσεις Αγγέλων στην Παλαιά και Καινή Διαθήκη , αγιογραφίες.
ε) Γεωγραφία : Που υπάρχουν αεροδρόμια , πολιτικά ή στρατιωτικά.
στ) Ιστορία : Μύθος δαίδαλου – Ίκαρου , αδελφοί Ράιτ ως τα σύγχρονα Στέλθ.
7. ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΝΤΕΟΚΑΣΕΤΑΣ και CD–ROM σχετικών με το υπεύθυνο και δύσκολο επάγγελμα του πιλότου.
8. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΕΝΗΛΙΚΑΣ – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Εκπρόσωποι του Α.Τ.Α. και της 110 Π.Μ. Λάρισας.
Υπεύθυνοι Λέσχης Αεροπτερισμού και Λέσχης Αερομοντελισμού Λάρισας.
9. ΕΠΙΣΚΕΨΗ : Στο στρατιωτικό Αεροδρόμιο της 110 Π.Μ. και στο Μετεωρολογικό Σταθμό στο Α.Τ.Α. Λάρισας. Επίδειξη Αερομοντελιστών.
10. ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ : Παντομίμα του μύθου του Δαίδαλου και Ίκαρου. Αποτυχημένες και επιτυχημένες πτήσεις. Αναπαράσταση πρώτου πετάγματος πουλιών.
11. ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ παιδιών ( ζωγραφική αεροπλάνων , κατασκευή και χρωματισμός μικρογραφιών αεροπλάνων , συναρμολογούμενα ).
12. ΕΚΘΕΣΗ των συνεργατικών εργασιών , των φωτογραφιών των αεροπλάνων , των ειδικών βιβλίων και περιοδικών.
13. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ : με ερωτηματολόγια και γραπτή έκφραση για να διαπιστωθεί αν και κατά πόσο μπόρεσαν να συνεργαστούν και να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες για να κάνουν εργασίες πάνω στο θέμα.
1.Ιπτάμενες μηχανές , εκδ. Αστ. Δεληθανάσης.
2.Early Aircraft / Collins , Grosgow and London.
3. ΤΟΜΗ 2000
4. Πανόραμα 2002 Millenium.
5. Αεροπορική επιθεώρηση.
Internet
ΘΕΜΑ : Υγιεινή δοντιών
Α. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 4 ωριαίες συναντήσεις σε διάστημα ενός μήνα. Μαθητές Α΄, Β΄ τάξεων.
Β. ΣΤΟΧΟΙ :
Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ : Ομαδοσυνεργατική – διαθεματική.
α) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΟΜΑΔΩΝ ( βιωματική προσέγγιση) : Δοκιμάζουν καραμέλα και έπειτα μήλο. Πώς αισθάνονται τα δόντια τους; Συζήτηση για τα ζαχαροζούζουνα.
β) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΘΕΜΑΤΩΝ – χωρισμός σε ομάδες ( πληροφορίες – υλικά ).
γ) ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ :
α) Πόλεμος στο στόμα (αρρώστιες δοντιών οι εχθροί , σύμμαχοι –υπερασπιστές η οδοντόκρεμα και η οδοντόβουρτσα).
β) Δραματοποίηση παραμυθιών.
γ) ¨Δόνα Τερηδόνα και τα δοντάκια¨.
δ) Γλυκοϊστορίες ( φαντάζομαι και συνεχίζω την ιστορία της καραμέλας).
ε) Οδοντογιατρός – ασθενής ( Παντομίμα ).
α) Κόβω από περιοδικά ωραία χαμόγελα και κάνω ένα χαμογελαστό ¨πίνακα¨.
β) Κατασκευή αφίσας με τρόφιμα υγιεινά και μη.
γ) Ζωγραφίζω 2 σέτ από δόντια σε χαρτόνι , άλλα άσπρα και άλλα μαύρα. Ανασηκώνοντας τα μαύρα βρίσκω από κάτω κολλημένες εικόνες από γλυκά , ενώ κάτω από τα άσπρα βρίσκω υγιεινές τροφές ( γιαούρτι , φρούτα , γάλα , κλπ )
α) Πλένουμε όλοι μαζί σωστά τα δόντια στο σχολείο.
β) Καθιερώνουμε πρόγραμμα καθημερινού πλυσίματος ( ελέγχεται από τους γονείς , βραβεύονται από το δάσκαλο).
γ) Καθιέρωση βραβείου : ¨Το πιο φωτεινό χαμόγελο¨.
α) Φωτογραφίες από βιβλία.
β) Βιντεοκασέτες : ¨Ο κος Ασπροδόντης¨.
γ) Αφίσσα : Τα ρεκόρ της τάξης στο βούρτσισμα των δοντιών.
δ) Χάρτινα μοντέλα οδοντόβουρτσας και δοντιών.
ε) Σλάιτς-διαφάνειες.
Παιδοδοντίατρος για ενημέρωση και εξέταση. Η ίδια μπορεί να κάνει και την ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ του προγράμματος και να απονείμει το ¨Δίπλωμα επαίνου οδοντικής φροντίδας¨ στο τμήμα ή στο μαθητή που εφαρμόζει καλύτερα όσα έμαθε.
Τέλος στέλνουμε πρακτικές οδηγίες στους γονείς.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 1) Φάκελος ¨Στοματική Υγιεινή¨ Αγωγής Υγείας Α/βάθμιας Εκπαίδευσης.
2) Υλικό φακέλου Αγωγής Υγείας Β/βάθμιας Εκπαίδευσης.
3) ¨Χαμογελάστε παρακαλώ¨ , εκδ. Καλειδοσκόπιο ( Oral-B).
4) Άρθρα από το περιοδικό ¨Το παιδί μου κι εγώ¨.
5)¨Δε φοβάμαι τον οδοντογιατρό¨, εκδ. Modern Times.
6) ¨Γεύομαι¨, εκδ. Modern Times.
Α) ΣΤΟΧΟΣ : Επαφή και ευαισθητοποίηση των παιδιών στα θέματα υγιεινής διατροφής.
Β) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ : Οι διατροφικές συνήθειες του σύγχρονου Έλληνα και κυρίως των παιδιών είναι κακές. Τα παιδιά φέρνουν μαζί τους έτοιμα τρόφιμα φτωχά σε βιταμίνες.
Γ) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ : Χωρισμός σε ομάδες ανάλογα με την κατηγορία τροφίμων ( λαχανικά , φρούτα , ψάρια , γαλακτοκομικά προϊόντα , κλπ ). Διαθεματική προσέγγιση (δραστηριότητες σ’ όλα τα μαθήματα).
Δ) ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ :
Ε) ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ :
1.¨Παιχνιδομαγειρέματα γεμάτα φαντασία¨ , γίνονται μάγειροι , ζαχαροπλάστες , σερβιτόροι.
2. Γίνονται τρόφιμα και μιλούν για την αξία τους.
3. Κάνουν με τα σώματά τους την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής.
4. Παντομίμα – παροιμίες ( ¨Ένα μήλο την ημέρα¨).
5. Παιχνίδι ¨ΣΥΜΦΩΝΩ – ΔΙΑΦΩΝΩ¨.
ΣΤ) ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ :
1. Κόβω φωτογραφίες προϊόντων και κάνω τη δική μου πυραμίδα.
2.Εικαστικές δημιουργίες που τρώγονται.
3.Τύπωμα με τη βοήθεια πατάτας ή άλλων λαχανικών.
Ζ) ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ :
Η) ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΣ ΣΚΟΠΟΣ :
Αλλαγή διατροφικών συνηθειών.
1) ¨Παιχνιδομαγειρέματα¨ , εκδ. Ακρίτας.
2) Υλικό από τις ¨Γλωσσικές δραστηριότητες για το Δημοτικό Σχολείο¨ του Α. Χαραλάμπους.
3) ¨Χτίζω σωστά εμένα¨ , Ε. Μαραζιώτη , εκδ. ΦΑΓΕ.
4) ¨Ζήτω το σωστό φαγητό¨ Ποκοπίκο , εκδ. Modern Times.
5) ¨Μια δίαιτα για ελέφαντες¨.
6) Υλικό από το φάκελο της Αγωγής Υγείας.
7) Βιβλία ΟΕΔΒ της ευέλικτης ζώνης.
8) Άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά.
9) Προγράμματα από το υλικό ¨Μελίνα¨.
Α) ΣΤΟΧΟΙ : Να εκτιμήσουν την αξία του νερού στην ύπαρξη ζωής και στην υγεία μας.
Β) ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 4 ωριαίες συναντήσεις στη διάρκεια ενός μήνα με μαθητές όλων των τάξεων.
Γ) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ-ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ : 22/3 Παγκόσμια ημέρα του νερού μέσα από σχετικά άρθρα : λειψυδρία , νερό στο Ιράκ , κλπ.
Δ) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ-ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ-ΘΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ :
1. Ο κύκλος του νερού.
2. Το νερό πηγή ζωής (σώμα , φυτά , κλπ )
3. Νερό και υγεία (πόσιμο , ιαματικό). Ιστορική αναδρομή (Ηρόδοτος , Ιπποκράτης).
4. Νερό και καθημερινή ζωή (ύδρευση , ρύπανση).
5. Νερό και γεωργία (αρδευτικά συστήματα , ευτροφισμός).
6. Νερό και ενάργεια (ατμομηχανή , υδροηλεκτρικά εργοστάσια , φράγματα).
7. Νερό και θρησκεία ( Θεοφάνεια , Αγιασμός , Νώε , λιτανείες για βροχή , κλπ).
8. Νερό και λαογραφία (Πιρπιρούνα , Ο Κλήδονας , έθιμα της βρύσης).
9. Νερό και γλώσσα ( νερο-οικογένειες , παροιμίες , αινίγματα , ποιήματα , λαϊκές εκφράσεις με τη λέξη νερό κλπ).
10. Νερό και Φυσική (διάλυση ουσιών , χρωματογραφία , απόσταξη , υδροστατική πίεση).
Ε) ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
α) ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
β) ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΣΤ) ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
α) ΔΕΥΑ Λάρισας.
β) Εργοστάσιο βιολογικού καθαρισμού.
Ζ) ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΕΜΠΕΔΩΣΗ :
Έκθεση εργασιών. Αναπαράσταση εθίμων σε ειδική εκδήλωση όπου θα κεράσουν νερό σ’ όλους .
Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι συνειδητοποίηση συνθημάτων: ¨Καθαρές ακτές και θάλασσες¨ , ¨Οικονομία στο νερό¨.
Η) ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1) ¨Ένα κουτί γεμάτο νερό¨ , εκδ. Καλειδοσκόπιο.
2) Μαθητική εφημερίδα ¨Αργώ¨.
3) Διαδίκτυο.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΘΕΜΑ: «Η τηλεόραση στη ζωή όλων μας»
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
1. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 6 ωριαίες συναντήσεις με κάθε τμήμα κατά τη διάρκεια των δύο μηνών.
Μαθητές: Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεων
2. ΣΚΟΠΟΣ-ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ:
Ο υπερβολικός χρόνος που καταναλώνουν τα παιδιά παρακολουθώντας άκριτα τηλεόραση σε βάρος άλλων δραστηριοτήτων (διάβασμα, άσκηση, περίπατοι, κοινωνικοποίηση).
3. ΣΥΖΗΤΗΣΗ-ΣΤΟΧΟΙ:
α) Να αντιληφθούν την «κατασκευασμένη» πραγματικότητα και τους κινδύνους από τις ακατάλληλες εκπομπές, β) Η πολύωρη παρακολούθηση είναι επιβαρυντική για τα μάτια, γ) Δεν είναι μέσο κοινωνικοποίησης.
Η όλη διαδικασία παιχνίδι και όχι ελεγκτικός μηχανισμός.
4. ΜΕΘΟΔΟΙ-ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ:
α) Καταιγισμός ιδεών- Ιδεοκαταιγίδα (λέξεις που έρχονται στο νου όταν ακούω τη λέξη τηλεόραση), β) Καταγραφή θεμάτων – χωρισμός ομάδων έρευνας, γ) Ερωτηματολόγιο – αποδελτίωση – συμπεράσματα, δ) Διαθεματική προσέγγιση: 1) Γλώσσα : Σύνταξη κειμένου ειδήσεων ή ρεπορτάζ, 2) Μαθηματικά: Ανάλυση ερωτηματολογίου με ποσοστά και γραφικές παραστάσεις και πόσο χρόνο (ημερήσιο, εβδομαδιαίο κλπ.) αφιερώνω, 3) Φυσική: Πως λειτουργεί? Πως έρχεται το σήμα στο δέκτη?, 4) Ιστορία: Ιστορική αναδρομή επικοινωνίας (σήματα με φωτιά, μορς κλπ.)
5. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Μελετώντας το πρόγραμμα των καναλιών :
α) Γίνομαι σωστός τηλεθεατής : Προγραμματίζω – Προεπιλέγω ποιο πρόγραμμα θέλω να παρακολουθήσω, σε ποιο σταθμό είναι, πόση διάρκεια έχει και μετά ανοίγω την τηλεόραση, β) «Χάρτα Τηλεοπτικών Δικαιωμάτων και Διεκδικήσεων» Σε φελιζόλ μεγάλο κρεμάει ο καθένας τις δικές του προτάσεις για μια καλύτερη τηλεόραση. «Σκέφτομαι, κρίνω και διεκδικώ καλύτερα προγράμματα» γ) Μαθαίνουν τι σημαίνουν τα σήματα καταλληλότητας και σχεδιάζουν δικά μου σήματα, δ) Εργάζονται ομαδικά και παρουσιάζουν στην τάξη μία δική τους εκπομπή, ε) Συγκεντρώνουν άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά κριτικής για την τηλεόραση .
6. ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ:
α) Κατασκευάζουν χάρτινες τηλεοράσεις με κουτί και με δύο περιστρεφόμενα ρολά , β) Λένε τις ειδήσεις μέσα από κουτί ειδικά κομμένο, γ) Παίρνουν συνεντεύξεις – εκφωνούν δελτίο καιρού, δ) Ηχογράφηση ηχητικών σημάτων εκπομπών και αναγνώριση από τους άλλους, ε) Παιχνίδι ρόλων – ομάδες ΣΥΜΦΩΝΩ-ΔΙΑΦΩΝΩ, επιχειρηματολογούν, συμφωνούν , μαθαίνουν, στ) Δραματοποίηση σειράς εκπομπών και διαφημίσεων με αστείο τρόπο.
7. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ :
α) Σε εργαστήρι ηλεκτρονικών, β) Σε στούντιο σταθμού τηλεόρασης, γ) Ειδικός οφθαλμίατρος.
8. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ-ΒΡΑΒΕΥΣΗ:
α) Έκθεση εργασιών-εικαστικών δημιουργιών, β) Ανακοίνωση αποτελεσμάτων ερωτηματολογίου, γ) Παρουσίαση εκπομπών των παιδιών .
9. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΣ ΣΚΟΠΟΣ):
Αν και κατά πόσο μπόρεσαν να καταλάβουν τις αρνητικές συνέπειες και να μειώσουν τον χρόνο τηλεθέασης.
10. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. «Παιδί και Διαφήμιση » υλικό από το φάκελο Αγωγής Υγείας,
2. « Ο Άρθουρ και το κομπιούτερ» Εκδόσεις Modern Times
3. « O Πίκος δε διαβάζει»
4. Άρθρα από « Μικρούς Ερευνητές», εφημερίδα Καθημερινή, «Ζωή του παιδιού», εφημερίδα Ελευθερία, περιοδικά «Διαδρομές» και «Καταναλωτικά Βήματα».
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΘΕΜΑ: « Σεισμός – Αντισεισμική Προστασία »
1. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 3 ωριαίες συναντήσεις με κάθε τμήμα κατά τη διάρκεια τριών (3) εβδομάδων.
Μαθητές: Α΄, Β΄, Γ ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄ τάξεις, όλοι οι μαθητές.
2. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ – ΣΚΟΠΟΙ:
α) η Ελλάδα είναι σεισμογενής περιοχή, β) Πρόσφατοι σεισμοί σε γειτονική χώρα, γ) Να μάθουν οι μαθητές να είναι ψύχραιμοι, δ) Η καλύτερη προστασία είναι η γνώση και η προετοιμασία
3. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ – ΥΛΙΚΑ:
α) Προσέγγιση πρώτη : 1. Φωτογραφικό υλικό από εφημερίδες ή σχετικά άρθρα – Σλάιτς του Ο.Α.Σ.Π.- Παραμύθια, 2. Ψάχνουν να βρουν σε ποια σημεία στο σχολείο υπάρχουν αφίσες – οδηγίες σχετικά με το σεισμό. Εντοπισμός – Καταγραφή -Συζήτηση,
β) Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: χωρισμός σε ομάδες με βάση τον τρόπο έρευνας μέσω διαδικτύου, βιβλιοθηκών ή μέσω εφημερίδων και περιοδικών.
4. ΕΡΕΥΝΑ – ΣΥΖΗΤΗΣΗ:
ΘΕΜΑΤΑ : α) Τι είναι σεισμός ? Συνέπειες – Κίνδυνοι, β) Τι κάνω πριν – την ώρα– μετά το σεισμό?, γ) Είδη πρώτης ανάγκης (τα μαθαίνω, τα ζωγραφίζω και τα συγκεντρώνω σε μία σακούλα) Γράφουν και μαθαίνουν τηλέφωνα χρήσιμα και απαραίτητα (ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική κλπ.).
Αντισεισμική Προστασία: α) Σύνταξη σχεδίου έκτακτης ανάγκης- κατάστρωση πλάνου διαφυγής, β) Ορισμός καθηκόντων- μοίρασμα αρμοδιοτήτων.
5. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
α) Ασκήσεις ετοιμότητας (μία – μία τάξη και όλο το σχολείο), β) Προληπτικά Μέτρα: Ψάχνουν και εντοπίζουν στο χώρο του σχολείου και του σπιτιού επικίνδυνα σημεία ( κάδρα, βιβλιοθήκες όχι στερεωμένες και τα διορθώνουν), γ) Ορίζουμε κοινό τόπο συνάντησης κατά τάξη μετά το σεισμό, Το ίδιο κάνουν και με τους γονείς, δ) Επισκέψεις Ειδικών: Υπεύθυνοι επιστήμονες του Ο.Α.Σ.Π., Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας, Ομάδες Φοιτητών Τ.Ε.Ι., ε) Συμπληρώνουν τα ειδικά ερωτηματολόγια του Ο.Α.Σ.Π.
6. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΒΡΑΒΕΥΣΗ:
α) Οργάνωση εκδήλωσης όπου μιλάμε για το σεισμό σε δασκάλους, γονείς και συμμαθητές β) Μοιραζόμαστε τους προβληματισμούς – απορίες και αποφασίζουμε να είμαστε ψύχραιμοι, γ) Μετά την τελική άσκηση ετοιμότητας η κ. Σοφία η κουκουβάγια του φυλλαδίου βραβεύει τα τμήματα των παιδιών με υλικό εποπτικό, αφίσες, ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά τους σεισμούς.
7. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
1. «Υλικό Αντισεισμικής Προστασίας του Ο.Α.Σ.Π. »,
2. « Πάκι το αρκουδάκι που φοβάται τους σεισμούς» Εκδόσεις Μίνωας,
3. Αφίσες, φωτογραφικό υλικό, άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά,
4. Διαδίκτυο:
http://www.net
kinds.gr/tools/sismos/seismos. app
http: users.otenet.gr / ~ bm- obexwb/skyreseq/skyrgr.htm
http: galileo.ccw.ucy. ac.cy./~ce 98kg 1/ page 3.html
5. Earthquakes-Research Information sites
6. National Earthquake Information Centre
ΘΕΜΑ : Ελιά – ελαιοτριβείο
Α. ΔΙΑΡΚΕΙΑ : 4 ωριαίες συναντήσεις σε διάστημα ενός μήνα. Μαθητές Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεων.
Β. ΣΤΟΧΟΙ : Η διερεύνηση Προϊόντων του Θεσσαλικού χώρου. Να γνωρίσουν οι μαθητές προϊόντα μεσογειακής παραγωγής και υγιεινής διατροφής και να μάθουν τις παραδόσεις του τόπου γύρω από την ελιά και το λάδι.
Γ. ΤΡΟΠΟΙ – ΜΕΘΟΔΟΙ – ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
Διαθεματική προσέγγιση μέσω ομαδοσυνεργατικών εργασιών όπου είναι εφικτό , γιατί τα παιδιά είναι μικρά και τώρα μαθαίνουν να συνεργάζονται.Αν η ηλικία δε βοηθά , τότε καθοδηγούμενη ανακαλυπτική διδασκαλία.
α) ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ – ΑΦΟΡΜΗΣΗ : Ένα παιδί πήγε στον ελαιώνα του παππού του και μας έφερε ένα κλαδί ελιάς φορτωμένο με καρπούς.
β) ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ :
Δ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
α) Το ράβδισμα της ελιάς.
β) Παντομίμα , έθιμα σχετικά : ¨Χτύπημα στο κεφάλι με κλαρί για υγεία¨.
γ) Δραματοποίηση του αγώνα των θεών για το όνομα της Αθήνας.
δ) Δραματοποίηση ενός αγώνα δρόμου και στεφάνωση νικητή.
Ε. ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΒΡΑΒΕΥΣΗ.
Παρουσίαση εντυπώσεων και γραπτών κειμένων των μαθητών σε όλο το Σχολείο. Βράβευση των μαθητών με σοκολατένιες ελίτσες.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.Πρόγραμμα ¨Μελίνα¨ : ¨Οι θυγατέρες του Ήλιου¨.
2. Άρθρο από το ¨ΓΕΩΤΡΟΠΙΟ ¨, εφημ. Ελευθεροτυπία.
3. Σχετικά άρθρα από τη ¨Ζωή του Παιδιού¨.
4.Ημερολόγιο Α΄ και Β΄ τάξεων της Ο. Μπούμη-Βγόντζα.
5. ¨Πως γίνεται το λάδι ¨, εικονογραφημένο βιβλίο , Abelva.
http://users.otenet.gr/-
gymnpall/oil_7htm
http://www.junior.gr/paramythia/param_8html
http://59dim-thess.thess.sch.gr/elia.htm
http://www.valentine.gr/olive_gr.htm
Αφήστε μια απάντηση