Christmas activities at the Royal Patras
This year I was lucky enough to go on a school trip to the Royal Patras, a really nice place with a theatre, bar and restaurant, woth lots of space outside and with a big garden. There were lots of activities for our students there to do. Here are some:
But, above all, and with special interest for me as an English teacher, who is also responsible for the school library, there was a chance for students to get acquainted with the Alice in Wonderland world, which we will be sure to talk about and read in class. Well done, Royal Patras!
Ready for action: An example of creativity in the classroom
It’s the time of year again to dive into the ocean of raising awareness about environmental issues and inspiring students of the 5th grade to think about ways they can protect our planet. As we went through this unit, and among other ideas that they had, the children expressed the will to create placards to encourage other students in the school to care about the environment. Now, I happened to have a whole box of used markers that were just rubbish, but I had heard about such markers being used to make watercolour.
First, we took 10 of our classroom minutes to take the felt tips and some of the inside sponges that hold the colour out of the plastic parts, and then group them into two major categories: Warm colours and cold colours. We put the plastic remains in the recycling bin.
Then, we added some water in the jars, and left them for a week near one of the windows in the classroom. After that, they were ready to use.
In the end, the cardboard pieces (that came from a box which held photocopy paper) started looking like this, and they were ready to write our messages on.
In the end, we are planning to hang these from string and place them in spots around the school that is easy for eveyone to see. Stay tuned!
Bernadette Plazola, a force of nature who was born to teach people music and make people happy, does children’s songs on the ukulele!
So I first watched Bernadette on YouTube in January of 2021, and made up my mind to do something that I had never dared before: try to learn a musical instrument. I completed two challenges and joined my teacher on Patreon, which I totally recommend, because I also got to take part in a few Zoom lessons, as well. Now, my life is full of children aged 3-12, so like to bring my ukulele to class from time to time (I even bought a Flight travel soprano model, complete with the sakura design belt that pays tribute to Bernadette’s time as a teacher in Japan). Since English was introduced to Kindergarten in Greece in 2022, I am currently teaching very young children, too. I have a whole new audience to please, so I asked B. on Facebook if she could do a few songs for children, and I was overjoyed that she did! Attention, teachers: You don’t know what you are missing, unless you head over to her page! And if you can read Greek, this is an article I wrote, about the pros of bringing the uke to class.
Bernadette, thank you for being such an awesome teacher, and for inspiring me to not give up. God bless you!
This is me with my Ortega concert uke, waiting for online class to start during the pandemic craze. It was someone’s birthday and I was getting ready to fingerplay the Happy Birthday song.
Εδώ είμαι εγώ με το Ortega concert μου, περιμένοντας για το διαδικτυακό μάθημα να ξεκινήσει, μέσα στην τρέλα που ζήσαμε κατά την διάρκεια της πανδημίας. Κάποιο παιδί είχε γενέθλια και ετοιμαζόμουν να παίζω το τραγούδι των γενεθλίων.
Λοιπόν… Η πρώτη φορά που παρακολούθησα την Μπερναντέτ ήταν στο Youtube, τον Ιανουάριο του 2021, οπότε και αποφάσισα να κάνω κάτι που δεν είχα τολμήσει ποτέ πριν: να προσπαθήσω να μάθω ένα μουσικό όργανο. Ολοκλήρωσα δύο προκλήσεις και έγινα συνδρομήτρια στο Patreon, που συστήνω ανεπιφύλακτα, καθώς έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να πάρω μέρος και σε διαδικτυακά μαθήματα μέσω Zoom. Η ζωή μου είναι γεμάτη από παιδιά ηλικίας 3-12 ετών, έτσι μου αρέσει να φέρνω το ουκουλέλε στην τάξη κάπου κάπου (αγόρασα μάλιστα ένα μοντέλο σοπράνο της Flight, από τη σειρά travel, μαζί με τη ζώνη του στο συλλεκτικό σχέδιο σακούρα, που είναι μια αναφορά στον καιρό που πέρασε η Μπερναντέτ ως δασκάλα στην Ιαπωνία). Καθώς τα Αγγλικά εισήχθησαν στον Νηπιαγωγείο το 2022, πλέον διδάσκω και σε πολύ μικρά παιδιά. Έτσι, έχοντας ένα ολοκαίνουργιο κοινό να ικανοποιήσω, ζήτησα από την δασκάλα μου να κάνει μια σειρά με παιδικά τραγούδια, και χάρηκα πάρα πολύ όταν το έκανε! Προσοχή, εκπαιδευτικοί: Δεν ξέρετε τι χάνετε, αν δεν επισκεφθείτε την σελίδα της στο Facebook! Επίσης, εδώ μπορείτε να βρείτε ένα άρθρο που έγραψα με τα πλεονεκτήματα του να φέρεις το γιουκαλίλι στην τάξη.
Μπερναντέτ, σε ευχαριστώ που είσαι τόσο σπουδαία δασκάλα, και που με ενέπνευσες να μην εγκαταλείψω. Ο Θεός να σε έχει καλά!
International Children’s Book Day (April 2) / Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου)
The poster for the celebration of the International Children’s Book Day 2023 has been created by IBBY Greece, by illustrator Photini Stephanidi. Aiming at promoting books and reading, this day is often a chance for schools to organize various events in cooperation with authors and illustrators, libraries and publishing houses. This year, the message is sent by author Vangelis Iliopoulos: “I am a book. Read me.”
Η αφίσα για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου 2023 έχει δημιουργηθεί από το Ελληνικό Παράρτημα του Διεθνούς Συμβουλίου για τα Βιβλία για Νέους, από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και την εικονογράφο Φωτεινή Στεφανίδη. Στοχεύοντας στην προώθηση των βιβλίων και την ανάγνωση, η συγκεκριμένη μέρα είναι μια ευκαιρία τα σχολεία να οργανώσουν διάφορες εκδηλώσεις σε συνεργασία με συγγραφείς και εικονογράφους, βιβλιοθήκες και εκδοτικούς οίκους. Φέτος, το μήνυμα στέλνει ο συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος:
Ευχές για Ευτυχισμένο Νέο Έτος 2023!
Let’s go with our bright little lanterns!!!
Happy Martinmas everybody!!! Let’s learn a few things about St. Martin today. I am sure you will have goosebumps when you hear the lantern song at the end. So, chin up teachers, and go with your bright little lanterns!!!!!!!
Check out my presentation at Canva!!!
Play time! Review the Present Continuous using DIY word puzzles!
It was time for my 4th graders to review the Present Continuous -a time when students (and teachers) get to see if they actually have understood the relevant grammar. I had realized they sometimes omit the verb “be” when they use the Present Continuous, so we talked about the verbs in this tense as if they were trains. Then I thought I could bring my popsicle stick word puzzles, and then every student made a puzzle of their own, using simple strips of paper that were properly cut to contain a word. After each student had made their sentences, they took turns to visit the working spaces of their classmates, to discuss their own. It was an interesting day, to say the least!
Ode To A Stray Dog
This is an acrostic type of poem, that the 4th grade students did collectively on World Poetry Day, and they really nailed it! By the way, Boomerang is the name of the dog, he is a big black shepherd and the nurses at the nearby hospital have adopted him. There is also a school in the neighbourhood, and Boomerang likes to watch all the children go to school in the morning, while sometimes he even stands in the middle of the street, so cars stop and the little students can cross safely!
Τα Δέντρα των Ευχών, μέρος Β
Μπορεί η πρώτη φάση της δράσης μας με τα Δέντρα των Ευχών να έληξε άδοξα, όμως δεν απέβη άκαρπη. Αυτό που συνέβη είναι ότι κάποια μικρότερα παιδιά του σχολείου, και συγκεκριμένα οι μαθητές της Γ’ τάξης, εμπνεύστηκαν θα λέγαμε από την δράση αυτή της ΣΤ’ τάξης και θέλησαν να δώσουν κι αυτά τα δικά τους μηνύματα. Η αφορμή για να ξεκινήσουμε δόθηκε στις 9 Μαρτίου, στα πλαίσια των δράσεων για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, οπότε και ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε καρδούλες. Σήμερα, 4 Απριλίου, καιρού επιτρέποντος, κρεμάσαμε τις ευχούλες μας στο δέντρο που βρίσκεται ακριβώς μπροστά από την τάξη μας! Δεν το στολίσαμε πολύ όμορφα;