Ο συγγραφέας Γρηγόρης Χαλιακόπουλος στο σχολείο μας: Το Ταξίδι του Φερεϋντούν

Ο συγγραφέας Γρηγόρης Χαλιακόπουλος επισκέφθηκε το σχολείο μας, στα πλαίσια δράσης της βιβλιοθήκης μας για την προαγωγή της φιλαναγνωσίας και την ανάπτυξη – καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των μαθητών. Οι μαθητές των τάξεων Γ’, Δ’, Ε’, ΣΤ’ παρακολούθησαν την παρουσίαση του πολύ επιτυχημένου βιβλίου Το Ταξίδι του Φερεϋντούν, των εκδόσεων Καλειδοσκόπιο, ενώ είχαν διαβάσει το βιβλίο και προετοιμάσει βιβλιαράκια με την κριτική τους, καθώς και πολύ ωραίες ερωτήσεις (Ε’ και ΣΤ’), και είχαν φτιάξει υπέροχες ζωγραφιές με χαρταετούς (Γ’ και Δ’).

Ο συγγραφέας μίλησε με πολύ ελκυστικό τρόπο στα παιδιά σχετικά με το βιβλίο, ενώ απάντησε με πολλή υπομονή και σε όλες τις ερωτήσεις τους. Υπήρξαν αρκετές φορές που οι μαθητές ξέσπασαν σε αυθόρμητο, γνήσιο χειροκρότημα, και ζήτησαν από τον κ. Χαλιακόπουλο να υποσχεθεί ότι θα επισκεφθεί ξανά το σχολείο μας, το Δημοτικό Σχολείο Σαβαλίων. Τον ευχαριστούμε πολύ!

a1c8812a 4a17 46c4 80d0 8ae96b5bc96c acc663af b120 41d7 9f15 b905759c19fc

586a7a46 c90b 4f6d 8bfb ab9ee82b014a d8fd110c 97f1 4f23 8275 8d6f1b4b9f09

479188020 2724726867713693 1253093122088830893 nCR e6e37d82 dd2a 4007 bf5c 45097c43e10a

ad16c744 1c5f 478e b3a5 19fcad33a14c

Ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος γεννήθηκε στα Φιλιατρά Μεσσηνίας. Είναι συγγραφέας, δημοσιογράφος, ποιητής και ερευνητής. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε το 1984, με την ποιητική του συλλογή «Μελλοντικά Παρελθόν του Σήμερα».

Υπήρξε συνιδρυτής της ανένταχτης και αντισυμβατικής ομάδας «Ξωτικά της Ποίησης» που έδρασε απ’ τις αρχές της δεκαετίας του 1990 για δέκα περίπου χρόνια, με θέατρο, ποιητικές βραδιές και πολιτιστικά δρώμενα στο κέντρο της Αθήνας.

Να επισημάνουμε ότι, το 2014, Το Ταξίδι του Φερεϋντούν ήταν υποψήφιο για το Κρατικό Βραβείο, ενώ τιμήθηκε με τη βραχεία λίστα του «Αναγνώστη».

Τη διετία 1994-1995 εξέδιδε και διηύθυνε την κοινωνική και λογοτεχνική εφημερίδα Αίσθηση Λόγου και Τέχνης, χωρίς χορηγούς και διαφημίσεις, με δωρεάν διανομή σε πανεπιστήμια, σχολές και βιβλιοπωλεία.

Υπήρξε πρωτεργάτης της καμπάνιας «Στείλε ένα Βιβλίο στο Κελί», για τον εμπλουτισμό της Βιβλιοθήκης των Φυλακών Κορυδαλλού, ενώ βοήθησε σημαντικά αρκετές ακόμη βιβλιοθήκες της περιφέρειας.

Συνεργάστηκε με περιοδικά και τις περισσότερες εφημερίδες του ημερήσιου και κυριακάτικου τύπου.

Θεατρικά του έργα ανέβηκαν στο «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», στο «Μέγαρο Μουσικής Αθηνών», στο «Διέλευσις», στο «Κνωσός», στο οποίο και διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής το 2016-17, και σε πολλές ακόμη σκηνές.

Έχει γράψει κείμενα και έρευνα για πολλά ντοκιμαντέρ που παίχτηκαν στην ΕΡΤ και στο Cosmote History, με ιστορικά και πολιτισμικά θέματα. Έχει κάνει πολυετή έρευνα, δημοσιεύοντας αρχεία του Δρομοκαΐτειου, πάνω σε πολύ ενδιαφέροντα ιστορικά πρόσωπα που έζησαν μέσα στο ψυχιατρείο, ενώ έχει δημοσιεύσει ανέκδοτες επιστολές και ποίηση μεγάλων μας ποιητών.

Αυτή την εποχή τον βρίσκουμε στην Αλεξάνδρεια, όπου είναι υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου της ελληνικής κοινότητας.

Η ιστορία του σχολείου μας

Μια φορά κι έναν καιρό, σε έναν κόσμο αληθινό, ζούσαν άνθρωποι που αγαπούσαν τόσο πολύ τον τόπο τους, τα παιδιά τους και τα γράμματα, που συνεργάστηκαν πολλές φορές και έδωσαν ότι είχαν και δεν είχαν, σε είδος και σε προσωπική εργασία, για να δημιουργήσουν ένα υπέροχο σχολείο: το Δημοτικό Σχολείο Σαβαλίων, στο Νομό Ηλείας. Αυτή είναι η ιστορία του, όπως τη διηγήθηκε μια ομάδα παιδιών της ΣΤ΄, για το νέο επεισόδιο της εκπομπής μας στο Ευρωπαϊκό Σχολικό Ραδιόφωνο! Το επεισόδιο δημιουργήθηκε στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων.
Pink Girls Weekend Club Facebook Cover

Παιδικό βιβλίο και κριτική σκέψη

Αναδημοσίευση του άρθρου μου από το Elniplex.com

«Οι νέες τάσεις στο παιδικό βιβλίο», «5 βιβλία που δεν πρέπει να χάσετε φέτος τα Χριστούγεννα», «Τα βιβλία που θα ξεκολλήσουν το βλέμμα των παιδιών από το τάμπλετ», είναι μερικοί μόνο τίτλοι άρθρων που προωθούν την ανάγνωση σε παιδιά, στην πραγματικότητα σε μαμαδομπαμπάδες και παππουδογιαγιάδες που έχουν πρόσβαση στη ροή του κινητού τους, και στο οποίο είναι ως επί το πλείστον εθισμένοι, την ίδια στιγμή που προσπαθούν να αποτρέψουν τα παιδιά από το να χρησιμοποιούν για πολλή ώρα τις οθόνες. Διότι, σε περίπτωση που δεν το γνωρίζατε, το παιδικό βιβλίο σήμερα –ως αγαθό που αγοράζεται και πωλείται– παίζει πλέον το παιχνίδι της οθόνης, προκειμένου να την ανταγωνιστεί: Συνήθως μάς βομβαρδίζει με περιεχόμενο που πρέπει να καταναλώσουμε, πλασάροντας τον εαυτό του ως καλή εναλλακτική επιλογή. Είναι όμως;

Πωλήσεις, πωλήσεις, πωλήσεις. Το χρήμα κάνει τον κόσμο να γυρίζει, και σε αυτήν τη ρόδα πρέπει να μπουν και τα παιδιά από νωρίς: Βλέποντας τους γονείς να λείπουν πάρα πολλές ώρες από το σπίτι, αποκτώντας την εντύπωση ότι η δουλειά είναι «πιο σημαντική», γεμίζοντας κάθε λεπτό του ελεύθερου χρόνου τους με δομημένο χρόνο – διότι ο ελεύθερος είναι εξοστρακισμένος στο πυρ το εξώτερο, μαθαίνοντας από τα βιβλία, αντί από την οικογένεια – ακόμη και για τα πιο απλά πράγματα, που τώρα τα λέμε δεξιότητες.

Και κάπως έτσι, φτάσαμε να κυριαρχεί η τάση που θα ονόμαζα «βιβλία αντικατάστασης του γονιού»: Έχουμε άπειρα βιβλία για να μάθει ο Ίωνας να πηγαίνει σωστά στην τουαλέτα, η Δανάη να τρώει φρούτα, η Αρτεμισία – Χριστίνα να μη φοβάται το σκοτάδι και ο Ευάγγελος – Μιχαήλ να μην χαλάει το παρτέρι της γιαγιάς. Θέλουμε να μιλήσουμε για την απώλεια στο παιδί μας; Παίρνουμε ένα βιβλίο, για να μας βγάλει από την – τι άλλο; – άβολη θέση. Θέλουμε για σεξουαλική διαπαιδαγώγηση; Παίρνουμε ένα βιβλίο, διότι νιώθουμε – τι άλλο; – αμηχανία. Υπάρχουν βιβλία για να μάθουν να αγαπούν τα παιδιά τα ζώα. Βιβλία για να μάθουν να συμπεριλαμβάνουν στο παιχνίδι τους όλα τα παιδιά. Βιβλία για να μάθουν να διαβάζουν πριν πάνε στο Δημοτικό – κι ας επιμένουν οι δάσκαλοι ότι δεν χρειάζεται. Βιβλία για όλα τα θέματα, διότι τα βιβλία «ξέρουν καλύτερα». Και η οικογένεια; Τι θέση έχει μέσα σε όλο αυτό; Αποδέχεται το ρόλο του αγχωμένου και αδαή παραγωγού παιδιών, που στέκεται κομπάρσος, απλός παρατηρητής, βγάζοντας ένα στεναγμό ανακούφισης για το γεγονός ότι «ειδικοί» επαγγελματίες, έχουν αναλάβει τα πάντα σχετικά με τα βλαστάρια της;

Κι όμως, ένα βιβλίο είναι ζήτημα αν θα βοηθήσει στη διαχείριση δύσκολων ή δυσάρεστων καταστάσεων από μόνο του. Ακόμη κι αν υπάρχουν ορισμένα εξαιρετικά βιβλία για κάποια θέματα, δεν αρκεί μονάχα η ανάγνωση, που είναι κάτι θεωρητικό. Οφείλει παράλληλα να γίνεται σοβαρή συζήτηση και βιωματική δουλειά, να υπάρξει κάποιου είδους κατεύθυνση και εφαρμογή της «θεωρίας», είτε στο σπίτι, είτε στο σχολείο, για να μπορέσει να καλλιεργηθεί οτιδήποτε καλό απορρέει από αυτού του είδους τη φιλαναγνωσία. Για να μην αναλύσουμε τις περιπτώσεις εκείνες στις οποίες το παιδί λαμβάνει διπλά μηνύματα, όταν στον άμεσο περίγυρό του βλέπει να ισχύουν τα αντίθετα από εκείνα που περιγράφει ένα βιβλίο. Σκεφτείτε, λ.χ. ένα παιδί, να ακούει στο νηπιαγωγείο παραμύθι για την αγάπη προς τα ζώα, τη στιγμή που στο σπίτι αλλάζουν το ένα σκυλάκι μετά το άλλο, επειδή το βαριούνται. Γίνεται επομένως αντιληπτό ότι ο ρόλος ενός βιβλίου με συγκεκριμένο, πρακτικό στόχο δεν μπορεί να είναι βασικός, αλλά συμπληρωματικός, και πάλι μονάχα με τη συνεργασία της οικογένειας.

Χρήσιμα λοιπόν  -αν και με ερωτηματικό- τα παιδικά βιβλία δεξιοτήτων, όπως και τα βιβλία αυτοβοήθειας για εφήβους, γνώσεων κ.λπ., αλλά το πρόβλημα παραμένει: Τι θα γίνει με την αληθινή λογοτεχνία; Τα βιβλία που θα μάθουν στα παιδιά ότι είναι εντάξει να χαλαρώνει κανείς, να ταξιδεύει με τις λέξεις, να μη θέλει να αφήσει ένα βιβλίο από τα χέρια του, να μπορεί να σκέφτεται; Γιατί να διαβάζει ένα παιδί για την αγάπη, την ξενοιασιά, τη φαντασία, την περιπέτεια, την ελευθερία, όταν με ένα βιβλίο λογοτεχνίας μπορεί να τα βιώνει όλα αυτά; Πού είναι η μαγεία, που κατορθώνει να καλλιεργήσει τη γλώσσα και τη σκέψη; Πώς θα είναι πια έτοιμο ένα παιδί να περάσει στο στάδιο της πραγματικής λογοτεχνίας, όταν όλη σχεδόν η φροντίδα των γονέων εξαντλείται με αγωνία από τη νηπιακή ηλικία στα βιβλία δεξιοτήτων; Ελάχιστα από τα πρωτάκια μου, τα τελευταία χρόνια, έχουν ακούσει, έχουν δει και έχουν μυρίσει τα κλασικά παραμύθια, με τις υπέροχες, υψηλής αισθητικής, εικονογραφήσεις. Αντί των βιβλίων προτιμώνται αποκλειστικά, μαντέψτε: τα βίντεο με ψηφιακή δημιουργία μέσω όσο γίνεται φτηνών προγραμμάτων, και με αντίστοιχης αισθητικής ποιότητα.

Η εντύπωση που έχει μεγάλη μερίδα του αναγνωστικού κοινού είναι ότι ολοένα και λιγότερα βιβλία, σε σχέση με το παρελθόν, μπορούν να χαρακτηριστούν πια ως «λογοτεχνία». Αρκετοί φίλοι συνάδελφοι και γονείς, διαβάζουν στα παιδιά τους τα δικά τους βιβλία, που έχουν φυλαγμένα από τα παιδικά τους χρόνια. Η εμπιστοσύνη προς τις νέες κυκλοφορίες έχει κλονιστεί. Και όχι άδικα: Η τέχνη του λόγου συχνότατα θυσιάζεται, με συνεπακόλουθο την πνευματική και γλωσσική φτώχεια στα παιδιά, ήδη από την τρυφερή ηλικία, όταν είναι σφουγγάρια και το μόνο που απορροφούν είναι “δεξιότητες” – κι αυτές στη θεωρία. Πολλές φορές, στη θέση της λογοτεχνίας μπαίνει κάποιο είδος άτεχνης ή νευρωτικής (ή και τα δύο) προώθησης μηνυμάτων και / ή ιδεών: Ο κάθε ένας θεωρεί πως μπορεί να γράψει ένα παραμύθι, για να μιλήσει στα παιδιά για το τάδε ή το δείνα θέμα. Ακόμη κι αν, όπως στην περίπτωση των ευπώλητων, υπάρχει κάποιο επίπεδο «τέχνης», (άλλωστε τα εργαστήρια δημιουργικής γραφής και οι διδάσκοντες αυτήν συγκρίνονται αριθμητικά με τα μανιτάρια), πλέον τα παιδιά δεν μπορούν να σκεφτούν και πολύ, έχοντας εκπαιδευτεί κυρίως στο να καταναλώνουν: «Το γράφει το βιβλίο, επομένως έτσι θα είναι», κατά το «Το είδα σε ένα βιντεάκι, επομένως αλήθεια θα είναι», της οθόνης. Ε λοιπόν, όχι: Δεν είναι έτσι επειδή το είπε κάποιο βιβλίο, συχνά αντικαθιστώντας μάλιστα την οικογένεια, απλώς και μόνο διότι τού δόθηκε η ευκαιρία να λειτουργήσει πρωταγωνιστικά και αφοριστικά, αντί για συμπληρωματικά. Λογοτεχνία που δεν καλλιεργεί την κριτική σκέψη δεν είναι λογοτεχνία. Θα προσέθετα μάλιστα ότι «πανουργία, οὐ σοφία φαίνεται», καθώς υποκρίνεται τη λογοτεχνία και εξαπατά τον κόσμο. Κοινώς: Φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Ζητούνται πραγματικά βιβλία λοιπόν. Ζητείται γλώσσα, ελευθερία, σκέψη κι ένας κόσμος – στολίδι. Οι κριτικοί του μέλλοντος δεν μπορεί παρά να επισημάνουν την παρούσα κατάσταση ως προβληματική. Αν υπάρχουν κριτικοί μέχρι τότε, διότι αφενός όσοι γράφουν κατά παραγγελία και με σκοπό προώθησης ή δυσφήμισης δεν είναι κριτικοί, αφετέρου οι αληθινοί κριτικοί σπανίζουν ήδη.

Λεπτό χαρτί για λεπτή κινητικότητα! Καλά Χριστούγεννα!

Το λεπτό χαρτί βοηθάει να δουλευτεί περισσότερο η λεπτή κινητικότητα. Φτιάχνουμε καρτούλα Merry Christmas σε μορφή σπιτιού – φάτνης, που στέκεται και μπαίνει και κάτω από το δέντρο, ενώ ζωγραφίζοντας και κόβοντας τις φιγούρες μπορούμε να παίζουμε με τις χάρτινες μαριονετούλες μας, φτιάχνοντας ιστοριούλες, και να μαθαίνουμε το λεξιλόγιο και τις φρασούλες που χρειάζεται: Mary, baby Jesus, Joseph, manger, donkey, sheep, camel, wise man 1, wise man 2, wise man 3, Here is Christ etc. Αφήνουμε τα παιδιά να παίζουν στο σπίτι με τις χειροποίητες φιγούρες που έφτιαξαν μόνα τους, για τα πιο ονειρεμένα Χριστούγεννα! Τα πιο ωραία παιχνίδια είναι αυτά που έχουμε φτιάξει μόνοι μας!

IMG 20241218 115626

Παίρνουμε ένα φύλλο Α4 και το έχουμε σε οριζόντιο προσανατολισμό. Διπλώνουμε τις πάνω γωνίες έτσι ώστε να σχηματίσουμε στέγη. Έπειτα, διπλώνουμε τις άκρες προς το κέντρο ώστε να σχηματίσουμε “αυτιά” που θα κάνουν την κάρτα μας να στέκεται, και ζωγραφίζουμε την πίσω πλευρά, που είναι χωρίς διπλώματα. Χρώμα κατά βούληση!

IMG 20241218 115552

Nativity scene made by @Joel. Merry Christmas!

Το ταξίδι του Φερεϋντούν

Με αφορμή ένα εργαστήριο δεξιοτήτων για τη φιλία, και στα πλαίσια της λέσχης ανάγνωσης της βιβλιοθήκης μας, επεξεργαστήκαμε το πασίγνωστο και διακεκριμένο βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, εμπνευσμένο από τον ποιητή και μεταφραστή Φερεϋντούν Φαριάντ. Τα παιδιά στο Δημοτικό Σχολείο Σαβαλίων άνοιξαν την καρδιά τους και το μυαλό τους, συζήτησαν και έγραψαν τις εντυπώσεις τους. Ευχαριστούμε!

St. Martin, lanterns and geese

Today is St. Martin’s Day! Happy feast to all who celebrate! This is an older presentation I made. It is a nice way to talk about modesty and altruism, bringing a great positive example to class. Also, a nice way to talk about the way this day is a preparation for the celebration of the true meaning of Christmas. And here are a couple of today’s wonderful pictures that my 1st graders drew. Aren’t they wonderful?

St. Martin and the geese:

bd892502 f753 4717 9b9e 0fb8225e0410

A lantern walk on a colourful rainy day – it all works fine in the mind of 6 year olds!

edba90d7 49d3 4994 8852 3073ffe35306

Halloween special!

Για το Halloween έχουν “μιλήσει” στα παιδιά οι οθόνες, πριν φυσικά έρθουν στο μάθημα των Αγγλικών. Είναι μια πραγματικότητα που την καλούμαστε οι καθηγήτριες των Αγγλικών να αντιμετωπίσουμε με γνώση και θετική διάθεση να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξερευνήσουν τον πολιτισμό και τα έθιμα μέσα από την Αγγλική γλώσσα, βοηθώντας τα να βρουν τη θέση τους μέσα σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Για την ιστορία του Halloween έχουν γραφτεί πάρα πολλά. Εγώ σήμερα θέλω απλά να σας δείξω τι όμορφα ζωγραφίζουν τα παιδιά μου!

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο: Happy grandpa and grandma day! You Are My Sunshine + ukulele

Χαρούμενη Ημέρα του Παππού και της Γιαγιάς!

Σήμερα στο Νηπιαγωγείο τραγουδήσαμε το You Are My Sunshine, με φωνούλες και κινήσεις των χεριών. Αυτή είναι η μία εκτέλεση, με παντομίμα τις ακτίνες του ήλιου για το sunshine, την χαρούμενη έκφραση για το happy, κ.ο.κ. Κλασική, θα αρέσει ούτως ή άλλως στα παιδιά, και αν την εντάξετε σε κάποια ρουτίνα θα το μάθουν και πολύ γρήγορα (μιλάμε πάντα για την πρώτη στροφή του τραγουδιού).

You are my sunshine, my only sunshine

You make me happy when skies are grey

You’ll never know dear how much I love you

Please don’t take my sunshine away!

Η άλλη επιλογή που έχετε, είναι να φέρετε στην τάξη το γιουκαλίλι σας (έχω πει εδώ ότι προτείνω ένα πλαστικό μοντέλο) και να παίξετε με απλές συγχορδίες το τραγουδάκι. Εδώ θα βρείτε τον τρόπο. Και παράλληλα, μπορείτε να βάλετε κι ένα φύλλο εργασίας, ζωγραφίζοντας. Κι εδώ, η δασκάλα μου, η Μπερναντέτ, που σας δείχνει τον πιο εύκολο τρόπο.

Μην ξεχνάτε! Το γιουκαλίλι μπορεί να γίνει μεγάλος “κράχτης” για τα παιδιά, πράγμα που είναι καλό να εκμεταλλευτούμε. Και, γιατί όχι, να πάνε τα παιδιά σήμερα και να πουν… “Σας αγαπώ παππού, γιαγιά! Θα μου πάρετε ένα γιουκαλίλι;” Είναι ένα χαρούμενο μουσικό όργανο, και μακάρι να ξεκολλήσουν από το τάμπλετ και το κινητό για να προσπαθήσουν να ανακαλύψουν τους ήχους από τις χορδές.

 

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο: From Head to Toe, του Eric Carle

Άλλη μια σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει! Η καθημερινότητα είναι αμείλικτη και τα πάντα στα σχολεία τρέχουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Τις προάλλες ανακάλυψα ένα βιβλίο στη βιβλιοθήκη μου, δώρο από μια φίλη που ζει στην Αγγλία. Ο Eric Carle ήταν ένας εμβληματικός συγγραφέας και εικονογράφος, με τεράστια απήχηση στα παιδιά, γνωστός για τις ανθρωπιστικές του αξίες. Τα βιβλία του είναι ιδανικά για χρήση στο Νηπιαγωγείο, αλλά και στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Το βιβλίο του με τίτλο From Head To Toe ήταν αυτό που χρησιμοποίησα για να “ζεστάνω” τα προνηπιάκια και νηπιάκια μου, βάζοντάς τα να κάνουν κινήσεις με το σώμα τους όπως τα διάφορα ζωάκια στο βιβλίο, αντιγράφοντάς τα. Έτσι, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή και με τις λέξεις gorilla, penguin, buffalo, monkey, giraffe, seal, cat, crocodile, camel, donkey, elephant, parrot, που είναι μάλλον πολλές, αλλά μέσα από το βιβλίο δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι κάποιες τις ξέρουν ήδη.

76c6dd10 4f16 4f3f ae8d a71b199893ce e17a9686 7e1c 499c aeaf bbd290862ff5

Εδώ θα βρείτε κι ένα φύλλο εργασίας για αυτό το βιβλίο, που μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε είτε για να μετρήσετε στα αγγλικά, είτε για ζωγραφική σε συγκεκριμένα χρώματα, είτε φυσικά για να εμπεδωθούν οι λέξεις. Η μέθοδος που προτείνω κυρίως είναι η Ολική Σωματική Απόκριση (Total Physical Response, TPR), αλλά φυσικά κάθε εκπαιδευτικός έχει την ευχέρεια να επιλέξει ότι ταιριάζει στο τμήμα.

Βιβλιοκριτική: Το τελευταίο δέντρο

Οι δασικές πυρκαγιές και οι φωτιές που καίνε ανεξέλεγκτα κάθε καλοκαίρι είναι μια ζοφερή και συχνά απελπιστική πραγματικότητα. Τα παιδιά ενδέχεται να επηρεαστούν έντονα ψυχολογικά, καθώς η δραματική επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος και η καταστροφή της ζωής κάθε είδους μπορεί να δημιουργήσει απογοήτευση, τραύματα και φοβίες.

Το βιβλίο Το τελευταίο δέντρο της Αναστασίας Αστερίου, σε εικονογράφηση Νίκου Κουμαριά, από τις εκδόσεις Εν Πλω είναι πραγματικά ένα μοναδικό οικολογικό παραμύθι. Σύμφωνα με τον εκδοτικό οίκο απευθύνεται σε ηλικίες 3-10 ετών, όμως σας διαβεβαιώνω ότι ακόμη και μεγαλύτερα παιδιά δεν πρόκειται να σας παραπονεθούν πως δεν τους αρέσει. Ακόμη και μαθητές μου της ΣΤ΄ τάξης πραγματικά δείχνουν πως το απολαμβάνουν.

Πάμε να δούμε τι πετυχαίνει λοιπόν Το τελευταίο δέντρο:

  • Μιλάει για την προστασία των δασών από τους εμπρησμούς. Μέσα από την ιστορία του Μίχα, ενός νεαρού δέντρου που βρίσκεται στη δίνη μίας πυρκαγιάς, τα παιδιά μαθαίνουν τι συμβαίνει, όταν ένα δάσος παίρνει φωτιά. Παρακολουθούν, σε μικρά επεισόδια που θυμίζουν κόμιξ, τι συμβαίνει στα ζώα του δάσους, πώς αντιδρούν και τι κάνουν για να επιβιώσουν. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο βλέπουμε τους ήρωες να αντιμετωπίζουν με κουράγιο, χιούμορ και αισιοδοξία την κατάσταση και να φροντίζουν για την αποκατάσταση του δάσους.
  • Παράλληλα, το έργο συνοδεύεται από ένα ηχογράφημα, στο οποίο όλη η ιστορία αναπτύσσεται δραματουργικά από επαγγελματίες ηθοποιούς και εμπλουτίζεται με ηχητικά εφέ, πρωτότυπη μουσική και τραγούδια. Τη μουσική έχουν γράψει η Ιφιγένεια Αντωνιάδου, ο Κανάρης Κεραμάρης και ο Κώστας Μακρυγιαννάκης. Για την δραματοποίηση τα τραγούδια και την μουσική επένδυση του έργου έχουν συμμετάσχει 30 ηθοποιοί και μουσικοί, ενώ την αφήγηση κάνει η ηθοποιός Μαρία Λεκάκη. Προσωπικά, ομολογώ ότι τα τραγούδια έχουν αποτυπωθεί στην ακουστική μου μνήμη και τα σιγοτραγουδάω!
  • Η ιστορία παρουσιάζεται σε μορφή παραμυθιού, όπου κάθε σκηνή είναι σε αντιστοιχία με 49 εικόνες που έχει φιλοτεχνήσει ο ζωγράφος, εικαστικός, σκηνοθέτης και ηθοποιός Νίκος Κουμαριάς.
  • Θίγει θέματα όπως η υποκρισία, ο κοινωνικός στιγματισμός, ο ωχαδερφισμός, ο φόβος, το θάρρος, η αγάπη για την φύση –τους ανθρώπους, τα ζώα και τα φυτά, η αλληλεγγύη, η ανάληψη δράσης.
  • Αποκαλύπτει την πραγματική αιτία που ξεσπούν πολλές φωτιές, αλλά ταυτόχρονα δυναμώνει στις παιδικές ψυχές τις έννοιες της -συχνά ηρωικής- υπεράσπισης του αδύναμου, της αποκατάστασης της αλήθειας και τελικά της απόδοσης δικαιοσύνης.
  • Κατορθώνει να δίνει μια αστεία νότα, να δημιουργεί μια ανάλαφρη ή χιουμοριστική διάθεση και να συνοδεύει ακόμη και την θλίψη και την αγωνία με αισιοδοξία.
  • Επικοινωνεί ένα οικολογικό μήνυμα και συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση μικρών και μεγάλων για μια αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου και φύσης.
  • Όπως όλα τα ποιοτικά βιβλία, έτσι και το συγκεκριμένο προάγει την γλωσσική καλλιέργεια.

Για όλους αυτούς τους λόγους σάς προτείνω ανεπιφύλακτα να μην παραλείψετε αυτό το βιβλίο είτε βρίσκεστε σε διακοπές είτε όχι. Να έχετε μια υπέροχη αναγνωστική εμπειρία!

dcaddc8f 76e9 42d0 a3c5 5ade4bd8e39b 5e99e229 d8a7 489e b43e 7b366a5b4e37 0d40ae3d 80ab 421d 835e ddb511c7b22f 2f49267d 56bb 496c b55f 083572a19ae7