Οδηγίες για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη των μαθημάτων Α΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ 


Η διδακτέα και  εξεταστέα ύλη στο μάθημα των Θρησκευτικών προδιαγράφει τα όρια ενός στοιχειώδους γραμματισμού των μαθητών, σύμφωνα με τα υφιστάμενα Αναλυτικά Προγράμματα και με βάση τα εγκεκριμένα διδακτικά μέσα και βιβλία. Ο ορισμός της εξυπηρετεί τον σχεδιασμό της μάθησης από τον εκπαιδευτικό αλλά και τις βασικές απαιτήσεις της διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης και, ασφαλώς, είναι χρήσιμος για τον μαθησιακό προσανατολισμό των μαθητών και για την προετοιμασία τους στις εξετάσεις. Ωστόσο, η διδακτική διεργασία και η διδασκαλία στο μάθημα των Θρησκευτικών αφορούν σε στόχους και προσδοκώμενη μάθηση,  η οποία σαφέστατα υπερβαίνει τα στενά όρια μιας ορισμένης ποσότητας εξεταστέας ύλης.


Επομένως, η διδασκαλία δεν πρέπει να είναι απλώς μια τυπική διαδικασία μεταφοράς/παράδοσης έτοιμης γνώσης με βάση την  εξεταστέα ύλη. Επιπλέον, η διδασκαλία δεν μπορεί να είναι προσκολλημένη στα γνωσιακά περιεχόμενα του διδακτικού βιβλίου, κατά τρόπο αποκλειστικό, και μάλιστα χωρίς τη δημιουργική συμβολή και τον κριτικό αναστοχασμό των ίδιων των μαθητών, ούτε μπορεί να έχει ως μοναδικό στόχο την προετοιμασία των μαθητών για τις τελικές εξετάσεις. Σύμφωνα με τα προηγούμενα, η οριζόμενη εξεταστέα ύλη αποτελεί τον κεντρικό κορμό της ετήσιας διδακτικής πορείας, χωρίς να αποκλείεται, ανάλογα με τις αντικειμενικές συνθήκες και σύμφωνα με την κρίση  του διδάσκοντα, η συμπληρωματική διδασκαλία και άλλων διδακτικών θεμάτων που  περιλαμβάνονται στα διδακτικά βιβλία των τάξεων του Λυκείου.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ καιΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
Βιβλίο: «Ορθόδοξη Πίστη και Λατρεία», Χ. Γκότση, π. Γ. Μεταλληνού, Γ. Φίλια

Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:

2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία
6. «Ποιήσωμεν άνθρωπον…»
7. Η παρουσία του Θεού στην ανθρώπινη ιστορία
8. Χριστούγεννα: η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
9. Το κήρυγμα και τα θαύματα του Χριστού μέσα από τη λατρεία
10. «Προσκυνούμεν σου τα Πάθη Χριστέ..»
11. Η Ανάσταση του Χριστού
13. Τι μπορεί να μάθει ο άνθρωπος για το Θεό; Προσέγγιση της γιορτής της Μεταμόρφωσης
14. Ο Τριαδικός Θεός: οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
15. Συναγμένοι στη Θεία Ευχαριστία: η ουσία της Εκκλησίας
16. Παναγία, η μητέρα του Χριστού
18. Οι άγιες εικόνες: έκφραση της πίστης
19. Η μνήμη των αγίων, αφορμές για ένα σύγχρονο ανθρωπολογικό προβληματισμό
21. Η είσοδος και ένταξη στη Εκκλησία: τα μυστήρια του Βαπτίσματος και του Χρίσματος
22. Ίδρυση και ιστορική εξέλιξη της Θείας Ευχαριστίας
23. Το βαθύτερο νόημα της Θείας Λειτουργίας
24. Το μυστήριο της Μετάνοιας
25. Η ευλογία για μια ζωή συζυγίας: το βαθύτερο νόημα του μυστηρίου του Γάμου
26. Πνευματική διακονία: το μυστήριο της Ιεροσύνης
31. Προβληματισμοί για τη λειτουργική γλώσσα και μουσική
32. Η θέση των λαϊκών στη σύγχρονη λατρεία, επισημάνσεις και προβληματισμοί
37. Πνευματισμός-εσωτερισμός-δεισιδαιμονία-Προλήψεις
http://religionslehrer.blogspot.gr/
Κατηγορίες: Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Οδηγίες για τη διδακτέα – εξεταστέα ύλη των μαθημάτων Α΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου

3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο

Β΄ Λυκείου.

Ο άνθρωπος είναι ον θρησκευτικό (homo religiosus).
Η θρησκεία ως πανανθρώπινο φαινόμενο διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην πνευματική ζωή των ανθρώπων, αλλά συγχρόνως επηρεάζει βαθιά την ουσία και τις εκφάνσεις του πολιτισμού των λαών. 
Το θρησκευτικό βίωμα χαρακτηρίζεται από το βάθος και την ένταση. Σ’ αυτό συμμετέχει όλος ο ψυχισμός του ανθρώπου ως νόηση, συναίσθημα και βούληση.
 Επηρεάζει βαθιά την προσωπικότητα του πιστού και τη διαμορφώνει ανάλογα με το είδος του απολύτου, στο οποίο αναφέρεται.
(http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B126/498/3243,13167/)

 Η παρουσίαση του μαθήματος.

Κατηγορίες: Β' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο

Διδακτέα-εξεταστέα ύλη των Θρησκευτικών Β΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου

thriskeftika-2Bb-2Blykeiou
Κάντε ΚΛΙΚ πάνω στο εξώφυλλο για να κατεβάσετε το έγγραφο

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ 
Β΄ ΤΑΞΗ  ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Βιβλίο: «Χριστιανισμός και Θρησκεύματα», Δ.Λ. Δρίτσα, Δ.Ν. Μόσχου, Στ. Λ. Παπαλεξανδρόπουλου

Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής: 

3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο
4. Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού
5. Η Βασιλεία του Θεού: όραμα αλλιώτικης ζωής ή ουτοπία;
7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
9. Αρχή και πορεία του κόσμου


10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
21. Φανατισμός και ανεξιθρησκία
24. Πίστη και Επιστήμη: αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμπληρούμενα;
25. Ελληνισμός και Χριστιανισμός
28. Τα αφρικανικά θρησκεύματα
29. Ο Ιουδαϊσμός
30. Το Ισλάμ (Α΄)
31. Το Ισλάμ (Β΄)
32.Ο Ινδουισμός (Α΄)
33.Ο Ινδουισμός (Β΄)
35. Ο Βουδισμός
36. Η κινεζική θρησκεία
37. Η ιαπωνική θρησκεία

Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Βιβλίο: «Χριστιανισμός και Θρησκεύματα», Δ.Λ. Δρίτσα, Δ.Ν. Μόσχου, Στ. Λ. Παπαλεξανδρόπουλου

Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής: 

3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο
4. Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού
7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
9. Αρχή και πορεία του κόσμου
10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
21. Φανατισμός και ανεξιθρησκία
25. Ελληνισμός και Χριστιανισμός
29. Ο Ιουδαϊσμός
30. Το Ισλάμ (Α΄)
31. Το Ισλάμ (Β΄)
32.Ο Ινδουισμός (Α΄)
33.Ο Ινδουισμός (Β΄)
35. Ο Βουδισμός
Κατηγορίες: Β' ΛΥΚΕΙΟΥ, Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Διδακτέα-εξεταστέα ύλη των Θρησκευτικών Β΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου και Γ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου

Η συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα.

samarwom2
Α’ Λυκείου 3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία
Διάλογος του Κυρίου με τη Σαμαρείτισσα (αποσπάσματα)
… Έφτασε (ο Ιησούς) σε μια πόλη της Σαμάρειας που λεγόταν Συχάρ… Εκεί βρισκόταν το πηγάδι του Ιακώβ… Έρχεται τότε μια γυναίκα από τη Σαμάρεια να βγάλει νερό. Ο Ιησούς της λέει: «Δώσ’ μου να πιω». 
Η γυναίκα του απάντησε: «Εσύ είσαι Ιουδαίος κι εγώ Σαμαρείτισσα. Πώς μπορείς να ζητάς να σου δώσω νερό να πιεις;» – οι Ιουδαίοι αποφεύγουν κάθε επικοινωνία με τους Σαμαρείτες. 
Ο Ιησούς της απάντησε: «Αν ήξερες τη δωρεά του Θεού και ποιος είναι αυτός που σου λέει «δώσ’ μου να πιω», τότε εσύ θα του ζητούσες κι εκείνος θα σου έδινε ζωντανό νερό». Του λέει η γυναίκα: «Κύριε, εσύ δεν έχεις ούτε καν κουβά, και το πηγάδι είναι βαθύ από πού, λοιπόν, το ’χεις το τρεχούμενο νερό;»… Ο Ιησούς της απάντησε: «Όποιος πίνει απ’ αυτό το νερό θα διψάσει πάλι· όποιος όμως πιει από το νερό που θα του δώσω εγώ δε θα διψάσει ποτέ, αλλά το νερό που θα του δώσω θα γίνει μέσα του μια πηγή που θα αναβλύζει νερό ζωής αιώνιας». 
Του λέει η γυναίκα: «Κύριε, βλέπω ότι εσύ είσαι προφήτης· οι προπάτορές μας λάτρεψαν το Θεό σ’ αυτό το βουνό (το Γαριζίν) εσείς όμως λέτε ότι στα Ιεροσόλυμα βρίσκεται ο τόπος όπου πρέπει κανείς να τον λατρεύει». «Πίστεψέ με, γυναίκα», της λέει τότε ο Ιησούς, «είναι κοντά ο καιρός που δε θα λατρεύετε τον Πατέρα ούτε σ’ αυτό το βουνό ούτε στα Ιεροσόλυμα… Είναι κοντά ο καιρός, ήρθε κιόλας, που όσοι πραγματικά λατρεύουν, θα λατρέψουν τον Πατέρα με τη δύναμη του Πνεύματος, που αποκαλύπτει την αλήθεια· γιατί έτσι τους θέλει ο Πατέρας αυτούς που τον λατρεύουν. 
Ο Θεός είναι πνεύμα. Κι αυτοί που τον λατρεύουν πρέπει να τον λατρεύουν με τη δύναμη του Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια». Του λέει τότε η γυναίκα: «Ξέρω ότι θα έρθει ο Μεσσίας, δηλαδή ο Χριστός όταν έρθει εκείνος, θα μας τα εξηγήσει όλα». «Εγώ είμαι», της λέει ο Ιησούς, «εγώ που σου μιλάω αυτή τη στιγμή» (Ιωάν. 4. 5-26).




Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her, everything that she’d done, that she’d done

And he said, woman, look-a here woman,
Tell me where is your husband?
She said whoa, whoa, whoa, whoa, I don’t have one

He said, woman, look-a here woman,
They tell me you have five husbands
And that man you have now sure ain’t one

She went running, crying, God help me
She said whoa, whoa, whoa, whoa, you must be the prophet
Because you told me everything that I’ve done

Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her everything she’d ever done

He said, woman, woman, where is your husband?
He said, woman, woman, where is your husband?
He said, woman, woman, where is your husband?
I know everything you’ve ever done

She said, jesus, jesus, I ain’t got no husband
She said, jesus, jesus, I ain’t got no husband
She said, jesus, jesus, ain’t got no husband
And you don’t know everything I’ve ever done

He said, woman, woman, you’ve got five husbands
He said, woman, woman, you’ve got five husbands
He said, woman, woman, you’ve got five husbands
And the one you have now, he’s not your own

She said, this man, this man, he must be a prophet
She said, this man, this man, he must be a prophet
She said, this man, this man, he must be a prophet
He done told me everything I’ve ever done

Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
Jesus met the woman at the well
And he told her everything she’d ever done

Κατηγορίες: Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΧΡΙΣΤΟΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα.

4. ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΖΩΗ

Οι Πατέρες της Εκκλησίας επισημαίνουν ότι τρία κίνητρα ωθούν τους ανθρώπους στη σχέση τους με το Θεό, ο φόβος, ο μισθός και η αγάπη, που αντιστοιχούν σε τρεις ανθρώπινους τύπους, στο δούλο, το μισθωτό και τον ελεύθερο ή υιό.
Ο “δούλος” (με την έννοια που είχε ο όρος στην αρχαιότητα) προσπαθεί να τηρεί τις εντολές του Θεού, για να αποφύγει την τιμωρία που πιστεύει πως επισύρει η παράβασή τους. Βασικό κίνητρο του είναι ο φόβος της κόλασης. Η βαθμίδα αυτή μόνο ως πρώτο σκαλοπάτι μπορεί να κατανοηθεί. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επαναπαύεται κανείς θεωρώντας την ως υγιή σχέση. 
Στην επόμενη βαθμίδα ο άνθρωπος ενεργεί επειδή προσβλέπει στην ανταπόδοση, στο “μισθό” που θα λάβει από το Θεό. Και τούτη η βαθμίδα, μολονότι ελευθερώνεται από τον βραχνά του φόβου, δεν φανερώνει πλήρη ωριμότητα, διότι θεμελιώνει μια “λογιστική” και υπαλληλική σχέση με το Θεό. Και στις δυο αυτές βαθμίδες το πρόσωπο του Θεού παραμορφώνεται. Ο “δούλος” έχει μπροστά στα μάτια του ένα Θεό δικαστή κι εκδικητικό, κι ο “μισθωτός” ένα Θεό ταμία. 
Η κατεξοχήν βαθμίδα ωριμότητας είναι αυτή που κίνητρο έχει την αγάπη. Ο άνθρωπος εδώ ενεργεί σαν ελεύθερος κι όχι σαν δούλος, σαν γιος κι όχι σαν υπάλληλος. Ανοίγεται στον απέναντι (είτε αυτός είναι ο Θεός είτε ο συνάνθρωπος) επειδή βρίσκει νόημα σ’ αυτό το άνοιγμα και το θέλει ελεύθερα και συνειδητά. Κι ο Θεός, επί τέλους, βιώνεται ως φίλος κι ως πατέρας. 

Αναδημοσίευση: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C134/152/1091,4006/

from: http://issuu.com/mkatsaveli#

Κατηγορίες: Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ, Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 4. ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ ΖΩΗ

3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία

samareitida
Α΄ Λυκείου.

Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με τα θέματα της “Τράπεζας θεμάτων”.

2. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία. from ΠΕ 01

Και οι λύσεις της τράπεζας θεμάτων

Κατηγορίες: Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 3. Ο Χριστός εγκαινιάζει την αληθινή λατρεία

2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας

anchor_catacomb300x225-Anchor-and-fish-tomb-slab-from-Catacomb-of-Domitilla-Rome-3rd-century-A.D.-A-combination-of-a-cross-and-an-anchor-emblematic-of-faith-and-hope-was-often-used-as-a-sacred-symbol-in-the-catacombs
Α΄ Λυκείου.

Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με τα θέματα της “Τράπεζας θεμάτων”.

ΔΕ 2η Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας from ΠΕ 01

Και οι λύσεις της τράπεζας θεμάτων

Κατηγορίες: Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας

ΔΕ 1 – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

Β΄ Λυκείου.

 Η παρουσίαση του μαθήματος.

Κατηγορίες: Β' ΛΥΚΕΙΟΥ, Β' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΔΕ 1 – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ

1.Η λατρεία στη ζωή των πιστών σήμερα

Α’ Λυκείου. 

Η παρουσίαση του μαθήματος, εμπλουτισμένη  με τα θέματα της “Τράπεζας θεμάτων”.

Κατηγορίες: Α' ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο 1.Η λατρεία στη ζωή των πιστών σήμερα

Ο Ιησούς σταμάτησε στου Γκύζη.

xristos_foto1
                      Η πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς. Ένα κορίτσι θυμάται τα γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, όταν η οικογένειά της αναγκάστηκε να κλείσει το βιβλιοπωλείο  και να μετακομίσουν στο σπίτι της γιαγιάς. Τώρα η οικογένεια πρέπει να διατηρήσει την αξιοπρέπειά της και να διατηρήσουν όλοι τους την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. 
Εμπνευσμένο από το “Ο Ιησούς σταμάτησε στο Έμπολι” του Carlo Levi.
Μια συγκλονιστική ταινία μικρού μήκους.

Κάντε ΚΛΙΚ πάνω στην εικόνα για να δείτε την ταινία μικρού μήκους.

Κατηγορίες: ΑΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ, Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ, ΚΡΙΣΗ, ΤΑΙΝΙΕΣ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Ιησούς σταμάτησε στου Γκύζη.