Στο σχολείο μας ασχοληθήκαμε με την ελιά και τα προϊόντα της και την τεράστια σημασία που έχει στη μεσογειακή μας διατροφή. Η ελιά μας δίνει την δυνατότητα να την προσεγγίσουμε διαθεματικά μέσω της γλώσσας, των μαθηματικών, του φυσικού περιβάλλοντος, της τέχνης, αλλά και βιωματικά. Τα παιδιά έμαθαν για τη διαδικασία παραγωγής λαδιού, ταξίδεψαν στην αρχαιότητα και έμαθαν τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα. Τέλος δοκίμασαν ψωμάκι με ελαιόλαδο και ξετρελάθηκαν!
Ολοκληρώθηκε ο Α’ θεματικός κύκλος των Εργαστηρίων δεξιοτήτων, Ζω καλύτερα- Ευ Ζην με Επιμέρους Θεματική Ενότητα: Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία/Πρόληψη με τίτλο: «Ο κήπος των συναισθημάτων» που υλοποιήθηκε το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2024.
Βασικός σκοπός του θεματικού κύκλου θα είναι τα νήπια να μάθουν να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους και να βρουν τρόπους, ώστε να μπορούν να τα ελέγχουν. Δίνεται η δυνατότητα στα νήπια να ασχοληθούν με τα συναισθήματα που βιώνουν μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες.
Διδακτικοί στόχοι:
Τα νήπια να εκφράζουν τα συναισθήματα τους
Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα που νιώθουν
Να διακρίνουν τα αρνητικά από τα θετικά συναισθήματα
Να μάθουν τρόπους διαχείρισης των συναισθημάτων που τους δυσκολεύουν
1ο Εργαστήριο: “Η τάξη μας, όλοι μοναδικοί και όλοι πολύτιμοι”
Οι μαθητές/τριες κάθονται σε κύκλο και ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει το θέμα του προγράμματος. Αναδεικνύονται οι προσδοκίες των μαθητών/τριών και κινητοποιούνται να συμμετέχουν ενεργά στα εργαστήρια. Ακούνε μουσική από μια συμφωνική ορχήστρα και εκφράζουν τα συναισθήματα τους με όποιον τρόπο επιθυμούν ( κίνηση, λέξεις , χρώμα). Φτιάχνουμε τον κήπο των συναισθημάτων όπου κάθε λουλούδι είναι είναι και ένα παιδί της τάξης. Κόβουμε τα χάρτινα λουλούδια-πρόσωπα και τα κολλάμε όλα μαζί σε πράσινο χαρτόνι-κήπο.
Στα πλαίσια του προγράμματος, οι μαθητές του 2ου τμήματος χρησιμοποίησαν και το πρόγραμμα του ΟΚΑΝΑ με τίτλο: “Ο Πυξιδούλης και η Πυξιδούλα στο Νηπιαγωγείο” με σκοπό την καλλιέργεια των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών (επικοινωνία, αναγνώριση, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, ενίσχυση της αυτό-εκτίμησης). Γνωρίζονται τα μέλη της ομάδας μεταξύ τους και με τον Πυξιδούλη και την Πυξιδούλα. Με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού τα παιδιά οδηγούνται στη σύνταξη των κανόνων της ομάδας τους. Μοιράζονται με την ομάδα πράγματα για τον εαυτό τους για να γνωριστούν καλύτερα να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της ομάδας και να καταλάβουν πως ο καθένας έχει ένα ρόλο και μια θέση στην ομάδα, παίζοντας το παιχνίδι της μαγικής κουβέρτας. Γίνεται διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού: «Ένας για όλους και όλοι για έναν» και επεξεργασία της αξίας της ομάδας και της στήριξης των μελών μεταξύ τους. Τα παιδιά έμαθαν να αξιολογούν και να κρίνουν αυτό που είναι καλό από αυτό που είναι κακό, να ενισχύουν την κριτικής τους σκέψη και έγινε εκμάθηση υγιεινών συνηθειών παίζοντας με καρτέλες με υγιεινές ή ασφαλείς δραστηριότητες και το αντίθετο.
2ο Εργαστήριο: “Αναγνώριση των συναισθημάτων”
Ο εκπαιδευτικός δείχνει εικόνες και ζωγραφιές παιδιών με διάφορα συναισθήματα και ζητάει από τα παιδιά να τα αναγνωρίσουν. Οι μαθητές και μαθήτριες περιγράφουν προφορικά τα συναισθήματα ή τις σκέψεις που έχουν τα προσωπάκια (emojis) .
Διαβάζουμε το παραμύθι : “Η παλέτα των συναισθημάτων” της Έρας Μουλάκη όπου η ηρωίδα η Συναισθηματικούλα συχνά έκλαιγε χωρίς να ξέρει ακριβώς γιατί, και κανείς δεν μπορούσε να καταλάβει πώς αισθανόταν. Ώσπου μια μέρα γνώρισε ένα ζωγράφο. Κι εκείνος της έδειξε πως όλοι μέσα μας έχουμε χιλιάδες συναισθήματα και της έμαθε πώς να τα ξεχωρίζει… Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι μπορούμε να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας ζωγραφίζοντας τα με διάφορα χρώματα.
Προσεγγίσαμε τα βασικά συναισθήματα, ώστε να διακρίνουμε πότε νιώθουμε χαρά, λύπη, θυμό, φόβο, ντροπή, ζήλια και να αναγνωρίσουμε τι εκφράσεις παίρνει το πρόσωπό μας αλλά και τι στάση, το σώμα μας. Χρωματίζουν σε διάφορα χρώματα τα συναισθήματα και γράφουν τις λέξεις των συναισθημάτων.
Φτιάξαμε σε μία γωνιά της τάξης σε χάρτινα πιάτα τα συναισθήματα της χαράς, λύπης, φόβου, θυμού. Τα παιδιά κάθε μέρα τοποθετούν το όνομά τους στο πρόσωπο-συναίσθημα που νιώθουν.
3ο Εργαστήριο: “Διαχώριση αρνητικών συναισθημάτων από θετικά συναισθήματα- ο κύκλος της χαράς και της λύπης”
Τα συναισθήματα τα χωρίζουμε σε θετικά και αρνητικά. Αναφερόμαστε στο συναίσθημα της χαράς, τι είναι αυτό που μας κάνει χαρούμενους; Το κάθε παιδί εκφράζει και ζωγραφίζει με τι χαίρεται.
Διαβάσαμε παραμύθια για τη χαρά και τη λύπη.
Σε άλλη δραστηριότητα σκεφτόμαστε τι είναι αυτό που μας κάνει στενοχωρημένους.
Φτιάχνουμε σε χάρτινα πιάτα προσωπάκια, όπου αλλάζουμε τα χαρακτηριστικά του στόματος, των ματιών, της μύτης.
Διακρίνουμε τα θετικά από τα αρνητικά συναισθήματα.
4ο Εργαστήριο: ” Διώχνω το φόβο και το θυμό μακριά!”
Ζωγραφίζουμε πώς είναι το πρόσωπό μας, όταν είμαστε φοβισμένοι και συζητούμε πώς μπορούμε να διώξουμε το φόβο μακριά. Διαβάζουμε βιβλία για το φόβο: “Όταν φοβάμαι”, “Φοβάμαι…”. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφραστούν και να διηγηθούν τις εμπειρίες τους σχετικά με καταστάσεις που τους προξενούν φόβο.
Ακολουθεί η δραστηριότητα για το συναίσθημα του θυμού. Διαβάζουμε στα παιδιά το υπέροχο βιβλίο ” Ο μεγάλος ΘΥΜΟΣ» της Μιρέιγ ντ’ Αλλανσέ, συζητάμε και κατανοούν πως ο θυμός είναι σαν ένα μπαλόνι, που φουσκώνει, φουσκώνει και θα… σκάσει αν δεν βρούμε τρόπους να τον διαχειριστούμε! Μαθαίνουμε ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ να κάνουμε, αν νιώσουμε πολύ θυμωμένοι για κάποιο λόγο. Φτιάχνουμε το φανάρι του θυμού: “Στάσου, σκέψου, πράξε!”.
Ζωγραφίζουμε το πρόσωπό μας όταν είμαστε θυμωμένοι.
Σκεφτόμαστε υγιείς τρόπους που μας βοηθούν να ηρεμήσουμε όπως:
Αγκαλιάζω το αρκουδάκι μου,
μιλάω σε ένα αγαπημένο μου πρόσωπο,
ρίχνω γροθιές σε ένα μαξιλάρι,
ζωγραφίζω
Παίρνω βαθιές ανάσες
Μετράω ως το 10
5ο Εργαστήριο: “Κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων”
Παρακολουθήσαμε την παράσταση της ομάδας κουκλοθεάτρου Celesta με τον τίτλο: “Θα κάνω ΜΠΑΜ!” με συντελεστές τις κυρίες Αναστασία Κόρδαρη, Μάρα Καλαντζή και Σταυριανή Καλαντζή όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τα συναισθήματα και να μάθουν να αντιμετωπίζουν ξεσπάσματα θυμού με τεχνικές απόκτησης ηρεμίας.
Παίζουμε στην ολομέλεια παιχνίδια με τα συναισθήματα όπως “Το τρενάκι των συναισθημάτων” όπου τα παιδιά πρέπει να ταιριάξουν τη σωστή εικόνα στο σωστό συναίσθημα και το παιχνίδι με τα συναισθήματα.
Ακόμα παίξαμε παιχνίδια συναισθημάτων με μουσική. Σηκωνόμαστε όρθιοι και χορεύουμε στην αρχή μαζί με τα τραγούδια την πρώτη φορά. Την δεύτερη φορά, προσπαθούμε να αποτυπώσουμε τα συναισθήματα που εκφράζει η μουσική στο πρόσωπο μας. Μετά την δεύτερη φορά, βάζουμε πάλι τα τραγούδια αν θέλουμε, ώστε να μιμηθούμε κάποιο ζώο ή κάποιον χαρακτήρα ή καθόμαστε απλά και μιλάμε για κάθε ένα τραγούδι και πως μας έκανε να αισθανθούμε ή τι αισθήματα μας προκάλεσε.
6ο Εργαστήριο: “Διαχείριση των συναισθημάτων- το δέντρο της αγάπης”
Διαβάζουμε το παραμύθι: “Το δέντρο που έδινε” του Σελ Σιλβεστράιν και το βλέπουν στον υπολογιστή.
Τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις:-Τι έπαιρνε το αγόρι; -Τι έδινε η μηλιά; -Τι είναι λοιπόν η αγάπη; – Τι θα πει αγαπώ κάποιον; Λένε τι τους άρεσε από το παραμύθι και ζωγραφίζουν σε καρδούλες τι αγαπούν, σχηματίζοντας το δέντρο της αγάπης. Διαβάζουμε βιβλία για την αγάπη.
Συζητάμε με τα παιδιά για τη σημασία της ευγένειας στη ζωή μας και φτιάξαμε με τα παιδιά το βάζο με τα ευγενικά λογάκια, γραμμένα πάνω σε καραμέλες, που γλυκαίνουν την καρδιά μας . Εξηγήσαμε ότι οι άσχημες λέξεις μας πικραίνουν και μας κάνουν να νιώθουμε άσχημα.
Επίσης τονίζουμε ότι τα χέρια μας είναι για να αγκαλιάζουν και όχι να χτυπάνε. Τα παιδιά ζωγραφίζουν όπως επιθυμούν το χέρι τους.
Είδαμε στον βιντεοπροβολέα δύο εκπαιδευτικά βίντεο για την ευγένεια και την καλοσύνη.
7ο Εργαστήριο: “Αξιολόγηση του προγράμματος “Τότε νόμιζα- τώρα ξέρω”
Στόχος : οι μαθητές να κατανοήσουν τον ρόλο της ομάδας και την αξία της συνεργασίας, να αποχαιρετίσουν την ομάδα, αξιολογώντας τις συναντήσεις τους.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αποτιμούν τις δράσεις τους και μοιράζονται τις σκέψεις τους, τα συναισθήματά τους, τις ιδέες τους, ξεκινώντας με αυτά που γνώριζαν στην αρχή σε αντιπαραβολή με όσα έχουν κατακτήσει με την ολοκλήρωση του προγράμματος. Συμφωνήσαμε ότι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και φυσιολογικά, ότι είναι καλό να εξωτερικεύονται, να τα μοιραζόμαστε με αυτούς που αγαπάμε και εμπιστευόμαστε. Βέβαια χρειάζεται να τα εκδηλώνουμε με αποδεκτούς τρόπους που δεν βλάπτουν ούτε πληγώνουν τους άλλους γύρω μας. Το πρόγραμμα επέδρασε θετικά στις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών και στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων στο σχολικό περιβάλλον.
Στα πλαίσια του εορτασμού της επετείου της “17 Νοεμβρίου 1973”, παίχτηκε στους μαθητές και μαθήτριες το κουκλοθέατρο της “Ντενεκεδούπολης” της Ευγενίας Φακίνου .H Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1975, λίγο μετά την πτώση της στρατιωτικής δικτατορίας της χούντας στην Ελλάδα. Είναι ένα έργο μεταφορικό για να καταλάβουν τα παιδιά την καταπίεση του μεγάλου προς τον μικρό, να διακρίνουν την αξία της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Τα παιδιά γνώρισαν και ζωγράφισαν τους ήρωες της ιστορίας και το περιστέρι της ειρήνης. Τραγουδήσαμε όλοι μαζί τραγούδια για τη γιορτή του Πολυτεχνείου.
Το Ίδρυμα Βασίλη Παπαντωνίου και το Πολεμικό Μουσείο (Παράρτημα Ναυπλίου) παρουσιάζουν σε συνεργασία εκπαιδευτικά προγράμματα, που υλοποιούνται στις εκθέσεις τους. Έτσι την Τρίτη 12-11-2024 οι μαθητές και μαθήτριες του Νηπιαγωγείου μας παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα : “Ψάξε ψάξε δεν θα το βρεις…” που υλοποιήθηκε από την κ. Κασσιανή Πλατή.
Στόχος του προγράμματος ήταν τα παιδιά μέσα από ένα διασκεδαστικό και οικείο παιχνίδι απόκρυψης να ανακαλύψουν τις συλλογές των δύο Μουσείων με τη βοήθεια του ” στρατηγού Χαμαιλέοντα” . Παράλληλα, συζήτησαν για τα ζώα στη φύση που αλλάζουν χρώμα. Πώς αυτό τα προστατεύει; Πώς ο προϊστορικός άνθρωπος προστάτευε τον εαυτό του; Τι είναι το καμουφλάζ; Γιατί είναι σημαντική η ειρήνη για την ανθρωπότητα; Στο τέλος, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια καλλιτεχνική δραστηριότητα, ζωγραφίζοντας τον “χαμαιλέοντα”.
Τη Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε στο χώρο του νηπιαγωγείου μας 1η ενδοσχολική επιμόρφωση- ανοιχτή συζήτηση για γονείς και εκπαιδευτικούς από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας Ελπίδα Ζωής” σε συνεργασία με τον Ο.Κ.Α.Ν.Α. με θέμα: «Ενισχύοντας τη συνεργασία σχολείου και οικογένειας».
Στόχος του συνάντησης , διάρκειας δύο (2 ) ωρών ήταν να γίνουν κατανοητά τα οφέλη της αποτελεσματικής συνεργασίας σχολείου και οικογένειας, στα παιδιά, τόσο σε μαθησιακό, όσο κυρίως σε κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο. Αναδείχθηκαν καλές πρακτικές για την ενίσχυση της συνεργασίας των μελών της σχολικής κοινότητας και αναγνωρίστηκε ο ρόλος της ουσιαστικής επικοινωνίας ως ενισχυτικός παράγοντας αυτής της συνεργασίας. Τα παιδιά που γνωρίζουν ότι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τους επικοινωνούν και συνεργάζονται, σε ένα πλαίσιο αλληλοσεβασμού και κατανόησης, εντάσσονται πιο ομαλά στο χώρο του σχολείου, μαθαίνουν να σέβονται κι αυτά με την σειρά τους τα μέλη της σχολικής κοινότητας, αλλά κυρίως αντιλαμβάνονται τον χώρο του σχολείου ως πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης.
Τη συζήτηση συντόνιζαν τα στελέχη Αγγελική Μπαβέλλα, Ψυχολόγος και Ιωάννα Καββεζού, Κοινωνική Λειτουργός, τις οποίες ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη συνεργασία τους.
Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, του Α’ θεματικού κύκλου, “Ζω καλύτερα- Ευ Ζην”, Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία- Πρόληψη με τίτλο: “Ο κήπος των συναισθημάτων” καλέσαμε στο σχολείο μας την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024 την ομάδα κουκλοθεάτρου Celesta όπου παρουσίασε στα παιδιά την παράσταση “Θα κάνω ΜΠΑΜ!” με συντελεστές τις κυρίες Αναστασία Κόρδαρη, Μάρα Καλαντζή και Σταυριανή Καλαντζή.
Τα παιδιά εμπλέκονταν ενεργά καθ’ όλη την αλληλεπιδραστική παράσταση που είχε σαν θέμα την εξοικείωση και αναγνώριση των συναισθημάτων, τη διαχείρισή τους και την αντιμετώπιση ξεσπασμάτων θυμού με τεχνικές απόκτησης ηρεμίας. Η παράσταση ήταν εμπνευσμένη από τα παραμύθια: “Ο μεγάλος θυμός” της Mireille d’Allance και “Το τερατάκι των χρωμάτων” της Anna Llenas.
Τα παιδιά απόλαυσαν την παράσταση και ευχαριστούμε θερμά την κουκλοθεατρική ομάδα για την εξαιρετική παράσταση τους.
Στα πλαίσια των ενεργειών που αφορούν τη διαχείριση κινδύνων στη σχολική μονάδα, την Τετάρτη 16-10-2024 έγινε άσκηση ετοιμότητας σεισμού με τους μαθητές και μαθήτριες των δύο τμημάτων του Νηπιαγωγείου μας. Τους εξηγήσαμε τι είναι σεισμός και ποια είναι τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουμε είτε είμαστε στο σχολείο, είτε στο σπίτι, είτε στο δρόμο.
Ο τρόπος προστασίας είναι να μπούμε κάτω από τα τραπεζάκια της τάξης:
“Σκύψε και καλύψου κάτω από ένα γερό ξύλινο τραπέζι και κράτησε με τα χέρια σου το πόδι του!”
Ακόμα δείξαμε στα παιδιά έντυπα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) που παρατίθενται παρακάτω.
Τα παιδιά ακολούθησαν πιστά τις οδηγίες μας και ανταποκρίθηκαν με επιτυχία στην πρώτη άσκηση σεισμού.
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή