ΕΚΠ/ΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ “ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ” ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (2013-2014)

Η βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου, έχει δημιουργήσει την εκπαιδευτική δραστηριότητα με την ονομασία «Ταξιδιώτης της γραφής», που απευθύνεται και στους μαθητές του Γυμνασίου. Η δημιουργία της δραστηριότητας αυτής προέκυψε από την ανάγκη να καλυφθεί η υπέρμετρη ζήτηση συμμετοχής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ιστορία της γραφής», που ήδη πραγματοποιείται στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου.
Λόγω της υπέρμετρης ζήτησης συμμετοχής στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ιδρύματος Ευγενίδου το σχολείο μας δεν θα μπορούσε να πραγματοποιήσει διδακτική επίσκεψη. Έτσι με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Ατζάμπου Ελ. φιλόλογο, στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας της Α τάξης, δανείστηκε την βαλίτσα του Ιδρύματος που περιέχει εκπαιδευτικό υλικό προς παρουσίαση και χρήση από τους μαθητές και δύο βοηθητικά βιβλία για την προετοιμασία και την περαιτέρω ενημέρωσή του καθηγητή.
Η Ιστορία της Ανθρωπότητας αρχίζει με την ανακάλυψη της γραφής. Έκτοτε η εξέλιξη του Ανθρώπου και η εξέλιξη της γραφής και των μέσων γραφής διανύουν παράλληλους, παλινδρομικούς και περιπλεκόμενους δρόμους. Μέσα από την εξέλιξη της γραφής ο μαθητής/τρια μπορεί να δει την τεχνολογική εξέλιξη και την εξέλιξη του καταμερισμού της εργασίας. Από την πέτρα και τις τοιχογραφίες του ανθρώπου των σπηλαίων, στη σφήνα και τις επιτύμβιες στήλες, στο όστρακο και το κεραμίδι, και από εκεί στο φτερό, τον πάπυρο και το χαρτί, από τους αντιγραφείς στον Γουτεμβέργιο και σήμερα στο τυπογραφείο Λέιζερ και στο tablet.
Διαβλέποντας η κ. Ατζάμπου Ελ. ότι η ιστορία της γραφής είναι ένας άλλος τρόπος να διδάξει ο εκπαιδευτικός την ιστορία της εξελικτικής πορείας της ανθρωπότητας, πραγματοποίησε στο σχολείο μας την βιωματική, εκπαιδευτική δραστηριότητα «Ταξιδιώτης της Γραφής». Ο «Ταξιδιώτης της γραφής» περιέχει υλικό με το οποίο η εκπαιδευτικός δίδαξε στους μαθητές την ιστορία της γραφής. Πιο συγκεκριμένα, από το υλικό που περιέχεται στη βαλίτσα, χρησιμοποίησε τα παιχνίδια και τις δραστηριότητες κάνοντας με αυτό τον τρόπο την κατανόηση του θέματος μια ευχάριστη διαδικασία. Επίσης, η εκπαιδευτικός χρησιμοποίησε την παρουσίαση (Powerpoint) που περιέχεται στο CD και μέσα από εικόνες και βίντεο να πρόβαλε παραστατικά την εξέλιξη της γραφής.
Η βιωματική αυτή παρουσίαση αλλά και η συμμετοχή των μαθητών/τριών μας στα παιχνίδια και τις δραστηριότητες του περιεχομένου της εκπαιδευτικής βαλίτσας ενθουσίασε τους μαθητές. Επίσης η όλη διδακτική εμπειρία αποτέλεσε αφετηρία για περαιτέρω προβληματισμό, συζήτηση και συνειδητοποίηση του ρόλου του μαθήματος της Ιστορίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση