https://blogs.sch.gr/3niporaiok/files/2025/05/EPAINOS-SCHOLEIOY-2025-3o-Nhpiagogeio-Oraiokastroy.
https://blogs.sch.gr/3niporaiok/files/2025/05/EPAINOS-SCHOLEIOY-2025-3o-Nhpiagogeio-Oraiokastroy.
Η Ιερά Μητρόπολη Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς και το Προκόπειο πολυδύναμο εκκλησιαστικό κέντρο, διεξήγαγε Διαγωνισμό στα πλαίσια της απόκτησης οικολογικής συνείδησης. Ένας απο τους σκοπούς του είναι: “να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι η φύση δεν είναι κτήση του ανθρώπου για να δικαιολογείται η πάσης μορφής ιδιοποίηση και κατάχρησή της αλλά κτίση του Θεού. Ο άνθρωπος ως κορωνίδα της δημιουργίας έχει καθήκον να φροντίζει και να φυλάσσει τη φύση. Συνεπώς, το οικολογικό πρόβλημα είναι ηθικό πρόβλημα και απαιτεί αναπροσανατολισμό της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση, η οποία δεν προσφέρεται ως αντικείμενο για αυθαίρετη χρήση αλλά για εργασία και διαφύλαξη”, όπως συγκεκριμένα αναφέρει η προκύρηξη του διαγωνισμού.
Το σχολείο μας έχει αναπτύξει διάφορες δράσεις, σε σχέση με τη διαφύλαξη της περιβαλλοντικής μας κληρονομιάς, που ευαισθητοποιούν τους μαθητές μας καθ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Σκεφτήκαμε, λοιπόν, με τα παιδιά να πάρουμε μέρος στο διαγωνισμό με ένα έργο ζωγραφικής. Δουλέψαμε το θέμα και φέρνοντας στην επιφάνεια τις γνώσεις που ήδη έχουμε κατακτήσει, φτάσαμε σ ένα όμορφο αποτέλεσμα.Το τετράπτυχο που θα δείτε είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς. Τα παιδιά ασχολήθηκαν, όπως μπορούσε το καθένα, με ζήλο και χαρά. Ελπίζουμε να το χαρείτε και σεις και να καταφέρουμε να σας ταξιδέψουμε… Καλή θέαση!!!
Παρακάτω παραθέτουμε το κείμενο με το οποίο συνοδέψαμε το έργο που στείλαμε:
“Το έργο μας είναι ένα τετράπτυχο ταξίδι, εμπνευσμένο από τη βαθιά συνειδητοποίηση των μικρώνμας μαθητων πως η φύση δεν είναι ιδιοκτησία του ανθρώπου αλλά πολύτιμη δημιουργία του Θεού, δωρεά προς όλους και όχι προς έναν. Όπως αναφέρεται και στους σκοπους του διαγωνισμού, η φύση δεν είναι για να την οικειοποιούμαστε , αλλά για να τη σεβόμαστε και να τη φροντίζουμε.
Με χρώματα και σχήματα προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε την πορεία του ανθρώπου από την αρχέγονη αρμονία, στην πτώση και τελικά στην αναγέννηση της σχέσης του με το περιβάλλον.
Στο πρώτο μέρος, ζωγραφίσαμε την “παραδεισένια φύση” – αγνή , καθαρή και γεμάτη φώς. Είναι ο κόσμος έτσι όπως τον οραματίστηκε και μας το χάρισε ο Δημιουργός.
Στο δεύτερο, ο άνθρωπος ζει αρμονικά με τη φύση. Είναι ο κηπουρός του κόσμου, αγαπά, σέβεται, φροντίζει. Υπάρχει ευγνωμοσύνη και ισορροπία.
Στο τρίτο, όμως όταν η έπαρση και ο εγωισμός φωλιάζουν στην καρδιά του, ξεκινά η καταστροφή. Η φύση πληγώνεται και μαζί της κι εκείνος. Χάνει τον δρόμο του, απομακρύνεται από τον “παράδεισο” που του δόθηκε.
Στο τελευταίο μέρος, ο ανθρωπος αναλογίζεται τα λάθη του και επιστρέφει. Ταπεινά σκύβει ξανά πάνω από τη γη, αποφασισμένος να την προστατέψει και να τη θεραπεύσει. Γιατί κάθε πράξη αγάπης είναι μια υπόσχεση αναγέννησης.
Και μέσα από τα μάτια των παιδιών, αυτή η υπόσχεση ζωντανεύει.
1.ΟΛΑ ΗΤΑΝ ΦΩΣ
“Στην αρχή, ο κόσμος ήταν γεμάτος φως και ειρήνη.Η φ΄ση υπήρχε σε αρμονία, έτοιμη να προσφέρει ζωή και αγάπη σε κάθε της γωνιά.”
2. ΑΡΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
“Όταν ο άνθρωπος ζει με σεβασμό, η φύση ανταποδίδει με ομορφιά. Μαζί, γίνονται μια ζωή γεμάτη φως, ισορροπία και αγάπη.”
3. Η ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΕΓΩ
“Όταν ο άνθρωπος άκουσε μόνο τον εαυτό του, η σκιά απλώθηκε πάνω στη γη. Η φύση πληγώθηκε… κι εκείνος ξέχασε πως δεν του ανήκει.”
4. ΞΑΝΑ ΜΕ ΑΓΑΠΗ
“Ύστερα από το σκοτάδι, ο άνθρωπος απλώνει ξανά το χέρι του με αγάπη. Ζητά συγνώμη από τη φύση και υπόσχεται να την αγκαλιάσει όπως της αξίζει.”
Και το video εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=8-IO0UfUE7U
Η διατροφή μας έχει αντίκτυπο στο περιβάλλον!
Πώς μπορούμε να μειώσουμε το οικολογικό μας αποτύπωμα μέσω των διατροφικών μας επιλογών;
Ποια είναι η σχέση της διατροφής με την κυκλική οικονομία;
Από την παραγωγή και μεταφορά των τροφίμων έως την κατανάλωση και τη διαχείριση των απορριμμάτων,
κάθε στάδιο επηρεάζει το οικολογικό μας αποτύπωμα. Ο μαθητικός διαγωνισμός «Σκέφτομαι πέρα από το
πιάτο μου» προσκαλεί μαθητές και σχολικές μονάδες να διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ διατροφής,
περιβάλλοντος και βιωσιμότητας και να προτείνουν δημιουργικές λύσεις για έναν πιο οικολογικό τρόπο ζωής.
Το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε με το ομαδικό κολλάζμε τίτλο: “Μοιράζομαι το φαγητό”
Οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainable Development Goals – SDGs), που θεσπίστηκαν από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, αποτελούν ένα παγκόσμιο σχέδιο δράσης για έναν δίκαιο, βιώσιμο και ειρηνικό κόσμο έως το 2030. Οι στόχοι αυτοί καλύπτουν σημαντικά ζητήματα όπως η εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας, η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση, η ισότητα των φύλων, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία, η καθαρή ενέργεια και η ειρηνική συνύπαρξη των λαών. Η ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα ξεκίνησε την προηγούμενη σχολική χρονιά. Γνωρίζοντας όμως τη σημασία του, συνεχίζουμε και φέτος ελπίζοντας στη δημιουργία συνειδητών μελλοντικών πολιτών του κόσμου.
Παρόλο που οι έννοιες αυτές μπορεί να φαίνονται σύνθετες, μπορούν να γίνουν απόλυτα κατανοητές μέσα από κατάλληλες προσεγγίσεις, ακόμα και από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο νηπιαγωγείο, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις βασικές αξίες των στόχων μέσα από τη βιωματική μάθηση: με παιχνίδια, παραμύθια, εικαστικές δραστηριότητες, θεατρικό παιχνίδι και καθημερινές εμπειρίες που ενισχύουν τη φροντίδα για τον άνθρωπο και τη φύση.
Η ενασχόληση με τους στόχους ενισχύει την ενσυναίσθηση, την υπευθυνότητα και τη συνεργατικότητα των παιδιών. Τα βοηθά να κατανοήσουν ότι όλοι οι άνθρωποι στον πλανήτη μοιράζονται κοινές ανάγκες και δικαιώματα, και ότι η δική τους συμπεριφορά, ακόμη και σε μικρή ηλικία, μπορεί να συμβάλει θετικά στο σύνολο. Μαθαίνουν να σέβονται τη διαφορετικότητα, να μειώνουν τη σπατάλη πόρων, να αγαπούν το φυσικό περιβάλλον και να είναι ενεργοί «μικροί πολίτες».
Η εκπαίδευση για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία δεν στοχεύει απλώς στη μετάδοση γνώσεων, αλλά στην καλλιέργεια στάσεων ζωής. Τα παιδιά αποκτούν ένα πρώτο πλαίσιο σκέψης γύρω από την οικολογία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την ειρηνική συνύπαρξη. Αυτή η πρώιμη επαφή θέτει τα θεμέλια για μελλοντική περιβαλλοντική και κοινωνική υπευθυνότητα.
Το σχολείο λειτουργεί ως πρότυπο μικρής κοινωνίας, και το νηπιαγωγείο, με την κατάλληλη καθοδήγηση και φροντίδα, μπορεί να γίνει η αφετηρία για μια θετική αλλαγή. Η ενσωμάτωση των 17 Στόχων στην καθημερινή σχολική πράξη προάγει την ενεργή συμμετοχή των παιδιών και ενδυναμώνει τη φωνή τους, καθώς τα προετοιμάζει για έναν κόσμο που χρειάζεται συνειδητούς και ευαισθητοποιημένους πολίτες.
Η βιωματική μάθηση , το παιχνίδι και οι καθημερινές εμπειρίες που ενισχύουν τη φροντίδα για τον άνθρωπο και το φυσικό περιβάλλον, μας βοήθησαν να γνωρίσουμε τους 17 Στόχους Βιώσιμης ανάπτυξης και να τους οικειοποιηθούμε…
Το νηπιαγωγείο μας επισκέφθηκε η υπεύθυνη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Δυτ. Θεσσαλονίκης κ, Ιππέκη Βίκυ και ενημερώθηκε για τις δράσεις μας. Τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια στην αυλή που διαμορφώθηκε ανάλογα με τους 17 στόχους.
Πάσχα των Ελλήνων Πάσχα,
Πάσχα της αγάπης Πάσχα,
Πάσχα των αγγέλων.
Ήλιος κι ανατέλλεις,
Πάσχα μέγα Πάσχα.
Ήλιος φωτοδότης,
Των Ελλήνων Πάσχα. (Κουγιουμτζής / Θέμελής)
https://www.youtube.com/watch?v=E3XQ4X99bHU
Η Ανάσταση του Χριστού είναι η πιο μεγάλη και χαρούμενη γιορτή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Είναι η στιγμή που ο Χριστός νικά τον θάνατο και φέρνει την ελπίδα, τη χαρά και το φως σε όλο τον κόσμο. Οι Χριστιανοί γιορτάζουν με ιδιαίτερη κατάνυξη τη Μεγάλη Εβδομάδα και προετοιμάζονται για το Άγιο Πάσχα. Έτσι και μεις, ξεκινώντας από την Κυριακή της Τυροφάγου και τον Εσπερινό της Συγχωρήσεως φτάσαμε στην Κυριακή του Πάσχα και τον Εσπερινό της Αγάπης.
Στο νηπιαγωγείο μας μιλήσαμε για την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής, το νόημα της νηστείας από το φαγητό αλλά κυρίως από τις κακές συνήθειες, τη συγχώρηση και τη συγχώρεση, τη γιορτή του Πάσχα των εβραίων και την έξοδο τους από τη γη της Αιγύπτου, την αλιεία των μαθητών του Χριστού και τα θαύματα που πραγματοποίησε αλλά και για τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας που οδήγησαν στην Άκρα Ταπείνωση και τον Γολγοθά , όπως η ανάσταση του Λαζάρου, η Κυριακή των Βαΐων, η ταπείνωση, ο Μυστικός Δείπνος, η προδοσία του Ιούδα, η σύλληψη, η Σταύρωση και φυσικά η Ανάσταση και στη συνέχεια η Ανάληψη. Διαβάσαμε παιδικές ιστορίες, ακούσαμε μύθους και δοξασίες μάθαμε’ τα κάλαντα του Λαζάρου και συζητήσαμε για το πραγματικό νόημα της Ανάστασης, την Αγάπη. Επίσης ήρθαμε σε επαφή με την παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα του λαού μας. Μάθαμε γιατί ανάβουμε τη λαμπάδα το βράδυ της Ανάστασης, τι συμβολίζει το κόκκινο αυγό και τι σημαίνει το “Χριστός Ανέστη – Αληθώς Ανέστη”.
Φτιάξαμε τις δικές μας πασχαλινές κατασκευές: πήλινα στολίδια, λαζαράκια, mobils, καλαθάκια, βάψαμε αυγά, δημιουργήσαμε μια όμορφη αφίσα με την πασχαλινό αυγό και πολλές ζωγραφιές.
αν και για όραση εξακολουθείς και έχεις την συγχώρηση.
Ω θλίψη των ματιών του Κυρίου μου, της
έχω πολύ συνεργήσει για να υπάρχεις,
είναι πολύ σε μένα το μεριδιο της ανομίας. (Καλογήρου/Καρούζος)
Η Ανάσταση του Χριστού μας υπενθυμίζει πως, ακόμα και στις πιο δύσκολες στιγμές, το φως και η αγάπη νικούν πάντα. Ευχόμαστε σε όλους Καλή Ανάσταση και Χριστός Ανέστη!
Στα πλαίσια του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Αγωγής του Δικτύου “Κων/πολη -Θεσσαλονίκη, Μία εκπαιδευτική Συνύπαρξη –Πολίτες της Πόλης , Έλληνες της Οικουμένης”, της Διεύθυνσης ΠΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης, και με τη βοήθεια του chat gpt, και αφού δώσαμε ως λέξεις κλειδιά τις λέξεις: Βόσπορος, Θερμαϊκός , ρύπανση , θάλασσα, είχαμε ως αποτέλεσμα το Παρακάτω ποίημα:
“Ο Βόσπορος κι ο Θερμαϊκός”
( Με τη φωνή της θάλασσας)
Ο Βόσπορος κάποτε έλαμπε, με νερά γαλάζια, καθαρά,
και τα ψάρια χόρευαν και κολυμπούσαν, με χαμόγελα στη θάλασσα τα μαγευτικά.
Μα τώρα σκοτεινιάζουν τα νερά, βρώμα κα σκουπίδια κυλούν παντού,
Οι γλάροι δεν φωνάζουν πια χαρούμενα και τα ψάρια κρύβονται σε σιωπή βαριά.
Κι ο Θερμαϊκός , γαλήνιος και ήρεμος, εξαφανίζει την ομορφιά του σιγά σιγά,
Το νερό του θολώνει, τα κύματα κλαίνε,
για τη μόλυνση που το πνίγει και τα σφάλματα.
Τα παιδιά ρωτούν, ‘Γιατί τα ψάρια δεν παίζουν; , και οι μεγάλοι λένε…’Η φύση μας πονά’
Μα αν όλοι μαζί αποφασίσουμε, θα σωθούν οι θάλασσες μας, θα καθαρίσουν ξανά.
Βόσπορος και Θερμαϊκός, δύο φίλοι παλιοί, ας γίνουμε όλοι φρουροί , να σώσουμε τη γή.
Για να ξαναβρούν τη χαρά τα ψάρια, και οι θάλασσες να λάμψουν για πάντα καθαρές κι αληθινές.
Τα παιδιά εικονογράφησαν το ποίημα και δημιουργήθηκε ένα ωραίο βίντεο!!!
Μπορείτε να το δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Με ιδιαίτερη χαρά πραγματοποιήθηκε ο εορτασμός της εθνικής επετείου της 25ης Μαρτίου 1821 στο Νηπιαγωγείο μας!!!
Την ημέρα της 25/3/2025 κατατέθηκε στεφάνι στο Ηρώο από ομάδα νηπίων που εκπροσώπησαν επάξια το 3ο Νηπιαγωγείο Ωραιοκάστρου απαγγέλοντας και ποιήματα!!!
Οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου σας εύχονται Χρόνια Πολλά!!!
Η Παγκόσμια Ημέρα Νερού (World Water Day) καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ στη συνδιάσκεψη σχετικά με το Περιβάλλον για την Ανάπτυξη στο Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας το 1992, και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 22 Μαρτίου. Στόχος του εορτασμού αυτού είναι η ενημέρωση για την τεράστια σημασία του νερού για την ανάπτυξη και ευημερία της σύγχρονης αλλά και μελλοντικής κοινωνίας, αλλά και η ευαισθητοποίηση και δράση για την συνεχιζόμενη παγκόσμια κρίση του πόσιμου νερού. Το πολυτιμότερο ίσως αγαθό της φύσης, το «δώρο της γης», δεν είναι δεδομένο για όλους τους πολίτες του κόσμου, καθώς εκατομμύρια συνανθρώπων μας εξακολουθούν να μην έχουν πρόσβαση σε καθαρό και πόσιμο νερό, ενώ παγκοσμίως οι συγκρούσεις για το νερό αποτελούν μια πραγματικότητα.
Πηγή: ΕΡΤ
Οι μαθητές μας έφτιαξαν μια αφίσα με το νερό
Επίσης έφτιαξαν στο camva μια ψηφιακή αφίσα για την παγκόσμια ημέρα του νερού και τη σύνδεσαν με τους παγκόσμιους στόχους
Φυτέψαμε μια πασχαλίτσα στην αυλή του νηπιαγωγείου.
Έντομα:
Η ζωή των μυρμηγκιών
Χρωματίσαμε τα μυρμήγκια
Φτιάξαμε κολλάζ
Ο κύκλος ζωής του μυρμηγκιού
Χρησιμοποιήσαμε κουτί από ζαχαροπλαστείο. Το κόψαμε σε δυο μέρη (καπάκι και κάτω μέρος). Οι μαθητές μας ζωγράφισαν μυρμήγκια. Στη συνέχεια με πηλό έφτιαξαν το εσωτερικό μυρμηγκοφωλιάς κάτω από από την επιφάνεια της γης. Την αποικία των μυρμηγκιών στο επάνω μέρος του εδάφους την έφτιαξαν με χώμα και τα μυρμήγκια με πλαστελίνη.
Πασχαλίτσα
εφαρμογή chatterpix
Πεταλούδες
Μια πολύ πεινασμένη κάμπια
παίξαμε μέμορυ
Φτιάξαμε μια κάμπια με ανακυκλώσιμα υλικά
και τον πίνακα με τα φρούτα που έφαγε η κάμπια
Εφαρμογή chatterpix
Πεταλούδες φτιαγμένες με χρώματα τέμπερας σε διπλωμένο χαρτί (έννοια συμμετρίας). Μόλις στεγνώσουν τις στερεώνουμε σε επαναχρησιμοποιημένο πλαστικό πηρουνάκι
Πασχαλίτσα
Διαβάσαμε ιστορίες σχετικές, αναζηήσαμε πληροφορίες σχετικές στο διαδίκτυο και μάθαμε τραγούδια.
Μέλισσα
Οι Απόκριες είναι μια από τις πιο αγαπημένες γιορτές για τα παιδιά και όχι μόνο! Γιορτάζονται με χαρά και κέφι, καθώς οι μεταμφιέσεις έχουν την τιμητική τους. Μία γιορτή που έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα. Οι πρόγονοί μας γιόρταζαν τον ερχομό της άνοιξης με διάφορες τελετές και εορτές προς τιμήν του Διονύσου, του θεού του κρασιού, της ευθυμίας. Οι Αρχαίοι Έλληνες έδιναν ιδιαίτερη σημασία σ΄αυτή τη γιορτή όπου η φύση αναγεννάται μετά τον χειμώνα και οι άνθρωποι γιόρταζαν τη ζωή. Τα έθιμα των απόκρεων μας δίνουν την καλύτερη ευκαιρία για να ρθούμε σε επαφή με την παράδοση και ότι αυτή περικλείει. Τραγούδι, χορό, μεταμφίεση.
Μαθαίνουμε για τον χαρταετό, ένα ακόμη έθιμο που όμως δεν έχει τις ρίζες του στην Ελλάδα αλλά τον συναντούμε σε έναν πολύ σημαντικό πολιτισμό, τον κινέζικο, σύμβολο ανανέωσης, ελευθερίας αλλά και δύναμης και σοφίας. Οι μικροί μαθητές μας, ακούγοντας η μουσική του Μ Θεοδωράκη “οι χαρταετοί”, γίνονται χαρταετοί, καλούνται ν’ ανεβούν όσο πιο ψηλά μπορούν και να ταξιδέψουν το δικό τους ταξίδι.https://www.youtube.com/watch?v=pSujHbm-rG8
Άραγε τί βλέπουν, τί σκέφτονται και τί θέλουν αντικρύζοντας τον κόσμο από κει ψηλά;
Η Κυρά σαρακοστή ακόμη ένα έθιμο.Να παιδιά μαθαίνουν τους συμβολισμούς που κρύβει αυτή η όμορφη κυρούλα και κατασκευάζουν τη δική τους. Μαθαίνουμε έτσι να περιμένουμε την Εβδομάδα των Παθώνκαι την Ανάσταση μετρώντας τα ποδαράκια της.
Και φυσικά φτιάξαμε το must γλυκό της Σαρακοστής, τον γνωστό σε όλους χαλβά, μαθαίνοντας την συνταγή και τις απαραίτητες δόσεις των υλικών.