Με ιδιαίτερη χαρά, συγκίνηση και περηφάνια αποχαιρετήσαμε τη φετινή σχολική χρονιά μέσα από τη θεατρική μας παράσταση με τίτλο «Προσοχή… Πετρελαιοκηλίδα!», μια γιορτή που δεν αποτέλεσε απλώς το κλείσιμο μιας δημιουργικής χρονιάς, αλλά την κορύφωση όλων όσων μάθαμε, βιώσαμε και κατακτήσαμε μέσα από τις περιβαλλοντικές μας δράσεις.
Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος δεν ήταν τυχαία. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε πλήθος δράσεων με στόχο την καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και την ανάπτυξη υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον. Μέσα από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning «Green Heroes: From Seed to Greenhouse», αλλά και τη συμμετοχή του σχολείου μας στο διεθνές δίκτυο Οικολογικά Σχολεία, με θεματικό άξονα την Κλιματική Αλλαγή, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με σημαντικά περιβαλλοντικά ζητήματα που επηρεάζουν τον πλανήτη μας.
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, πειράματα, παρατηρήσεις, φυτεύσεις, κατασκευές, έρευνες, συζητήσεις και συνεργασίες με ειδικούς επιστήμονες και φορείς, τα παιδιά κατανόησαν ότι η Γη μας αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Έμαθαν πως η κλιματική αλλαγή δεν είναι κάτι μακρινό ή αφηρημένο, αλλά ένα πραγματικό φαινόμενο που επηρεάζει ήδη τη ζωή ανθρώπων, ζώων και οικοσυστημάτων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Κατάλαβαν ότι πολλές από τις αιτίες που επιβαρύνουν τον πλανήτη σχετίζονται με ανθρώπινες συμπεριφορές, όπως η αδιαφορία για το περιβάλλον, η υπερκατανάλωση φυσικών πόρων, η σπατάλη ενέργειας και νερού, η αλόγιστη χρήση ορυκτών καυσίμων, η παραγωγή υπερβολικών απορριμμάτων, καθώς και η ρύπανση της ατμόσφαιρας, των ποταμών, των λιμνών και των θαλασσών.
Τα παιδιά συνειδητοποίησαν πως η Γη δεν αποτελεί απλώς τον τόπο όπου ζούμε σήμερα. Είναι μια πολύτιμη κληρονομιά που παραλάβαμε από τις προηγούμενες γενιές και την οποία έχουμε χρέος να παραδώσουμε υγιή και βιώσιμη στις επόμενες. Και ίσως το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι κατάλαβαν πως, όσο μικρά κι αν είναι, μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος μέσα από τις καθημερινές τους επιλογές και συνήθειες.
Το σημαντικότερο εφόδιο που απέκτησαν φέτος δεν ήταν κάποια πληροφορία ή γνώση. Ήταν η οικολογική συνείδηση. Εκείνη η εσωτερική στάση ζωής που μας οδηγεί να αγαπάμε, να σεβόμαστε και να προστατεύουμε το φυσικό περιβάλλον. Άλλωστε, ό,τι μαθαίνεται από την προσχολική ηλικία γίνεται σταδιακά βίωμα, συνήθεια και αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητάς μας. Τα παιδιά μας έχουν πλέον τα θεμέλια για να εξελιχθούν σε αυριανούς ενεργούς πολίτες και μικρούς πρεσβευτές περιβαλλοντικών αξιών και οικολογικών ιδανικών.
Όλες αυτές οι γνώσεις, οι προβληματισμοί και οι ευαισθησίες αποτυπώθηκαν με τον πιο όμορφο και δημιουργικό τρόπο στην καλοκαιρινή μας γιορτή. Η κυρία Αθηνά Νασσάρ, εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης, με την υπέροχη αφήγησή της, έδωσε ζωή στην ιστορία μας και έγινε η γέφυρα που ένωσε το κοινό με τους μικρούς μας πρωταγωνιστές. Με τη ζεστασιά, την εκφραστικότητα και την αγάπη της για τα παιδιά, συνέβαλε ώστε το μήνυμα της παράστασης να φτάσει στις καρδιές όλων μας. Της είμαστε βαθιά ευγνώμονες για την πολύτιμη παρουσία και προσφορά της.
Η ιστορία της παράστασης μας ταξίδεψε στον μαγικό κόσμο της θάλασσας, εκεί όπου ζούσαν αρμονικά γλάροι, καβουράκια, αχινοί, χταπόδια, χελωνίτσες, ψαράκια και γοργόνες. Ξαφνικά όμως η ηρεμία τους διαταράχθηκε από την εμφάνιση μιας μεγάλης πετρελαιοκηλίδας που μόλυνε τα νερά και απείλησε το θαλάσσιο οικοσύστημα.
Μέσα από τους ρόλους τους, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να «μπουν στη θέση» των θαλάσσιων οργανισμών και να εκφράσουν τα συναισθήματα που θα βίωναν αν βρίσκονταν πραγματικά αντιμέτωποι με μια τέτοια περιβαλλοντική καταστροφή.
Τα ψαράκια φοβήθηκαν για το σπίτι τους και για την επιβίωσή τους. Οι χελωνίτσες δυσκολεύτηκαν να κινηθούν και να αναπνεύσουν. Τα χταπόδια ένιωσαν αγωνία και ανησυχία για την τύχη της θάλασσάς τους. Οι αχινοί και τα καβουράκια είδαν το περιβάλλον τους να αλλάζει δραματικά, ενώ οι γοργόνες θρήνησαν για την ομορφιά της θάλασσας που κινδύνευε να χαθεί. Ακόμη και οι γλάροι, που πετούσαν πάνω από τα νερά, έγιναν μάρτυρες της καταστροφής και της δυστυχίας που προκαλεί η ανθρώπινη αμέλεια.
Μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας, τα παιδιά κατανόησαν πως οι πετρελαιοκηλίδες δεν αποτελούν απλώς ένα φανταστικό γεγονός ενός θεατρικού έργου, αλλά μια πραγματική περιβαλλοντική απειλή που έχει συμβεί πολλές φορές σε θάλασσες και ωκεανούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Αντιλήφθηκαν ότι τέτοιες καταστροφές προκαλούνται συνήθως από ανθρώπινες δραστηριότητες και έχουν σοβαρές συνέπειες για τη θαλάσσια ζωή, τα οικοσυστήματα και τελικά για τον ίδιο τον άνθρωπο.
Η ιστορία μας, ωστόσο, δεν τελείωσε με θλίψη. Αντίθετα, έκλεισε με ελπίδα και αισιοδοξία. Οι άνθρωποι κινητοποιήθηκαν, ανέλαβαν δράση και καθάρισαν τη θάλασσα. Τα ζώα είδαν το περιβάλλον τους να αναγεννάται και η ζωή επέστρεψε στα γαλάζια νερά.
Η χαρά, η ανακούφιση και η ευγνωμοσύνη των ηρώων της παράστασης αποτυπώθηκαν στα χαμόγελα των μικρών μας ηθοποιών, οι οποίοι μέσα από το θεατρικό παιχνίδι βίωσαν έντονα συναισθήματα, ανέπτυξαν ενσυναίσθηση για τα ζώα και τη φύση και συνειδητοποίησαν τη δύναμη που έχει η συλλογική προσπάθεια όταν οι άνθρωποι αποφασίζουν να προστατεύσουν το περιβάλλον.
Μέσα από την παράστασή τους έστειλαν σε όλους μας ένα ξεκάθαρο μήνυμα:
Η Γη είναι το κοινό μας σπίτι. Η προστασία της δεν είναι υπόθεση κάποιων άλλων, αλλά ευθύνη όλων μας. Κάθε μικρή πράξη σεβασμού προς τη φύση μπορεί να γίνει η αρχή μιας μεγάλης αλλαγής.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους γονείς για την άριστη συνεργασία, τη στήριξη, την εμπιστοσύνη και τη διαρκή παρουσία τους καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ αξίζει και στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας για τη διαχρονική στήριξη και την πολύτιμη προσφορά του. Με πολλή αγάπη και γενναιοδωρία χάρισε σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριές μας όμορφα αναμνηστικά μπλουζάκια, προσφέροντάς τους ένα ξεχωριστό ενθύμιο που θα τους θυμίζει τις όμορφες στιγμές που μοιράστηκαν στο νηπιαγωγείο και τους φίλους που απέκτησαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Ευχαριστούμε επίσης τα παιδιά μας, που με τον ενθουσιασμό, τη δημιουργικότητα, την ευαισθησία και την αυθεντικότητά τους, μάς υπενθυμίζουν καθημερινά ότι η ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο βρίσκεται στα χέρια των νέων γενιών.
Αγαπημένα μας παιδιά,
σας ευχόμαστε να συνεχίσετε να ονειρεύεστε, να δημιουργείτε, να νοιάζεστε και να προστατεύετε τον κόσμο γύρω σας. Να κρατήσετε πάντα μέσα στην καρδιά σας την αγάπη για τη φύση, γιατί εκείνη θα σας την επιστρέφει απλόχερα σε όλη σας τη ζωή.
Η φετινή σχολική χρονιά μπορεί να ολοκληρώθηκε, όμως το ταξίδι προς έναν πιο πράσινο, πιο δίκαιο και πιο βιώσιμο κόσμο μόλις ξεκίνησε. Και οι μικροί μας μαθητές είναι πλέον έτοιμοι να γίνουν οι αυριανοί προστάτες του.
Καλό καλοκαίρι σε όλους, γεμάτο ξεγνοιασιά, όμορφες στιγμές, γέλια, παιχνίδια και αμέτρητες βουτιές σε καθαρές και γαλάζιες θάλασσες!
Με εκτίμηση,
η εκπαιδευτικός του πρωινού Τμήματος 2,
Νταλαμπίρα Χριστίνα











































