Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα
Σκοπός του προγράμματος είναι η κατανόηση από τα παιδιά των εννοιών του σεβασμού, της διαφορετικότητας και η έμπρακτη υιοθέτηση στάσεων που αναπτύσσουν και εξελίσσουν τις έννοιες αυτές ως τρόπο ζωής και καθημερινής συμπεριφοράς. Το περιεχόμενο του προγράμματος στηρίζεται σε τρείς κυρίως άξονες :
- Αυτοσεβασμός: Τα παιδιά μαθαίνουν να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή.
- Σεβασμός προς τους άλλους: Τα παιδιά μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί
- Σεβασμός προς το περιβάλλον: Τα παιδιά μαθαίνουν ότι ο πλανήτης γη με όλα τα έμβια και άβια όντα του αξίζει σεβασμό.
Στοχευόμενες Δραστηριότητες
- Δημιουργικότητα (Creativity), Επικοινωνία (Communication), Κριτική σκέψη (Critical thinking), Συνεργασία (Collaboration)
- Aυτομέριμνα, Ανθεκτικότητα, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Κοινωνικές Δεξιότητες
- Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας – επικοινωνίας και συνεργασίας Προσαρμοστικότητα, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα
- Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Μελέτη περιπτώσεων (case studies)
Τίτλος 1ου Εργαστηρίου: Αυτοσεβασμός
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Να αναπτύξουν τα παιδιά μια θετική εικόνα για τον εαυτό τους. Να απαριθμούν θετικές ιδιότητες ως χαρακτήρες και δεξιότητες που έχουν τα ίδια. Να αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως άτομο ξεχωριστό αλλά και το δικαίωμα των άλλων να είναι ξεχωριστοί. Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους και να τα μοιράζονται με τους άλλους.
|
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές) |
-Καταγραφή των απαντήσεων των μαθητών στις ερωτήσεις :τι σημαίνει μοναδικός, διαφορετικός, αλληλοσεβασμός.
-Παρουσίαση του ονόματος τους με έναν μοναδικό τρόπο (παλαμάκια, δυνατά, αστεία κλπ) -Κοιτάζουν και βλέπουν στον καθρέφτη τον εαυτό τους και λένε κάτι που κάνουν πολύ καλά, είναι περήφανα γι΄ αυτό και το μοιράζονται με τους συμμαθητές τους. -Ζωγραφίζουν το πορτραίτο τους. Ζωγραφίζουν πράγματα που τους κάνουν χαρούμενους και πράγματα που τους θυμώνουν. Σκέφτονται τρόπους να αντιμετωπίζουν το θυμό. Μιλούν για τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα και παίζουν «την παντομίμα των συναισθημάτων» Απαντούν σε ερωτήσεις για προβληματισμό όπως: • Τι με κάνει διαφορετικό: Είναι το όνομά μου; Το πρόσωπό μου; Τα ρούχα μου; Οι σκέψεις μου; • Είσαι ίδιος με χτες; Θα είσαι ίδιος αύριο με σήμερα; • Όταν μεγαλώσεις θα συνεχίσεις να είσαι ο ίδιος/η ίδια; -Συμπληρώνουν το πάζλ του εαυτού, το παρουσιάζουν στην ολομέλεια και συμπεραίνουν πως όλοι είμαστε μοναδικοί και διαφορετικοί και για να περνάμε όμορφα χρειάζεται να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο. Τίτλος 2ου Εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους. Προσδοκώμενα Αποτελέσματα: Να εκτιμούν την αξία τους ως άτομα μοναδικά, πολύτιμα, ικανά που αξίζουν και είναι σημαντικά στη ζωή. Να ανακαλύψουν ποιες είναι οι σωστές συμπεριφορές για να δείξουν το σεβασμό τους στους άλλους. Ενδεικτικές Δραστηριότητες Ετοιμάζουν λίστες με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις Επίδειξη εικόνων με συμπεριφορές που δείχνουν ή όχι σεβασμό συζήτηση και διάκριση. Ζωγραφίζουν μια καλή και μια άσχημη συμπεριφορά. Παιχνίδια ρόλων βάσει σεναρίων με συμπεριφορές που δε δείχνουν σεβασμό. Το Δέντρο με τις λέξεις και τις πράξεις που δείχνουν σεβασμό και το έδαφος με τις λέξεις που πληγώνουν. Παραμύθι «τα χέρια αγαπάνε, δε χτυπάνε» και δημιουργία αφίσας. Μέσα από συζήτηση προέκυψε η αναγκαιότητα των κανόνων. Δημιουργήθηκε το συμβόλαιο της τάξης και το υπέγραψαν, με την υπόσχεση ότι η τήρησή του θα οδηγήσει στον αλληλοσεβασμό. Παιχνίδι «Η αλυσίδα της τάξης μας» Τίτλος 3ου Εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους και αναγνώριση της διαφορετικότητας μας – Ίδιοι και διαφορετικοί. Προσδοκώμενα αποτελέσματα: Να αντιλαμβάνονται την ύπαρξη του άλλου ως άτομο εξίσου πολύτιμο και ότι οι άνθρωποι είναι μεταξύ τους ίδιοι και διαφορετικοί Ενδεικτικές Δραστηριότητες Τα παιδιά απαντούν σε ερωτήματα: Είναι οι άνθρωποι ίδιοι μεταξύ τους ή διαφορετικοί; Με ποιους τρόπους είναι ίδιοι; Με ποιους τρόπους είναι διαφορετικοί; Παρατηρούν πίνακες πορτραίτων ζωγραφικής και διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των ανθρώπων. Ζωγραφίζουν έναν άνθρωπο μοναδικό. (Τι το ιδιαίτερο έχει; Τι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά;) Παρακολούθηση στο διαδίκτυο του παραμυθιού «Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας», συζήτηση και ζωγραφική.
Τίτλος 4ου Εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους: Συνεργασία – Αλληλοβοήθεια Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Να συνεργάζονται με τους άλλους(στο σχολείο, στην οικογένεια κ.ά) Να ξεχωρίσουν τι κάνει μια ομάδα να λειτουργεί καλά; Τι εμποδίζει μια ομάδα; Να εκφράζουν τη γνώμη τους με θάρρος και να σέβονται και τη γνώμη των συμμαθητών τους. Ενδεικτικές Δραστηριότητες Ανάγνωση του παραμυθιού: «Ο εγωιστής γίγαντας» και συζήτηση σε ερωτήματα αναστοχασμού (Τι σημαίνει να είσαι εγωιστής; Τι κάνει (ή λέει) ένας εγωιστής; Πότε γινόμαστε εγωιστές; Γιατί; Είναι καλό να είμαστε εγωιστές; Πότε? κ.α.) Κατασκευή με τουβλάκια του πύργου του γίγαντα όταν απαγόρευσε στα παιδιά την είσοδο και την αλλαγή του κήπου όταν επέτρεψε στα παιδιά να παίξουν στην αυλή του. Ψυχοκινητικά ομαδικά παιχνίδια συνεργασίας όπως: Σκυταλοδρομία, μεταφορά μπαλονιών ανά ζεύγη χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέλη του σώματός τους π.χ. πλάτη με πλάτη, χέρι με χέρι, κοιλιά με κοιλιά, και σε ομάδες π.χ. κερδίζει η ομάδα που δεν θα πέσει το μπαλόνι της κάτω. Κάθε ομάδα το ζωγραφίζει και εφευρίσκει ένα διαφορετικό τρόπο να σκάσει τομπαλόνι της. Τίτλος 5ου Εργαστηρίου: Σεβασμός προς τους άλλους και διάλογος. Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Να εκφράσουν τις ιδέες τους χωρίς ντροπή και φόβο. Να επιχειρηματολογούν. Να ακούν τους άλλους. Να μαθαίνουν και να εξοικειώνονται με τα είδη ερωτήσεων (κλειστού τύπου και ανοιχτού τύπου) Ενδεικτικές Δραστηριότητες Καταγραφή απαντήσεων στα ερωτήματα: Τι είναι ο διάλογος; Σε τι μας βοηθάει; Που μας οδηγεί; Είναι πάντα καλός ο διάλογος; Υπάρχουν περιπτώσεις που δεν πρέπει να κάνουμε διάλογο; Ποιοι είναι οι κανόνες του διαλόγου. Παρακολούθηση παραμυθιού «το δέντρο των παιδιών» στο διαδίκτυο χωρίς λόγια και προτείνουν λόγια που θα μπορούσαν να λένε οι ήρωες. Σε ομάδες αποφασίζουν να ζωγραφίσουν έναν πίνακα εφαρμόζοντας τους κανόνες διάλογου και συνεργασίας και να δώσουν ένα τίτλο στο έργο τους. Το παρουσιάζουν στην ολομέλεια, το αξιολογούν λέγοντας τι θα μπορούσαν να συμπληρώσουν και το ολοκληρώνουν. Τίτλος 6ου Εργαστηρίου: Σεβασμός προς το φυσικό περιβάλλον, τα άβια και τα έμβια όντα. Προσδοκώμενα Αποτελέσματα Να αντιληφθούν τα προβλήματα που δημιουργούνται στο περιβάλλον και τα ζώα από ανθρώπινες δραστηριότητες και απροσεξίες. Να προτείνουν ιδέες και λύσεις για επίλυση των προβλημάτων. Ενδεικτικές Δραστηριότητες: Παρακολουθούν βίντεο και τραγούδια για την μόλυνση και απαντούν στο ερώτημα πώς δείχνουμε το σεβασμό μας στο περιβάλλον(αναδάσωση, οικονομία στο νερό, ανακύκλωση κλπ.) Δημιουργούν νοσοκομείο παιχνιδιών-βιβλίων σε μια γωνιά της τάξης όπου με σελοτέιπ και κόλλες διορθώνουν χαλασμένα βιβλία. Ζωγραφίζουν μια ζωγραφιά που δείχνει καθαρό περιβάλλον, το πλαστικοποιούμε ,το κόβουν σε κομμάτια και φτιάχνουν το δικό τους πάζλ. Κατασκευή επιτραπέζιας τρίλιζας με υλικά που υπάρχουν στο σχολείο. Ως τελική αξιολόγηση συμπληρώνουν φύλλο εργασίας όπου ζωγραφίζουν ξεχωριστή ζωγραφιά για τον αυτοσεβασμό, τον αλληλοσεβασμό και τον σεβασμό στο περιβάλλον. Στο τέλος λένε τί τους έκανε εντύπωση και τι θα θυμούνται από το πρόγραμμα. |