Παιδαγωγική Freinet

Ο Σελεστέν Φρενέ άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται | Τέταρτο

Η παιδαγωγική Φρενέ έχει βασικό σκοπό ένα ελεύθερο, ανοιχτό και συνεργατικό σχολείο.

Ο Σελεστάν Φρενέ (15 Οκτωβρίου 1896 – 8 Οκτωβρίου 1966) ήταν διακεκριμένος Γάλλος παιδαγωγός και εκπαιδευτικός μεταρρυθμιστής. Η παιδαγωγική του εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα, κυρίως μέσω του κινήματος του Μοντέρνου Σχολείου. Στην Ελλάδα, έχει συγκροτηθεί από το 2012 μία παιδαγωγική ομάδα-σωματείο με την ονομασία «Το ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ – Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της Κοινότητας». Σκοπός της είναι η ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και προτάσεων σ’ ένα σχολείο-κοινότητα όπου οι τεχνικές του Σελεστάν Φρενέ, η κριτική και η θεσμική παιδαγωγική βρίσκουν τη θέση τους.

Η παιδαγωγική Φρενέ συγκροτείται από θεμελιακές αρχές, όπως:

-συνεργασία και πολιτειότητα
-κοινοτική –συνεταιριστική οργάνωση της σχολικής ζωής
-ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία – διάλογος
-«φυσική» μέθοδος μάθησης
-έρευνα- πειραματικός ψηλαφισμός-βιωματική μάθηση
-σύνδεση του σχολείου με την κοινότητα-κοινωνία
-σεβασμός στο παιδί και στα δικαιώματά του

Ο Φρενέ υποστήριζε ότι: “Το παιδί να θέλει ό,τι κάνει και όχι να κάνει ό,τι θέλει”

αλλά και ότι το σχολείο είναι μια “μικρο-κοινωνία”, μια υπόθεση “συλλογική”, όπου οι κανόνες αναπτύσσονται Συλλογικά και ο Δάσκαλος είναι ο Συντονιστής.

Ο Φρενέ προκειμένου να εφαρμόσει τις αρχές αυτές εισήγαγε παιδαγωγικές καινοτομίες και εκπαιδευτικές τεχνικές που άλλαξαν τον τρόπο λειτουργίας και την φιλοσοφία του παραδοσιακού σχολείου και διατηρούν στο ακέραιο, ακόμη και τώρα, την αξία τους.

Χαρακτηριστικές τεχνικές του Φρενέ, που προάγουν τη φυσική μέθοδο μάθησης, τη συνεργατική και συμμετοχική μάθηση, την ελευθερία έκφρασης και λόγου αλλά και την πολιτειότητα είναι:

  • Το Τυπογραφείο (εφημερίδα, μικρά βιβλία)
  • Τα Ελεύθερα κείμενα
  • “Τι νέα;”
  • Οι Έρευνες
  • Τα Σχέδια εργασίας
  • Ο Κινηματογράφος
  • Η Αλληλογραφία
  • Τα Σχολικά Συμβούλια
  • Οι Σχολικοί συνεταιρισμοί
  • Η Έξοδος στην κοινότητα
  • Τα Εργαστήρια τέχνης

Δείτε μερικές από τις Τεχνικές του Φρενέ, που εφαρμόζουμε στο Νηπιαγωγείο μας στα διπλανά ανοιγόμενα παράθυρα του κεντρικού μενού.