Αγαπητοί γονείς, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι και φέτος , στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου , εντάσσονται τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης.
Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητριών και των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Σκοπός των «Εργαστηρίων δεξιοτήτων» είναι η ενίσχυση της καλλιέργειας ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στις μαθήτριες και στους μαθητές. Στους επιμέρους στόχους των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι η μάθηση μέσω ομαδοσυνεργατικής, δημιουργικής και κριτικά αναστοχαζόμενης διδακτικής μεθοδολογίας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ζωής, διαμεσολάβησης και υπευθυνότητας, η ενίσχυση των δεξιοτήτων ψηφιακής μάθησης, τεχνολογίας και προγραμματιστικής σκέψης.
Στο πλαίσιο της εφαρμογής αυτής το νηπιαγωγείο μας θα ασχοληθεί με τα ακόλουθα προγράμματα από τους τέσσερις θεματικούς κύκλους όπως ορίζονται στην εικόνα που βλέπετε στη συνέχεια.
1ος Θεματικός Άξονας: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ -ΕΥ ΖΗΝ
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες: ψυχική και συναισθηματική υγεία -Πρόληψη
Τίτλος: «Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αρχαία Ελλάδα και σήμερα»
Α.ΣΚΟΠΟΣ του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να γνωρίσουν την ιστορία του αθλητισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, να κατανοήσουν τη σημασία και την εξέλιξη των Ολυμπιακών Αγώνων στην αρχαιότητα και να αποκτήσουν γνώσεις για την άθληση-άσκηση και τα ολυμπιακά αθλήματα .
Β. ΣΤΟΧΟΙ που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα.
- Τα παιδιά να γνωρίσουν τα βασικά στοιχεία που αφορούν την τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων
- Να αντιληφθούν την αξία και τη διαχρονικότητα των Ολυμπιακών ιδεωδών συμβόλων
- Να προσεγγίσουν μέσα από δραστηριότητες τη μεγαλύτερη Αθλητική Γιορτή
- Να αντιληφθούν ότι η ζωή μας είναι συνυφασμένη με το παρελθόν και πρέπει να προστατεύουμε και να διατηρούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά, η οποία ως θεματοφύλακας των κοινών αξιών, συμβάλλει στην επικοινωνία των λαών, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της ειρήνης αλλά και την ανάπτυξη φιλικών ανθρώπινων σχέσεων.
- Να βιώσουν τις ιδιαιτερότητες των ολυμπιακών αθλημάτων να αθληθούν ,να νιώσουν τη σωματική ευεξία, να συνεργαστούν, να βιώσουν την ευγενή άμιλλα, να αισθανθούν την πνευματική και ψυχική ευεξία
Γ.ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν.
ΜΑΘΗΣΗΣ :Κριτική σκέψη ,Επικοινωνία, Συνεργασία ,Δημιουργικότητα
ΖΩΗΣ : Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Αυτομέριμνα Κοινωνικές Δεξιότητες, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα , Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα
ΝΟΥ: Μελέτη περιπτώσεων ,Κατασκευές Οργανωσιακή σκέψη, Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών.
2ος Θεματικός Άξονας: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ – Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες: Κλιματική αλλαγή- Φυσικές καταστροφές ,Πολιτική προστασία
Σύνδεση με τη βασική θεματική:Φυσικές καταστροφές ,πρόληψη και προστασία.
Τίτλος:«Σεισμός-και τώρα τι κάνω;»
Α. ΣΚΟΠΟΣ του προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές, γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού ,κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.
Β.ΣΤΟΧΟΙ που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την επιμέρους θεματική ενότητα.
- Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια του φυσικού κινδύνου και να αντιληφθούν το σεισμό ως ένα φυσικό κίνδυνο.
- Να έρθουν σε πρώτη επαφή με το φαινόμενο του σεισμού και να γνωρίσουν τα αίτια που τον προκαλούν.
- Να μάθουν μύθους διαφόρων λαών που σχετίζονται με το σεισμικό φαινόμενο, με έμφαση στον ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου.
- Να προετοιμαστούν για την πιθανότητα ενός σεισμού, μέσα από την παρουσίαση οδηγιών καθώς και συγκεκριμένα μέτρα προστασίας.
- Να αποκτήσουν δεξιότητες προστασίας και να μάθουν να τις εφαρμόζουν σωστά σε όλα τα στάδια του σεισμού, πριν ,κατά και μετά το σεισμό.
- Να είναι ικανά να αυτοαξιολογούν τις γνώσεις τους σε σχέση με το σεισμό.
Γ.ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ: Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας, επικοινωνία, κριτική σκέψη, συνεργασία.
ΖΩΗΣ: Αυτομέριμνα, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πρωτοβουλία και υπευθυνότητα.
ΝΟΥ: Στρατηγική σκέψη, πλάγια σκέψη, κατασκευές, παιχνίδια ,εφαρμογές, αναστοχασμός.
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ: Δεξιότητες διαχείρισης των μέσων, ψηφιακός γραμματισμός.
3οςΘεματικός Άξονας: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ –ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Επιμέρους Θεματική Ενότητα/ Υποενότητα: Εισαγωγή στον εθελοντισμό και το εθελοντικό έργο
Τίτλος: «Νοιάζομαι και δρω» ή «Θέλω, θέλεις, θέλουμε όλοι να προσφέρουμε…»
Α. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ: Δημιουργικότητα, κριτική σκέψη, συνεργασία.
ΖΩΗΣ: Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, αυτομέριμνα, ανθεκτικότητα, κοινωνικές δεξιότητες, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα.
ΝΟΥ: Επίλυση προβλημάτων, κατασκευές, μελέτη περιπτώσεων, πλάγια σκέψη, στρατηγική σκέψη.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ: Πληροφοριακός γραμματισμός
Β.ΣΤΟΧΟΙ-ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ που θέτουμε/αναμένουμε:
- Να ακούνε προσεκτικά τους άλλους και αποτελεσματικά, ώστε να αποκρυπτογραφούν τα νοήματα και τις προθέσεις του άλλου
- Να εκφράζουν απόψεις, να ανταλλάσσουν πληροφορίες
- Να οικοδομούν θετικές σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους.
- Να εργάζονται ως μέλη μιας ομάδας, να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία στον βαθμό που τους αναλογεί
- Να επιτυγχάνουν συναίνεση για να εξασφαλίσουν τους στόχους της ομάδας
- Να ασκούν τις υποχρεώσεις τους ως ενεργοί μελλοντικοί πολίτες
- Να τηρούν με συνέπεια τις δεσμεύσεις τους
- Να οικοδομούν συλλογισμούς μέσα από προσεκτική παρατήρηση
- Να αναγνωρίζουν χαρακτηριστικά
- Να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές
- Να οργανώνουν τις νέες γνώσεις τους, αποτυπώνοντάς τις δημιουργικά με ατομικά και ομαδικά έργα
- Να συνδέουν ιδέες/λύσεις και να πειραματίζονται με τη δημιουργία μίας νέας ιδέας
- Να χρησιμοποιούν αποδεικτικά στοιχεία για να στηρίξουν τις απόψεις τους
- Να σχολιάζουν ιστορίες και βίντεο με σχετικό περιεχόμενο
- Να επεξεργάζονται τις έννοιες μέσα από ψηφιακά παιχνίδια και μαθησιακά αντικείμενα
4οςΘεματικός Άξονας: ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ-STEM/ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ
Επιμέρους Θεματική Ενότητα/ Υποενότητα: STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική Τίτλος
«Ξεναγώντας τη Bee-bot στον αύλειο χώρο του σχολείου μας»
Α. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ που πρόκειται να καλλιεργηθούν:
ΜΑΘΗΣΗΣ: κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα
ΖΩΗΣ: ενεργή εμπλοκή, εξοικείωση με κανόνες, οργανωτική ικανότητα, διαχείριση συναισθημάτων
ΝΟΥ: επίλυση προβλημάτων, στρατηγική σκέψη, κατασκευές
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ: ψηφιακός & τεχνολογικός γραμματισμός, μαθηματικά, χαρτογράφηση
Β.ΣΤΟΧΟΙ-ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ που θέτουμε/αναμένουμε:
- Να εντοπίζουν και να κατονομάζουν θέσεις στον χάρτη π.χ. θάλασσα, βουνό, ποτάμι
- Να ευαισθητοποιηθούν για την αξία του χάρτη ως προς την γνωριμία ενός χώρου
- Να εξηγήσουν τη χρησιμότητα ενός χάρτη για τον προσανατολισμό
- Να συγκρίνουν χάρτες και πλέγματα αναφέροντας ομοιότητες και διαφορές
- Να κατασκευάσουν πλέγμα – χάρτη για τους ίδιους και για την bee-bot συνεργατικά
- Να τοποθετούν φωτογραφίες βασικών σημείων της αυλής στις κατάλληλες θέσεις μέσα στο κατασκευασμένο πλέγμα
- Να αντιληφθούν την έννοια του κανόνα μέσα από το παιχνίδι προγραμματισμού
- Να αντιλαμβάνονται και να εφαρμόζουν τις εντολές μπροστά, πίσω στροφή δεξιά, στροφή αριστερά με την bee-bot στο πλέγμα
- Να εκφράζουν με τις κατάλληλες λέξεις τις οδηγίες που θέλουν να δώσουν σε κάποιον άλλον
- Να φανταστούν τον εαυτό τους ως ξεναγούς και να χρησιμοποιήσουν το κατάλληλο λεκτικό ύφος και λεξιλόγιο
- Να έρθουν σε επαφή με την ψηφιακή εκδοχή του προγραμματισμού μέσα από τα μαθησιακά αντικείμενα του Φωτόδεντρου