Πρόσωπα και προσωπεία του αρνητικού και συναισθηματική λειτουργία που επιτελούν στην αποκριάτικη μεταμφίεση

Ο Νορβηγός Έντβαρντ Μούνχ ήταν βασικός πρόδρομος του εξπρεσιονισμού, ενός καλλιτεχνικού ρεύματος που εκφράζει το αρνητικό, το δυσάρεστο. Η σύνθεση που επεξεργαστήκαμε με τα παιδιά της Α΄ και Β΄ είναι «Η κραυγή» (1893), ελαιογραφία 35,5Χ25,4 εκ. που βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Όσλο. Στον πίνακα απεικονίζεται μια ανθρώπινη μορφή με τα χέρια να κρατούν το παραμορφωμένο πρόσωπο-κρανίο που φαίνεται να κραυγάζει, συμβολίζοντας τη συντριβή του ανθρώπινου είδους.
Το έργο αυτό έδωσε μορφή σε χαρακτήρες του σινεμά τρόμου και αποτυπώθηκε σε αποκριάτικα προσωπεία. Η αποκριά συνδεδεμένη με τη μεταμφίεση, αναβιώνει όχι μόνο την ανάγκη μας για χαρά κι αυθορμητισμό αλλά και για έκφραση αρνητικών συναισθημάτων και αποφόρτισης.
Μας βοηθά δηλ. να εκφράζουμε μια πλευρά του εαυτού μας, η οποία έχει την ανάγκη να εκδηλωθεί ή ένα αρνητικό συναίσθημα, όπως αυτό του φόβου ή της οδύνης. Η αποκριάτικη μεταμφίεση αποτελεί μια εμπειρία, μια διαδικασία πολλαπλών διαστάσεων, όπως για παράδειγμα διενεργείται στο θεατρικό παιχνίδι ή τη δραματοθεραπεία.
Το έργο του Μούνχ στάθηκε αφορμή για διάλογο και δημιουργίες μέσα στην τάξη.

Ισιδώρα Πάσχου- Εικαστικός

20250226 093428

20250214 103319 20250214 103336 20250214 103351 20250211 101112 20250226 09343420250226 093449

20250226 11413620250226 093440