Η βροχή που έγινε πλημμύρα

   Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το Περιβάλλον

Υποθεματική: Κλιματική Αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική Προστασία

Τίτλος: Η βροχή που έγινε πλημμύρα

Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών στο θέμα της            και η υιοθέτηση σωστών στάσεων και συμπεριφορών.
Στόχοι του προγράμματος

α. ως προς τις δεξιότητες του 21ου αιώνα:

  • παραγωγική μάθηση μέσω παραστατικών τεχνών και δημιουργικότητας
  • δεξιότητες ζωής – αυτομέριμνα, ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα
  • δεξιότητες του νου – πλάγια σκέψη, στρατηγική σκέψη, επίλυση προβλήματος, κατασκευές, παιγνίδια
  • να συγκρίνουν και να διαχειρίζονται την πληροφορία
  • να προβούν σε αναλυτική και παραγωγική επεξεργασία των συλλεγμένων δεδομένων
  • να έχουν επίγνωση, παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης τους

β. ως προς το θέμα:

  • να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα, ιδέες, εμπειρίες και πρότερες γνώσεις γύρω από τις πλημμύρες
  • να προβληματιστούν για τις ανθρώπινες δραστηριότητες και παρεμβάσεις στο φυσικό περιβάλλον
  • να είναι σε θέση να εντοπίζουν τα αίτια και τις συνέπειες των πλημμυρών στο περιβάλλον και τον άνθρωπο
  • να κατανοήσουν τη σημασία της πρόληψης για την αποτροπή τους
  • να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα και τις ψηφιακές τους δεξιότητες (κατασκευή εννοιολογικού χάρτη)
  • να εξοικειωθούν με τις Οδηγίες Προστασίας από τις πλημμύρες της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας
  • να προτείνουν τρόπους αυτοπροστασίας από τις πλημμύρες στο σπίτι και το σχολείο

1ο εργαστήρι: Πώς δημιουργείται η βροχή;

α. Με αφορμή μια ξαφνική βροχή θυμηθήκαμε τον κύκλο του νερού. Είδαμε σχετικό video. και οι μαθητές/τριες παίζουν σχετικό παιγνίδι με κάρτες.

Φύλλο εργασίας για τον κύκλο του νερού

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.49.23 μμ 3   IMG 3378   IMG 3466

β. Οι μαθητές/τριες γνωρίζουν το ιαπωνικό χαϊκού, που είναι η πιο σύντομη μορφή ποίησης στον κόσμο,  μια ποιητική φόρμα που αποτελείται από τρεις ομάδες των 5, 7, 5 συλλαβών, οι οποίες τοποθετούνται σε τρεις στίχους ή σε έναν χωρισμένο με κενά, και συνήθως περιγράφει μια στιγμιαία εμπειρία, μια αίσθηση, ένα συναίσθημα, μια εικόνα της φύσης. Στη συνέχεια προσπαθούν να φτιάξουν τα δικά τους χαϊκού.

  • Σύννεφα παντού, πέφτει δυνατή βροχή, πάρε ομπρέλα.
  • Πάρε ομπρέλα, πέφτει δυνατή βροχή! Βράχηκαν όλα!
  • Ένα σύννεφο έφερε λίγη βροχή. Σπίτι γρήγορα!

Φύλλο εργασίας με τα χαϊκού.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.49.43 μμ  IMG 3384 5   IMG 3464

2ο Εργαστήρι – Η βροχή δυναμώνει

α. Παρακολουθούμε ένα παραμύθι για τις πλημμύρες “Μια αληθινή ιστορία” της Νίκης Ευελπίδου Ακολουθεί συζήτηση, ερωτήσεις και προβληματισμοί.

Φύλλο εργασίας

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.50.06 μμ 3 IMG 3379 2  IMG 3467

β. Παρακολουθούμε το βίντεο “Birdie and the flood”, ένα παραμύθι για τα βιώματα από καταστροφικές πλημμύρες και οι μαθητές/τριες εκφράζουν τα συναισθήματά τους.

Φύλλο εργασίας για τα συναισθήματά στη βροχή και στην πλημμύρα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.50.22 μμ  IMG 3385   IMG 3465

3ο Εργαστήρι – Αίτια πλημμύρας

α. Αναρρωτηθήκαμε για τις αιτίες που προκαλούν μια πλημμύρα και συμπεράναμε ότι είναι η δυνατή και ξεφνική βροχή, τα ποτάμια που υπερχειλίζουν, μπαζωμένα ρέματα, φράγματα που σπάνε.

β. Κάνουμε ένα πείραμα για να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τι συμβαίνει όταν πέσει δυνατή βροχή σε ένα ζωντανό και σε ένα καμένο δάσος. Πήραμε  δυο γλάστρες, η πρώτη είχε ένα φυτό και η δεύτερη σκέτο χώμα και υποθέσαμε ότι η πρώτη είναι το ζωντανό και η δεύτερη το καμένο δάσος. Στη συνέχεια ρίξαμε ίση ποσότητα νερού στις δύο. Οι μαθητές/τριες έκαναν υποθέσεις (δεν θα συμβεί τίποτα, το χώμα θα ρουφήξει το νερό) και διαπίστωσαν ότι με μικρή ποσότητα νερού δεν συμβαίνει τίποτα αλλά όταν αυξηθεί το φυτό αποροφά το νερό ενώ το σκέτο χώμα το αποβάλει. Τέλος γενίκευσαν το συμπέρασμα και στη φύση.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 08 3.13.52 μμ  Στιγμιότυπο οθόνης 2024 11 08 3.14.09 μμ

Φύλλο εργασίας για το  το πείραμα

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.50.39 μμ 1  IMG 3380 1  IMG 3462

4ο Εργαστήρι –Κατακλυσμοί κατά την αρχαιότητα

Μιλάμε για κατακλυσμούς που έγιναν παλιά και αναφερόμαστε στον Νώε από τη Βίβλο και τον Δευκαλίωνα και την Πύρρα από την ελληνική μυθολογία.

Φύλλο εργασίας για κατακλυσμούς

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.50.52 μμ 1  IMG 3382 2   IMG 3460

5ο Εργαστήρι – Τρόποι αποφυγής πλημμύρας

α. Μαθαίνουμε να προστατευόμαστε με τις οδηγίες προστασίας της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Το φυλλαράκι της  παρουσιάζει τις βασικές οδηγίες προστασίας όταν βρεθούμε σε δρόμο που διασταυρώνεται με χείμαρρο.

β. Πλημμύρες: Πώς να παραμείνω ασφαλής; από το ΚΕΠΕΑ-ΚΠΕ Καστοριάς

Φύλλο εργασίας για τρόπους αποφυγής πλημμύρας

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 07 09 4.51.08 μμ 1  IMG 3381  IMG 3461

Το video Ο κύκλος του νερού ανακτήθηκε από τον χρήστη “Hydroscopio” στο YouTube στις 05/02/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video “Birdie and the flood” ανακτήθηκε από τον χρήστη “Children’s Health Queensland” στο YouTube στις 12/02/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video “Διασταύρωση δρόμου με χείμαρρο – Οδηγίες προστασίας” ανακτήθηκε από τον χρήστη Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας στο YouTube στις 19/03/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video Πλημμύρες: Πώς να παραμείνω ασφαλής; ανακτήθηκε από τον χρήστη ΚΕΠΕΑ-ΚΠΕ Καστοριάς στο YouTube στις 26/03/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Η ιδέα για το πείραμα είναι από το 1ο Νηπιαγωγείο Ζαγοράς.

Τσικνοπέμπτη 2024

Η Τσικνοπέμπτη γιορτάζεται 11 ημέρες πριν την Καθαρά ∆ευτέρα και το όνομά της προέρχεται από τις λέξεις «τσίκνα», τη μυρωδιά δηλαδή του καμένου ψημένου κρέατος και την ημέρα Πέμπτη. Εικάζεται, πως το έθιμο προέρχεται από τις βακχικές γιορτές των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων, που επιβίωσαν του Χριστιανισμού.
Την Τσικνοπέμπτη ξεκινούν ουσιαστικά οι εκδηλώσεις της Αποκριάς, οι οποίες κορυφώνονται με τα Κούλουμα την Καθαρά Δευτέρα. Για τους Ορθόδοξους Έλληνες προαναγγέλλει την έναρξη της Σαρακοστής, της σαρανταήμερης περιόδου νηστείας πριν από το Πάσχα.

Η παράδοση γενικά απαιτεί μεταμφίεση και πειράγματα. Έτσι κι εμείς τηρώντας το έθιμο της Τσικνοπέμπτης, τσικνίσαμε στο Nηπιαγωγείο μας. Η μέρα κύλισε με κατασκευές, κέφι, χαρά και νόστιμο φαγητό. Οι “μικροί μας ινδιάνοι”, “έφαγαν, ήπιαν, και χορτάτοι φύγαν”.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους εθελοντές γονείς του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, οι οποίοι έστησαν την ψησταριά, βοήθησαν και μοιράστηκαν τη χαρά μας!!

Πυροπροστασία και Πυρασφάλεια Σχολικής Μονάδας – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Παρασκευή 08.03.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Πυροπροστασία και Πυρασφάλεια Σχολικής Μονάδας” και εισηγητή τον κ. Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου, Ανθυποπυραγό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Κοζάνης. Στην επιμόρφωση, μέσω παρουσίασης, αναφέρθηκαν τα είδη και ο τρόπος χρήσης των πυροσβεστήρων και υποδείχθηκαν οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε περίπτωση πυρκαγιάς.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 17ου Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κοζάνης για τις εκπαιδευτικές δράσεις που υλοποιεί και τον κ. Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου για την τόσο ενδιαφέρουσα και χρήσιμη ενημέρωση.

IMG 2082

  IMG 2084 IMG 2083

Εγγραφές στα νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2024-2025

Οι εγγραφές άρχισαν

Οι εγγραφές για το σχολικό έτος 2024-2025 αφορούν μαθητές/τριες που γεννήθηκαν το 2020 και ανήκουν στη σχολική περιφέρεια του 20ου Νηπιαγωγείου θα πραγματοποιούνται από 1 έως 20 Μαρτίου 2024.

(περισσότερα…)

Συνεκπαίδευση στο νηπιαγωγείο – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Τρίτη 27.02.2024 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Συνεκπαίδευση  στο  νηπιαγωγείο” με εισηγήτρια την κα. Βασιλική Βέλκου, νηπιαγωγό Ειδικής Αγωγής του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Σύρου. Στην επιμόρφωση, διάρκειας 2 ωρών, αναλύθηκε το καθηκοντολόγιο και το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών της γενικής και της ειδικής αγωγής και οι καλές πρακτικές για τη σχολική ένταξη των μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο νηπιαγωγείο.

Η διαδικτυακή επιμορφωτική δράση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε θερμά την κα. Βασιλική Βέλκου για την αποδοχή της πρόσκλησης και την εισήγησή της για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα. Επίσης ευχαριστούμε και τις συναδέλφισσες, από νηπιαγωγεία της πόλης μας αλλά και από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, που μας τίμησαν διαδικτυακά με την παρουσία τους.

IMG 1913  IMG 1914 IMG 1915  IMG 1800

Πρώτες βοήθειες σε παιδιά νηπιαγωγείου – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Τη Δευτέρα 19.02.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Πρώτες βοήθειες σε παιδιά νηπιαγωγείου” με εισηγήτρια την κα. Βάια Καραθανάση-Δαβιδοπούλου, Σχολική Νοσηλεύτρια του 17ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης. Στην επιμόρφωση αναφέρθηκαν οι τρόποι πρώτων βοηθειών για χτυπήματα, μώλωπες, ρινορραγία, πνιγμονή και επιληπτικούς σπασμούς.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 17ου Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την κα. Βάια Καραθανάση-Δαβιδοπούλου για την ενημέρωση και βιωματική προσέγγιση σε ένα τόσο χρήσιμο θέμα και τις συναδέλφισσες που μας τίμησαν με την παρουσία τους.

IMG 1706 2   IMG 1709 3

Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1 στο σχολείο – Επιμόρφωση στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης Σχολικής Μονάδας

Την Πέμπτη 15.02.2024 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα “Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 1 στο σχολείο” με εισηγήτρια την κα. Αγγελική Χονδροματίδου, Σχολική Νοσηλεύτρια του 20ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης. Στην επιμόρφωση, διάρκειας 2 ωρών, έγινε λόγος για τον σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, τη διαδικασία μέτρησής του από τη σχολική νοσηλεύτρια, τη διατροφή του μαθητή/τριας καθώς και το σχέδιο διαχείρισης του διαβήτη στη σχολική μονάδα.

Η συνάντηση διοργανώθηκε από το 17ο και το 20ο Νηπιαγωγείο Κοζάνης, πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 20ου Νηπιαγωγείου και εντάσσεται στο πλαίσιο του κοινού Σχεδίου Δράσης Αξιολόγησης Σχολικής Μονάδας για το έτος 2023-2024.

Ευχαριστούμε την κα. Αγγελική Χονδροματίδου για την εμπεριστατωμένη ενημέρωση για ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα και τις συναδέλφισσες που μας τίμησαν με την παρουσία τους.

IMG 1745   IMG 1741 

Νοιάζομαι και ενεργώ

     Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη Υποθεματική: Αλληλεγγύη – Εθελοντισμός 

Τίτλος: Νοιάζομαι και ενεργώ

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 10.06.45 μμ

Σκοπός και στόχοι

Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και η ανάπτυξη αισθήματος αλληλεγγύης και εθλοντισμού.

Στόχοι του προγράμματος

α. καλλιέργεια δεξιοτήτων:

  • μάθησης 21ου αιώνα (4cs) – κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα
  • κοινωνικής ενσυναίσθησης και ευαισθησίας
  • του νου – ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμός, παιγνίδια

β. απόκτηση γνώσεων – δεξιοτήτων – στάσεων:

  • να προσδιορίζουν τα δικαιώματα των παιδιών
  • να αναγνωρίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη από στέγη, τροφή, νερό, ενδυμασία και ασφάλεια
  • να γνωρίσουν εθελοντικές οργανώσεις
  • να περιγράφουν αξίες που είναι σημαντικές για την κοινωνική ζωή (π.χ. υπευθυνότητα, σεβασμός, ειλικρίνεια, αλληλεγγύη κτλ.)
  • να διακρίνουν τις ανάγκες που καλύπτονται ατομικά από αυτές που καλύπτονται καλύτερα μέσα από τη συνεργασία
  • να οργανώνουν και να αξιολογούν πληροφορίες που παρέχονται από διάφορα μέσα για την ενημέρωσή τους
  • να ευαισθητοποιούνται και να αναπτύσσουν υπεύθυνη στάση και δράση για να υποστηρίξουν τα δικαιώματα των παιδιών και των ανθρώπων
  • να εκτιμούν τη σημασία του εθελοντισμού και να συνειδητοποιούν ότι με τις πράξεις τους μπορούν να συμβάλλουν στο κοινωνικό σύνολο
  • να αναπτύξουν εθελοντικές δράσεις
  • να αποκτήσουν κοινωνική ευαισθησία

1ο εργαστήρι: Αλληλεγγύη

α. Διαβάζουμε το ποίημα “Την πόρτα ανοίγω το βράδυ” του Τάσου Λειβαδίτη, το οποίο επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου. Οι μαθητές/τριες περιγράφουν τις εικόνες και εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους/τις δημιουργεί.

β. Βλέπουμε το video κινουμένων σχεδίων της καμπάνιας του Δικτύου Caritas  “Μία ανθρώπινη οικογένεια – τροφή για όλους”, η οποία στηρίζεται σε ένα αλληγορικό παραμύθι για την πείνα και την προσφορά, την αλληλεγγύη και την συνεργασία που απαντάται σε πολλές περιοχές του κόσμου. Ακολουθεί συζήτηση για το περιεχόμενο της και έκφραση συναισθημάτων και σκέψεων. Στο τέλος οι μαθητές/τριες καταλαβαίνουν ότι οι άνθρωποι καταφέρνουν να τραφούν μόνο όταν συνειδητοποιήσουν ότι πρέπει να αλληλοβοηθούνται.

γ. Βλέπουμε το έργο “Τα χέρια” του Βίκτωρ Κοέν και το σκίτσο “Τα δέντρα”. Οι μαθητές/τριες προσπαθούν να το ερμηνεύσουν το μότο “Όταν δίνεις, παίρνεις” και να αποκωδικοποιήσουν το σκίτσο.

Viktor Koen PPP.72    dendra 223x300 1

Φύλλο εργασίας σχετικό με το ποίημα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.28.31 μμ IMG 1808 IMG 1809  

2ο εργαστήρι: Πράξεις αλληλεγγύης

α. Διαβάζουμε το βιβλίο “Το δώρο της Παπλωματούς”του Τζέφ Μπριμπό από τις Εκδόσεις Άγκυρα, το επεξεργαζόμαστε και αναγνωρίζουμε την αλληλεγγύη. Ζητάμε από τους μαθητές/τριες να σκεφτούν τρόπους με τους οποίους είμαστε αλληλέγγυοι στους άλλους.

20211123095608 to doro tis paplomatous

β. Γνωρίζουμε δομές αλληλεγγύης: κοινωνικά παντοπωλεία, κοινωνικά ιατρεία, κοινωνικά φροντιστήρια,  και συλλογικές κουζίνες. Καλούμε στο σχολείο μας την συνάδελφο Ανθή Βαχτσεβάνου, η οποία είναι εθελόντρια στο κοινωνικό φροντιστήριο Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου της Ιεράς Μητρόπολης Σερβίων και Κοζάνης και μας μιλάει για το έργο που επιτελείται εκεί. Συνδέουμε την αλληλεγγύη με τον εθελοντισμό.

IMG 1979   IMG 1980

γ. Συναισθανόμενοι τους συμμαθητές/τριες στα νηπιαγωγεία που επλήγησαν από τις πλημύρες του Σεπτεμβρίου του 2023 και με την αρωγή των γονέων και κηδεμόνων μαζεύουμε στο σχολείο βιβλία, παιγνίδια, γραφική ύλη και τα στέλνουμε στο 7ο Νηπιαγωγείο Παλαμά Καρδίτσας.

IMG 2107

δ. O Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων διοργανώνει χριστουγεννιάτικο bazaar και με τα χρήματα που συγκεντρώνονται αποφασίζεται η αγορά ενός tablet ως δείγμα προσφοράς και αλληλεγγύης προς την Κιβωτό, το πρώτο Κέντρο Αποθεραπείας – Αποκατάστασης, Διημέρευσης, Ημερήσιας Φροντίδας Α.μεΑ. που λειτουργεί στη χώρα μας.

IMG 1886  IMG 1887

Φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.29.38 μμ  IMG 1815   IMG 1816

3ο εργαστήρι: Εθελοντισμός

α. Οι μαθητές/τριες βλέπουν φωτογραφίες με εθελοντικές δράσεις από τη φωτοθήκη του Νοιάζομαι και Δρω και συζητούν για το περιεχόμενό τους. Ακολουθούν ερωτήσεις για τον ορισμό του εθελοντισμού και σύνδεσή του με το ρήμα θέλω. Οι μαθητές/τριες δηλώνουν τι θα ήθελαν να κάνουν για τους άλλους και το καταγράφουν.

β. Βλέπουμε την αφίσα και συζητάμε για τα χαρακτηριστικά του εθελοντή.

thumb 640 1

γ. Αναφέρουμε στους μαθητές/τριες τα ρήση του Ντέιβιντ Έλτον Τρούμπλαντ “Ένας ευγενικός άνθρωπος φυτεύει τον σπόρο για ένα δέντρο, το οποίο κάποια μέρα θα δώσει σκιά σε ανθρώπους που μπορεί να μη συναντήσει ποτέ”.

δ. Διαβάζουμε το ποίημα “Ποίημα για τους φίλους” του Χόρχε Λουίς Μπόρχες, το οποίο επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου. Οι μαθητές/τριες περιγράφουν τις εικόνες και εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους/τις δημιουργεί.

Φύλλα εργασίας για τη ρήση και το ποίημα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.30.18 μμ  IMG 1834  IMG 1909

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.30.45 μμ  IMG 1829  IMG 1830

4ο εργαστήρι: Εθελοντική αιμοδοσία

α. Διαβάζουμε το βιβλίο “Τι ζητούσε μια φορά η αλεπού στη ρεματιά” του Κώστα Μάγου από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας και τις Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, το οποίο φέρνει σε επαφή τους μαθητές/τριες με μια απ’ τις ευγενέστερες πράξεις του ανθρώπου: την εθελοντική αιμοδοσία που, χωρίς κόπο, χαρίζει τη ζωή σε κάποιον που κινδυνεύει.

20210705171854 ti zitouse mia fora i alepou sti rematia

Δείχνουμε αφίσες εθελοντικής αιμοδοσίας και οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια δικιά τους για να γίνουν πρεσβευτές της στο οικογενειακό τους περιβάλλον.

Για να δείτε την αφίσα πατήστε εδώ.

β. Επικοινωνούμε με το Τμήμα Αιμοδοσίας του Μαμάτειου Νοσοκομείου Κοζάνης και τους καλούμε στο σχολείο μας. Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα μας έρχεται στο σχολείο μας η κα. Πανάγιω Καραθανάση, νοσηλεύτρια στο τμήμα Αιμοδοσίας και μας μιλάει για τη δουλειά της. Στην παρουσίαση που έχει ετοιμάσει γίνεται λόγος για τον εθελοντισμό και την εθελοντική αιμοδοσία, τι προσφέρει ο εθελοντής γενικά αλλά και στον άρρωστο, ποιοι μπορεί να χρειαστούν αλλά και ποιοι να δώσουν αίμα. Στη συνέχεια γίνεται προβολή του video Εθελοντική αιμοδοσία-Οι περιπέτειες του Τολίτο και ακολουθεί σχετική συζήτηση για το πόσο πολύτιμο είναι το αίμα για τους ανθρώπους και τη σημασία της προσφοράς του.

IMG 1774  IMG 1773

Φύλλο εργασίας σχετικό με το βιβλίο.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.08 μμ  IMG 1900  IMG 1901

5ο εργαστήρι: Ανθρώπινα δικαιώματα και εθελοντισμός

Αναρτούμε την εικονογραφημένη αφίσα της UNICEF με τα δικαιώματα των παιδιών και αποσαφινίζουμε τη σημασία του δικαιώματος. Συζητάμε επί του θέματος και δείχνουμε εικόνες δικαιωμάτων αλλά και καταπάτησής τους. Οι μαθητές/τριες κατηγοριοποιούν τις εικόνες. 

δικαιώματα  IMG 2079  IMG 2080

Ομαδική δημιουργία με χαρτοκολλητική.

 IMG 1890

Έχω δικαίωμα

Φύλλο εργασίας για τα δικαιώματα του παιδιού και μάνταλα.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.45 μμ Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.30 μμ  IMG 1840  IMG 1841

6ο εργαστήρι: Εθελοντές γύρω μας

α. Δείχνουμε στον προτζέκτορα εικόνες από εθελοντικές οργανώσεις και τα λογότυπά τους. Ακολουθεί σχετική συζήτηση. Οι μαθητές/τριες καλούνται να αναγνωρίσουν το σκοπό των οργανώσεων.

β. Διαβάζουμε το βιβλίο “Θέλω..θέλεις…έγινε!” της Ζαχαρούλα Τζίνη, Εκδόσεις Διάπλους. Το επεξεργαζόμαστε με ερωτήσεις κατανόησης και οι μαθητές/τριες καταλαβαίνουν τον τρόπο που μπορεί ο καθένας μας, άλλος πολύ κι άλλος λίγο, να προσφέρει κάτι μικρό αλλά και κάτι μεγάλο σε αυτό που ονομάζουμε κοινωνία και όλοι ανήκουμε σε αυτήν.

FB54814397F61145E5FF3857D9C40761

Στη συνέχεια αναφέρουν δράσεις που θα ήθελαν να αναλάβουν όταν ενηλικιωθούν και στέλνουν το δικό τους μήνυμα αγάπης και συνεργασίας για μία καλύτερη κοινωνία.

Φύλλα εργασίας με τις οργανώσεις και τους μελλοντικούς εθελοντές.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.32.15 μμ  IMG 1821  IMG 1822 Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 17 12.31.59 μμ

Παράρτημα

Το πρόγραμμα βασίστηκε στο εκπαιδευτικό υλικό του “Νοιάζομαι και δρω” από το Ίδρυμα Λαμπράκη, Αθήνα 2015.

Το video κινουμένων σχεδίων ανακτήθηκε από τον χρήστη “Caritas Hellas” στο YouTube στις 10/02/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Το video για την εθελοντική αιμοδοσία ανακτήθηκε από τον χρήστη “Μαθαίνουμε κι αλλιώς” στο YouTube στις 10/02/2024 και χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς.

Οι εικόνες ανακτήθηκαν από το διαδίκτυο και χρησιμοποιούνται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.