STEAM Και η Γη γυρίζει!

Θεματικός κύκλος «Δημιουργώ- καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία». Υποενότητα: Stem, εκπαιδευτική ρομποτική.

Λίγα λόγια για την μεθοδολογία Steam

Η μεθοδολογία εμπλέκει 5 μαθησιακούς τομείς- πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το πλανητικό σύστημα όπου ανήκει η γη.

Η εποικοδομητική προσέγγιση περιλαμβάνει 5 στάδια διδασκαλίας: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών των μαθητών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky.

Εργαστήριο 1ο: Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις

Δημιουργήσαμε ζευγάρια με κάρτες όπου απεικονίζονται οι πλανήτες, τις σκορπίσαμε σε όλη την τάξη και παίξαμε διασκεδαστικά παιχνίδια ώστε να ευνοήσουμε το στάδιο της απελευθέρωσης της ομάδας. Οι κάρτες έμειναν στην γωνιά δεξιοτήτων ως παιχνίδι μνήμης.

274519187 282994963948711 1964487978156044418 n

274021639 675733377174726 6089978582330667137 n 274061925 374298734130246 1357589884701931330 n

Έπειτα ανιχνεύσαμε τί γνωρίζουν ήδη τα παιδιά με την μέθοδο του καταιγισμού ιδεών και καταγράψαμε σε αραχνόγραμμα.

275247103 3130317630513191 2655217684628105710 n

Στην συνέχεια παρακολουθήσαμε το προτεινόμενο απο το ΙΕΠ εκπαιδευτικό βίντεο για το πλανητικό μας σύστημα: https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE

Λίγη έμπνευση παραπάνω είναι το πιο δυνατό κίνητρο για τα παιδιά! Ξαπλώσαμε στρωματσάδα, σκεφτήκαμε τον νυχτερινό ουρανό και με την εφαρμογή Skyview ανακαλύψαμε την θέση των αστερισμών στον ουρανό!

275763615 1343754112715226 2442631480094032705 n

Εντοπίσαμε και την θέση τους ως προς τον προσανατολισμό της τάξης!

276090971 388045172868898 5486350766446176744 n

Και κατασκευάσαμε ελεύθερα αστερισμούς που μας εντυπωσίασαν:

275302630 1030843230847992 3714865168926272596 n

Εργαστήριο 2ο: Ας δούμε τους πλανήτες απο κοντά…Υπάρχει ζωή εκεί έξω;

Η φαντασία, η πρότερη γνώση και η περιέργεια έγιναν εφαλτήρια των ερωτήσεων των παιδιών για όσα θέλουν να μάθουν. Οι ερωτήσεις έγιναν στόχοι και οργανώθηκαν σε σημειώσεις για τα παιδιά. Οι γνωστικοί στόχοι καταγράφηκαν σε εννοιολογικούς χάρτες με το πρόγραμμα coggle:

Τμήμα 1

274128908 1358088547960665 3928600311161928474 n

Τμήμα 2

274356416 459068489247472 4174229722282951810 n

Ήρθε η ώρα να δούμε τους πλανήτες απο κοντά… με την εφαρμογή της Nasa!

https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/ 

Και διαπιστώσαμε το μέγεθος του πλανήτη μας σε σχέση με το σύστημα στο οποίο ανήκουμε!

272416755 624522372174393 3955710213340222992 n

Φουσκώσαμε μπαλόνια και μοιράσαμε χρωματιστούς πλανήτες στα παιδιά και ένα μεγάλο πορτοκαλί που αναπαριστά τον ήλιο. Χορέψαμε σε τροχιά γύρω απο τον ήλιο σε ταιριαστό σκοπό: Η γιορτή των αστεριών- Τεμπέλης Δράκος- Σοφία Παπάζογλου. Ακούστε το πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.youtube.com/watch?v=yJ0ZVHaExa0

274075279 711619519999876 5885678456765388305 n274009915 370818957850611 4775151915819796767 n

Παρακολουθήσαμε το συγκεκριμένο βίντεο της NASA https://youtu.be/aTd2f59TSVo  και σκεφτήκαμε να φτιάξουμε έναν δικό μας
πύραυλο με απλά υλικά που εξυπηρετούσε την μαθηματική υπολογιστική σκέψη

275231168 1392336187903522 7829001874255333031 n 275448349 718743799138386 8937838155544805803 n

Το κάθε παιδί πήρε μαζί του ένα Τάγκραμ σε σχήμα πυραύλου

Εργαστήριο 3ο Ο ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας.

Προσδοκώμενα αποτελέσματα:

  • Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του
  • Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
  • Εξοικείωση με τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
  • Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
  • Να εξοικειωθούν με την ρομποτική και τον προγραμματισμό

Διαβάσαμε με τα παιδιά τον Μύθο του Φαέθοντα και δημιουργήσαμε με την βοήθεια της ψηφιακης τεχνολογίας ένα ψηφιακό παζλ της εικόνας του εξώφυλλου του βιβλίου με το Τμήμα 1 και με το Τμήμα 2 ένα ψηφιακό βιβλίο όπου τα παιδιά αφηγούνται την ιστορία με τον δικό τους υπέροχο τρόπο!

Τμήμα 1

Μπορείτε να το παίξετε κι εσείς πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=138515a61767

Τμήμα 2


book title
Διαβάστε το βιβλίο στο StoryJumper

Ένα πείραμα με τις τεχνικές Φυσικών Επιστημών ακολούθησε για να κατανοήσουν βιωματικά τα παιδιά την έννοια της θερμότητας ως προς την απόσταση απο τον ήλιο. Κρατήσαν τους πλανήτες τους σε διάφορες αποστάσεις απο ένα κερί για να βρούν την ιδανική θέση. Ο πλανήτης τους έπρεπε να ζεσταίνεται γλυκά και ευχάριστα και τα παιδιά πειραματίστηκαν αισθητηριακά με την ιδιότητα της θερμότητας για να καταλήξουν στην κατάλληλη θέση.

275027299 923528634980331 6172334723192170253 n

Το εργαστήρι για τον Ήλιο συνέπεσε με το καρναβάλι. Φτιάξαμε λοιπόν κι εμείς μάσκες και υποδυθήκαμε τους ήλιους!

275293722 5286404181384238 8733346259744572588 n

Καθένα από τα παιδιά είναι ένας ήλιος φωτεινός για την ζωή του και τις ζωές των άλλων. Είναι πλάσματα αυτόφωτα και υπέροχα!

Εργαστήρι 4ο Ήλιε, Γη, Σελήνη, μέρα ή νύχτα;

Προσδοκώμενα αποτελέσματα

  • Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
  • Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
  • Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
  • Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
  • Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία

Αρχικά δημιουργήσαμε ένα σκοτεινό δωμάτιο και τοποθετήσαμε την υδρόγειο σφαίρα αφήνοντας ένα κενό στο πλάι για να τοποθετήσουμε έναν φακό που θα λειτουργεί σαν το φως του ήλιου πάνω στην γη. Τα παιδιά μπαίνουν μέσα στον θάλαμο και φωτίζουν την γη σε διάφορα σημεία περιστρέφοντας την. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν την έννοια της μέρας και της νύχτας.

275152294 657861905336936 173348697553355715 n 275764704 1096840401110264 3928480756973616898 n

Μιλήσαμε για τις σκιές που δημιουργεί ο ήλιος μας και δημιουργήσαμε ένα καινούργιο εργαστήριο για να πειραματιστούμε με αυτές!

Αναρτήσαμε την εξής αφίσα, βρήκαμε τα ζώα που αγαπήσαμε και μελετήσαμε τον τρόπο που τοποθετούμε τα δάχτυλα για να προκύψει η αντίστοιχη σκιά

273757672 1056680844880916 6999443400813369967 n

275732559 992762108332719 4842430404120205785 n

Τμήμα 2:

277152075 553661995959221 3424934236234158575 n 277834685 724588155333853 6982378258092220474 n 277849594 701999467651164 6360023056212052640 n

 

Τέλος αφιερώσαμε ένα ολόκληρο εργαστήριο για τη αγαπημένη μας Σελήνη!

Πρωταπριλιά σήμερα! Τι θα έλεγε ο Πινόκιο στην Σελήνη άραγε;

276000135 335668688541173 8399240124536341823 n

Το Τμήμα 2 καλλιτέχνησε μοναδικά σεληνιακά τοπία!

277724574 559491498614393 8014928090441201217 n 277825320 763355171311413 944820954941843623 n

Μιλήσαμε για τις φάσεις της Σελήνης και δαγκώσαμε αγγουράκια ώστε να διαμορφώσουμε τις φάσεις της Σελήνης καθώς γεμίζει και αδειάζει:

Τμήμα 1:

277347377 1027923431145854 8883560759193354858 n 277595395 312414947659414 4698831054680005760 n

Τμήμα 2:

277593836 378131244319761 5318781184902640619 n