Θεματικός κύκλος «Δημιουργώ- καινοτομώ, Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία». Υποενότητα: Stem, εκπαιδευτική ρομποτική.
Λίγα λόγια για την μεθοδολογία Steam
Η μεθοδολογία εμπλέκει 5 μαθησιακούς τομείς- πεδία (φυσικές επιστήμες, τεχνολογία, επιστήμες των μηχανικών, τέχνες και μαθηματικά). Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ως στόχο με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το πλανητικό σύστημα όπου ανήκει η γη.
Η εποικοδομητική προσέγγιση περιλαμβάνει 5 στάδια διδασκαλίας: το στάδιο του προσανατολισμού, της ανάδειξης των ιδεών των μαθητών, της αναδόμησης των ιδεών των μαθητών, της εφαρμογής των νέων ιδεών και της ανασκόπησης, ενώ βασίζεται στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του Vygotsky.
Εργαστήριο 1ο: Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις
Δημιουργήσαμε ζευγάρια με κάρτες όπου απεικονίζονται οι πλανήτες, τις σκορπίσαμε σε όλη την τάξη και παίξαμε διασκεδαστικά παιχνίδια ώστε να ευνοήσουμε το στάδιο της απελευθέρωσης της ομάδας. Οι κάρτες έμειναν στην γωνιά δεξιοτήτων ως παιχνίδι μνήμης.
Έπειτα ανιχνεύσαμε τί γνωρίζουν ήδη τα παιδιά με την μέθοδο του καταιγισμού ιδεών και καταγράψαμε σε αραχνόγραμμα.
Στην συνέχεια παρακολουθήσαμε το προτεινόμενο απο το ΙΕΠ εκπαιδευτικό βίντεο για το πλανητικό μας σύστημα: https://www.youtube.com/watch?v=xOUOZ_CY3VE
Λίγη έμπνευση παραπάνω είναι το πιο δυνατό κίνητρο για τα παιδιά! Ξαπλώσαμε στρωματσάδα, σκεφτήκαμε τον νυχτερινό ουρανό και με την εφαρμογή Skyview ανακαλύψαμε την θέση των αστερισμών στον ουρανό!
Εντοπίσαμε και την θέση τους ως προς τον προσανατολισμό της τάξης!
Και κατασκευάσαμε ελεύθερα αστερισμούς που μας εντυπωσίασαν:
Εργαστήριο 2ο: Ας δούμε τους πλανήτες απο κοντά…Υπάρχει ζωή εκεί έξω;
Η φαντασία, η πρότερη γνώση και η περιέργεια έγιναν εφαλτήρια των ερωτήσεων των παιδιών για όσα θέλουν να μάθουν. Οι ερωτήσεις έγιναν στόχοι και οργανώθηκαν σε σημειώσεις για τα παιδιά. Οι γνωστικοί στόχοι καταγράφηκαν σε εννοιολογικούς χάρτες με το πρόγραμμα coggle:
Τμήμα 1
Τμήμα 2
Ήρθε η ώρα να δούμε τους πλανήτες απο κοντά… με την εφαρμογή της Nasa!
https://solarsystem.nasa.gov/planets/overview/
Και διαπιστώσαμε το μέγεθος του πλανήτη μας σε σχέση με το σύστημα στο οποίο ανήκουμε!
Φουσκώσαμε μπαλόνια και μοιράσαμε χρωματιστούς πλανήτες στα παιδιά και ένα μεγάλο πορτοκαλί που αναπαριστά τον ήλιο. Χορέψαμε σε τροχιά γύρω απο τον ήλιο σε ταιριαστό σκοπό: Η γιορτή των αστεριών- Τεμπέλης Δράκος- Σοφία Παπάζογλου. Ακούστε το πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://www.youtube.com/watch?v=yJ0ZVHaExa0
Παρακολουθήσαμε το συγκεκριμένο βίντεο της NASA https://youtu.be/aTd2f59TSVo και σκεφτήκαμε να φτιάξουμε έναν δικό μας
πύραυλο με απλά υλικά που εξυπηρετούσε την μαθηματική υπολογιστική σκέψη
Το κάθε παιδί πήρε μαζί του ένα Τάγκραμ σε σχήμα πυραύλου
Εργαστήριο 3ο Ο ήλιος μας, η πηγή της ζωής μας.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα:
- Να γνωρίσουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του
- Να συνδέσουν τον Ήλιο με τη Μυθολογία
- Εξοικείωση με τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, δημιουργία και διαμοιρασμό ψηφιακού υλικού
- Να προσεγγίσουν έννοιες κωδικοποίησης και μαθηματικών
- Να εξοικειωθούν με την ρομποτική και τον προγραμματισμό
Διαβάσαμε με τα παιδιά τον Μύθο του Φαέθοντα και δημιουργήσαμε με την βοήθεια της ψηφιακης τεχνολογίας ένα ψηφιακό παζλ της εικόνας του εξώφυλλου του βιβλίου με το Τμήμα 1 και με το Τμήμα 2 ένα ψηφιακό βιβλίο όπου τα παιδιά αφηγούνται την ιστορία με τον δικό τους υπέροχο τρόπο!
Τμήμα 1
Μπορείτε να το παίξετε κι εσείς πατώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=138515a61767
Τμήμα 2
Ένα πείραμα με τις τεχνικές Φυσικών Επιστημών ακολούθησε για να κατανοήσουν βιωματικά τα παιδιά την έννοια της θερμότητας ως προς την απόσταση απο τον ήλιο. Κρατήσαν τους πλανήτες τους σε διάφορες αποστάσεις απο ένα κερί για να βρούν την ιδανική θέση. Ο πλανήτης τους έπρεπε να ζεσταίνεται γλυκά και ευχάριστα και τα παιδιά πειραματίστηκαν αισθητηριακά με την ιδιότητα της θερμότητας για να καταλήξουν στην κατάλληλη θέση.
Το εργαστήρι για τον Ήλιο συνέπεσε με το καρναβάλι. Φτιάξαμε λοιπόν κι εμείς μάσκες και υποδυθήκαμε τους ήλιους!
Καθένα από τα παιδιά είναι ένας ήλιος φωτεινός για την ζωή του και τις ζωές των άλλων. Είναι πλάσματα αυτόφωτα και υπέροχα!
Εργαστήρι 4ο Ήλιε, Γη, Σελήνη, μέρα ή νύχτα;
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
- Να γνωρίσουν την κίνηση της Γης
- Να κατανοήσουν μέσα από πειραματισμό, την εναλλαγή ημέρας και νύχτας
- Να οπτικοποιήσουν την ημέρα τους
- Να κατανοήσουν την πορεία του Ήλιου και τις σκιές στα αντικείμενα
- Να εξοικειωθούν με ψηφιακά εργαλεία
Αρχικά δημιουργήσαμε ένα σκοτεινό δωμάτιο και τοποθετήσαμε την υδρόγειο σφαίρα αφήνοντας ένα κενό στο πλάι για να τοποθετήσουμε έναν φακό που θα λειτουργεί σαν το φως του ήλιου πάνω στην γη. Τα παιδιά μπαίνουν μέσα στον θάλαμο και φωτίζουν την γη σε διάφορα σημεία περιστρέφοντας την. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να κατανοήσουν την έννοια της μέρας και της νύχτας.
Μιλήσαμε για τις σκιές που δημιουργεί ο ήλιος μας και δημιουργήσαμε ένα καινούργιο εργαστήριο για να πειραματιστούμε με αυτές!
Αναρτήσαμε την εξής αφίσα, βρήκαμε τα ζώα που αγαπήσαμε και μελετήσαμε τον τρόπο που τοποθετούμε τα δάχτυλα για να προκύψει η αντίστοιχη σκιά
Τμήμα 2:
Τέλος αφιερώσαμε ένα ολόκληρο εργαστήριο για τη αγαπημένη μας Σελήνη!
Πρωταπριλιά σήμερα! Τι θα έλεγε ο Πινόκιο στην Σελήνη άραγε;
Το Τμήμα 2 καλλιτέχνησε μοναδικά σεληνιακά τοπία!
Μιλήσαμε για τις φάσεις της Σελήνης και δαγκώσαμε αγγουράκια ώστε να διαμορφώσουμε τις φάσεις της Σελήνης καθώς γεμίζει και αδειάζει:
Τμήμα 1:
Τμήμα 2: