Θεματικός κύκλος: ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΕΥ ΖΗΝ , Υποενότητα: Ψυχική υγεία
Τίτλος προγράμματος: “Το Παπάκι Πάει….” από το Χαμόγελο του Παιδιού.
Το Πρόγραμμα «Το Παπάκι Πάει…» είναι ένα πρόγραμμα με στόχο την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες εξαφάνισης μη προσδιοριζόμενης αλλιώς, δηλαδή σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους. Συνοπτικά τα παιδιά να έχουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα (increase awareness). Το Πρόγραμμα υλοποιείται από τις νηπιαγωγούς αφού πρώτα λάβουν σχετική επιμόρφωση από το επιστημονικό προσωπικό του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού».
1o εργαστήριο με τίτλο “φτιάξε το βοηθό σου” .
Μπαίνοντας στην τάξη το πρωί, έφερα στα παιδιά ένα παπί που το βρήκα έξω στο πεζοδρόμιο μόνο του και είχε και ένα σημείωμα μαζί του..
Ξεκίνησε μια συζήτηση στην ολομέλεια, που τα παιδιά κάνανε υποθέσεις για το τι είχε συμβεί. « Που άραγε μπορεί να βρισκόταν ο Πάκο όταν έχασε τη μαμά του?». Δόθηκαν διάφορες απαντήσεις που αποτυπώθηκαν στο παρακάτω φύλλο εργασίας.
Συμφωνήσαμε λοιπόν να βοηθήσουμε το φίλο μας τον Πάκο, ώστε να βρει το δρόμο για το σπίτι του. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό το κάθε παιδί θα χρειαστεί μια κούκλα βοηθό, την οποία θα φτιάξουν μόνοι τους.
Η κούκλα βοηθός που θα φτιάξουν τα παιδιά θα τα συντροφεύσει σε όλες τις δραστηριότητες. Αυτή η κούκλα στην ουσία θα λειτουργήσει ως άλλος εαυτός που θα παρακολουθεί, θα προβληματίζεται και θα παρεμβαίνει. Μέσω αυτής τα παιδιά θα μάθουν, θα εκφράσουν φόβους, προβληματισμούς και επιθυμίες για το θέμα της εξαφάνισης.
Εδώ τις ζωγραφίσανε και τις δώσανε και το όνομα που ήθελαν:
2ο εργαστήριο: Ο Δρόμος για το Σπίτι
Αφήγηση Παραμυθιού:
Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού καλούνται τα παιδιά να κατανοήσουν βασικά μηνύματα σε περίπτωση που κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει.
Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι μέσα από εικόνες και μιλήσαμε για τα συναισθήματα που βίωσε ο μικρός Σίμος.
Εδώ να σημειωθεί ότι στο παραμύθι το παιδί που χάνεται ονομάζεται Αλέξανδρος. Επειδή στην τάξη μας υπάρχει παιδί με το όνομα αυτό , ονομάσαμε τον ήρωα του παραμυθιού Σίμο.
Φτιάχνουμε 3 ζάρια. Σε κάθε πλευρά του ζαριού κολλάμε εικόνες ανάλογα με το θέμα.
Το ζάρι με τους ήρωες: απεικονίζει μια φιγούρα (Παιδί, Αστυνόμος, Μαμά, Ξένη Γυναίκα,)
Το ζάρι με τις αντιδράσεις: απεικονίζει αντιδράσεις (φωνάζω, μένω σταθερός, μιλάω σε κάποιον, παίρνω τηλέφωνο)
Το ζάρι με τα συναισθήματα: φόβος, χαρά, λύπη
Το κάθε παιδί ρίχνει το κάθε ζάρι μια φορά και φτιάχνει την δική του ιστορία την οποία και μας αφηγείται έχοντας ως βάση τα τρία στοιχεία που θα του φανερώσουν οι κύβοι.
3o εργαστήριο: Το παπάκι πάει..
Στην δραστηριότητα αυτή τα παιδιά με τις κούκλες τους θα βοηθήσουν τον Πάκο να βρει την μαμά του. Στην πραγματικότητα αυτά που έμαθαν στην προηγούμενη συνάντηση θα τα χρησιμοποιήσουν για να βοηθήσουν τον Πάκο να βρει την μαμά του. Με τις κούκλες που έχουν φτιάξει τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, θα γίνει το θεατρικό στο κουκλοθέατρο. Θα συμμετέχουν οι: Πάκος (παπάκι), Μαμά Πάπια, Ξένος, Αστυνομικός.
Με την βοήθεια των βοηθών (κούκλες ) τα παιδιά κατά τη διάρκεια του κουκλοθεάτρου συμβούλευαν τον Πάκο τι έπρεπε να κάνει όταν έχασε τη μαμά του .
4o εργαστήριο:Τι Θα Έκανες Αν…
Φύλλα εργασίας ( ενδεικτικά)
Βρήκαμε όλοι μαζί τη μαμά του Πάκου και είμαστε χαρούμενοι.
Τα παιδιά, μέσα από την αφήγηση ιστοριών, το κουκλοθέατρο, το θεατρικό παιχνίδι, τη συζήτηση και την ενεργό συμμετοχή τους σε δραστηριότητες εμβάθυνσης έμαθαν:
- τι πρέπει να κάνουν και τι όχι σε περίπτωση που χαθούν
- ποιόν να εμπιστευθούν και ποιόν όχι.
- ποια τηλέφωνα μπορούν να καλέσουν.
Στο τέλος του προγράμματος τα παιδιά πήραν μαζί τους στο σπίτι την κούκλα και το φυλλάδιο που ετοιμάσαμε.






















