Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
Από που είσαι, ποταμάκι;
– Από ‘κείνο το βουνό.
– Πώς τον λέγαν τον παππού σου;
– Σύννεφο στον ουρανό.
– Ποια είναι η μάνα σου;
– Η μπόρα.
– Πώς κατέβηκες στη χώρα;
– Τα χωράφια να ποτίσω
και τους μύλους να γυρίσω.
– Στάσου να σε ιδούμε λίγο,
ποταμάκι μου καλό.
– Βιάζομαι πολύ να φύγω,
ν’ ανταμώσω το γιαλό.
Ζαχαρίας Παπαντωνίου
Με αφορμή το παραπάνω ποίημα μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού .
Κάναμε το πείραμα με το νερό που βράζει και είδαμε τους υδρατμούς να ανεβαίνουν στο καπάκι και στην συνέχεια να πέφτουν σαν βροχή.
Χωριστήκαν σε ομάδες και δουλεύοντας με τέμπερες ,κολάζ και μαρκαδόρους αναπαράστησαν τον κύκλο του νερού .Η ομάδα που τελείωνε παρακολουθούσε στον υπολογιστή(kidpedia) την διαδικασία για να την κατανοήσει καλύτερα μέσα από την κίνηση.Έτσι είδαν τον ήλιο που ζεσταίνει και εξατμίζει το νερό από την επιφάνεια των θαλασσών ,τους υδρατμούς να ανεβαίνουν και να γίνονται σύννεφα, τα σύνεφα να γίνονται βροχή ή χιόνι που κι αυτά πέφτουν σε ποτάμια και θάλασσες.
Βάλαμε σε διαφορετικά ποτήρια νερό και παρατηρήσαμε ότι το νερό παίρνει το σχήμα του ποτηριού που το βάζουμε.
Ήπιαμε όλοι λίγο νεράκι και συμφωνήσαμε ότι δεν έχει γεύση.Είδαμε ότι δεν έχει χρώμα και είναι διάφανο.
Βάλαμε νερό σε παγοθήκη που έχει σχήμα αστεριών και το νερό πήρε το σχήμα του.Τα βάλαμε στην κατάψυξη για να δούμε τι θα γίνουν.
Τραγουδήσαμε και χορέψαμε το “Ένα νερό κυρά Βαγγελιώ” και το “κίνησε η Γερακίνα για νερό.”
Την επόμενη ημέρα βγάλαμε την παγοθήκη από κατάψυξη και είδαμε ότι το νερό πάγωσε και πήραμε παγάκια σε σχήμα αστεριών.Έτσι άρχισαν να παρατηρούν , να κάνουν υποθέσεις και να καταλήγουν σε συμπεράσματα. Τα πήραν στο χέρι τους όχι όμως για πολύ γιατί όπως είπαν “Είναι παγωμένο και λιώνει”
Βάλαμε ένα παγάκι στο καλοριφέρ και παρατηρήσαμε ότι έλιωσε πιο γρήγορα από τα υπόλοιπα.
Βλέποντας το σχήμα των αστεριών κάποία ξεχάστηκαν και ρώτησαν αν μπορούμε να ζωγραφίσουμε το περίγραμμα τους.Πήραν χαρτί και ενώ ξεκίνησαν είδαν ότι λιώνοντας το παγάκι έβρεχε το χαρτί και δεν μπορούσαν να συνεχίσουν.