Σχολική Διαμεσολάβηση
Οι συγκρούσεις αποτελούν φαινόμενο της καθημερινότητας µας. Μπορεί να τις αποφεύγουμε ή να προσπαθούμε να τις αγνοήσουμε, αλλά δεν μπορούμε να τις εξαλείψουμε.
Στον χώρο του σχολείου, η δημιουργία συγκρούσεων είναι αναπόφευκτη. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι ακόμη και σε χώρες µε καλά οργανωμένες δομές, η αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται από τις συγκρούσεις και τις παραβατικές συμπεριφορές των παιδιών, συνδέεται µε την αλλαγή και την αναμόρφωση των συνθηκών στο περιβάλλον των παιδιών, δηλαδή στην οικογένεια και στο σχολείο.
Η σχολική διαμεσολάβηση ανήκει στο φάσμα των μορφών επίλυσης συγκρούσεων, οι οποίες επιδιώκουν την κατά το δυνατόν, μεγαλύτερη ικανοποίηση των διαφωνούντων, επιδιώκοντας ένα δίκαιο αποτέλεσμα. Εντάσσεται στη γενικότερη ανάγκη της εποχής, η οποία επιζητά μια εκπαίδευση προσανατολισμένη στο ομαδοσυνεργατικό πνεύμα και την ουμανιστική ψυχολογία. Ταυτόχρονα, αποτελεί μία εναλλακτική πρακτική στο παραδοσιακό σύστημα επίλυσης συγκρούσεων και απόδοσης ευθυνών και τιμωριών από ενηλίκους. Με τη μέθοδο αυτή, τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη προσφεύγουν οικειοθελώς στους συνομηλίκους διαμεσολαβητές και διαμεσολαβήτριες και ακολουθώντας, με τη βοήθειά τους, μία σαφώς οριοθετημένη διαδικασία, ερευνούν τα αίτια της σύγκρουσής τους, συμφωνούν στην επίλυσή της και δεσμεύονται να τηρήσουν την αμοιβαία συμφωνία.
Αυτή η μέθοδος επίλυσης διαφορών εμπνέεται από τις αρχές της επανορθωτικής δικαιοσύνης και βασίζεται στον διάλογο, στην ενσυναίσθηση και στην ενεργητική ακρόαση. Συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών στη διαχείριση συγκρούσεων (μέσα και έξω από το σχολείο), στη βελτίωση των σχέσεων και γενικότερα στη δημιουργία ενός υγιούς και ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος.
Έχοντας αυτόν τον προσανατολισμό και στοχεύοντας σε ένα δημοκρατικό σχολείο, κατά τη διάρκεια του τρέχοντος σχολικού έτους, οι εκπαιδευτικοί Ασκητά Μελίνα (μαθηματικός) και Τυχάλας Ευάγγελος (οικονομολόγος) του 2ου ΓΕΛ Ωραιοκάστρου, υλοποιούν ένα πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης με τίτλο «Γίνομαι Διαμεσολαβητής» που ως κύριο στόχο έχει την εκπαίδευση επίδοξων διαμεσολαβητών και διαμεσολαβητριών. Την ομάδα αυτή πλαισιώνει, ως εμψυχωτής και καθοδηγητής, ο Χρήστος Αλεξάκης (μαθηματικός) και στηρίζει με ουσιαστικό τρόπο ο Βασίλης Μιχαηλίδης (φυσικός – διευθυντής της σχολικής μονάδας). Η εκπαίδευση των μαθητών πραγματοποιείται με σύγχρονες βιωματικές μεθόδους και ενεργητικές τεχνικές διδασκαλίας.
Το 2ο ΓΕΛ Ωραιοκάστρου έχει ενταχθεί στο Δίκτυο Διαμεσολαβητών Σχολείων Δυτικής Θεσσαλονίκης, στο οποίο συμμετέχουν περισσότερα από δέκα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία της πόλης μας.
Στα πλαίσια του προγράμματος, έχει αναπτυχθεί συνεργασία με διάφορα σχολεία της χώρας που έχουν αγκαλιάσει το θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης. Στις 11 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο συνεδριακό χώρο του ολοκαίνουργιου μουσείου «Βασίλης Τσιτσάνης» στα Τρίκαλα με μαθητές και καθηγητές του 3ο και του 7ο ΓΕΛ Τρικάλων. Υλοποιήθηκαν δράσεις με συντονισμό από την κυρία Δέσποινα Καραμπατζάκη (υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Τρικάλων). Στις 27 Απριλίου, το 3ο ΓΕΛ Τρικάλων θα ανταποδώσει την επίσκεψη, με δράση που θα λάβει μέρος στο Ωραιόκαστρο.
Τέλος, στις 3 Μαΐου, η ομάδα διαμεσολαβητών του 2ου ΓΕΛ Ωραιοκάστρου θα πάρει μέρος στην Ημέρα Διαμεσολαβητή που οργανώνει η κυρία Χριστίνα Χρηστίδου, υπεύθυνη του Τμήματος Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης.