7b64e7aeb8

Ο διαγωνισμός αποσκοπεί στην καλλιέργεια της αγάπης και του ενδιαφέροντος των μαθητών για την ελληνική γλώσσα. Οι μαθητές διαγωνίζονται στην κατανόηση κειμένου και σε δραστηριότητες που αφορούν το λεξιλόγιο, τις μορφοσυντακτικές δομές και την παραγωγή γραπτού λόγου στο πλαίσιο της κειμενοκεντρικής προσέγγισης και της λειτουργικής γραμματικής.

Θέματα διαγωνισμού

Το κυκλοφορικό σύστημα Η δομή της καρδιάς

Πως λειτουργεί η καρδιά

 

 

κλικ στην εικόνα

Η καρδιά μας βρίσκεται στο αριστερό μέρος του θώρακα. Όταν ακουμπάμε την παλάμη μας εκεί, νιώθουμε πιο έντονα τους χτύπους της καρδιάς.

Στο εσωτερικό του καρπού μας, στο λαιμό και κάτω στον αστράγαλό μας αισθανόμαστε το σφυγμό μας.

Ο σφυγμός που αισθάνομαι οφείλεται στην κίνηση της καρδιάς. Μετά από σωματική άσκηση η καρδιά χτυπάει πιο γρήγορα. Επίσης χτυπά πιο γρήγορα στα παιδιά και λίγο πιο αργά στους ενήλικες.

Η κυκλοφορία του αίματος – φλέβες και αρτηρίες

 Τα συστατικά του αίματος

Το αίμα αποτελείται από:
– το πλάσμα
– τα ερυθρά αιμοσφαίρια
– τα λευκά αιμοσφαίρια
– τα αιμοπετάλια

Στο πλάσμα είναι ένα κιτρινωπό υγρό με διαλυμένες χρήσιμες και άχρηστες ουσίες και αποτελεί το 55% του αίματος. Αποτελείται κυρίως από νερό.

Τα ερυθρά αιμοσφαίρια μεταφέρουν το οξυγόνο και το διοξείδιο του άνθρακα. Στην επιφάνειά τους υπάρχουν κάποιες ουσίες που μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Ανάλογα με αυτές τις ουσίες διακρίνουμε τους ανθρώπους σε 4 Ομάδες Αίματος: Α, Β, ΑΒ και 0.

Τα λευκά αιμοσφαίρια είναι πολύ λιγότερα από ότι τα ερυθρά. Μας προστατεύουν από τα μικρόβια. Αποτελούν την άμυνα του οργανισμού.

Τα αιμοπετάλια συμβάλλουν στην πήξη του αίματος σε περίπτωση αιμορραγίας. 

Μεγάλη Κυκλοφορία του αίματος

Το αίμα φεύγει από την αριστερή κοιλία και μέσα από τις αρτηρίες φτάνει στα διάφορα όργανα. Στη συνέχεια δίνει οξυγόνο στα όργανα του σώματος και παίρνει διοξείδιο του άνθρακα. Το αίμα που μεταφέρει διοξείδιο του άνθρακα φτάνει μέσα από τις φλέβες στον δεξιό κόλπο της καρδιάς. Στη συνέχεια περνά μέσα από τη βαλβίδα της δεξιάς κοιλίας και φτάνει στους πνεύμονες. Εκεί αποβάλει το διοξείδιο του άνθρακα και παίρνει οξυγόνο. Το αίμα που μεταφέρει οξυγόνο επιστρέφει στον αριστερό κόλπο, περνάει μέσα από την βαλβίδα στην αριστερή κοιλία για να αρχίσει ξανά ο ίδιος κύκλος.

Ερωτήσεις

4η ενότητα

Κεφάλαιο 1ο  «Η βασιλεία του Όθωνα – ο Ιωάννης Κωλέττης»

.jpg

  1. Μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια ποιον επέλεξαν οι Μεγάλες δυνάμεις να κυβερνήσει το ελληνικό κράτος;
  2. Τι ήταν η Αντιβασιλεία;
  3. Ποιο ήταν το έργο της Αντιβασιλείας;
  4. Τι γνωρίζω για το στρατό και την Εκκλησία;
  5. Ποιες ήταν οι σχέσεις του ελληνικού κράτους με την Υψηλή Πύλη;
  6. Γιατί ο λαός ήταν δυσαρεστημένος με τον Όθωνα και τους αντιβασιλείς;
  7. Πού οδήγησε η λαϊκή δυσαρέσκεια για τη βασιλεία του Όθωνα;
  8. Ποιοι ήταν οι πρωταγωνιστές του κινήματος αυτού και πότε έγινε;
  9. Πότε έφυγε ο Όθωνας από την Ελλάδα και γιατί;
  10. Τι ήταν η «Μεγάλη Ιδέα»;
  11. Ποιος ήταν ο εμπνευστής και θερμός υποστηρικτής της «Μεγάλης Ιδέας»;

 

Κεφάλαιο 2ο «Η βασιλεία του Γεωργίου Α – ο Χαρίλαος Τρικούπης»

α Χαρίλαος Τρικούπης

  1. Μετά την απομάκρυνση του Όθωνα, ποιος ήταν ο νέος βασιλιάς της Ελλάδας;
  2. Ποιο ήταν το δώρο της Αγγλίας στο νέο βασιλιά;
  3. Τι προσπάθησε να κάνει ο Γεώργιος Α’ στη διάρκεια της βασιλείας του;
  4. Τι γνωρίζεις για το Σύνταγμα του 1864;
  5. Ποια άλλα γεωγραφικά τμήματα ενσωματώθηκαν στην Ελλάδα αυτή την εποχή;
  6. Ποιος βοήθησε σημαντικά για να ενωθεί ο νομός Άρτας με την Ελλάδα;
  7. Ποια η τακτική του για την ενσωμάτωση αλύτρωτων περιοχών στο ελληνικό κράτος;
  8. Τι έκανε ο Τρικούπης στις περιόδους της πρωθυπουργίας του;
  9. Γιατί κήρυξε πτώχευση ο Τρικούπης το 1893;

 

Κεφάλαιο 3ο «Επαναστατικά κινήματα στη Μακεδονία και στην Κρήτη»

κινήματα

  1. Τι οργανώθηκε το 1854 στη Μακεδονία;
  2. Τι ήταν η «Αδελφότης» και η «Εθνική Άμυνα»;
  3. Ποιοι παλιοί και έμπειροι αγωνιστές ξεσήκωσαν τη Μακεδονία;
  4. Τι συνέβη το 1878;
  5. Ποια ήταν η θετική εξέλιξη από τη μακεδονική επανάσταση του 1878;
  6. Τι έκανε η Κρήτη το 1866;
  7. Τι γνωρίζεις για το ολοκαύτωμα στο Αρκάδι;
  8. Τι αναγκάστηκε το ελληνικό κράτος να κάνει μετά από σύσκεψη των Μεγάλων Δυνάμεων;
  9. Πότε επαναστάτησαν ξανά Μακεδονία και Κρήτη και ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

 

Κεφάλαιο 4ο «Η Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα»

στα τέλη του 19ου αιώνα

  1. Στα μέσα του 19ου αιώνα τι προσπάθησε να κάνει η Ελλάδα;
  2. Ποια σημαντική αλλαγή έγινε στο πολιτικό σύστημα από το Χαρίλαο Τρικούπη;
  3. Τι ίσχυε πριν καθιερωθεί η αρχή της δεδηλωμένης;
  4. Ποια ήταν τα δυο πολιτικά κόμματα που εναλλάσσονταν στην εξουσία;
  5. Ποιοι λόγοι οδήγησαν την Ελλάδα να κηρύξει πτώχευση το 1893;
  6. Ποιο άλλο μεγάλο πρόβλημα είχε να αντιμετωπίσει το ελληνικό κράτος;
  7. Γιατί έγινε ο Ελληνοτουρκικός πόλεμος του 1897 και ποιες συνέπειες είχε για την Ελλάδα;
  8. Τι ήταν το γλωσσικό ζήτημα;
  9. Μετά το 1880 ποιο είδος γλώσσας κυριάρχησε;
  10. Ποιοι ήταν οι πιο σημαντικοί λογοτέχνες του 19ου αιώνα;
  11. Ποιοι καλλιτέχνες ξεχωρίζουν το 19ο αιώνα;

 

Κεφάλαιο 5ο  «Η Θράκη, η Μικρά Ασία και ο Πόντος, ακμαία ελληνικά κέντρα»

Μικρά Ασία Πόντος

  1. Πότε άλλαξαν οι συνθήκες ζωής των Ελλήνων που ζούσαν στις αλύτρωτες περιοχές;
  2. Από ποιους διοικούνταν οι υπόδουλοι Έλληνες των περιοχών αυτών;
  3. Κατά το 19ο αιώνα τι αναπτύσσεται στις περιοχές αυτές;
  4. Ποιο ήταν το έργο της «Κεντρικής Εκκλησιαστικής και Πνευματικής Επιτροπής»;
  5. Σε ποιες επαρχίες ήταν χωρισμένη η Θράκη και ποια προβλήματα αντιμετώπιζε το ελληνικό κράτος;
  6. Ποιες δραστηριότητες του ελληνικού στοιχείου στη Μικρά Ασία και τον Πόντο;
  7. Ποιοι ήταν οι κρυπτοχριστιανοί;
  8. Ποιες δυσκολίες αντιμετώπιζαν οι Έλληνες που ζούσαν στην περιοχή της Καππαδοκίας;

 

Κεφάλαιο 6ο «Η κρίση στα Βαλκάνια»

στα Βαλκάνια

  1. Ποιο αποτέλεσμα είχε η παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας κατά τον 19ο αιώνα;
  2. Για ποιους λόγους το Ανατολικό Ζήτημα εξελίχτηκε σε πιο σύνθετο και περίπλοκο;
  3. Μετά την Ελλάδα σε ποιες άλλες βαλκανικές χώρες ξέσπασε επανάσταση;
  4. Πώς αντέδρασε η Οθωμανική Αυτοκρατορία;
  5. Ποια Μεγάλη Δύναμη ανέτρεψε τα σχέδια του Σουλτάνου;
  6. Τι προέβλεπε η συνθήκη του Αγίου Στεφάνου;
  7. Ποια η στάση των υπόλοιπων Μεγάλων Δυνάμεων απέναντι στη συνθήκη του Αγίου Στεφάνου;
  8. Τι γνωρίζεις για τη συνθήκη του Βερολίνου;
  9. Η Ανατολική Ρωμυλία πού προσαρτήθηκε αργότερα;

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Στ τάξης δημιούργησαν μια συνεργατική εργασία σχετική με τους αυτόχθονες λαούς του κόσμου. Προσέγγισαν διαθεματικά την αντίστοιχη ενότητα της Γλώσσας και της Γεωγραφίας και δημιούργησαν στο εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου μας τις παρακάτω εργασίες.

Αξίζουν σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες πολλά συγχαρητήρια για το εξαιρετικό εκπαιδευτικό υλικό!

Επιλέγουμε το κάθε αρχείο και παρακολουθούμε τις παρουσιάσεις  pptx.

Αμερική

Αρκτικές περιοχές

Ασία

Αφρική

Ωκεανία

Μελετώ το χάρτη, εντοπίζω τα κράτη των Βαλκανίων και τα μαθαίνω!

Η χώρα Π.Γ.Δ.Μ. από το  2018 ονομάστηκε Βόρεια Μακεδονία κατά τη συμφωνία των Πρεσπών.

Screenshot 20240316 061505

Screenshot 20240316 061425

 

Η αναπνοή είναι μία από τις βασικότερες λειτουργίες των ζωντανών οργανισμών.

Όπως όλοι οι οργανισμοί, έτσι και ο άνθρωπος χρειάζεται οξυγόνο.
Με κάθε αναπνοή εισπνέουμε αέρα, εφοδιάζοντας τον οργανισμό μας με το απαραίτητο οξυγόνο, ενώ ταυτόχρονα με κάθε εκπνοή μας αποβάλλουμε διοξείδιο του άνθρακα στο περιβάλλον.
Χωρίς να αναπνέουμε, δεν μπορούμε να αντέξουμε περισσότερο από μερικά δευτερόλεπτα.
Το σύνολο των οργάνων της αναπνοής αποτελεί το αναπνευστικό σύστημα.

Ο αέρας μπαίνει από τη μύτη (ρινική κοιλότητα) ή από το στόμα (στοματική κοιλότητα) κι από εκεί περνά στο λάρυγγα και την τραχεία.

Η τραχεία καταλήγει στους δύο βρόγχους, που διακλαδίζονται σε μικρότερους σχηματίζοντας το βρογχικό δέντρο.

Στα άκρα του βρογχικού δέντρου υπάρχουν οι κυψελίδες, που μοιάζουν με μικρούς σάκους και περιβάλλονται από λεπτά αιμοφόρα αγγεία. Από εκεί το αίμα μεταφέρεται σε κάθε κύτταρο του οργανισμού.

Στις κυψελίδες φτάνει ο αέρας που εισπνέουμε πλούσιος σε οξυγόνο και το οξυγόνο περνά από τις κυψελίδες στο αίμα.
Ταυτόχρονα στις κυψελίδες φτάνει αίμα πλούσιο σε διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο αποβάλλεται με τον αέρα που εκπνέουμε.

Στους πνεύμονες δεν υπάρχουν μύες. Η κίνησή τους κατά την εισπνοή και την εκπνοή γίνεται με τους θωρακικούς μυς και το διάφραγμα.

 Και τώρα εξασκούμαστε, παίζοντας!

 

images

H Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία διοργανώνει τον 18ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Παιχνίδι και Μαθηματικά» του περιοδικού «Ο μικρός Ευκλείδης»για τους μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου.

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στις 5 Απριλίου, ημέρα Παρασκευή, για τους μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης κατά τις διδακτικές ώρες  (8.15 έως 10.15).

Για να μπούμε στο πνεύμα και στη φιλοσοφία του διαγωνισμού μπορούμε να δούμε θέματα παλαιότερων ετών. Αφού τα λύσουμε μπορούμε να δούμε και τις λύσεις για να διορθώσουμε τα λάθη μας.

Τα θέματα περιλαμβάνουν ερωτήματα για την Ε’ και τη Στ’ τάξη. Επιλέξτε την Στ’ τάξη για να εξασκηθείτε!

Θέματα

Μικρός Ευκλείδης 2016 τάξεων Ε και ΣΤ – Θέματα

Μικρός Ευκλείδης 2017 τάξεων Ε και ΣΤ – Θέματα

Μικρός Ευκλείδης 2018 τάξεων Ε και ΣΤ

Μικρός Ευκλείδης 2019 τάξεων Ε και ΣΤ

Μικρός Ευκλείδης Θέματα 2021 Στ

Θέματα για τους μαθητές της Στ’ τάξης 2022

Μικρός Ευκλείδης Θέματα 2022 Ε τάξης

Μικρός Ευκλείδης Θέματα Στ 2023

Λύσεις

Μικρός Ευκλείδης 2016 τάξεων Ε και ΣΤ – ΛΥΣΕΙΣ

Μικρός Ευκλείδης 2017 τάξεων Ε και ΣΤ – Λύσεις

Μικρός Ευκλείδης 2018 τάξεων Ε και ΣΤ – Λύσεις

Μικρός Ευκλείδης 2019 τάξεων Ε και ΣΤ – Λύσεις

Μικρός Ευκλείδης Λύσεις 2021 Στ

Λύσεις θεμάτων για τους μαθητές της Στ’ τάξης 2022

Μικρός Ευκλείδης λύσεις 2022 Ε τάξη

Μικρός Ευκλείδης λύσεις ΣΤ 2023